29.4.2024 | Svátek má Robert


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Kanuk 30.5.2008 10:08

Re: Platy

No, srovnávat mukla s obyčejným dělníkem je trochu přitažené za vlasy, nemyslíte?

Gregory 30.5.2008 10:12

Re: Re: Platy

Ne , není . Za práci náleží mzda a je celkem jedno kde ji dotyčný dělá . A navíc ženské co tam dyly třeba za vraždu dostávaly daleko víc a dělaly kratší dobu .

Kanuk 30.5.2008 10:17

Re: Re: Re: Platy

No, já v lapáku nebyl, ani jsem tam neměl příbuzné, ale i za 1. republiky někteří vězňové lepili pytlíky za žebráckou mzdu. Uvědomte si, že práce vězňů není normální mzda. Některým vězňům bylo umožněno pracovat na zemědělských brigádách nebo pod., a ti dostávali normální plat.

aljav 30.5.2008 10:26

Re: Re: Re: Re: Platy

i vězni by měli mít nárok na "normální" mzdu ! A po stržení nákladů na jejich věznění by jim něco zbýt mohlo, a asi více než na 1/2 mejdla !

spíše by vězni měli mít POVINOST pracovat !

Kanuk 30.5.2008 10:55

Re: Re: Re: Re: Re: Platy

To, že se muselo, a mnohde asi musí, ve vězení pracovat za žebráckou mzdu a ještě míň je součást trestu. To nemá nic společného s tržním vztahem mezi prací a mzdou.

Kobylka Lajda 30.5.2008 10:26

Re: Re: Re: Re: Platy

Zápotockému jako vězni nosili dobřoučký oběd z restaurace přes ulici, nedělal nic, jen se válel a psal komunistické panflety, vlastně on byl soc.dem. Vyjde to na stejno. Dělnická třída v ČR, údajně vládnoucí, si ani neuvědomovala, že je více zotročená, než za kapitalismu. Já mezi nimi dělala. 40 let jsme všichni byli věznio systému!;-O;-O;-ORv

Gregory 30.5.2008 11:11

Re: Re: Re: Re: Re: Platy

 Jo to v lágru se nesmělo na kavalec ani sednout od 5 30 do 21 . Bud´to stát nebo sedět na podlaze . A během pracovní doby se nesmělo ani podívat z okna . Za obojí byly korekce .

Gregory 30.5.2008 10:42

Re: Re: Re: Re: Platy

S těmi zemědělskými brigádami to není uplně pravda . Na tu práci byli přímo přidělováni na státní statky ( konfiskáty ) . To byla kromě uranu ta nejhorší práce . Od slunka do slunka , za každého počasí , přes sezónu 7 dní v týdnu . V blátě po kolena bez gumáků klidit řepu a mnoho dalšího .Po práci do dřevěného baráku kde se netopilo ani v největších mrazech . A s tím platem žádná sláva . Mzdy v zemědělství tehdy patřily k nejnižším . A pokud jste nesplnil normu , která se splnit nedala , platila se pokuta . I to si zažila , než ji přeložili do pletárny .

Kanuk 30.5.2008 11:11

Re: Re: Re: Re: Re: Platy

Ohledně těch brigád netvrdím, že to bylo všude a za všech okolností stejné. Ale snad byly rozdíly v tom, když někdo vykonával nějakou práci jako součást trestu, nebo se na brigádu přihlásil dobrovolně. A tak mimochodem, viděl jste někdy někoho "v největších mrazech" brodit se po kolena v blátě a sklízet řepu? Taková tvrzení jen snižují platnost vašeho argumentu.

Gregory 30.5.2008 11:20

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Platy

Já netvrdím , že to bylo současně . To jste se snad dovtípil . V mrazech se neklidila řepa ale dralo peří . A v barácích se netopilo protože velitel tábora zašmelil uhlí . A na brigádu se nikdo hlásit nemohl . Každý ( každá ) měl přidělenou svoji práci a velitelé tábora většinou naslibovali víc než se dalo splnit a proto se pracovalo třeba i těch 16 hod . denně .

JE 30.5.2008 11:22

Kanuku, co takhle místo demagogie na chvíli zapnout mozek?

Cituji: "V blátě po kolena bez gumáků klidit řepu a mnoho dalšího .Po práci do dřevěného baráku kde se netopilo ani v největších mrazech ."

Já nevidím, že by se tu psalo o brodění v blátě v mrazech. Nemáte občas problém s myšlenkovými zkraty?

Harpyje 30.5.2008 11:33

Re: Kanuku, co takhle místo demagogie na chvíli zapnout mozek?

Myslím, že je v této souvislosti nevhodné, dělat takové cynické námitky. Rv 

JE 30.5.2008 13:49

Re: Re: Kanuku, co takhle místo demagogie na chvíli zapnout mozek?

Je ta Vaše reakce opravdu, ale opravdu určena mně?

Marat 30.5.2008 13:01

Re: Re: Re: Re: Platy

Pracoval jsem jako šroub a plat žádný.Nevzpominám si už přesně,ale ženatým vězňum mělo být podle zákona  z výdělku strhováno šedesát procent,svobodným jen 78%,věznice nám strhovala z výdělku 98 %.Na mou stížnost naměstek ministra vnitra poslal příkaz k mému potrestání soudnímu,nebo alespoň kázeňskému.Dostával jsem 20 Kčs měsičně.

Bobeš 30.5.2008 9:53

Jak nekomunisté okradli

vlastní národ: maminka před válkou dostala věno, které skončilo ve spořitelně. Po válce z toho byl "vázaný vklad", ze kterého nebylo nikdy nic uvolněno. Jednalo se o 20 tis. Kč, tedy o nikoliv bezvýznamnou částku. Nevím, kdo byl těsně po válce ministrem financí, vím jen tolik, že zákony přijímala sněmovna, kde byli národní socialisté, lidovci a sociální demokrati, a tyto strany neměly v programu okrádat občany. Program neprogram, tyto peníze  schlamstla tehdy ještě demokratická a svobodná republika. V tomto státě vždy kradli jen Češi.

Kanuk 30.5.2008 10:13

Re: Jak nekomunisté okradli

Mnoho lidí bylo v situaci vaší maminky, včetně mých rodičů.Na druhé straně, bylo nutno nějak zlikvidovat bezcenné peníze vydávané Třetí říší. Ti lidé, kteří měli nějaký majetek už před válkou, na to doplatili nejvíc.

Kobylka Lajda 30.5.2008 10:33

Re: Re: Jak nekomunisté okradli

Peníze Třetí Říše už neměla s reformou  v r. 1953 co dělat, ty se zablokovaly a vyřaditly a znehodnotily po převratu v r. 1945.

Pamětník starech dob 30.5.2008 10:58

Ano, vázané vklady vznikly už roku 1945 a peníze se z nich

mohly uvolňovat jen při speciálních příležitostech, třeba narození dítěte. Bylo to dáno inflací za války. Pořád je ale lidé měli a při normálním ekonomickém vývoji by se jich mohla postupně většina uvolnit. JENŽE jsme po roce 1948 financovali vlastní i sovětské zbrojení, takže zbožím nebyly pokryty ani normální platy a úspory z nich, natož vázané vklady z minula.

Roku 1953 proto komunisté vázané vklady ale třeba i penzijní fondy prostě skrtli a úspory obyvatelstva konfiskovali rovněž, až na malou část, v nové měně to bylo 60 Kčs na osobu (odpovídá v kupní síle asi dnešním 1000 korunám). Úspory ve spořitelnách na tom byly lépe, lidem bylo v kurzu 1:5 vyměněno 10000 starých korun za 2000 nových korun. Takže já jsem nepřišel o kolo k narozeninám, na které mi rodiče spořili ve škole, to poloviční kolo stálo 500 nových korun.

Ještě pro nepamětníky, "měna" byla spojena i s demominací, vše se přepočítávalo normálně 1:5, výměna v tomto poměru byla beze ztrát ale nad těch 300 starých se vyměňovalo 1:50, tedy desetina a to ještě jen do nějakého limitu, který si nepamatuji (zmrzlina stála před měnou 5 starých korun, po měně 1 novou korunu).

Jinak, byly i případy, že si někdo musel půjčit na opravu domu a přitom měl peníze na vázaných vkladech, které mu na to neuvolnili. Při měně mu vázané vklady ukradli ale dluh u banky ZŮSTAL v původní výši, resp. se přepočetl 1:5.

Martin 30.5.2008 9:28

Malé doplnění

Československá republika je jediný stát na světě, kde si lidé komunismus dobrovolně zvolili v demokratických volbách 1948. Co k tomu ještě dodávat.

Kanuk 30.5.2008 9:36

Re: Malé doplnění

Mám dojem, že máte nesprávné informace. Ve všech státech obsazených SSSR v prvních poválečných volbách zvítězili komunisté, snad s výjimkou Rakouska. Ale to bylo SSSR obsazeno jen částečně.

Martin 30.5.2008 9:39

Re: Re: Malé doplnění

No já ten dojem nemám, NDR, Maďarsko, Polsko, všude tam se komunisti k moci dostali násilím, na volby nedošlo.

Gregory 30.5.2008 9:45

Re: Malé doplnění

No , to není tak úplně pravda . A navíc lidé vůbec netušili , že další možnost si zvolit už mít nebudou . Lidé dali KSČ šanci ukázat co umí a ta to vskutku velkolepě předvedla .

Jura Jurax 30.5.2008 9:46

Re: Malé doplnění

No, nevím ... ty volby byly jednak v roce 1946, druhak když v roce 1948 lid s té své pyramidální blbosti začínal procitat (aspoň ta chytřejší část), tak si všechny další volby komunisti posichrovali pučem - a ten byl v roce 1948. A na další demokratické volby se muselo čekat 42 let.

A i ty volby v roce 1946 byly demokratické jen tak napůl ... byla Národní fronta, víte?

Kanuk 30.5.2008 9:53

Re: Malé doplnění

Jo, něco je k dodání. Nějak si pletete data. V r. 1948 nebyly žádné volby, ale komunisti se dostali k moci násilím. Volby, ve kterých komunisté v (tehdy) ČSR "vyhráli", byly někdy v r. 1946, a v těch komunisté získali něco kolem 40 procent hlasů. Ovšem demokratičnost těchto voleb je problematická. Mám dojem, že byly povoleny jen 4 strany, ale hádat se nemohu. Určitě nebyla povolena strana agrární, na mnoho lidí byl činěn nátlak, aby se voleb nezúčastnili.

Kanuk 30.5.2008 9:55

Re: Re: Malé doplnění

Hm. Koukám, že nekecám, jiní lidé řekli to samé.

Kobylka Lajda 30.5.2008 11:02

Re: Re: Malé doplnění

R^ Máte pravdu. - A pak tu kromě Národní fronty byly sovětští poradci, silová ministerstva obsadili komunisté - tvořily se milice  - to už byl jen krok k převratu.

Kobylka Lajda 30.5.2008 9:58

Re: Malé doplnění

Spletl ses v letopočtu, rok 1948 byl už rokem komunistické puče, kdy komunisté pošlapali za pomoci sovětských poradců (Zorin) všechny sliby, které voličům dali. I ti, kteří je volili, prožili šok, jenže už to nešlo napravit. Mastili med kolem huby živnostníkům, soukromým zemědělcům atd. - měli plné huby demokracie - a pak? Krutosti, znárodňování, kradení majetku, združstevňování, procesy, zavírání, šikanování atd.atd. - Ptej se ve svém okolí, nevěřím, že existuje rodina, která by nebyla nějak postižena. Pouze pohodlnost a otupělost, na kterou jsme si za komoušů zvykli, vede k tomu, že jsme pasivní a jen natahujeme ruce - státe dávej! všem stejně! - místo abychom se přičinili sami a vzali zodpovědnost sami za sebe. Pak se můžeme závistí ukousat, že to někdo udělal! Proboha, vždyť dokumentů o tomto období je už plno, nastuduj si něco!

Pamětník starejch dob 30.5.2008 10:02

Ty volby byly pochopitelně roku 1946, kandidovat směly jen čtyři strany

a komunisté získali necelých 40% hlasů. Ale pokud by Stalin toto neočekával, Rudá armáda by od nás prostě neodešla. V tom roce 1948 Stalin slíbil Gottwaldovi vojenský zásah pro případ, že by se mu puč nezdařil vlastními silami. Třeba poznamenat, že Gottwald ten únorový puč provedl mimo jiné proto, že ve volbách očekával propad hlasů.

Byli jsme sice roku 1946 pitomci, ale i kdybychom nebyli výsledek by patrně byl nakonec stejný, totální vláda komunistů.

Kanuk 30.5.2008 10:22

Re: Ty volby byly pochopitelně roku 1946, kandidovat směly jen čtyři strany

Poláci dopadli ještě hůř, za ministra obrany jim Stalin dal sovětského maršálka. V ČSR to dělali jen pomocí "poradců".

Pamětník starech dob 30.5.2008 12:00

Nakousl jste dost důležitý problém, který tu byl diskutován

v souvislosti s Benešem a Košickým vládním programem. Polská exilová vláda se odmítla podřídit Stalinovu diktátu a tak Stalin prostě najmenoval vládu, složenou z komunistů. Beneš usiloval o kompromis, chtěl zachránit, co se dá, ale v konečném důsledku to vyšlo nastejno. Jen se dá v důsledku toho tvrdit, "že jsme si ten komunismus zvolili sami."