4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
čtenář 18.3.2008 17:46

Vážené horké hlavy

Vážené horké hlavy. Je opravdu škoda, že jste nepostřehly, že pan Hanzlíček psal ironický článek. V žádném případě nešlo o podporu  zákazu svícení aut, ale pouhou recesi na snahy zachránit Zemi za cenu ať to stojí, co to stojí.  Za velmi hrubé výrazy by bylo vhodné se omluvit, pokud si to dodatečně  uvědomíte.

dingos 18.3.2008 14:05

Svícení aut ve dne.

Pan Hanzlíček žije zřejmě někde v oblasti s velmi řídkým silničním provozem. Je naprosto jasné, že v hustém provozu svítící automobil je viditelnější. To, že jsou více ohroženi neosvětlení chodci a cyklisté se dá napravit tím, že tito uhnou viditelnému automobilu. V lodní dopravě také platí, že menší uhýbá většímu. Kdysi jsem četl, o kolik poklesl počet usmrcených a zraněných chodců po zavedení povinnosti celodenního svícení pro tramvaje.

Pokud by se měla brát vážně informace o zvýšení spotřeby poh. hmot, pak by se mělo též doporučit neposlouchat radio, nevětrat, netopit (o klimatisaci ani nemluvě), nepoužívat ostřikovače a stěrače, vůbec nejezdit autem a vrátit se na stromy, odkud nás asi pan Hanzlíček pozoruje.

Alžběta 18.3.2008 10:05

Pomozte zeleným...

Vážený pane Hanzlíčku, hlavním důvodem pro zrušení povinnosti svícení automobilů ve dne nebyl aspekt ekonomický, nýbrž zjištění, že v takto osvětleném provozu docházelo k přehlédnutí "méně viditelných" cyklistů a chodců a následně zvýšenému počtu tragických nehod těchto velmi zranitelných účastníků silničního provozu. Instituce v Rakousku reagují velmi rychle na vzniklé problémy a tak není vyjímečné, že nová právní norma vstoupí v platnost během TŘÍ měsíců. Kéž by jednou i u nás....Zdravím.

str8 17.3.2008 22:43

Jak je mozny, ze i tak hloupi jedinci si mysli, ze maji co rici ?

Po precteni tohoto clanku jsem u sebe v byte rozsvitil vsechan svetla. Zhasnu az pujdu pozde v noci spat. Zvazuji nakup primotopu. Vsadim se, ze procento hlupaku pisicich clanky je mhohem vetsi nez procento moudrych lidi.

františek 17.3.2008 22:16

Kdyby vám

někdo svěřil řízení auta, pochopil byste, jak je svícení prospěšné pro protijedoucího řidiče.  Jste nebezpečný hlupák, pane Hanzlíčku. Snad nikdo nebude brát vážně, co jste napsal

Lucifer 17.3.2008 22:20

Re: Kdyby vám

nic si z toho nedělejte - pan Hanzlíček je debil toho typu, který po přechodu pro chodce chodí na červenou a je přesvědčen, že když ho někdo zajede, tak je to proto, že svítil jako prase ;-D

Lucifer 17.3.2008 22:23

Re: Re: Kdyby vám

myslím motorista, ne Hanzlíček... ten může tak akorát svítit svejma průsvitnejma ušima - fascinuje mne, kolik zasvěcených imbecilů je ochotno se šroubovaně vyjádřit k věcem, které by měly být automatickou součástí mentální výbavy kultivovaného člověka...

brousek 17.3.2008 20:34

Pane Hanzlicku, Vam by meli platit na MPO, ze nebude nic daleat ani psat

Pane Hanzlicku, Vam by meli platit na MPO, ze nebude nic daleat ani psat ;-D

mueller 17.3.2008 18:43

Kdyz byla v unoru 1979 mrazova katastrofa a zamrzlo uhli,

prislo na reditelstvi Velkoobchodu potravin narizeni seshora: nesmi se telefonovat, aby se nespotrebovaval proud. Byl vyslán maník, ktery chodil po kancelarich a telefony pecetil, aby se volat opravdu nedalo. Mozna by se daly tyhle zkusenosti nejak vyuzit ?

Jenda 17.3.2008 17:12

Ja bych s tim nezacinal!

Nebo zajisti vydani predpisu presne narizujicimu od kolika do kolika se svitit musi a nesmi. Samozrejme nezavisle na momentalni situaci. Takze v ramci setreni pokud vas v cervenci ve tri odpoledne (to je prece svetlo!!!) chytne poradna bourka, vsude totalne zatazeno, cerno, dest, tak at vas ani nenapadne rozsvitit!

lary 17.3.2008 16:12

festival blbů

Kdyby mi někdo říkal, že existuje i festival blbů, tak bych mu nevěřil. Po přečtení této diskuse už věřím. To, co předvedli "odborníci" na fyziku a bezpečnost dopravy za znalosti je úděsné.

František 17.3.2008 15:54

pokračujem:

Nehodovosť na cestách, aj so smrteľnými následkami a vysokými materiálnymi hodnotami, takto principiálne nemožno riešiť. Je to dôsledok viacerých vplyvov: zvýšenia výkonu vozidiel (= záujem automobiliek a predajcov PHM), zvýšenia povolenej rýchlosti predovšetkým na diaľniciach (čo z energetického hľadiska tiež kontraproduktívny krok), z trvalého stresu vodičov - z ich uponáhľanosti, čo je všeobecný trend doby, z nárastu hustoty premávky (osobné autá versus kamióny) a z nemožnosti bezpečným spôsobom získať v takýchto podmienkach dostatočnú prax u vodíčov-začiatočníkov. Inými slovami: každý začiatočník, ak sa mu nestane vážnejšia nehoda, môže ďakovať bohu, že prišiel k skúsenostiam tak šťastným spôsobom, a každý profesionál by mal ďakovať bohu zakaždým, keď sa živý a zdravý vráti z práce domov (som ateista, o bohu hovorím obrazne).

Ludva 17.3.2008 17:48

Re: pokračujem:

Taky by mě zajímalo, jak se mohou prodávat auta (nezávodní) s max. rychlostí 300-400 km/h, když je jasné, že je to v příkrém protikladu s bezpečností. Hlavně že mají deset airbagů. S Trabantem jste více než 80 nejel - rozsypal by se. Sériová auta by měla mít maximální rychlost limitovanou možnostmi silnic, např. 130 a dost. Pro bezpečnost by to jistě bylo lepší než "svícení". A pro ekologii rovněž.

jindřich 17.3.2008 15:41

stále ještě můžeme šetřit víc a lépe

Úplně nejoptimálnější (!) z hlediska blbistického zeleného šetření bude vymontovat ze všech aut taky brzdová světla, ABS, air-bagy, do hlavních světel (jsou-li vůbec potřeba, myslím že by úplně stačila cyklistická LEDková blikátka) namísto 45W žárovek budou stačit 5W úsporné zářivky (mají přece stejnou svítivost), o zhýralých uživatelích tak zbytečného luxuxsu jako klimatizace ani nemluvě... A hned bude spotřeba o dalších 3-6% níž.

Kdy už někdo tyhle magory definitivně pozavírá do blázince???

notohle 17.3.2008 14:53

Ještě na doplnění

Pro celodenní svícení jsem samozřejmě i za jasného počasí - níže to už jeden kolega popisoval.

nlotohle 17.3.2008 14:28

Hanzlíčku, vy vole.

Promiňte mi toto velmi osobní oslovení. Nebudu polemizovat s veškerými Vašimi vývod, budu se pouze věnovat svícení za dne. Právě jsem se vrátil z týdenní zimní dovolené v Alpách (Německo, Rakousko). Máte pravdu, v Rakousku je svícení ve dne nepovinné. Přál bych Vám za počasí, které minulý týden v nížinách panovalo (déšť, zataženo, ne mlhy), potkávat se na silnicích  prakticky po celý den se střídavě svítícími a nesvítícími  auty. Skutečně potěšeníčko. Takové exoty jako jsta vy, bych v tomto provozu  ráchal povinně denodenně a to proto, aby si uvědomili, že celodenní svícení je pro bezpečnost  provozu jednoznačným přínosem. Howg.

Honza42 17.3.2008 15:13

Re: Hanzlíčku, vy vole.

A proč by měli být ti špatní ti, co nesvítí? Proč to nejsou ti co svítí? Ti přesvětlují a tak maskují  všechny ostatní účastníky provozu. (chodci, bába s roštím, ...paní s kočárkem. ) Na vesnicích běžná věc.

Pakliže při zatažené obloze nejste schopen bezpečně rozpoznávat objekty na silnici, nemáte za volantem co pohledávat.

jvr 17.3.2008 16:34

Re: Re: Hanzlíčku, vy vole.

Honzo (Vy vole). Jak dlouho řídíte? Kolik je Vám, že jste si jistý, že neosvětlené auto , třeba trochu v šeru, i když ve dne , vždy uvidíte? A teď přijde večerní smrákání, polotma, a pokud by nebylo povinné celodenní svícení, tak ti bystřejší, rozsvítí. Ale pár lemplů, hlavně vidláci-sorry- ne, a jedou, aniž jsou vidět. Až do úplný tmy. To samozřejmě dělají i lidé ve městech, kterým nedochází, že nesvítí, když ulice jsou tak hezky osvětlené. Téměř denně se na.írám a blikám. Zkuste se vžít do pocitu třeba matky s dětma, která do zdánlivé mezery vstoupí, ale ouha, bylo tam auto bez světel...... Jděte vy licoměrní jednostranně zaměření ekologisti někam se svými 3-4 procenty. Životní prostředí chránit je dobrá věc, ale ať to neodnášejí lidi.

Honza42 17.3.2008 18:09

Re: Re: Re: Hanzlíčku, vy vole.

Nejhorší je, když ta matka s dítětem (neosvětlená , jak jinak) vstoupí před Vás. Pak to má spočítané, protože podle toho co říkáte si nejste jistý jestli ji uvidíte.

I.L. 17.3.2008 22:52

Svitit jen pri nedostatecnem osvetleni

Proc by nemohlo byt sviceni povinne zase jen pri "nedostatecnem osvetleni"  kteryzto pojem

by byl nejak rozumne  definovan (treba i pomoci expozimetru)  a   jeho dodrzovani by v konecne instanci  hodnotil policajt.  Kdo by si nebyl jisty, svitil by vetsinu dne. Zhasl by az  v pripade, ze

ostatni vetsinou nesviti - ridici treba na dalnici by tedy  zapinali svetlo i s ohledem na to, zda sviti ostatni. Proc by nemohly na  te  dalnici  byt  po 10 km umisteny   tabule sdelujici 

(podle udaju sveho expozimetru)  "rozsvitte svetla" (plus "pozor, nebezpeci  naledi" a dalsi uzitecne aktualni vzkazy)  . A policajt prece  taky urcuje, zda jedete pres 50 km/hod  -  branit se muzete jen  velmi komplikovanym zpusobem, tady byste se branil  poukazem na  osobni expozimetr apod. ;-P

jaan 17.3.2008 14:16

význam emisí CO2

Hlavní význam emisí CO2 (tj. sodovkový plyn - to je krásný výraz) je,krom sycení nápojů, možnost zaštítit sebevětší blbost snižováním těchto emisí.

Důkaz: yenda a daň za pěstování masných zvířat (viz.diskuze níže), obdobný návrh britských vegetariánů

atd....

Šnek 17.3.2008 14:11

V rámci technické korektnosti.

Musím autorovi odporovat, přestože jak boj proti CO2, tak svícení za dne považuji za totální slaboduchost.

Mám-li auto se stokilowatovým motorem, pak mi nemohou dvě padesáti watové žárovky vpředu a dalších nějakých 40 W vzadu, v žádném případě zvýšit spotřebu o 2 až 3 procenta.  Pitomost je ale, to svícení, stejně. Plýtvání energií je to na každý pád.

Nabízí se otázka, co vlastně během svého několikaročního studia studenti ekologie dělají, když ani takové základní počty nejsou jasné.

jaan 17.3.2008 14:23

Re: V rámci technické korektnosti.

Já tedy si vozím zadek v autě téměř denně (čímž se nechlubím, jen dokazuji relevantnost svého osvíceného názoru na bezpečnost dopravního provozu) a domnívám se že bezpečnější to je. To auto je pak nějak líp vidět. Těžko se to ale prokazuje a ještě hůře kvantifikuje. Nicméně do celkové energetické bilance bych započítal i energetickou náročnost následné péče...

Co vše se spojuje s emisemi CO2, naznačuje absurdnost celého tažení proti klimatickým změnám. Prosazování vlastních zájmů s pomocí vějičky, v kterou lidé věří, je staré snad jak lidstvo samo. Dnes je to CO2, bez kterého by žádné lidstvo nebylo. Pán Bůh s námi, ale to je hodně stará "vějička"

Sýček 17.3.2008 14:23

V rámci technické korektnosti je třeba dodat,

že na plný vámi zmíněný 100kW výkon, ani často ani dlouhodobě nejezdíte. Viďte ;-).

yenda 17.3.2008 14:35

Re: V rámci technické korektnosti.

K udržení konstantní rychlosti 90km/h u 1,4 t těžkého auta je zapotřebí cca 14 kW. Dále z mé praktické zkušenosti:

Při stání vozidla na volnoběh ukazuje palubní počítač spotřebu 0,9 l/hod, zapnu-li osvětlení spotřeba stoupne o 0,1 - 0,2 l/hod. Vím, je to nepřesné, ale v principu to ukazuje, že osvětlení si vezme něco mezi 0,1-0,2 l/hod (dále ve výpočtu 0,15). Při průměrné dlouhodobé rychlosti cca 40 km/hod je zvýšení spotřeby díky osvětlení a předchozích údajů 100/40*0,15=0,375 l/100 km. To je však při průměrné spotřebě 9 l/100km dokonce 4 %. Ve výpočtu je samozřejmě spousta nepřesností, ale ukazuje, že autor článku si ona 3 % nevymyslel, a můžou být reálná.

František 17.3.2008 15:53

Re: Re: V rámci technické korektnosti.

Súhlasím s vyšie uvedeným názorom. Žiadne kecy sa nevyrovnajú korektnému počítaniu. Problém je ale komplexnejší. Konštatovanie, že osvetlené vozidlo je lepšie viditeľné, je fakt. Otázka však je, kedy je potrebné, aby bolo lepšie viditeľné. Z osobnej skúsenosti viem, že najväčší šok vodič (resp. ja) zažíva, keď "ide ako zvyčajne - a premávku za sebou sleduje ako zvyčajne", ešte pred chvíľou nič zvláštne za sebou nepostrehol, a zrazu má za sebou auto, ktoré prišlo nevedno odkiaľ a nevedno kedy! To nevedno odkiaľ je pov edané obrazne - prišlo logicky zozadu, a ako sa dokázalo tak rýchlo tak zďalôeka priblížiť? Určite vďaka výkonnému motoru a rýchlej jazde. Nadpriemerne rýchlo jazdiace auto v "bežnej premávke" vytvára obrovské nebezpečenstvo, že dobehne niekoho, kto práve začína predbiehací manéver. Tam svetienie za denného svetla má svoj význam a rozumný vodič ho bude používať, nemusí mu to nariaďovať ani zákon. V ostatných prípadoch sa jednoznačne jedná o plytvanie energiou. Povinnosť vodiča sústrediť sa na jazdu je samozrejmá, preto autá v protismere by mal registrovať bez problémov. Za zníženej viditeľnosti je povinnosť zvýrazniť svoje auto je daná zo zákona, takže tam tiež nie je problém. Presadzovanie trvalého svietenia vozidiel najskôr povedie k tomu, že vodiči si na svetlá v krajine (na ceste proti sebe a za sebou) navyknú podobne ako si navyknú ľudia na hluk. Ako to budeme potom riešiť? - Povinnosťou mať za jazdy povinne zapnuté majály?

 

yenda 17.3.2008 14:02

Nejúčinější způsob, jak snížit vypouštění emisí do ovzduší z dopravy,

je zvýšit markantně spotřební daně. A přitom mnohem více podpořit hromadnou dopravu. Stačí se podívat, kolik nás jednotlivců si vozí zadek v autě, než by udělali pár kroků po městě pěšky. Jedním z dalších účinných způsobů snižování vypouštění skleníkových plynů by bylo zavedení velké daně na pěstování masných zvířat. Při získávání potravy ze zvířat vzniká mnohonásobně více plynů než z rostliné stravy. (S vyjímkou luštěnin, samozřejmě)

Honza42 17.3.2008 14:56

Re: Nejúčinější způsob, jak snížit vypouštění emisí do ovzduší z dopravy,

Další z omylů. Spotřeba autobusu je cca 32 litrů/100km. Takže nejmíň jako pěti až šesti osobáků taky nafťáků. Takže hromadná doprava má smysl pouze pokud vozíte hromadu lidí. Což platí akorát tak ve velkých městech a dálkové dopravě (někdy). Z toho plyne, že podpora dopravní obslužnosti v menších centrech je neekologická a ve větších nemá smysl, protože se uživí sama.

yenda 17.3.2008 17:17

Re: Re: Nejúčinější způsob, jak snížit vypouštění emisí do ovzduší z dopravy,

Počítej pořádně honzíku: Autobus Brno - Praha má spotřebu 25-30l/100km a veze v průměru 30 osob, osobní auto: 7l/100km, veze 2 osoby čili doprava busem 1l/osoba/100km, doprava OA 3,5l/osobu/100km.

U mhd je poměr ještě vetší, protože v OA si většinou vozí zadnici pouze řidič.

Honza42 17.3.2008 18:13

Re: Re: Re: Nejúčinější způsob, jak snížit vypouštění emisí do ovzduší z dopravy,

Výpočty Vám dají žádaný výsledek přesně podle toho jak si zvolíte vstupní parametry. Což jste učinil. Navíc, kdybyste četl pořádně, tak zrovna Praha Brno je ta linka, která si na sebe vydělá a může být i ekologická.