25.1.2022 | Svátek má Miloš


Diskuse k článku

DOPRAVA: Ukončeme hon na českého řidiče

Současná mediální masírka pracuje postupně a vytrvale na očerňování řidičů. Dále lidí, co létají letadlem. Zakazují se a omezují se segway, drony, kamiony, Uber... You name it, we have it, we hate it.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 4.8.2016 0:23

Re: ha ha ha

Nejste Vy takový ten, co jede tou stabilní skutečnou osmdesátkou furt? V dědině mi takový ujede a mimo dědinu zdržuje, ale je-li v protisměru jen trochu provoz, předjet se nedá. Takové mám rád!

M. Prokop 3.8.2016 8:49

Velmi přesné, ano.

Bohužel, skupin navázaných na buzeraci, z důvodů ideových i zištných, je už příliš mnoho. A řidiči zde nemají žádnou organizaci, hájící jejich zájmy. Autoklub i ÚAMK jsou organizace na čerpání státních peněz a ČKHV je slabý.

L. Novák 3.8.2016 8:31

Závislost na automobilu je pro mnohé droga

Lidé na venkově nebo v odlehlých místech bez dostatečné frekvence veřejné dopravy se bez automobilu neobejdou. Stejně tak živnostníci a podobné profese objíždějící zákazníky a zakázky s materiálem apod. Otázkou je, zda masa řidičů dojíždějících denně do práce na krátkou vzdálenost opravdu musí 2x denně ucpávat ve špičkách hlavní trasy, většinou ve městech a jejich okolí. Vyzkoušel jsem si před pár lety, že cestování městskou dopravou se od komunistické totality výrazně změnilo k lepšímu (po dvaceti letech výhradní závislosti na automobilu). Celoroční "šalinkarta" za necelých pět tisíc (Brno) je v porovnání s náklady na automobil, jeho vlastnictví, poplatky, provoz i často nesmyslné pokuty vyčůrané Městské policii, která se snaží ani ne tak o udržení veřejného pořádku, jako spíš o nájezdy na řidiče s cílem vybrat množství peněz pro magistrát a jeho úřednictvo, velmi příjemná částka. A tak padlo rozhodnutí a staré auto šlo do šrotu. Při notorických problémech s parkováním a městskými pologramotnými strážníky řízenými pravidlem "Ber kde ber, ať se lidi třeba pose*ou!" jsem nakonec nové auto nekoupil. Vlastně jsem ho ani nutně nepotřeboval, tak proč zbytečně vyhazovat peníze? V prvních měsících bez auta to bylo těžké odvykání, ale když jsem pronikl postupně i do tajů MHD v nočních hodinách, kdy se jízdní trasy linek výrazně změní, k návratu k automobilu mě nic nenutí. A těch ušetřených peněz a adrenalinu! :-D

Stát jsem potrestal za příkoří, které mi způsoboval jako řidiči a majiteli automobilu bez vlastní garáže v místě bydliště, a ročně do své kapsy ušetřím nezanedbatelných x-desítek tisíc, o které jsem takto zcela legálně obral zlodějský stát a jeho úřednictvo. Když jedu kamkoliv do města, nemusím řešit problém se zaparkováním, pitomci strážníky, resp. chtivými a prudícími úředníky pod vedením JUDr. Prudila na magistrátním ODSČ a spory o tom, zda se jednalo o přestupek nebo jen nesmyslnou šikanu blbů od Městské policie.

L. Novák 3.8.2016 8:32

Re: Závislost na automobilu je pro mnohé droga

Pocit takto získané SVOBODY rozhodně převýšil pocit svobody z nezávislosti na veřejné dopravě. Podobně, jako když jsem v devadesátém roce přestal kouřit a osvobodil se ze závislosti na nikotinu. Otroctvím může být i závislost na automobilu stojícím někde dole na parkovišti před bytovým domem... na pospas zlodějům všeho druhu. :-)

M. Prokop 3.8.2016 8:50

Re: Závislost na automobilu je pro mnohé droga

Spíš než na drogu bych věřil na časovou nutnost, zvláště, bydlí-li člověk v nějakém tom satelitu.

L. Novák 3.8.2016 9:16

Re: Závislost na automobilu je pro mnohé droga

Samozřejmě že v době, kdy silnice, ulice a křižovatky ve (větších) městech jsou průjezdné bez front a zácp, může být přímá jízda automobilem z místa A do místa B časově mnohem kratší. Ale když vidím v letních vedrech (a to jsou špatně větrané, zvláště ty "moderní" vozy MHD bez výjimky "pojízdnými krematorii") ve špičkách řidiče čekající na zelenou z okna tramvaje jedoucí po vlastní trase bez nutnosti stát ve frontách, mám pocit, že jsem "vyhrál"... :-)

M. Prokop 3.8.2016 10:37

Re: Závislost na automobilu je pro mnohé droga

Já měl na mysli hlavně jízdní řády. V centru jsou intervaly uspokojivě krátké, na periferii je to horší. Zdržíte se v práci o minutu více, což se stane snadno, další autobus za půl hodiny i více ...

L. Novák 3.8.2016 11:38

Re: Závislost na automobilu je pro mnohé droga

Osobně zastávám názor, že auto si na sebe musí vydělat tím, že majiteli prokazatelně přináší víc užitku, než samo stojí. Jinak je to zbytečný luxus a vyhozené peníze. Kdo jich má nadbytek, tohle samozřejmě řešit nemusí.

A jestli má nebo nemá smysl auto vlastnit, si musí rozhodnout každý sám podle konkrétní situace. Opravdu to není dogma. Ale do závislosti na automobilu, kterou si neuvědomuje, může spadnout každý. :-)

J. Lepka 3.8.2016 10:38

Re: Závislost na automobilu je pro mnohé droga

Nemohu, než vám položit k úvaze následující příklad : Před několika lety jsem se živil jako cesťák s tím, že jsem musel parkovat ve firemním areálu. Ráno jsem vyjížděl kolem šesté, později to nemělo smysl, musel jsem po D1 a když jsem nebyl v Průhonicích o půl sedmé, nikam jsem se nedostal. Tou dobou ještě v Praze nejsou nejkrataší intervaly MHD a s přestupem mi cesta trvala 40-50 minut ( autem 10 ). Při návratu to bylo ještě horší, po 20.hodině (a dřív jsem nepřijížděl ) byly intervaly MHD tak dlouhé, že cesta málokdy trvala pod 60 minut, autem zase 10 minut. Takže to máme denně takových, ano, hodinu a půl úspora. Teď argumentujte.

Z. Lapil 3.8.2016 10:46

Re: Závislost na automobilu je pro mnohé droga

Netřeba argumentovat. Je jen třeba si uvědomit, že auto není dogma a hromadná doprava taky ne.

V práci občas máme úkol dojet do nějaké oblasti, tam navštívit několik míst v okolních vesnicích a zase se vrátit. Jsme pražská firma, a je-li tou oblastí karvinsko, je to docela zápřah, ale nepřejte si vidět, jak na mě koukali, když jsem navrhl cestu vlakem s tím, že na místě si půjčíme auto. Kdyby někdo neznal: kapitalismus funguje, a když se domluvíte, že auto bude čekat u vlaku, tak bude čekat u vlaku.

Z. Lapil 3.8.2016 10:39

Re: Závislost na automobilu je pro mnohé droga

Jediným trapasem v celé Vaší úvaze je, že Vám na tu MHD přispívám. Ale nebudu Vám to vyčítat, vy zase přispíváte mně na vlak :-). A vůbec je to jiná historie.

Máte ale naprostou pravdu: MHD a veřejná doprava vůbec má spoustu výhod. Už je to nějaký pátek, ale měl jsem spočítáno, že auto za 240 000 vydrživší 10 let (čistě koupě, bez údržby, bez benzínu...) cenově odpovídá jedné taxíková cestě každý pracovní den (asi 5km z nádraží v okresním městě k vesnickým dveřím). Takže - když to člověk začne brát čistě finančně - příležitostný taxík, případně auto půjčené na dovolenou JE přijatelná alternativa. A v dobách mobilů není problém zařídit, že Vás taxík čeká u vlaku.

Nebo se vykašlu na taxíka a dám padesátku sousedovic klukovi; smrdí korunou, má čerstvý řidičák a potřebuje se vyjezdit.

L. Novák 3.8.2016 12:01

Re: Závislost na automobilu je pro mnohé droga

Přesně! :-)

Kdo co z čeho dotuje tady nemá smysl řešit, protože stát pod tlakem zelených magorů a socialistů se chová ekonomicky naprosto nesmyslně a když si zakážou automobily, CO2, budou muset nehoráznými sazbami zdanit něco jiného. Třeba i vlaky přestat dotovat. Tohle nemáme sílu změnit hlasováním u voleb. :-P

J. Jurax 4.8.2016 0:59

Re: Závislost na automobilu je pro mnohé droga

To máte těžké. Je to případ od případu.

Před důchodem jsem byl zaměstnán v Brně. A jezdil jsem denně do práce se svou paní, i vycházelo nám, že je to vzhledem k hromadné dopravě finančně v benzínu ve dvou nastejno, časově i přes ucpaný střed Brna nejmíň o třičtvrtě hodiny lepší. Samozřejmě nesrovnatelně pohodlnějši - cesta nacpaný autobus-vlak-nacpaná šalina, vše s příslušnými čekačkami, není nic moc. A časová flexibilita je taky k nezaplacení - můžu jet kdy chci a potřebuju (a jak práce vyžaduje) a ne podle jízdního řádu, cestou si nakoupím etc.

Jistě - amortizace; jenže auto stejně mám a potřebuju; když nic tak na maloměstě nejezdí MHD co deset minut, ale jednou za hodinu a večer vůbec. A kupodivu je vzhledem k ceně jízdenky popojíždění po městě levnější, maloměsto má výhodu, že takměř vždy a všude zaparkujete.

Z. Lapil 4.8.2016 10:34

Re: Závislost na automobilu je pro mnohé droga

Vzpomněl jsem si na Jahelku a jeho pohřebáka pod vlivem:

Řidič zvedl víko rakve/ Řek To máte těžký

No tak Vstávat Hybaj, babi/ Dál prej musíme pěšky.

J. Hlubek 3.8.2016 6:56

Já bych represivní systém ještě pozměnil,

Zrušil bych veškeré peněžní pokuty, protože jen tak lze vyloučit podezření, že o bezpečnost vůbec nejde. Bodový systém bych zachoval, ale úplně jiný. Trestal bych skutečné pachatele, nikoliv potenciální. Ťukance na parkovištích nechť si řidiči řeší mezi sebou, postihl bych pouze ty, kteří od takové nehody ujedou, 6 body z 12, nehody na silnicích, bez zranění, bych hodnotil 6 body pro viníka, 3 body pro druhého účastníka. Nehody se zraněním bych hodnotil zákazem řízení pro viníka a to odstupňovaně, podle závažnosti, od 1/2 roku až po doživotí. Tyto postihy by se sčítaly, takže, například, pokud již někdo jednou měl půlroční zákaz a opět by spáchal nehodu za 1/2 roku, dostal by rok zákazu. Myslím, že tímto způsobem by se vyeliminovali skutečně nebezpeční řidiči a bylo by jich mnohem víc, než je teď. Rovněž by to motivovalo k bezpečnější jízdě. Součástí této reformy by bylo i zrušení povinného ručení, bylo by pouze dobrovolné, s tím, že nepojištěný by musil veškeré náklady spojené s nehodou hradit sám a vymáhání by bylo velmi striktní, bez ohledu na sociální status. Za své činy musí nést každý osobní zodpovědnost. Jsem příznivcem Svobodných.

J. Brožek 3.8.2016 6:18

cena lístku je pro platbu mýtného irelevantní

Autor krásně zmátl, když do údajů o délce km, platbě za km a počtu lidí přidal ještě cenu lístku, která s platbou mýtného nemá nic společného.

M. Prokop 3.8.2016 8:51

Re: cena lístku je pro platbu mýtného irelevantní

Je to součet ....

Z. Lapil 3.8.2016 10:22

Re: cena lístku je pro platbu mýtného irelevantní

Ale samozřejmě, že má.

Předpokládám, že Váš argument zní, že mýto platí dopravce, nikoliv cestující. Takhle byste mohl chtít lístek zadarmo, protože naftu, mzdu řidiče i autobus také platí dopravce, nikoliv cestující.