29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

DOPRAVA: (Ne)blikači

Vzhledem k charakteru své práce jsem často na cestách autem. Stále častěji pozoruji jeden nešvar, kterým je nedávání znamení o směru jízdy. Určitě jste se s tím také setkali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kosiner 27.9.2021 10:54

Tak za takovým řidičem bych nechtěl jet ani kilometr!

F. Musil 27.9.2021 11:18

Tak to asi moc nejezdíte;-D protože byste se daleko nedostal. Hrozný to nešvar!!!! Ale horší,se mě zdá "DENNÍ SVÍCENÍ"8-o8-o!!To je opravdu HRŮZA k okamžitému zákazu;-€;-€!!

V. Kosiner 27.9.2021 11:21

Tak za váma asi taky ne! A proti už vůbec ne. Co je špatného na denním svícení?

F. Musil 27.9.2021 11:38

Jel jste někdy za někým s denním svícením v silném dešti,sněžení a největší hrůza je mlha.. ;-)?

Z. Lapil 27.9.2021 14:05

Denní svícení není určeno pro sníženou viditelnost.

Z. Lapil 27.9.2021 13:59

Probůh, člověče - hlavní silnice z hlediska blikání nic neznamená! Podstatné jsou značky, případně přednost zprava.

J. Vorlický 27.9.2021 17:45

Ano, pane, máte pravdu. V ČR pojem ,hlavní silnice ́ opravdu moc neznamená. Proč potom používáme slovní spojení ,hlavní silnice ́, nebo co to vlastně znamená?

Možná, že bychom ten pojem měli přestat používat. To také ale nejde, protože všude ve světě jsou tyto pojmy normální. Těžko můžeme i vydat zákon, že v ČR hlavní silnice nejsou, jen značky a přednost zprava. Tak aspoň ignorujeme podstatu hlavní silnice.

Z. Lapil 27.9.2021 19:04

Hlavní silnice je silnice s právem přednostní jízdy, nic víc v tom není.

Mimochodem - nevím, jestli to ještě platí, ale začátkem 90. let měli v Británii opravdu předpis, že hlavní silnice je ta větší. Ale fakt to používali jen tam, kde to bylo naprosto jednoznačné, v podstatě při výjezdu z pole na silnici.

J. Vorlický 27.9.2021 21:53

Ano, pane Lapil. Myslím, že si rozumíme. Jsem na hlavní = mám přednost. Mám-li ale mít právo svoji přednost uplatnit, musím těm, kdo mají povinnost moje právo respektovat to umožnit. Nemohu tedy prohlásit za hlavní vozovku nějakou šoustku, na které by normálně jezdili děti na koloběžkách, a jezdit tam autem 50km za hodinu.

No a to se tady děje. Na tu šoustku dá dopravní inspektorát - nebo někdo - prostě ceduli hlavní vozovka a je z toho ́hlavní ́ vozovka!!! Se všemi důsledky pak. Obdobné je rozhodnutí právo chodců na přechodu, ale ne před tramvají.

H. Of Drivers 2 28.9.2021 13:05

Pane Vorlický. Máte zvláštní myšlení. Na jednu stranu napíšete: " Mám-li ale mít právo svoji přednost uplatnit, musím těm, kdo mají povinnost moje právo respektovat to umožnit." Konec citátu.

A na druhou stranu tvrdíte, že když na křižovatce jedete po hlavní doleva, tak neblikáte. A jak mají ostatní vědět, že doleva vůbec pojedete?

A mimochodem. Neříká se vozovka, ale silnice nebo komunikace.

J. Vorlický 28.9.2021 14:59

k H. Of Drivers 2, 28.9.2021 13:05: pane, je to prosté. Nicméně.

Pan Z. Lapil, 27.9.2021, 19:04 píše - a naprosto správně - "Hlavní silnice je silnice s právem přednostní jízdy". To je princip "hlavní silnice". Můj citát: O tom, co je "hlavní silnice" nerozhoduji ale já. Měl jsem správně napsat: Ten, kdo má právo rozhodnout co je hlavní silnice (pakliže to není jinak zřejmé), se všemi právy, které uživatelé hlavní silnice pak mají - jako právo přednostní jízdy, musí tak učinit, aby ti kdo mají povinnost pravidla hlavní silnice respektovat, byli schopní tak činit. Tudíž NESMÍ z nějaké šoustky udělat HLAVNÍ silnici jen tak, že tam dá ceduli, kterou stačí přehlédnout a je nehoda. Nevšiml jste si kolikrát, že cedule je téměř zarostlá křovím? To, že to je hlavní musí být tak patrné i bez cedule - což znamená i to, že ta cedule musí být umístěna tak, aby ji normální řidič nemohl přehlédnout. Ta cedule situaci jen potvrzuje.

K druhé otázce, ptáte se, jak mají ostatní vědět kam jedu, když já jedu křižovatkou po hlavní - která zahýbá doleva - a neblikám doleva. Zase prosté. Jediné co je třeba pro ostatní vědět, je kde je hlavní silnice. Proč? No protože tomu, kdo na ní jede, oni musejí dát přednost. (pan Lapil, princip hlavní silnice). Ještě jinak, oni ani tak nepotřebují vědět, kam jedu, ale potřebují vědět, že jsem na hlavní a tím, že neblikám dávám najevo, že nemám v plánu z ní odbočit. Následně, protože vědí, kde je hlavní a protože vědí, že z ní neodbočuji, vědí též kam jedu! srdečně

H. Of Drivers 2 28.9.2021 16:00

Ach jo. Tak jinak. Ale asi to bude marné.

Pokud na křižovatce na které je hlavní doleva pojedete rovně, tak budete nebo nebudete blikat? Protože pokud mi budete tvrdit, že budete blikat doprava, tak mi prosím vysvětlete co budete dělat, když na ní budete doprava skutečně odbočovat.

J. Vorlický 28.9.2021 16:35

Jedu po hlavní a vjíždím do křižovatky. Hlavní se stáčí doleva a chci odbočit/pokračovat na vedlejší silnici, která se jeví jako rovné pokračování silnice hlavní. Než dojedu k bodu, z kterého najedu do té vedlejší, začnu blikat doprava. Pak dle situaci do vedlejší najedu, nebo až nepojede nic proti mně.

Co se týče druhého dotazu. Máte-li na mysli stejnou křižovatku, tedy takovou, kde vedlejší opouští hlavní rovně a navíc někde hned vedle je druhá vedlejší, která opouští hlavní řekněme pod úhlem 90 stupňů, pak křižovatka by měla být upravena tak, aby každá vedlejší do hlavní ústila samostatně, nebo aby jedna vedlejší ústila nejdříve do druhé vedlejší. To z toho důvodu, aby byl udržen princip ," hlavní silnice". No a pochopitelně budu blikat doprava stejně jako v případě 1. Když ale budu musit zastavit kvůli protijedoucím vozidlům, zastavím na odpovídajícím místě pro tuto 90 stupňů vedlejší. V obou případech odbočuji/ opouštím hlavní silnice směrem doprava, tedy nepřejíždím středovou čáru.

V případě, že máte na mysli jen hlavní doleva a vedlejší 90 stupňů, stejně jako budu blikat doprava.

Upozorňuji, že popisuji, jak by to mělo být. Jsem si vědom, že tady se chovají řidiči jinak, a že je třeba na to brát zřetel. Ovšem tradiční chování řidičů a uzpůsobení křižovatek je velmi často vadné a proto zde často dochází k nehodám, jejichž příčiny se zdají býti nepochopitelnými.

H. Of Drivers 2 28.9.2021 17:30

A už naposled. Vypadáte dost marně. Lidé se Vám tady snaží vysvětlit, že píšete nesmysly a vy si pořád vedete svou.

Ta vaše odpověď je zbytečně složitá. Měl jsem na mysli klasickou křižovatku "do kříže". Takže na hlavní odbočující vlevo neblikáte. Mě zajímá jak budete používat blinkr při jízdě rovně, nebo doprava.

Jednoduchá otázka a prosím jednoduchou odpověď. Ikdyž to asi bude marné.

J. Vorlický 28.9.2021 18:51

Pokusím se, pane. Vy nepopisujte, co klasická křižovatka je. Ale řekněme, že z ptačího pohledu vidím dvě silnice, jak se křižují v 90 stupních. Silnice jsou stejně široké a každá má ve směru jízdy jeden pruh. Křižovatka je řízena jen cedulemi. Víceproudé silnice jsou obyčejně řízeny semaforem.

a)Chci jet po hlavní. Před vjezdem do ní jsem cedulemi informován, že hlavní vede doleva. Řidiči z vedlejších jsou cedulemi informováni, že vjíždějí do křižovatky na hlavní z vedlejší. Já jedu doleva, neblikám, ostatní řidiči na vedlejších ulicích, mi dávají přednost. Nemusí je zajímat kam jedu. ONI MNĚ MUSEJÍ DÁT PŘEDNOST, protože já jsem NA HLAVNÍ. To je v tom okamžiku jediné, co je má zajímat.

b)Chci jet na křižovatce rovně. V okamžiku, kdybych měl točit volantem doleva, začnu blikat doprava, abych ukázal, že opouštím hlavní a odbočuji na vedlejší. Jedu pomalu, protože rychle se jet nedá.

c)chci jet na křižovatce doprava. Před křižovatkou, blikám, že chci na křižovatce doprava. Pak odbočím.

Toto snad stačí. Pakliže si pane myslíte, že tímto způsobem nějak ohrožuji provoz na silnice, popište to prosím.

H. Of Drivers 2 28.9.2021 19:19

Pán je opravdu hodně složitý, že?

Takže pokud jsem to pochopil správně. Tak doleva (po hlavní) neblikáte, ale rovně a doprava používáte pravý blinkr. No nazdar!

A mimochodem ještě k bodu "B" vaší sáhodlouhé a zmatené odpovědi.

Znamení o změně směru jízdy se dává včas a v dostatečné míře. Tzn. že pokud blikáte doprava (přestože jedete rovně) ve chvíli kdy máte točit volantem, tak to je pozdě, špatně a bezohledně vůči ostatním účastníkům silničního provozu, kteří čekají na to, co tam vyvedete.

Jinak, tuto marnou snahu Vás přesvědčit o nebezpečnosti vašeho chování na pozemních komunikacích končím.

Buď jste hlupák, nebo troll. Jinak si to nedokážu vysvětlit.

Doufám, že vás potká co nejméně normálních řidičů.

J. Vorlický 28.9.2021 21:21

I tak jsem pane rád za vaši reakci. Své otázky považujete za jednoduché, s odpovědí to není až tak snadné - jak je zřejmé z vaší reakce. Aspoň přiznáváte, že jsem odpověděl.

Kvůli mému řízení tu nejsou nehody, ani nikdo nebyl zraněn, natož aby umřel, ani o žádné body jsem nepřišel. Chápu, že vás to rozčiluje a že nejste schopen toto sloučit s vašimi představami o řízení. Snad teď zvážíte ale, jak by to vypadalo, kdyby se každý řidič choval jako já - oprávnění řídit mám od 1974. Abych měl pocit, že osvěta z mé strany je užitečná. srdečně

V. Mokrý 27.9.2021 6:56

Také jsem dělal ŘP dávno ( předvojenskou trojku/C ), učitelem byl bývalý řidič autobusu ( kolik jich je dnes s takovou praxí ? ) a ten nás učil, že musíme být čitelní pro ostatní řidiče. Komisař si to velmi hlídal.

P. Manda 27.9.2021 6:55

není postih, není blikání. Neblikači u nás, v Rakousku jistě blikají, tam police ještě existuje.

V. Mokrý 27.9.2021 6:57

nejen blikání

T. Hraj 27.9.2021 10:07

Nesouhlas. Neblikání v Rakousku na dálnici je fenomén naprosto běžný (u Rakušanů, podotýkám). Měl jsem tu čest letos několikrát.

V. Mokrý 27.9.2021 6:50

No a cyklisti na silnicích 1.tř., jsou sebevrazi, zvlášť v dopravních špičkách.

V. Církva 27.9.2021 6:42

Tak v našem kraji řidiči znamení o odbočení dávají, jenže až s vytočenými koly, což už je vlastně zbytečné. Nedávno jsem odbočoval na hlavní z vedlejší komunikace, která je paraleleně blízko druhé boční komunikace od mne vlevo. Přiřítilo se odtam auto, které neblikalo a ještě troubil že se přes moje auto nemohl dostat. Jistě, už jsem pomalu odbočoval a když viděl že vjíždí na hlavní ale nevjíždí (neblikal) na mou odbočku ale jede dle žádného blinkru rovně zastavil jsem. Kdyby blikal věděl bych že vjíždí "ke mně" a vyjel bych, nebo nějak uhnul.

Názorně to ukazuje proč se bliká, abychom předem tušili plány druhého řidiče a kvůli bezpečnosti.

J. Jedlička 27.9.2021 6:23

Pokud jedu po hlavni, která na křižovatce zahýbá o 90% vpravo nebo vlevo, samozřejmě dávám blinkr, pokud hlavní pokračuje rovně, tak ho nedávám. Mezi těmito dvěma variantami je ale obrovská škála mezistupňů. Docela by mne zajímalo, jak úhel hlavní silnice je hranicí pro povinnost zapnutí blinkru (a tedy i hranici dopravního přestupku)

T. Hraj 27.9.2021 10:10

Takže je třeba vozit s sebou úhloměr.;-D

J. Vorlický 27.9.2021 11:56

Ještě jsem si vzpomněl (pro zasmání, aspoň doufám): Asi před 25 lety jsem se ptal jedné slečny, která právě získala oprávnění řídit auto, když mne mátlo to neustálé blikání, kdy - dle výuky v autoškole - mám tedy blikat. Po krátkém zamyšlení mi řekla, že ona bliká vždy, když má točit volantem (nevymýšlím si).

T. Hraj 27.9.2021 12:15

Jeden můj kamarád byl jako teenager pár let s rodiči někde v Africe. Řídil tam auto a říkal, že pravidly si jist nikdy nebyl, jediné, co mu utkvělo, byla prý povinnost/praxe při průjezdu křižovatkou rovně blikat oběma blinkry.

J. Vorlický 27.9.2021 11:46

No a v tom je ten vtip - to vám tady, ani nikde jinde, nikdo nevysvětlí. Doufám, že sebou vozíte úhloměr (na těch 90 stupňů).

S. Foster 27.9.2021 4:57

Také jste si všiml že při vybočení z kruháče většina řidičů jen mává blinkrem na rozloučenou ? Zřejmě je nad jejich síly dát v levotočivé zatáčce páčku do prava.

V. Mokrý 27.9.2021 6:47

Jo, blikání na kruháku, to kapitola sama pro sebe . Tam by se policisté " vyřádili.

A včasné blikání na odbočení i před křižovatkou podporuje plynulost provozu - řidiči z ostatních směrů , se mohou podle toho chovat/jet.