29.11.2021 | Svátek má Zina


Diskuse k článku

DOPRAVA: (Ne)blikači

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vorlický 27.9.2021 20:52

Jen k prvnímu příkladu (vlevo nízká budova s červenohnědou střechou):

kdybych se nekoukal na značky, ani svislé nebo vodorovné, viděl bych před sebou velkou vyasfaltovanou plochu. Protože bych se zřejmě chtěl dostat na druhou stranu plochy, najel bych pomalu do ní, abych viděl co to vlastně je. Potom, pakliže by nic nejelo, přejel bych ji na druhou stranu a pokračoval v jízdě.

Kdyby mi naopak cestu křižovala jiná vozidla, počkal bych až bude volno, pak bych přejel. Otázkou co je hlavní, bych se myslím ani nezabýval.

Kdybych naopak se rozhodl řídit značkami jak jsou vidět, tak je zřejmé, že přijíždím k hlavní vozovce, byť ona není nijak viditelně označená, krajnice, střed, atd. Zase, protože to je jen vyasfaltovaný plac - tedy kudy ve skutečnosti ta hlavní vozovka vede není vidět - silná čára, u které bych se normálně zastavil,abych dal přednost provozu na hlavní je hluboko před křižovatkou, takže z toho místa není možná ani vidět, co jede po hlavní. Kdyby se vozidla měla srazit,ani by se nevědělo,zda ke srážce došlo na vedlejší nebo na hlavní. Ten, co jede rovně ani nemůže vidět, co jede zleva,když po jeho levé ruce stojí třeba dodávka. Prostě hrůza. Značka dej přednost v jízdě je nesprávně vysoko, otřesně vyřešená křižovatka. Hádám, že tam dochází k nehodám.

Z. Lapil 28.9.2021 1:24

Ta fotka je trochu matoucí, prostorově definované je to dost jednoznačně. A dokonce je tam jednoznačná "intuitivní hlavní".

Ale krásně jste popsal systémovou chybu, které se dopouštíte: Kdyby mi naopak cestu křižovala jiná vozidla, počkal bych až bude volno, pak bych přejel. Přednost zprava je možná na nepříliš frekventovaných místech, jinak se všichni rozhlížejí a provoz zbytečně vázne.

J. Vorlický 28.9.2021 15:12

pane Lapil, věřte mi, kvůli mně silniční provoz nevázne

H. Of Drivers 2 28.9.2021 12:43

Proboha choďte pěšky, než někoho zabijete. Směr jízdy nemá nic společného s hlavní, nebo vedlejší silnicí. Takže když budete "točit volantem" na křižovatce, musíte dát znamení o změně směru jízdy. Doufám, že vás nepotkám.

Přeji všem šťastnou cestu.

I. Lyčka 28.9.2021 12:58

Prosím vás, odevzdejte řidičák a pořiďte si osobního šoféra, než zabijete sebe nebo někoho jiného. Protože jste nepoučitelný a rudíž i nebezpečný. Mimochodem, na garáž.cz vystupoval nějaký Franta Lopata a ten měl úplně stejné názory jako vy. A prý dokud to nebude ve vyhlášce, tak blikat nebude. Není to váš nick?

J. Vorlický 28.9.2021 15:11

Můj nick to není, pane. To, že jsem stále živ a zdráv je myslím patrné, a dále vás mohu ujistit, že nejen, že jsem nikoho nezabil, ale celou dobu, co tu řídím, jsem nezpůsobil jednu nehodu. Naopak, těch pár nehod co jsem tu měl, bylo zaviněno (policejně) řidiči, kteří v této debatě jsou nejspíš na vaší straně. Věřte mi, dávám si fakt pozor a jezdím, dnes již ne tolik, ale dříve 20, 30 tisíc km ročně a ještě dříve až 60 tisíc, takže mluvím z praxe. Nicméně děkuji, že máte o mne takovou starost. Jo, a body mám pořád všechny. srdečně

T. Zlesa 27.9.2021 15:02

Pro dědky, co si to nechtějí vygooglovat a nemají jasno:

Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích vyjmenovává tyto situace, kdy je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy: Při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého. Při přejíždění z vyhrazeného jízdního pruhu do přilehlého jízdního pruhu. Při objíždění stojícího vozidla, překážky nebo chodce. Při předjíždění vozidla a při zařazování zpět před vozidlo po jeho předjetí. Při předjíždění cyklisty. Při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci.Při zajíždění k okraji pozemní komunikace nebo k chodníku za účelem zastavení nebo stání. Při vyjíždění od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku. Při vyjíždění z kruhového objezdu. Při změně směru jízdy a vybočování z něho. Jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

T. Zlesa 27.9.2021 15:02

Způsob používání směrovek uvádí § 30, který říká, že znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat včas před započetím jízdního úkonu s ohledem na okolnosti provozu na pozemních komunikacích, zejména na řidiče jedoucí za ním a na povahu jízdního úkonu. Aktivované blinkry ponechá řidič jen do doby ukončení změny směru jízdy, vybočení z něho, nebo pokud vozidlo nezaujme místo v jízdním pruhu, do kterého přejíždí. Pokud vozidlo směrovými světly není vybaveno nebo v případě jejich poruchy, dává řidič znamení upažením, a to jen před započetím jízdního úkonu. Paží ohnutou v lokti nahoru se dává znamení o změně směru jízdy na opačnou stranu.

T. Zlesa 27.9.2021 15:05

No a na otázku zkušebnímu komisaři v autoškole nebo policistovi u cesty se můžete dozvědět, že směrovku dávat včas znamená, že by měla bliknout aspoň 7x před bržděním nebo točením volantem.

Ś. Svobodová 27.9.2021 14:49

Na zabití je i blikač, který zapomene přestat blikat. Uhne z hlavní, zahne mezi domy, bliká a najednou koukáte že neodbočuje, ale jede padesátkou přímo proti vám. Když jdete s kočárem a dětmi na odrážedlech, bezva situace.

H. Of Drivers 2 27.9.2021 14:22

Ta "klasická" hlavní doleva na křižovatce (neblikám protože jsem na hlavní) je opravdu velký nešvar. To samé je jízda v odbočováku na křižovatce. Nejčastější výmluva pro neblikání je (jsem v odbočováku, tak je jasný kam jedu) .

V Praze je to běžné. Bohužel.

Přeji šťasnou cestu.

H. Kotaz 27.9.2021 13:34

A na začátku jsem zapomněl na takzvané " váhavé střelce ", jak za volantem, tak chodce u přechodů.

Jedni i druzí jsou potenciálními původci dopravních problémů, nehod.

A nelepší je, když jeden člověk nechá před přechodem i 1auto/náklaďák/autobus - nejlépe v kopci !

H. Kotaz 27.9.2021 13:38

nejlepší

J. Vorlický 27.9.2021 12:49

Zajímavá debata. Může zde někdo, pokud možno stručně a jasně vysvětlit, jak to v ČR skutečně je (ze zákona), nebo co je zde obecně uznávaný princip pro blikání při užívání veřejné komunikace?

Nemám na mysli orbu pole.

J. Vorlický 27.9.2021 14:51

Pořád čekám, že se někdo pochlapí, a ono furt nic!

J. Jurax 27.9.2021 18:16

Zkuste Google nebo přímo studium zákona o provozu na pozemních komunikacích :-)

H. Of Drivers 2 27.9.2021 14:59

Dobrá. Nejsem encyklopedie. Je to v zákoně 361/2000 sb.

Pokud na křižovatce měním směr jízdy. (Hlavní nehraje roli. To samé odbočováky. Je to jedno.)

Tak dávám znamení o změně směru jízdy. A to včas a v dostatečné míře.

Stačí to takhle? 

H. Of Drivers 2 27.9.2021 15:02

To samé při jízdě "z pruhu do pruhu".

J. Fráňa 27.9.2021 10:41

Všiml si někdo, že do vozů BMW se blinkry již nemontují. Jejich řidiči je stejně nepoužívají mnoho let.;-D

T. Zlesa 27.9.2021 11:39

:-) Ano!

H. Kotaz 27.9.2021 13:38

nejenom BMW, téměř auta všech značek vyšších tříd/SUV

J. Němec 27.9.2021 15:50

Bohužel ne jen BMW!!!

Sháním baterku s přerušovaným světlem a žlutým filtrem. Abych mohl já zablikat na ně.

I. Schlägel 27.9.2021 10:40

Klasikou je nepoužití blinkru při výjezdu z kruhového objezdu. To samé změna jízdního pruhu.

T. Hraj 27.9.2021 10:03

Taky jsem si toho všiml a taky si myslím, že to dříve nebývalo (nebo že bych už stárnul a vzpomínal na "staré dobré časy"?;-D). Ale s jednou věcí nesouhlasím. Není to žádný český nešvar. Je to nemlich totéž v Rakousku nebo Německu.

L. Dočekal 27.9.2021 9:36

Stalo se mi nedávno,že jsem se mezi neblikače zařadil.Pootočení volantu mi blinkr prostě vypnulo a já to nezaregistroval,až jsem uviděl auto čekající v protisměru mi to došlo.Jak praktickej byl cvakající přerušovač ve stodvacítkách a pod.Ony ty kontrolky moc vidět nejsou (Fabie),hlavně za jasného počasí.Co mne ale zaráží,že tímto nešvarem trpí hodně profesionálů a co je ještě horší,řidičů autobusů.

P. Kmoníček 27.9.2021 9:09

Pane(!) Bartoni, máte naprostou pravdu. A Policie na to zvysoka kašle !

T. Zlesa 27.9.2021 9:01

Všechno je pravda, pouze pan Vorlický to trochu posunuje jinam. Že se nebliká nás zlobí taky proto, že je to celkem jednoduchý úkon, lehce naučitelný. Měly by se toho chopit ty BESIPy a pojišťovny. Možná by v každé reklamě na pojištění stačila věta: A blikejte! Na druhé straně při jízdě za takovým řidičem hned víme, že je to ignorant, od kterého je možno čekat cokoliv.

J. Vorlický 27.9.2021 10:34

k T. Zlesa, 27.9.2021, 9:01 Nejde o lehkost úkonu. Blikat, že jedu po hlavní vozovce je nejen blbost, ale je to hlavně nebezpečné. Bezpečné za normálního provozu je blikat, když odbočuji, tedy když měním směr, nebo když předjíždím. Neustálé blikání jen mate další účastníky provozu. Jinak - neblikat; a hlavně jezdit opatrně, z vedlejší necouvat na hlavní, a vyjíždět z vedlejší na hlavní jen když jsem si jist, že je volná. Rozhodně ne, když ten co jede po hlavní zleva bliká, jako kdyby do mé vedlejší chtěl zajet, přičemž on bliká, že hlavní se stáčí doprava!! Pozor na blikače!

V. Kosiner 27.9.2021 10:52

Slabé!

R. Jahoda 27.9.2021 12:12

Policie by měla takové úkony kontrolovat a využít bodový systém. Tělový policista na kruháči s kamerou a za každé nepoužití blinkru hned bod. Nemusí být hned pokuta, ale hrozba ztráty řidičáku je dostatečný trest. A oni by se to lidé jako Vorlický nakonec naučili. To samé je jízda v pruzích, každý jezdí vlevo a pravý je prázdný. Bohužel policie jen měří rychlost a podle toho to taky vypadá.