5.12.2021 | Svátek má Jitka


Diskuse k článku

DOPRAVA: (Ne)blikači

Vzhledem k charakteru své práce jsem často na cestách autem. Stále častěji pozoruji jeden nešvar, kterým je nedávání znamení o směru jízdy. Určitě jste se s tím také setkali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Jahoda 27.9.2021 12:13

Tělový=takový

J. Vorlický 27.9.2021 12:38

Pan Jahoda je myslím nespravedlivý. Když JÁ chci opustit kruhový objezd, tak mám v plánu změnit směr jízdy. Kvůli tomu - a to přece píši - musím blikat. A to je správné, že blikám, takže kvůli mně tam policie být nemusí; já už to umím! Myslím, že mne pan Jahoda na kruhovém objezdu nikde nepotkal, takže má jistě na mysli jiné řidiče.

H. Kotaz 27.9.2021 13:46

No, hlavně blikat včas !!

Takže když vjíždím na kruhák a budu ho opouštět prvním výjezdem, blikám už při vjezdu.

Z. Lapil 27.9.2021 13:53

Bacha - to, že jedu po hlavní, není argument.

Jinak to chce taky trochu přemýšlení - například když hlavní jde doprava a odbočuju na vedlejší fyzicky jdoucí rovně, tak ten levý blinkr hodím, ať ti za mnou vědí, že se chystám dělat divné věci.

J. Vorlický 27.9.2021 14:58

k Z. Lapil, 27.9.2021, 13:53

Naprosto správně pane Lapil. Vy hlavní opouštíte, tedy měníte směr (kdybyste směr držel, tak budete pokračovat po hlavní) a proto musíte blikat. To není vůbec divné, naopak.

Z. Lapil 27.9.2021 18:13

Já směr neměním, směr mění hlavní. Já jedu rovně, tudíž teoreticky neblikám. Kdybych jel doprava po hlavní, teoreticky i prakticky blikám.

Protože ale brzdím, abych dal přednost autům přijíždějícím po hlavní zprava, dávám to vědět autům za sebou.

J. Vorlický 27.9.2021 21:14

To, že jedete rovně není podstatné pro bezpečný provoz. Podstatné je, že opouštíte hlavní. Nejen to. Křižujete cestu protijedoucím vozidlům. Ten, kdo jede proti vám, nemusí vůbec vidět, že tam hlavní lze opustit a vidí proti sobě auto - vás - jak tam , bezdůvodně ́ stojíte! Ti co jedou za vámi, zase nemusí vidět protijedoucí auta (v zatáčce) a říkají si, proč tam stojí? (tady v Berouně máme přesně takovou situaci.)

Konečně, jak pan T. Zlesa zde píše, 27.9.2021, 17:44, vy máte povinnost blikat při jakémkoliv úhlu změny směru. Dokážete posoudit zda jedete opravdu přesně rovně nebo 5 či 10 stupňů doleva nebo doprava? A dokáží to ti, kdo jedou za vámi nebo před vámi, aby vám ve skrytu svého auta nenadávali, proč ten ,blbec ́ nebliká?

A až se zastavíte, tak přestanete blikat? Není konečně zřejmé, že vyhláška v této věci je prostě blbost?

Z. Lapil 28.9.2021 1:28

Jedna silnice doprava, druhá rovně. Kdo jede doprava, bliká doprava, kdo jede rovně nebliká. Kdo opouští hlavní přes protijedoucí pruh, dává přednost protijedoucím vozidlům. Ti vzadu to vědí, těm protijedoucím je to jedno, protože jim nepřečuhuju do pruhu.

V. Zavřel 28.9.2021 6:44

Pane Vorlický, nechtěl bych se s Vámi a Vaším výkladem křižovatkami potkat. Třeba na této V Líšni: https://mapy.cz/s/cunudavoro je díky výkladu, který prasazujete, mnohdy velký chaos a stres. Klíčové jsou dva pojmy: "změna směru" a "doplňková tabulka". Jejich přijetí a pochopení Vám dá jasno na 99,9% procentech křiživatek a na jedné z tisíce holt musíte je opatrně.

J. Vorlický 28.9.2021 16:02

Dobře. Našel jsem si tu situaci, Holzova ulice - správně?

Tedy, jedu jako za tou červenou Oktávií, jsem si zřejmě jist, že jedu po hlavní a dobře umístěná cedule HLAVNÍ mi to potvrzuje. Levá strana hlavní silnice je viditelně a správně označena přerušovanou čarou, pravou stranu definuje chodník. Potud dobré.

Píšete, že pochopení "doplňkové tabulky" by zabránilo chaosu, ke kterému zde dochází (co by vás mělo tedy zarazit, že to řidiči nechápou. Buď jsou slabomyslní - pak je otázka, proč mají řidičák, anebo je tam něco blbě.) Pak píšete, že chaos je způsoben řidiči, kteří si princip "hlavní vozovky" vykládají jako já. Oponuji.

Problém je způsoben a) tím, že se nejedná o správně projektovanou křižovatku, ale o jakousi vyasfaltovanou plochu, které se hlavní silnice na pravé straně dotýká. b) Doplňkovou tabulku nelze správně pochopit (ani když stojím) protože je v rozporu se situací před řidičem. Dle tabulky se první vedlejší silnice dotýká hlavní silnice v úhlu 90 stupňů. Nic takového tam nevidím. Druhá vedlejší silnice je ukázána jako rovné pokračování hlavní silnice. To je také blbost, nic takového tam není. Co vidím před sebou je ta velká plocha do které ústí vlevo nahoře ulice/silnice pod neurčitým úhlem. To má asi být tak druhá vedlejší, která asi kdysi byla pokračováním hlavní silnice. Kde je ta první?

Jak si představujete pane, že pochopení tabulky může věci pomoci? Bylo by lepší, kdyby tam nebyla. Abych se mohl vyjádřit jak situaci vylepšit, musel bych vidět jak ,,křižovatka" vypadá z ptačího pohledu. Je však zřejmé, že vypadá úplně jinak, než je na dopl.tabulce. srdečně

J. Vorlický 27.9.2021 8:23

Základní problém spočívá v tom, že celostátně není pochopen princip hlavní vozovky. Princip hlavní vozovky spočívá v tom, že neblikám, ani kdybych se na křižovatce nebo kdekoliv jinde točil do protisměru. Hlavní vozovka, má-li být, musí i tak vypadat. Tady se z vozovek, které evidentně hlavní nejsou, nevypadají tak, zahýbají za roh, atd (vozovky, které jsou přirozeně hlavní nemají zatáčky do 90 stupňů) dělají tzv. hlavní vozovky jen změnou značek. Vznikají tak nepřirozené situace, které nezřídka (byť v souladu s normami) končí tragicky. Řidič často v kritickém okamžiku není schopen rozpoznat zda je na hlavní nebo na vedlejší. Celé řízení, značení atd. silničního provozu je v republice pro všechny účastníky krajně nebezpečné (právo na přechodu, ale ne před tramvají je další příklad), odbočování na křižovatce doprava, kde má řidič zelenou stejně jako chodec, přehršle značek všeho druhu, v kterých se řidič za jízdy nemůže ani vyznat, atd. atd.

P. Kmoníček 27.9.2021 9:12

Vorlický, neokecávejte to ! Kdo nebliká, když má, je na silnicích i cestách nebezpečný vůl !

T. Hraj 27.9.2021 10:06

Některé 90° zatáčky na hlavních silnicích/ulicích jsou tu už od středověku. Chtěl byste je narovnávat?

J. Vorlický 27.9.2021 10:23

k p. Hraj 27.9.2021, 10:06: Jistě! Byly-li takové komunikace. Ve středověku se chodilo pěšky, na koni, maximálně v kočáře taženým koňmi. Vozka viděl všude dokola a jel relativně pomalu. Pro dnešní provoz musí taková vozovka býti upravena.

T. Hraj 27.9.2021 11:23

V centrech měst se často spíš zachovává ta historie, jinde zase vítězí plynulost provozu. A je to dobře.

J. Vorlický 27.9.2021 11:39

Ano. A proto v zabydlených částech měst platí mnohem přísnější pravidla. Za roh je špatně vidět.

Z. Lapil 27.9.2021 14:01

Vozka viděl dokola? Měl před sebou koně, neboli aby viděl za roh, musel mít vozidlo 3 ne-li čtyři metry v křižovatce. A kola mu hrčela, takže za roh ani neslyšel.

P. Janoušek 27.9.2021 10:12

A Vy myslíte, že chodec má mít před tramvají přednost? A chcete mi nějak vysvětlit jak to má ten tramvaják zastavit? Koleje zřejmě nejsou silnice. Když už v ničem tak tady vyhláška dává smysl.

J. Vorlický 27.9.2021 10:49

P. Janoušek, 27.9.2021, 10:12,

To je ono, pane! Než chodci dostali přednost na přechodech, byly přechody místem, kde chodci měli (možná i povinnost) přecházet, neměli ale přednost, takže museli čekat, až nic nepojede. Za prvé, přechodů bylo mraky, a pak i na místech, která byla pro přechod nebezpečná (např. na autobusové zastávce před nosem autobusu??!!), nebo kde jsou dvouproudové vozovky.

To si ale hlupáci na dopravě neuvědomili (spíš jim to bylo jedno), když chodci dostali přednost. Tramvaják musí umět zastavit stejně jako řidič vozidla. Myslíte, že na červenou semaforu může tramvaják říkat, jak mám zastavit, nebo na zastávce? Takže přechody, kde jezdí tramvaje a kde jsou dva proudy pro vozidla MUSEJÍ být chráněny semaforem. Tam, kde to nešlo, se měly přechody zrušit - než to půjde - a ne nechat lidi chodit na smrt, pane!

Z. Lapil 27.9.2021 14:04

Helejte, nechcete vrátit řidičák? Chodec před tramvají NEMÁ přednost.

J. Vorlický 27.9.2021 15:03

Nechci, a vím, že nemá. Co ale seberete chodci bez řidičáku, kterého srazí tramvaj, nebo auto, které nezastaví v 2. pruhu?

Z. Lapil 27.9.2021 18:19

Píšete, jako byste nevěděl. Aspoň já to tak chápu :-).

Chodec, kterého srazí tramvaj, před ni neměl lézt, přednosti nemaje. Chodec, kterého srazí auto na přejezdu, je léčen a fasuje "bolestné" z povinného ručení řidiče. Pokud se neukáže, že je to jeho vina, protože de iure nemá přednost ani před autem, ale přiznávám, že jsem to nikdy nepochopil.

J. Vorlický 27.9.2021 21:35

elementární, pane Lapil. Chodec má na přechodu před autem přednost.

Řidič mne jako chodce srazí na přechodu svým autem. Protože já mám na přechodu přednost, musí mi řidič dokázat, že jsem to byl já, kdo mu znemožnil mi tu přednost dát, tedy, že nehodu jsem zavinil já, aby on nenesl vinu.

Auto mne srazí tam, kde má přednost auto. Protože tam, kde jezdí auta, přednost má auto, já musím řidiči dokázat, že nehodu zavinil on, abych já nenesl vinu.

Z. Lapil 28.9.2021 1:30

Řidič je povinen jet k přechodu tak, aby stačil zastavit. Není povinen zastavit.

Mmch - podobně je povinen zastavit na červenou, ale už není povinen čekat, až se rozsvítí zelená. Viz školení řidičů.

J. Vorlický 28.9.2021 16:07

Nesprávně to píšete. Řidič je povinen DÁT PŘEDNOST! Zda jen zpomalí před přechodem, nebo úplně zastaví, je jedno. Klíčové je.: dát přednost.

Tomu druhému nerozumím.

Z. Lapil 28.9.2021 17:13

O dávání přednosti tam fakt nic není:

Řidič nesmí" f) ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce; tyto povinnosti se nevztahují na řidiče tramvaje".

Přičemž v komentáři se píše: "Přehlédnuto by nemělo být, že chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem..."

https://www.ibesip.cz/getattachment/tematicke-stranky/pravidla-silnicniho-provozu/361_01_10_2018.pdf. Strana 28-29 souboru.

To druhé jsem taky přesně nepochopil, snad jde o to, že řidič je povinen zastavit, nikoliv stát. Ale třeba se pan lektor jen vytahuje, on bydlí kousek od Babiše, tak ví určitě víc, než řidičskej plebs :-).

J. Vorlický 28.9.2021 17:59

pane Lapil, když f) zestručním, tak obecně říká: řidič vozidla (kromě tramvaje) musí dát chodci přednost.

Ale jak má řidič posoudit: "zjevně hodlá", nebo jak má chodec posoudit co je a co není "bezprostředně blížící se vozidlo"? Já jako řidič to dokáži posoudit, co dítě nebo stará osoba? Celé je to napsané tak, aby pokud možno nebylo možné dospět ve věci k rozhodnutí, když k nehodě dojde.

Jako řidič to řeším tak, že když vidím někoho postávat u přechodu, byť třeba jen telefonuje, jedu tak abych mohl co nejrychleji zastavit. Pak může být problém s řidičem za vámi, zejména jsou-li dva pruhy. Stalo se, že jsem správně měl chodci dát přednost, ale viděl jsem jak za mnou vlevo uhání auto. Přednost jsem nedal, ale troubil jsem a chodec na přechod nevstoupil.

A. Stárek 27.9.2021 10:23

Cože? Odkaz na paragraf, že na křižovatce blikání nebo neblikání záleží na hlavní/nehlavní?

J. Vorlický 27.9.2021 11:33

Nevím pane, co je nehlavní (znám hlavní a vedlejší) , ale máte na mysli křižovatku, která je řízená semaforem, nebo křižovatku, kde se potkává hlavní s vedlejší, popřípadě s vedlejšími, nebo křižovatku, kde není zřejmé, zda některá vozovka je hlavní?

Z. Lapil 27.9.2021 14:09

Pořadí! Je-li funkční semafor, řídím se semaforem. Není-li platí dopravní značení, přičemž svislé má přednost před vodorovným. Není-li značení, platí přednost zprava.