24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

DOPRAVA: (Ne)blikači

Vzhledem k charakteru své práce jsem často na cestách autem. Stále častěji pozoruji jeden nešvar, kterým je nedávání znamení o směru jízdy. Určitě jste se s tím také setkali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Of Drivers 2 29.9.2021 16:10

Jéžíši. Kdo se baví o kruháči? Jenom vy.

A mazáka by jste mi rizhodně nedělal.

Tvl. To jsou argumenty...  To se u Chocholouška dostanete k internetu?

Opavdu tato diskuze nemá smysl.

J. Vorlický 29.9.2021 15:51

Jsem rád, pane, že nejste žádný cápek, byť na vojně bych vám zřejmě dělal mazáka! Vidím, že se mnou začínáte souhlasit, a těší mne, že máte o věc zájem a že moje osvěta zabírá. Co se týče posledního vývoje,tak vás mohu ujistit, že třeba na kruhových objezdech jsem jezdil, než se tady o nich někomu zdálo.

Kruháč má oproti normální křižovatce několik podstatných výhod, byť je to v podstatě série křižovatek. Je ale bezpečnější než jedna křižovatka i proto, že se do něj vjíždí a vyjíždí jen v jednom směru. Zásadní je, že ten, kdo je na něm, má právo přednosti - protože je na hlavní! Situace, když ho opouštíte je vlastně stejná jako ta, kvůli které jste mne nazval hlupákem. Já vám pochopitelně promíjím (!!), neboť vidím, že jste si svoji chybu uvědomil v okamžiku, kdy jste měl vysvětlit, jak a kde budete blikat na malém kruháči.

A co se týče zákona, guláš v tom evidentně nemám já (jak vlastně sám trochu naznačujete), ale zákon. Ale protože, jako ve vašem vtipu, být sám proti všem není legrační, a protože se spousta řidičů poctivě snaží zákon dodržovat, je třeba, jak zde píši jinde, být maximálně obezřetný. srdečně

H. Of Drivers 2 29.9.2021 15:02

Omlouvám se. S hlavní doleva.

H. Of Drivers 2 29.9.2021 15:02

Omlouvám se. S hlavní doleva.

H. Of Drivers 2 29.9.2021 15:01

Proboha. Pane. Nejsem žádnej cápek. Mám papíry od roku 1981. Proto mě štve, že jste evidentně nezachytil poslední vývoj.

Tady se nebavíme o kruháči, kde (souhlasím s váma) občas bývá problém s časem (kdy dát, či ještě nedát blinkr). Bavím se o vašich bludech o normální křižovatce do křže s hlavní doprava. V tom máte (vzhledem k zákonu) guláš.

J. Vorlický 29.9.2021 14:54

Rád prominu, vtip jsem neznal, ale je dobrý, byť se to stává. Chápu, že jste rozpačitý z toho, že jezdím bez nehody.

I když se událost obejde bez průšvihu, je pak myslím na místě zjistit, zda příčina byla ve špatné čitelnosti komunikace, nebo zda řidič jen nesprávně blikal?!?

Aby si snad někdo nemyslel, že jste jen řidič teoretik, jak a kdy byste blikal na malém kruhovém objezdu, do kterého ústí 4 silnice (jako v 90° kříži) a vy jej chcete opustit ve stejném směru (tedy pro vás 2. sjezdem)?

srdečně

H. Of Drivers 2 29.9.2021 14:05

Promiňte, ale to se nedá nereagovat.

Vy jste evidentně úplně mimo.

Tady vyjmenujete (pouze) část těch, kteří se vám snaží vysvětlit, že žijete v bludu. A Vy si pořád trváte na svém.

Znáte ten vtip? "Jede řidič po dálnici a v rádiu se ozve: "Pozor, nějaký šílenec jede na dálnici v protisměru."

A řidič si zabručí pod vousy. " Co jeden? Všichni! "

Doufám, že jste to ve své složitosti pochopil.

J. Vorlický 29.9.2021 11:16

vypovídající příspěvky,pokračování:

J. Jedlička, 27.9.2021, 6:23: není mu zřejmé,podle jak velkého nebo malého úhlu zahýbání by měl blikat. T. Zlesa, 27.9.2021, 17:44: povinnost blikat při jakémkoliv úhlu změny, zákon 361/2000 Sb.

A. Stárek, 27.9.2021, 10:23: výraz ,,nehlavní" komunikace. Má pan Stárek 3 druhy: hlavní, nehlavní a vedlejší?

H. Of Drivers 2, 28.9.2021, 19:19: vyčítá mi, že při vjezdu po hlavní do křižovatky, kterou chci opustit ve směru vjezdu (tedy rovně) na vedlejší, blikám doprava hned, než bych začal točit volantem doleva; že prý blikám s nedostatečným předstihem. Rád bych pána viděl, jak bliká na malém kruhovém objezdu. S. Foster, 27.9.2021, 04:57: si všímá, jak většina řidičů při vybočení z kruháče mává blinkrem na rozloučenou.

srdečně

J. Vorlický 29.9.2021 11:04

Tento příspěvek není o dálnicích, nebo o komunikacích,které jsou jim svojí konstrukcí a užíváním podobné.

Znalosti zákona 361/2000 Sb. nevykazuji hlavně proto, že jsem oprávnění řídit získal v 1974 v Británii.

Z některých příspěvků je patrné, proč provoz na silnicích není optimální. Tato debata je první,které jsem se takto zúčastnil a snad přispívám k tomu, že provoz někdy v budoucnu bude lepší.

Zásadních principů pro bezp.provoz je málo. Je to a)jízda vpravo, b)princip hlavní komunikace, c)čitelnost komunikace (konstrukce komunikace a její značení), d)čitelnost chování řidičů (psaná a všem známá pravidla).

Jízda vpravo je jasná, princip hlavní komunikace jsem vysvětlil.

Čitelnost komunikací je ubohá. Křižovatky jsou nesprávně konstruované; často jen jako velká nepřehledná místa, kde se vozidla z různých směrů potkávají - což je důvod, proč řidiči trvají na tom, aby se furt blikalo, protože nikdo neví kam se kdo kdy hne. Komunikace nejsou označeny čárami, značek je přehršle, často nesprávně umístěné, zarůstají stromy,křovím, atd.

Čitelnost chování řidičů není zcela na úrovni, protože pravidel je moc a jsou jistě nesprávně napsaná a nesrozumitelná, řidiči se jimi často ani nemohou řídit.

Oceňuji popis ́hlavní komunikace ́ , pan Z. Lapil 27.9.2021, 19:04.

Vypovídající příspěvky: Z. Lapil, 27.9.2021, 19:04: hlavní silnice je silnice s právem přednostní jízdy. I. Lyčka, 28.9.2021, 12:49: pravidlo pravé ruky se učilo,ale málo se používalo, anděl strážný, Vídeň

Z. Lapil 28.9.2021 22:47

Proto jezdím a vůbec se chovám někdy až nadměrně opatrně. Ono stačí ty průšvihy, které člověk nadělá omylem.

Moje asi vrcholná historka: pozdě večer se blížím k přechodu (žádná křižovatka, jen přechod) vidím červenou a vidím chodce, jak si to štráduje, a tak brzdím (v klidu, času dost) a rozhořčeně troubím. Teprv když on rozhořčeně domával a zmizel ve tmě pod stromy, mi došlo, co jsem za vola.

Přejme nám všem, aby podobné kiksy zůstávaly v rovině veselých historek.

J. Vorlický 28.9.2021 21:21

I tak jsem pane rád za vaši reakci. Své otázky považujete za jednoduché, s odpovědí to není až tak snadné - jak je zřejmé z vaší reakce. Aspoň přiznáváte, že jsem odpověděl.

Kvůli mému řízení tu nejsou nehody, ani nikdo nebyl zraněn, natož aby umřel, ani o žádné body jsem nepřišel. Chápu, že vás to rozčiluje a že nejste schopen toto sloučit s vašimi představami o řízení. Snad teď zvážíte ale, jak by to vypadalo, kdyby se každý řidič choval jako já - oprávnění řídit mám od 1974. Abych měl pocit, že osvěta z mé strany je užitečná. srdečně

H. Of Drivers 2 28.9.2021 19:19

Pán je opravdu hodně složitý, že?

Takže pokud jsem to pochopil správně. Tak doleva (po hlavní) neblikáte, ale rovně a doprava používáte pravý blinkr. No nazdar!

A mimochodem ještě k bodu "B" vaší sáhodlouhé a zmatené odpovědi.

Znamení o změně směru jízdy se dává včas a v dostatečné míře. Tzn. že pokud blikáte doprava (přestože jedete rovně) ve chvíli kdy máte točit volantem, tak to je pozdě, špatně a bezohledně vůči ostatním účastníkům silničního provozu, kteří čekají na to, co tam vyvedete.

Jinak, tuto marnou snahu Vás přesvědčit o nebezpečnosti vašeho chování na pozemních komunikacích končím.

Buď jste hlupák, nebo troll. Jinak si to nedokážu vysvětlit.

Doufám, že vás potká co nejméně normálních řidičů.

J. Vorlický 28.9.2021 18:51

Pokusím se, pane. Vy nepopisujte, co klasická křižovatka je. Ale řekněme, že z ptačího pohledu vidím dvě silnice, jak se křižují v 90 stupních. Silnice jsou stejně široké a každá má ve směru jízdy jeden pruh. Křižovatka je řízena jen cedulemi. Víceproudé silnice jsou obyčejně řízeny semaforem.

a)Chci jet po hlavní. Před vjezdem do ní jsem cedulemi informován, že hlavní vede doleva. Řidiči z vedlejších jsou cedulemi informováni, že vjíždějí do křižovatky na hlavní z vedlejší. Já jedu doleva, neblikám, ostatní řidiči na vedlejších ulicích, mi dávají přednost. Nemusí je zajímat kam jedu. ONI MNĚ MUSEJÍ DÁT PŘEDNOST, protože já jsem NA HLAVNÍ. To je v tom okamžiku jediné, co je má zajímat.

b)Chci jet na křižovatce rovně. V okamžiku, kdybych měl točit volantem doleva, začnu blikat doprava, abych ukázal, že opouštím hlavní a odbočuji na vedlejší. Jedu pomalu, protože rychle se jet nedá.

c)chci jet na křižovatce doprava. Před křižovatkou, blikám, že chci na křižovatce doprava. Pak odbočím.

Toto snad stačí. Pakliže si pane myslíte, že tímto způsobem nějak ohrožuji provoz na silnice, popište to prosím.

J. Vorlický 28.9.2021 17:59

pane Lapil, když f) zestručním, tak obecně říká: řidič vozidla (kromě tramvaje) musí dát chodci přednost.

Ale jak má řidič posoudit: "zjevně hodlá", nebo jak má chodec posoudit co je a co není "bezprostředně blížící se vozidlo"? Já jako řidič to dokáži posoudit, co dítě nebo stará osoba? Celé je to napsané tak, aby pokud možno nebylo možné dospět ve věci k rozhodnutí, když k nehodě dojde.

Jako řidič to řeším tak, že když vidím někoho postávat u přechodu, byť třeba jen telefonuje, jedu tak abych mohl co nejrychleji zastavit. Pak může být problém s řidičem za vámi, zejména jsou-li dva pruhy. Stalo se, že jsem správně měl chodci dát přednost, ale viděl jsem jak za mnou vlevo uhání auto. Přednost jsem nedal, ale troubil jsem a chodec na přechod nevstoupil.

H. Of Drivers 2 28.9.2021 17:30

A už naposled. Vypadáte dost marně. Lidé se Vám tady snaží vysvětlit, že píšete nesmysly a vy si pořád vedete svou.

Ta vaše odpověď je zbytečně složitá. Měl jsem na mysli klasickou křižovatku "do kříže". Takže na hlavní odbočující vlevo neblikáte. Mě zajímá jak budete používat blinkr při jízdě rovně, nebo doprava.

Jednoduchá otázka a prosím jednoduchou odpověď. Ikdyž to asi bude marné.

I. Lyčka 28.9.2021 17:26

Podvědomí je sfiňa. Nedávno jsem čekal na křižovatce na zelenou. Blikla zelená, tak jsem se rozjel. A nadával řidičům, co mi křížili cestu, že jezdí na červenou. Naštěstí jsem zastavil včas, protože mi došlo, že zelená skočila pro pruh s odbočením vpravo. Zjišťuji, že se to stává i jiným. Kamarádovi vjela v protisměru do cesty tatrovka, které sice skočila zelená, ale tatra odbočovala vlevo. Řidič si to taky uvědomil a zastavil, ale kamarád se musel vyhnout a vzal to kandelábru a zrušil tak nového favorita.

Z. Lapil 28.9.2021 17:13

O dávání přednosti tam fakt nic není:

Řidič nesmí" f) ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce; tyto povinnosti se nevztahují na řidiče tramvaje".

Přičemž v komentáři se píše: "Přehlédnuto by nemělo být, že chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem..."

https://www.ibesip.cz/getattachment/tematicke-stranky/pravidla-silnicniho-provozu/361_01_10_2018.pdf. Strana 28-29 souboru.

To druhé jsem taky přesně nepochopil, snad jde o to, že řidič je povinen zastavit, nikoliv stát. Ale třeba se pan lektor jen vytahuje, on bydlí kousek od Babiše, tak ví určitě víc, než řidičskej plebs :-).

J. Vorlický 28.9.2021 16:35

Jedu po hlavní a vjíždím do křižovatky. Hlavní se stáčí doleva a chci odbočit/pokračovat na vedlejší silnici, která se jeví jako rovné pokračování silnice hlavní. Než dojedu k bodu, z kterého najedu do té vedlejší, začnu blikat doprava. Pak dle situaci do vedlejší najedu, nebo až nepojede nic proti mně.

Co se týče druhého dotazu. Máte-li na mysli stejnou křižovatku, tedy takovou, kde vedlejší opouští hlavní rovně a navíc někde hned vedle je druhá vedlejší, která opouští hlavní řekněme pod úhlem 90 stupňů, pak křižovatka by měla být upravena tak, aby každá vedlejší do hlavní ústila samostatně, nebo aby jedna vedlejší ústila nejdříve do druhé vedlejší. To z toho důvodu, aby byl udržen princip ," hlavní silnice". No a pochopitelně budu blikat doprava stejně jako v případě 1. Když ale budu musit zastavit kvůli protijedoucím vozidlům, zastavím na odpovídajícím místě pro tuto 90 stupňů vedlejší. V obou případech odbočuji/ opouštím hlavní silnice směrem doprava, tedy nepřejíždím středovou čáru.

V případě, že máte na mysli jen hlavní doleva a vedlejší 90 stupňů, stejně jako budu blikat doprava.

Upozorňuji, že popisuji, jak by to mělo být. Jsem si vědom, že tady se chovají řidiči jinak, a že je třeba na to brát zřetel. Ovšem tradiční chování řidičů a uzpůsobení křižovatek je velmi často vadné a proto zde často dochází k nehodám, jejichž příčiny se zdají býti nepochopitelnými.

J. Vorlický 28.9.2021 16:07

Nesprávně to píšete. Řidič je povinen DÁT PŘEDNOST! Zda jen zpomalí před přechodem, nebo úplně zastaví, je jedno. Klíčové je.: dát přednost.

Tomu druhému nerozumím.

J. Vorlický 28.9.2021 16:02

Dobře. Našel jsem si tu situaci, Holzova ulice - správně?

Tedy, jedu jako za tou červenou Oktávií, jsem si zřejmě jist, že jedu po hlavní a dobře umístěná cedule HLAVNÍ mi to potvrzuje. Levá strana hlavní silnice je viditelně a správně označena přerušovanou čarou, pravou stranu definuje chodník. Potud dobré.

Píšete, že pochopení "doplňkové tabulky" by zabránilo chaosu, ke kterému zde dochází (co by vás mělo tedy zarazit, že to řidiči nechápou. Buď jsou slabomyslní - pak je otázka, proč mají řidičák, anebo je tam něco blbě.) Pak píšete, že chaos je způsoben řidiči, kteří si princip "hlavní vozovky" vykládají jako já. Oponuji.

Problém je způsoben a) tím, že se nejedná o správně projektovanou křižovatku, ale o jakousi vyasfaltovanou plochu, které se hlavní silnice na pravé straně dotýká. b) Doplňkovou tabulku nelze správně pochopit (ani když stojím) protože je v rozporu se situací před řidičem. Dle tabulky se první vedlejší silnice dotýká hlavní silnice v úhlu 90 stupňů. Nic takového tam nevidím. Druhá vedlejší silnice je ukázána jako rovné pokračování hlavní silnice. To je také blbost, nic takového tam není. Co vidím před sebou je ta velká plocha do které ústí vlevo nahoře ulice/silnice pod neurčitým úhlem. To má asi být tak druhá vedlejší, která asi kdysi byla pokračováním hlavní silnice. Kde je ta první?

Jak si představujete pane, že pochopení tabulky může věci pomoci? Bylo by lepší, kdyby tam nebyla. Abych se mohl vyjádřit jak situaci vylepšit, musel bych vidět jak ,,křižovatka" vypadá z ptačího pohledu. Je však zřejmé, že vypadá úplně jinak, než je na dopl.tabulce. srdečně

H. Of Drivers 2 28.9.2021 16:00

Ach jo. Tak jinak. Ale asi to bude marné.

Pokud na křižovatce na které je hlavní doleva pojedete rovně, tak budete nebo nebudete blikat? Protože pokud mi budete tvrdit, že budete blikat doprava, tak mi prosím vysvětlete co budete dělat, když na ní budete doprava skutečně odbočovat.

J. Vorlický 28.9.2021 15:12

pane Lapil, věřte mi, kvůli mně silniční provoz nevázne

J. Vorlický 28.9.2021 15:11

Můj nick to není, pane. To, že jsem stále živ a zdráv je myslím patrné, a dále vás mohu ujistit, že nejen, že jsem nikoho nezabil, ale celou dobu, co tu řídím, jsem nezpůsobil jednu nehodu. Naopak, těch pár nehod co jsem tu měl, bylo zaviněno (policejně) řidiči, kteří v této debatě jsou nejspíš na vaší straně. Věřte mi, dávám si fakt pozor a jezdím, dnes již ne tolik, ale dříve 20, 30 tisíc km ročně a ještě dříve až 60 tisíc, takže mluvím z praxe. Nicméně děkuji, že máte o mne takovou starost. Jo, a body mám pořád všechny. srdečně

J. Vorlický 28.9.2021 14:59

k H. Of Drivers 2, 28.9.2021 13:05: pane, je to prosté. Nicméně.

Pan Z. Lapil, 27.9.2021, 19:04 píše - a naprosto správně - "Hlavní silnice je silnice s právem přednostní jízdy". To je princip "hlavní silnice". Můj citát: O tom, co je "hlavní silnice" nerozhoduji ale já. Měl jsem správně napsat: Ten, kdo má právo rozhodnout co je hlavní silnice (pakliže to není jinak zřejmé), se všemi právy, které uživatelé hlavní silnice pak mají - jako právo přednostní jízdy, musí tak učinit, aby ti kdo mají povinnost pravidla hlavní silnice respektovat, byli schopní tak činit. Tudíž NESMÍ z nějaké šoustky udělat HLAVNÍ silnici jen tak, že tam dá ceduli, kterou stačí přehlédnout a je nehoda. Nevšiml jste si kolikrát, že cedule je téměř zarostlá křovím? To, že to je hlavní musí být tak patrné i bez cedule - což znamená i to, že ta cedule musí být umístěna tak, aby ji normální řidič nemohl přehlédnout. Ta cedule situaci jen potvrzuje.

K druhé otázce, ptáte se, jak mají ostatní vědět kam jedu, když já jedu křižovatkou po hlavní - která zahýbá doleva - a neblikám doleva. Zase prosté. Jediné co je třeba pro ostatní vědět, je kde je hlavní silnice. Proč? No protože tomu, kdo na ní jede, oni musejí dát přednost. (pan Lapil, princip hlavní silnice). Ještě jinak, oni ani tak nepotřebují vědět, kam jedu, ale potřebují vědět, že jsem na hlavní a tím, že neblikám dávám najevo, že nemám v plánu z ní odbočit. Následně, protože vědí, kde je hlavní a protože vědí, že z ní neodbočuji, vědí též kam jedu! srdečně

Z. Lapil 28.9.2021 13:16

Přesně tak.

Já mám zase historku - a hele, semafor, to je dobře, že ho sem dali, tady se blbě najíždí... A jel jsem dál a bylo mi úplně jedno, že vidím, že je červená. Byl jsem na vedlejší, takže jsem stejně dával přednost, ale autopilot je někdy pěkně zrádnej. Já o té červené fakt věděl, a bylo mi to houby platný.

H. Of Drivers 2 28.9.2021 13:05

Pane Vorlický. Máte zvláštní myšlení. Na jednu stranu napíšete: " Mám-li ale mít právo svoji přednost uplatnit, musím těm, kdo mají povinnost moje právo respektovat to umožnit." Konec citátu.

A na druhou stranu tvrdíte, že když na křižovatce jedete po hlavní doleva, tak neblikáte. A jak mají ostatní vědět, že doleva vůbec pojedete?

A mimochodem. Neříká se vozovka, ale silnice nebo komunikace.

I. Lyčka 28.9.2021 12:58

Prosím vás, odevzdejte řidičák a pořiďte si osobního šoféra, než zabijete sebe nebo někoho jiného. Protože jste nepoučitelný a rudíž i nebezpečný. Mimochodem, na garáž.cz vystupoval nějaký Franta Lopata a ten měl úplně stejné názory jako vy. A prý dokud to nebude ve vyhlášce, tak blikat nebude. Není to váš nick?

I. Lyčka 28.9.2021 12:49

Podle mého názoru je to tím, že se pravidlo pravé ruky učilo, ale málo se používalo. Tudíž si to lidé málokdy uvědomovali. Mne osvítil anděl strážný kdysi ve Vídni, kde jsem tak tak nenaboural. A od té doby si už na to dávám větší pozor. Zábavné je, že hned v naší ulici je stejný případ, kdy jsou sousedé naučeni, že když je přímá silnice, tak je hlavní. Když jsem některé opravil, tak vrtěli hlavami, že jim to taky nedocházelo. Pro jistotu si tam dávám větší pozor.

H. Of Drivers 2 28.9.2021 12:43

Proboha choďte pěšky, než někoho zabijete. Směr jízdy nemá nic společného s hlavní, nebo vedlejší silnicí. Takže když budete "točit volantem" na křižovatce, musíte dát znamení o změně směru jízdy. Doufám, že vás nepotkám.

Přeji všem šťastnou cestu.

L. Beneš 28.9.2021 8:25

Už je to dávno, co jsem nejprve dělal ŘP na motocykl, teprve později na auto. Pamatuji si však z té doby formulaci "Znamení o změně směru jízdy se dává včas!!!" Nejde jen o bezpečnost, ale i o zrychlení provozu. Snažíte-li se vjet do kruhového objezdu a sledujete vozidlo přijíždějící v kruhu zleva, čekáte mnohdy marně na znamení blinkrem u vozidla, které před vámi z objezdu vyjíždí, zatímco vy jste už dávno do objezdu mohl vjet. Jak můžete vědět, že nebude pokračovat v objezdu? A cyklisté? Kdy začne jejich chování na silnici kontrolovat policie, aby jezdili u pravého okraje vozovky, především za sebou a do kopce "nešněrovali" zleva doprava. Někdy vyloženě provokují a odmítají vrátit se ze středu vozovky k jejímu okraji.