RECENZE: Robert J. Sawyer, Hominidé

12.12.2006

TOPlistHominidéKvantoví fyzici Ponter Baddit a Adikor Huld zkoušejí svůj nový objev - kvantový počítač. Jenže ten se skládá z mnoha součástek a k výpočtu potřebuje využívat mnoho paralelních světů. A jak to už podle Murphyho ani jinak být nemůže, Ponter do jednoho takového paralelního světa spadne. Ten paralelní svět - to je ten náš, zatímco Ponterův je jiný. Jeho svět zabydleli neadrtálci, převálcovali své konkurenty, a teď se v něm zabývají kvantovou fyzikou. Při jednom pokusu ale oba světy prolnou a Ponter propadne k nám.

Naštěstí je vybavený svým osobním čipem s docela slušnou umělou inteligencí, a tak se brzy se trojicí vědců, kteří ho mají na starosti, domluví. Tahle dějová linie je postavena na klasickém střetnutí rozdílných kultur a ras, navíc zesíleném tím, že Ponter se dostane do světa, jehož obyvatelé byli v tom jeho vyhubeni. On sám tu je jediným živoucím zástupcem rasy, kterou jsme kdysi vyjedli stejně jako mamuty, jeho miláčky.

Ta druhá linie, odehrávající se v Ponterově a Adikorově světě, je postavena na jejím kulturním základě a je do něho uzavřená. Autor tu vystavěl svět fungující jinak - málo zalidněný a jinak se vyvíjející než ten náš. Hlavním prvkem zápletky je to, že po Ponterově zmizení je Adikor obviněn z jeho vraždy a hrozí mu nejvyšší místní trest - sterilizace. Nepřímé důkazy jsou více než zřejmé, a tak Adikorovi nezbývá než pokusit se znovu otevřít bránu mezi světy a dostat Ponterovo tělo zpátky, pokud možno živé.

Samotný motiv setkání s jinou rasou, byť v pikantním nálevu bývalé stravy, by byl základem pro jen průměrné dílo. Bob Sawyer ale prolínáním obou v podstatě rovnocenných linií dosáhl mnohem lepšího efektu, navíc tu staví do bezprostředního kontrastu dvě různé kultury, z nichž ani jedna není jednoznačně lepší nebo horší, v obou najdeme něco dobrého i něco, co se ve slušných domácnostech schovává pod koberec. Střídání prostředí i vzájemné srovnávání obou světů tak dává románu šťávu.

Rober J. Sawyer: Hominidé (Hominids)
překlad: Aleš Drobek
obálka: Aleš Horák, grafická úprava: Dagmar Krásná