2.5.2024 | Svátek má Zikmund

RECENZE: Charles Stross, Archivy hrůz

30.10.2007 0:05

Archivy hrůz Charles Stross

TOPlistTranshumanista Stross, Charles Stross, patří k tomu nejlepšímu, co jsme si mohli v povídkové hard sf v posledních letech přečíst. Boduje nejenom dostatečnou fundovaností a neskonale bujnou fantazií, ale dokáže podat lidské příběhy na pozadí problémů týkajících se celého lidstva. Zásluhou nakl. Talpress jsme se konečně dočkali jeho románové tvorby a kromě cyklu Vládcové obchodu poznáme také Archivy hrůz.

Ač název i zběžně zhlédnutá obálka stimulují představu fantasy hororu, jedná se spíše o okultní thriller na pomezí sci-fi a fantasy a zatraceně skvělou četbu. Bob Howard pracuje v Prádelně, což je jedna z nejtajnějších a nejstarších okultních rozvědek na světě a stará se o ochranu lidstva před sebou samým. Hrdina byl kdysi naivním hackerem, který strkal své útlé prstíky s mozoly na bříšcích prstů tam, kam neměl a když ho chytili, měl na výběr pouze ze dvou možností, správně si vybral tu, ve které nebyl fyzicky ukončen a stal se řádným "ajťákem" v Prádelně. Sledujeme tak jeho přerod z obyčejného IT udržbáře na agenta v aktivní službě a společně s ním zjišťujeme, jaké by to bylo bez okultních tajných služeb, které denně stojí před problémem, jak chytrolínům zabránit vyvolat démony nebo zveřejnit Turingův teorém.

Jistá dávka zvědavosti, slušné znalosti a bystrý rozum pomáhají Bobovi procházet skrze byrokratické strasti a pasti nastražené mu jeho šéfovou, naštěstí má oporu také v druhém svém nadřízeném Angletonovi. V Archivech hrůz použil Stross svou osvědčenou techniku stavby příběhu. Vzal obyčejného uvěřitelného člověka a nechal ho prožívat pečlivě promyšlené dobrodružství vycházející z geniálního nápadu. Jeho svět se téměř v ničem neliší od našeho, až na drobnou a podstatnou výjimku. Člověk se za pomoci nejčistší a nejnádhernější z věd - matematiky - může dostat do jiných vesmírů a dimenzí, mnohdy schovaných hluboko pod hranicí změřitelného, pod samotným Planckovým rozměrem, a hrůzy, které z ní povolá na svět, jsou ho schopny celý, v krvavých záplavách, zničit.

Stross projevil také v tomto díle svou znalost problematiky studené války, fašistického Německa a dalších historických etap, kde bodovaly právě špiónské organizace. Řekněme, že autor hýří rozvědkami a jejich postupy či podhoubím vůbec, proto je vhodné knihu číst alespoň s nastudováním zkratek jednotlivých tajných služeb, které nalezneme na konci knihy (předpokládám, že málokdo dokáže zařadit GCHQ, OBE, NEST, NKVD, DIA, atp., snad jen CIA, KGB, SAS, MI5, atd. nám ještě něco řeknou). Do této problematiky však vymezil i prostor lidskému hrdinovi a proklatě dobrému britskému černému humoru, který zúročil zvláště v situacích, kdy se do popředí dostává byrokratický aparát, dal nám tak možnost ztotožnit se s hrdinou, kterému také leze krkem.

Jako bonbónek k akčnímu thrilleru pak dostaneme skvělou předmluvu Kena MacLeoda, Strossův doslov plný zajímavých myšlenek a postřehů plus zmíněné vysvětlivky ke zkratkám vládních společností. Od autora se dozvíme, co ho vedlo k vytvoření Archivů hrůz, jak se dostal k postavě záškodníka a proč nás stále tolik táhnou a v neposlední řadě se můžeme zamyslet nad tím, zdali psal H. P. Lovecraft horory nebo thrillery. Dojdeme pak k tomu, že v Archivech hrůz se autorovi podařilo namíchat čtivý eintopf po vzoru R. A. Heinleina, ale zachovat si nezapomenutelnou atmosféru knih Lena Deightona a podmanivě mrazivou sílu děl zmíněného H. P. Lovecrafta.

Kdo si chce užít skvělou a navíc sofistikovanou "kulhánkovskou" jízdu a přitom si z knihy odnést až detektivně vypoinovaný, napínavý a logicky vystavěný příběh, pak má jedinečnou příležitost, při níž se navíc docela dobře pobaví a ihned nezapomene.

Hodnocení: 70%

Archivy hrůz
/The Atrocity Archives/