RECENZE: antologie Roboti a lidi

• Vlado Ríša: Šmejdi
  • Radka Lukášová: Androidkám Prozac nepomůže
  • Jaroslav Petr: Mýlit se je lidské
  • Martina Šrámková: Dárek pro Pendera
  • Stanislav Švachouček: Mladý muž a láska
  • Jiří Walker Procházka: Crash test

Deset povídek českých autorů (či správněji autorek a autorů) se z různých úhlů dívá na roboty a lidi. Název antologie je velmi výmluvný, to "a" staví oba dva druhy na stejnou úroveň, a ti, kdo zastupují v této knížce Homo sapiens, jsou jednotlivci - jsou to tedy lidi, nikoliv lidé. Otevírák Jarka Mosteckého je v poloze, kterou Jarek umí z našich autorů snad nejlépe, je to hororový příběh par excellence, od počátku laděný do temných tónů, odehrává se na hřbitovech a dalších ponurých místech, a svým způsobem má i jistou postkatastrofickou polohu. Naproti tomu můžeme postavit anekdotu Ondřeje Neffa či drsný kosmický (neb odehrávající se na Marsu) akční příběh Martiny Šrámkové, nebo černý humor Jiřího W.P. I další povídky stojí za přečtení, jakkoliv se pohybují někdy mezi a někdy i mimo rámec, které dříve jmenované povídky vymezují. Čistě poetický text mi tam však chyběl - možná proto, že autoři dávají přednost akčňárnám a anekdotám, které se přece jenom lépe píší.

Vlado Ríša pokračuje v tradici antologií české SFFH v nakladatelství MF, obratně vytěžuje své rozsáhlé znalosti žánru a jeho autorů u nás, a vždy dokáže vybrat spolehlivě kvalitní spisovatele, kterým téma antologie sedne. Čtenářský vkus je rozmanitý, a tak je dost pravděpodobné, že některá povídka vás nezaujme - ale zcela určitě tam najdete hned několik kousků, které vás potěší.

Hodnocení: 60 %.

Vlado Ríša, ed: Roboti a lidi
obálka: Milan Fibiger