RECENZE: Andy Diggle a Jock, Parchanti 1 - Vsaďte si

7.7.2010 0:05

TOPlistClay, Puma, Jensen, Levák a Čokl, tedy Parchanti, bývali příslušníky tajné jednotky CIA. Dozvěděli se ale víc, než měli, ze zákulisí zmíněné organizace a jejich nadřízení je měli v plánu tiše odstranit. Jenže speciální výcvik a zkušenosti z úspěšných misí udělají své a Parchantům se podaří vyváznout. Oficiálně jsou po smrti, ve skutečnost pracují na velkolepé pomstě.

Přestože za scénářem i ilustracemi stojí Britové, šestisvazková série "Parchantů" pochází z legendárního amerického nakladatelství DC Comics (Superman, Batman…). První svazek s názvem "Vsaďte si" vychází u nás až nyní, v roce 2010, sedm let po vydání originálu. Popudem byla zjevně stejnojmenná filmová adaptace prvních dvou svazků série, která běží i v českých kinech. Druhý díl s názvem "Zdvojnásobení sázek", ze kterého film také čerpá, nakladatelství Comics Centrum připravuje k vydání. A byly to nejspíš právě filmy, které zkomplikovaly překlad názvu komiksu. Z anglického originálu "The Losers" totiž zjevně nešli vytvořit "Ztracenci" kvůli seriálu "Ztraceni", ani "Zoufalci" kvůli stejnojmenném českém filmu. Otázkou teď jen zůstává, jestli se finální název "Parchanti" neplete s Tarantinovými "Hanebnými pancharty"…

Komiks začíná rychlou a propracovanou akcí, při které se Parchanti překvapivým způsobem a bez prolití jediné kapky krve zmocní armádního vrtulníku. Stejně dynamicky se děj odvíjí až do poslední stránky. Příběh odvety nedokonale zneškodněného týmu běží kupředu a čtenář se jen postupně dozvídá, co předcházelo. Na povrch vyplouvají detaily z minulosti elitní skupiny, takže čtenářova zvědavost popohání tempo vyprávění.

K Parchantům se záhy přidává Ajša, tajemná muslimka, která, byť z jiných důvodů, také považuje vedení CIA za svého úhlavního nepřítele. Šestice mstitelů společně objeví silné vazby mezi americkou tajnou službou a černým trhem se zbraněmi, ropou i drogami. Až bizarně působí představení CIA jako sítě, jejíž nitky vedou téměř ke každé špatnosti. Na druhou stranu, na pomstu Parchantů nebude stačit jediné odpoledne, ale musí najít ve spletitém systému jeho slabiny.

Příběh je promyšlený, má spád a vypadá to, že je našlápnuto na pozoruhodnou sérii. Pro každého člena Parchantů je vymyšlený originální charakter, proto nepůsobí jako neživá masa, ale jako reálný tým. Španělský odstřelovač v klobouku, který toho moc nenamluví, ale nikdy nemine, nebo hláškující Jensen, odborník přes počítače, který ale neváhá ani nabourat se do systému požární sekerou, se opravdu vyvedli. O to víc mi nesedí "očitá" svědectví Ajši o jejím mládí v Afghanistánu. Přece jenom v jinak realistickém příběhu působí postava, která tvrdí, že sbírala lidské uši, přinejmenším směšně.

Mé dojmy z "Vsaďte si" jsou jednoznačně pozitivní. Příběh je dobře vystavěn a nevázne, nechybí ani hlášky. Taky musím zmínit ostrou, kontrastní a přitom funkční kresbu, která jenom podtrhuje dynamičnost celého komiksu. Uvidíme, jestli si "Parchanti" udrží úroveň i v dalších dílech a jestli stále bude o čem psát. Pokud bude totiž do češtiny přeložena celá série, můžeme se těšit na pořádnou porci komiksu. Každopádně první díl rozhodně stojí za pozornost.

Parchanti 1: Vsaďte si /The Losers 1: Ante Up/
Diggle, Andy - Jock,

Nakladatel: Comics Centrum