26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

POLITIKA: Velká daňová sleva

Veřejné debatě o daních dnes dominuje EET, případně se mluví o drobných úpravách, jako je paušální daň pro živnostníky s minimálními tržbami. Debatuje se tedy o technologii výběru, a ne o podstatě – nedebatuje se o celkové velikosti daňového zatížení a o celkové konstrukci našeho daňového systému.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Plíva 8.12.2016 10:06

Machův návrh má dvě vady

1) Jak si představuje ho prosadit? Asi sotva se toho někdo chopí.

2) Opravdu je jednoduchý k pochopení? Co je jednoduchého na tomto:

"V případě zaměstnanců činí dnes daň z příjmu 15 % z tzv. superhrubé mzdy, která je o 34 % vyšší než hrubá mzda, takže je to vlastně 20,1 % hrubé mzdy. Sociální pojištění zaměstnance je 6,5 % hrubé mzdy. Stačí tedy mít kombinovanou sazbu 26,6 % hrubé mzdy a stát by vybral to stejné za daň z příjmu i sociální pojištění dohromady" ?

V. Mlich 8.12.2016 10:20

Re: Machův návrh má dvě vady

1. Sociální demokracie by lidem furt přidávala, tak tady je cesta, jak to udělat bez zanesení dalších výjimek a byrokracie typu číslování dětí. ČNB se snaží vyvolat inflaci devizovými intervencemi, stejný účinek by mělo "rozhazování peněz z letadla", což dělá Babiš navyšováním platů úředníkům, a tohle by mu přihrálo voliče v další skupině, kterou zatím spíš popuzuje než oslovuje.

2. Skutečnost, že každý měsíc bude v obálce tisícovka navíc je pochopitelná naprosto každému. Kdo umí počítat (a divil byste se, kolik lidí to je), tak si lehko zjistí, že pokud dělají oba rodiče, za 10 let mají nové auto zdarma.

J. Plíva 8.12.2016 10:48

Re: Machův návrh má dvě vady

Počítat umí každý, ale myslíte, že si každý přečte Machův článek až do konce a bude pak počítat, kolik ušetří jeho rodina za 10 let?

To jste tedy naivní.

Možná si čtenář řekne, že by to bylo pěkné. Jenže nedočte ten článek do konce, bude cítit populismus a útrpně se usměje.

Kdysi Svobodní rozdávali papírové tisícikoruny pro děti na hraní. Reakce dospělých byla taková, jak jsem uvedl výše. Takhle se Svobodní populisticky devalvují - a 5% nezískají ani zdaleka.

F. Brnušák 8.12.2016 14:54

Re: Machův návrh má dvě vady

1) bez komentare

2) procenta se berou tusim v 6. nebo 7. tride ZS, takze se spis zeptam , co je na tom sloziteho?

J. Plíva 8.12.2016 18:01

Re: Machův návrh má dvě vady

Problém složitosti obvykle není v procentech a počítání, ale v pochopení užitých pojmů. Zde konkrétně "superhrubá" a "hrubá" mzda, "daň" "sociální pojištění" a podobně. Domnívám se, že pro spoustu lidí to je hantýrka, která je jim odporná.

A. Alda 8.12.2016 9:43

Pojem "superhrubá mzda"

si vymyslel Kalousek, tentýž, co hlasoval pro dotace solárbaronům.

Pane Šejno, Vaše argumentace je zcestná, mířící mimo cíl. Je úplně jedno, jestli se to in concreto počítá za takového či onakého základu. Zásadní chyba je už v tom, že můžete uplatnit 60 % paušálního odečtu fiktivních nákladů. A že pro výpočet jednotlivých druhů daní či pseudopojistného se užívají jiné základy a odpočty a přípočty a kdovícoještě.

M. Šejna 8.12.2016 10:30

aha, pane Aldo

takže jste mi sdělil, že moje argumentace je zcestná, když upozorňuji, že daně a pojištění se počítají z jiného základu, abyste nakonec vítězoslavně oznámil, že zásadní chybou je, že se pro výpočet daní a pojistného užívají jiné základy.

Takže jste kouzlem nechtěného potvrdil to, co píšu. Ale hlavně, že máte pocit, že jste se mnou ve sporu.

:-D

A. Alda 8.12.2016 14:57

Asi si zrovna nerozumíme.

To se stává.

M. Prokop 8.12.2016 11:17

Re: Pojem "superhrubá mzda"

Pojem "superhrubá mzda" jen nahrazuje jednoduché řešení, nechat každého poplatníka platit berně celé, nedělit na část placenou zaměstnavatelem a část placenou zaměstnancem.

E. Erat 8.12.2016 11:47

Re: Pojem "superhrubá mzda"

Superhrubou mzdu si vymyslel pan-soudruh Tlustý. Na rozdíl od chemika Kalouska to měl docela dobře spočítáné. Hlavně jednotnou daň 15 % na vše vč. DPH. Ovšem v té době bratr Kalousek říkal, že by to bylo sociálně neúnosné pro rodiny s dětmi a důchodce. A protože Topolánek potřeboval splichtit nějákou vládu tak se bratr Kalousek stal ministrem financí bez jakékoliv hlubší znalosti této problematiky. A byl to on, který zvýšil paušály, hlavně pro zemědělce, až na 80 %. To platí dodnes. Já když jsem začínal podnikat za Klause jsem měl paušál 25 %. Dnes mám 60 %. Manželka, která překládá v důchodu má 40 %. Jo, jsme spokojeni.

M. Šejna 8.12.2016 12:08

ano, pane Erate

byl to Tlustý a nikoli Kalousek, kdo přišel se superhrubou mzdou.

I já jsem coby živnostník spokojen. Proto také držím hubu a nestěžuji si furt na to, jak jsme my živnostníci buzerováni státem. Paušál nákladů ve výši 60% je totiž opravdu dostatečně vysoký na to, abych byl spokojený a neprudil.

Abych řekl pravdu, nechápu, kde se berou ti nespokojení živnostníci, které prý stát děsně okrádá. Já se okradaným živnostníkem necítím být. Okrádaný jsem se cítil být do roku 2007 kdy jsem naposledy pracoval jako zaměstnanec.

E. Erat 8.12.2016 12:16

Re: ano, pane Erate

No, vidíte pane Šejno. Nakonec jsme se shodli. Já taky nikde neprudím, nestěžuji si. Akorát jsem rád, že jsem si nemusel projít tu zaměstnaneckou epizodu. Tedy po roce 89, výpověď jsem dal ve Sportovních stavbách 23.12. 1989, tenkrát jsem musel počkat tři měsíce. Od 1.4. 1990 jsem na svobodné noze, se všemi pozitivy a negativy. Akorát jedno vím jasně, nikdy už nebudu zaměstnancem.

K. Janyška 8.12.2016 9:42

Vy se doučte teorii spontánního řádu lidské interakce

a lidského světa a začnete jí argumnetovat. Jinak jste k ničemu stejně, jako ostatní politici... Dzp.

Z. Frys 8.12.2016 9:16

Daně jsou krádež

Je jedno jestli daň z příjmů, daň sociální nebo zdravotní, či jakékoliv jiné daně, vždy se jedná o nemorální, násilím vynucenou krádež. Daně je tedy třeba zrušit. Stejně jako největšího agresora ve společnosti - stát.

K. Janyška 8.12.2016 9:45

Re: Daně jsou krádež

Nemáte pravdu, vy společnosti. Nic takového, jako chovné lidské stádo, neexistuje. Je jen občanstvo, řízené spontánním řádem lidské interakce a lidského světa a to si neosobně vygenerovalo pro správu věcí společných, národní stát. A nikdo s tím nepohne... Dzp.

Z. Frys 8.12.2016 13:21

Re: Daně jsou krádež

Chovné stádo se z nás snaží udělat stát. Zatím jsme ve fázi mezi státním nevolníkem a otrokem. Ale jen svoboda jednotlivce vede ke svobodné společnosti. Občan (občanstvo) je pojem pro právní svazek jednotlivce a státu. Nechci být občanem, nýbrž svobodným člověkem. Dokud stát bude existovat, požaduji jediné - možnost provést opt-out. Pak mi bude existence státu zcela volná...

K. Janyška 8.12.2016 20:04

Re: Daně jsou krádež

Na svobodnou společnost každému kašlu. Já chci svobodu pro občany. A tu nelze ničím jiným garantovat, než osobní právní doménou vystavenou soukromým právem, garantovanou a vymáhanou správně naorganizovaným státem. A nemotat dohromady stát a vlády. Ty jsou velmi zločinné, stát je jen jimi nesprávně ovládán. To je problém. Proto mistr Hayek navrhuje demarchii, jako institucionalizovanou vládu jediného práva pravého, tedy práva soukromého... Dzp.

Z. Frys 8.12.2016 20:41

Re: Daně jsou krádež

Na stát kašlu. Zrovna tak na demokracii či demarchii. Chci jen svobodu, negativně vymezenou, NAP a přirozené právo.

K. Janyška 8.12.2016 20:46

Re: Daně jsou krádež

Aha, a jak to celé chcete dosáhnout a garantovat. Čím ? Mimochodem, stát je evoluční entitou, ne vymyšlenou lidmi, na to lidé nikdy neměli. To neosobní procesy ho vygenerovaly, zejména civilizace divochů obchodem... Dzp.

K. Janyška 8.12.2016 20:53

Re: Daně jsou krádež

Jo, a čemu říkáte přirozené právo ? Jediným právem pravým je právo evoluční soukromé. Jsou to ta pravidla správného chování, ze kterých si děláme reciproční očekávání a mají zásadně negativní, tedy zákazový, charakter. Musí být vyhledáno, není možné ho setrojit, na to lidé nemají. Nic jiného neexistuje. Všechna ostatní tzv.práva jsou lidským výmyslem, tedy právem nejsou, jen pravidly vládnutí nebo dokonce přímého oblbování lidí, například tzv.práva lidská, dětská, zvířat a tak dále... Dzp.

Z. Frys 8.12.2016 21:00

Re: Daně jsou krádež

Přečtěte si Rothbarda, aspoň Etiku svobody.

K. Janyška 8.12.2016 21:23

Re: Daně jsou krádež

Vy musíte k Hayekovi, ten je výše a podstatně dále... Dzp.

Z. Frys 8.12.2016 21:07

Re: Daně jsou krádež

Je jen jediné lidské právo, a to právo na svobodu, negativně vymezenou. Jakákoliv pozitivní "lidská práva" jsou jenom výmyslem socialistů, kolektivistů a jiných úchylů. A přirozené právo je:

https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99irozen%C3%A9_pr%C3%A1vo

K. Janyška 8.12.2016 21:22

Re: Daně jsou krádež

Lidská práva jsou lidským výmyslem úplně všechna. Žádné právo na svobodu neexistuje stejně jako neexistuje právo na život. Nemá-li právo, tedy jeho pravidla, reciproční dobrovolnou odezvu, není právem. To se týká samozřejmě i svobody. Byli-li by lidé všichni ochotni svobodu poskynout jiným a respektovat ji, nemuselo by vůbec právo existovat. Ale podle čeho by řídili své chování mi není jasné. Oni totiž žijí s ostatními ve spontánním řádu, ať se jim to líbí nebo ne. Kdo ne, je mrtvý nebo na životě permantně ohrožen do doby, než spadne klec... Dzp.

K. Janyška 8.12.2016 21:25

Re: Daně jsou krádež

Jo, wiki mě nazajímá. Musíte přímo za Hayekem. Tomu na wiki nikdo nerozumí... Dzp.

Z. Frys 8.12.2016 21:45

Re: Daně jsou krádež

http://www.mises.cz/database/literatura/73.pdf

http://www.mises.cz/literatura/manifest-svobody-45.aspx

R. Brzák 8.12.2016 10:05

Re: Daně jsou krádež

Pojďme pojmenovávat přesně - to, co platím dobrovolně, protože chci konkrétní službu státu, je daň. To, co platím proto, že jinak budu stíhán, je berň. Svobodný a odpovědný občan, protože si je vědom své zodpovědnosti za svůj stát, berň odmítá - a o své dani velmi pečlivě vyjednává se svým státem - jde o obchodní vztah a tam patří kupecké počty!

Ano, je to mimo současnou realitu - protože nejsme zodpovědní a tudíž i svobodní občané, tedy majitelé svého státu v MÉ ZEMI!

Z. Frys 8.12.2016 13:34

Re: Daně jsou krádež

Daň není to co platím státu dobrovolně. Je to státem vymáhaný poplatek, v současné době je to prakticky synomymum pro slovo berně. Většinou je vybírána procenticky z nějakého základu, např. z příjmu, z hodnoty majetku apod. Samozřejmě souhlasím s dobrovolným placením za službu, kterou by stát poskytl - např. s poplatkem za použití dopravní infrastruktury (což mi ovšem za lepších podmínek poskytne soukromá firma). Ovšem tak to nefunguje, neb mi stát neumožňuje platit si jen to, co využívám, ale násilně mi odebírá podstatnou část mého majetku bez ohledu na to co chci nebo nechci užívat. Navíc si prostřednictvím daní ještě musím platit státní buzeraci. Děkuji, nechci. Chci opt-out. Etatisté celého světa, chcípněte!

K. Janyška 8.12.2016 20:10

Re: Daně jsou krádež

Nemotat dohromady stát a vládu !!! Stát zločinný nebo nezločinný být neumí. Vždyť je to jen technická struktura. To zločinní voliči, generující zločinné vlády jsou na vině omezování své vlastní svobody. Jsou nevzdělaní a pak to tak dopadá. Stejně nevzdělaní jako politici v těchto věcech. Demokracie je navíc velmi chybným a mnohdy velmi zločinným nástrojem správy věcí veřejných. Mimochodem, co je kompozitivní teorie, víte ? Dzp.

A. Hrbek 8.12.2016 9:00

Povídání o ničem

Pan Mach patrně neví, že platba na sociální pojištění se skládá z důchodového pojistného, nemocenského pojistného a příspěvku na politiku zaměstnanosti. Pokud by se tato platba krátila, tak se krátí nemocenské a budoucí důchod.Pokud by se nekrátila, tak je zbytečné ji slučovat s daní z příjmu.

Problematikou pracujících důchodců se jaksi příliš nezabývá. Do letošního roku za mne platil platil pojištění stát, zaměstnavatel a ještě já jako OSVČ.

Co je zapotřebí, je základní reforma daňového systému a ne další přílepky. Z tohoto hlediska posuzováno se mi jeví zrušení superhrubé mzdy jako nedomyšlené. Superhrubá mzda by měla být skutečnou mzdou, ze které by zaměstnanec sám platil všechny povinné odvody. A ne že mu budou zaměstnavatelem automaticky strhávány.

Panu Machovi bych doporučil, aby než bude psát o něčem, o čem příliš neví, byl několik let finančním ředitelem nějakého tuzemského podniku, nebo ještě lépe, kdyby nějaký prosperující podnik sám za své založil.