11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Katastrofa

Je naprosto šokující, že u nás probíhá normální letní okurková sezóna zpestřovaná pouze hrátkami s odvoláváním a jmenováním ministra kultury a okrajově děním v Bruselu a Londýně, zatímco kolem nás nastává ekologická katastrofa naprosto děsivých bezprecedentních rozměrů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 7.8.2019 1:13

Re: Vzpomínám?

Ptal jsem se na to CO ZASTAVILO ŠÍŘENÍ KŮROVCE NA ŠUMAVĚ (2008 až 11) a tuto otázku znovu opakuji.

Je totiž klíčové pro možnost zastavení kůrovcové kalamity dneška. Tak jak to tehdy bylo?!

(Pokud sama nejste ničím "postižená" a situasi jste tam jste tehdy alespon trochu poznala - měla by jste si to velmi dobře pamatovat)

P. Dostál 6.8.2019 23:35

Nešlo by to bez ideologie?

Byť obvykle analýzy pana Weigla bývají velmi přesné, bohužel v oblasti ekologie se přece jen nechal ideologicky unést. Jinak bych s ním souhlasil, nespráva lesů provozovaná Lesy ČR a rozvážení kůrovce po státě budou nejspíš jedny ze zásadních faktorů. Šílení ekologistů by sice mohlo také přispět, ale nemělo by být zásadní - šíření kůrovce neprobíhá již ani tak z prvních zón Šumavy, jako z center hospodářských lesů na Vysočině, kde by se jakýmkoli požadavkům na bezzásahové hospodaření vysmáli.

Jinak co se týče akademiků, většina racionálně uvažujících nepožaduje bezzásahový režim jinde než v jádrových oblastech Šumavy. U ekologistů si tím jistý nejsem, nicméně pokud se podíváte, jak si Lesy ČR představují protikůrovcová opatření, také bych jim nedovoloval zasahovat v první zóně CHKO Jeseníky, protože ten les je zasažený v takové míře, že likvidace zasažených stromů znamená likvidaci lesa. Pokud se nechá takto poškozený les být, sice stejně většina stromů uschne, ale les jako takový nejspíš přežije, protože i uschlé stromy jsou určitou ochranou a nedotčená půda tolik nevyschne, takže poměrně rychle se les zaplní náletovými dřevinami. Když to vykácíte, získáte poušť. Ono by ve skutečnosti bylo nejlepší stejně postupovat všude, kde je kůrovec už příliš rozšířený, protože ho už stejně zastavit nejde a aspoň to minimalizuje dobu, kdy tam žádný les nebude, ale obávám se, že to nejspíš neprojde, protože většina vidí les jako pole na dřevo. Ale v prvních zónách velkoplošných chráněných území by to snad jít mohlo.

P. Han 6.8.2019 21:47

Re:

Ekologie VŮBEC nepopisuje blahobyt člověka. Popisuje a zkoumá vztahy mezi organismy a prostředím. Jestli vám není jasné ani tohle, tak nechápu, proč a o čem tady pořád blábolíte.

R. Brzák 6.8.2019 20:44

Re:

Více voličů jako nedospělá a nezodpovědná dívka, která je vystrašená z klimaalarmismu až k pološílení (viz její vidění CO2 pouhým okem)? TAk to abychom se vážně připravili na apokalipsu - ale ne nutně na tu klimatickou, nýbrž společenskou...

Níže se zamýšlíte nad tím, jak stát koná či nekoná ve prospěch ekonomie a ekologie. Já tvrdím, že stát nemůže z principu dobře hospodařit - a to dobré hospodaření předpokládá i dlouhodobou perspektivu přežití jedince například na jeho půdě. Tudíž i důraz na životní prostředí. Mám totiž za prokázané, že jsou to soukromý vlastníci - nikoliv jakýmkoliv voličem navolený politik u moci státu - kdo dokáže hospodařit dobře jak z hlediska ekonomického, tak i enviromentálního. Lidé totiž nejsou primitivové, za jaké je máte. Oni vnímají, jak se jejich krajina mění. Ale právě proto, že jsou naučení socialismem spoléhat na stát - jedno jaký, i ten dnešní je socialistický, k jakému tenduje stát KAŽDÝ - tak nepřijímají odpovědnost za to, co se děje s jejich zemí. Řešením tedy je odstátnění VŠEHO - včetně rozhodování o čemkoliv spojeným s životním prostředím. Nechme vše trhu - a nekřivme ho dotacemi a úlevami a pobídkami - a ekonomická kalkulace zahrne do ceny i kvalitu živ. prostředí...

M. Prokop 6.8.2019 20:28

Re:

Gretenismus by napravil, návratem na stromy, v lepším případě do jeskyní.

P. Rada 6.8.2019 20:24

Re:

Greta se jednou opravdu může prohlášením stát svatou - v tom můžete mít pravdu. Papež František o tom možná už začal uvažovat. Zatím ji ale jen popřál at se ji dílo daří.

https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/greta-thunberg-vatikan-papez-frantisek-ochrana-klimatu-zmena-klimatu_1904171915_och

Blafujete ale v tom co G. "velí" - předně totiž nabádá aby politikové více poslouchali vědce. Politiky ale volí i lidé jako Vy pane Juraxi a takovým se chtějí politici zas zavděčit vyslyšením jejich přání. Ekonomicky se tedy máme zatím tak dobře jak nikdy dříve.

S dlouhodobějšího pohledu ekologie - která popisuje více jak jen blahobyt člověka - je to ale spíše tak jak závěrem píšete ..." jako obyčejně pokurwili, ale nápravy schopni nejsou". Vaše přání ale zřejmě vyslyšeno bylo.

Pokud bude mít politika naopak více voličů jako je Greta, tak je snad ještě možné, že něco málo napravit půjde.

P. Rada 6.8.2019 20:01

Re: Brigáda

Posudek na práci v lesnictví jste nejspíše vystavila špatně. Pokud tedy máte na mysli to lesnictví dnešní a české.

Dnes je to totiž podle regulí zavedených zbožně tržně hodně složitější. Fyzickou práci v lese nemůže dělat jen tak někdo - i když je to silák a chce se mu.

Bud musí les vlastnit - a tomu musí cosi majetkoprávního na co svaly nestačí předcházet.

Nebo se nejprve musí stát alespon součástí firmy přičemž musí mít štěstí, že ta navíc projde tendrem....

Mezi tím než tendr doběhne - leckterý les uschne a silák zvadne.

P. Rada 6.8.2019 19:48

Re: Brigáda

Proč prozradit? Už jsem to na těchto stránkách udělal mnohokrát - nemám co neprozrazovat - spíše naopak - chybí spíše zájemci o sdílení nápadů jak na to.

Např už desetiletí vytápím RD prakticky jen solárně - postavil jsem něco jako pasivní domek - ale postupně jako prakticky celoživotní dílo - naprostou většinu svépomocí. Ted přes léto např akumuluji teplo s teplovodního soláru do podloží domu. Pračka mi pere na teplou vodu solárně ohřátou....

Používávám rekuperaci vzduchu vlastní konstrukce. Ta je sice násobně objemnější ale také řádově levnější a přitom má podobnou efektivitu jak profesionální typy.

Po městě jezdím většinou MHD někdy na kole či koloběžce (obojí s elektro-podporou). Na nákupy jednou týdně a při odvozu materiálu ale stále ještě používám auto. Dokonce se také občas "trvale udržitelně" svezu na biopalivový pohon - ale to už může být pro konzervativní publikum příliš provokativní - tak u mě na biopaliva s prakticky nulovou uhlíkovou stopou jezdí spíše jen děti.

Stačí Vám to jako námět takto zkráceně pane Tejkale?

J. Jurax 6.8.2019 19:12

Souhlas.

Ale my musíme snižovat emise, neboť svatá Gréta tak velí, abychom spasili planetu. Nějaké lesy jsou nepodstatné!

A čekat od MŽV či MZe či vlády operativní, rychlou a účinnou akci je známka naivity. Politikové to jako obyčejně pokurwili, ale nápravy schopni nejsou.

J. Kanioková 6.8.2019 17:49

Ubožáku !

V. Liptovský 6.8.2019 17:29

Kde budú žiť naše medvede...

...ktoré sa zákonite (pri ich ochrane u nás) musia postupne sťahovať do Česka? Samozrejme, to bol pokus o vtip. Nerobte si ilúzie - na Slovensku je to približne rovnako. Ale - problém je mierne posunutý - súkromníci (vrátane urbárnikov) a "ochranári" bránia štátnym lesom v postrekoch... Chcú rúbať, rúbať, rúbať... No... Vraj tam má rásť krovie a maliny a o dvesto rokov "prirodzený" les...

R. Brzák 6.8.2019 17:11

Re: Arabista Weigl opět diletuje,

Je to strach, co Vaše oči zavírá před argumenty protistrany - a proto své oponenty permanentně napadáte (uznávám, že slovy nevulgárními), což prozrazuje na Vás více, než je Vám asi milo...

Co se týče přesunu brouka z bezzásahových do hospodářských lesů - mám to brát tak, že kůrovec prostě nepřeletí z bezzásahové do hospodářské části lesa? Existuje snad mezi těmito zónami více než pětisetmetrová prostora, přes kterou se brouk nedostane?

Jistěže je kalamita spoluzpůsobena oslabením stromů nedostatkem vody v jejich kořenech. Ale tvrdí-li někdo, že ponechat v KULTURNÍM lese (smrkovém) nějaký prostor kůrovcům, je bezpečné stran jejich rozšíření, argumentačně je dle mého názoru poněkud vedle.

P. Brich 6.8.2019 17:07

Re: Brigáda

Páteční ulejvárna je účinnější!

Co může být větším důkazem než návrh na nobelovku!

R. Brzák 6.8.2019 17:04

Re: Brigáda

Studenta napadne zasadit strom v okamžiku, kdy bude studovat za ty peníze, které jeho táta, majitel lesa, s poctivou péčí hospodáře ze svého kapitálu (lesa) a píle a dřiny vydobude. To je ovšem v rozporu s existencí státního školství...

R. Brzák 6.8.2019 17:02

Re: Brigáda

Tímto obratem jen naznačuji, že strachem (o kolabující klima) zmanipulovat děti a (byť s dobrým záměrem) je například přesvědčit, aby šli sázet stromy v rámci nějakých masových akcí ještě není řešení.

Jako řešení vidím uplatnění individuální odpovědnosti. Soukromé vlastnictví, volný trh. PAk se majitel lesa bude starat, aby i jeho potomci měli z čeho prosperovat - a bez státních dotací či pobídek bude hospodárně nakládat se svými prostředky (zde lesem), udržovat jej a sadit stromky a pečovat o ně zodpovědně.

Toto je ovšem v rozporu se státem již z principu...

P. Brich 6.8.2019 17:01

Re: Další přehřátý mozek z globálního oteplování

A nepřivazoval jste se ke stromům, pane Rado, kvůli broučkovi, který do lesa patří?

K. Zelený 6.8.2019 17:01

Re: Arabista Weigl opět diletuje,

Ciwe já jinak, než s otevřenýma očima číst neumím. Nevím, jaký strach vás nutí brát tvrzení arabisty Weigla za bernou minci. Dle lesníků a biologů 98% brouků napadá stromy do 500 m vzdálenosti, což je považováno za dostatečnou ochrannou vzdálenost před napadením kůrovcem dodržovanou ve všech národních parcích. Např. v NP Šumava se proti kůrovci zasahuje na třech čtvrtinách jeho rozlohy, žádná bezzásahová zóna neleží v takové blízkosti od hospodářského lesa za hranicemi NP.

Ten druhý váš odstavec je, s odpuštěním, naprostá ideologická srágora. Prostě bezzásahovost je uzákoněna jen v jádrových zónách národních parků a nikde jinde, v žádném kulturním (nevím co to je za les) ani v hospodářském lese. Pojmy jako zelení fanatici, oportunismus, média poplatná progresivistům, "zachraňování planety" si schovejte na nějakou schůzi nebo mítink.

P. Brich 6.8.2019 16:55

Re: Zírám. V IVK se právě probudili.

Josífku, není Kalipso jen nick kapitána Ořecha?

K. Tejkal 6.8.2019 16:52

Re: Brigáda

Zasadit strom - nemělo by to v prvé řadě napadnout ty studenty? Proč se to neděje? Já je nikam nahánět nebudu, ale stávkami a protesty se lesy nezazelenají.

P. Brich 6.8.2019 16:52

Re: Zírám. V IVK se právě probudili.

Kalipso to ví také naprosto přesně.

I. Mertl 6.8.2019 16:44

Re: Brigáda

A už je tam naháníte, ne? No nic, mějte se.

K. Tejkal 6.8.2019 16:33

Re: Brigáda

Nejsou lidi a přitom někteří studenti chtějí v pátek místo školy stávkovat za klima. V rámci "boje za lepší počasí" se údajně chystají velké protestní akce spojené s občanskou neposlušností.

Novou jaderku stávkující studenti nepostaví, ale pár stromků by snad zasadit mohli, ne? Mně prostě vadí ta kvanta keců a skutek utek, na všech stranách.

Jen doufám, že na brigádu do lesa se nebude létat soukromými tryskáči.

https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/512360-vrchol-pokrytectvi-ucastnici-setkani-mozku-prileteli-resit-problemy-klimatu-v-tryskacich.html

B. Pešek 6.8.2019 16:17

Zasadit nestačí. Při tomhle suchu se musí strom další dva tři roky piplat, než od něho odejdete s tím, že to snad dobře dopadne.

I. Mertl 6.8.2019 16:16

Re: Brigáda

Ťjó, pane Tejkale, tak se tu diskutuje! Diskuze! a ne práce v lese!

Mimochodem, máte pravdu, ale to je věc majitelů, především, ne brigádníků. Problém je v tom, že reální majitelé de facto neexistují. Tedy ti s péčí dobrého hospodáře, ne státní podnik, akciovka, svěřenecký fond, řetězce nájemců. Ba ani lidi nejsou. Leda že bychom na to dovezli emigranty! Těch se zase bojíme, bída!

J. Kotala 6.8.2019 16:06

Re: Souhlas a dodávám

ano úplně tím pravičácká špína zničila know how.

I. Mertl 6.8.2019 16:06

Re: IVK neprohlédl

Víte co, chcete-li si povídat, řekněte mi něco víc o těch tarokách, tomu evidentně rozumíte dobře. Já jsem je hrál párkrát naposledy před, Bože!, šedesáti lety v rodině cikánského správce ubytovny továrničky v Sudetech, kam jsem se skryl před bolševiky z mého bydliště, kteří mne ne a ne nechtěli pustit na VŠ. Jo, cikáni to byli, ale hodní, žádní ekoteroristi, ale taroky mi nešly a tak jsme pak hráli desetníkové žolíky. Ještě jednou díky za zájem. Mějte se.

K. Tejkal 6.8.2019 15:54

Re: Brigáda

Všimněte si, že tu nikdo nepsal o tom, že by se "nahnala děcka zasadit stromky, o které se pak nikdo nepostará". Kdo je tady populista?

J. Svoboda 6.8.2019 15:46

Re: IVK neprohlédl

Pane Mertle ekoteroristi mne iritují velmi, máte pravdu. To, co nezlikvidovali komunisti, snaží se vehementně likvidovat ekoteroristi.

Pokud Vám záleží na lidstvu, měli by iritovat i Vás a bylo by to jen dobře.

R. Brzák 6.8.2019 15:42

Re: Arabista Weigl opět diletuje,

Tak čtěte s otevřenýma očima (jestli Vám to strach dovolí). Píši jasně, jak mechanismus šíření z bezzásahových zón vypadá (dle pana Weigla). Opakuji, prostě z bezzásahových zón kůrovec naletí do těch zásahových - a odsud se (podle pana Weigla) rozváží.

Pokud se do zákona prosazuje vize vhodná do přirozeného lesa (a ne do lesa kulturního), kterou jako řešení navrhli zelení fanatici, pak se tak děje právě z oportunismu - protože média poplatná progresivistům všeho druhu budou takového politika velebit jako toho, kdo "zachraňuje planetu" proti těm nemorálním, neboť na ziskové hospodaření zaměřeným kapitalistům...

R. Brzák 6.8.2019 15:35

Re: Brigáda

souhlas

Zásadní je zodpovědnost. A to znamená dlouhodobost pohledu. Když zasadím strom, musím zodpovědně pro něj něco udělat, někdy i tři roky po zasazení. Aby se kořenový systém uchytil a vytvořila se korunka. To znamená vysékat vysokou trávu kolem něj a občas zalévat...Nahnat děcka do lesa, aby zasadili stromky a pak se o ně nestarat, to je pěkné populistické gestíčko - a začasté zbytečná práce...