28.6.2024 | Svátek má Lubomír


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Sch.zlaté ucho 7.12.2005 11:21

MP3 je hnus

dobrý leda tak na tuc-tuc nebo mluvené slovo. Je to nouzovka kvůli nákladnosti datových médií.  Obdobně jako divx u videa v době kdy DVD nebylo tak rozšířené. Pro dobrou muziku je formát audio CD minimem, lepší je SACD nebo jiné formáty. Někteří nedají dopustit na analog. Pravda, klasický vinyl má spoustu nectností, šumí a lupe, ale má přirozený lesk a šmrnc. Dostal jsem hromádku jazzových nahrávek ze sedmdesátých let  s nádhernou atmosférou, muzikanti jsou doslova vidět.  Audio CD je na první poslech ohromující a čisté, ale divně sterilní. Není to proto, že by mi chyběly lupance a šum. Možná je to jenom subjektivní pocit, ale smyčce a dechy obsahující spoustu přirozených alikvótních tónů mi připadají nějaké drsné. Pak závisí na způsobu nahrávání, aranžmá,  prostředí, úpravě dynamiky. Například výběr z klasiky inzerovaný v TV je zvukově dost hrozný. Možná zajímavá ochutnávka, ale sám bych nekoupil. Přitom lze koupit "zahubičku" vynikající nahrávky.  Dobře nahrané audio CD je poslouchatelné, ale nesmí jít o "garážové" nahrávky.   mp3, zpravidla 128k/s jsou dobré tak na hity posledních čtrnácti dnů pro puberťáky, pro které je tohle zboží "boží" aby to za dva měsíce zatracovali jako "totálněnemožnýtysiupadjaktohletomůžešposlouchatsešúplněvadnejvoe"
HuFi 7.12.2005 11:18

Re: Re: Re: Sch. palič

Ty poměry marží jsou ale u jiného zboží často velmi podobné! V tržní ekonomice není problém vyrobit, ale problém prodat.
Samo se nic nevylíhne. Jako jednotlivec nemůžete poslouchat skladby statisíců autorů, ale musíte si to nechat někým napřed přebrat a vězte, že investoři se snaží najít i nové hudebníky (menšinové žánry mají ovšem smůlu). Do Superstar šlo taky několik tisíc nadšenců, které poroty předvybraly a poslouchalo se jich nakonec jen několik desítek. A celý ten proces se zaplatil z reklamy, kterou vysílala TV Nova.
Nevylučuji, že časem vznikne u hudby jiný (efektivnější a levnější) model jak nacházet, šířit a prodávat kvalitní díla, ale to, že se vám aktuální model nelíbí neznamená, že byste měli právo porušovat aktuální zákony a kopírovat díla autorů, kteří je neuvolnili.
PetrN 7.12.2005 11:18

Re: Re: Re: Podle toho, co platilo asi před 5ti lety

Nejjednodušším důkazem je vlastnictví originálu včetně přebalu (i když ano to nic neznamená, mně třeba několik desítek originálních CD ukradli z auta, kde jsem je hlupák vozil a pouštěl si je, protože delší cesty v autě jsou pro mě jednou z mála příležitostí k sopuvislému poslechu). Jinak samozřejmě jiný způsob, jako třeba paragony (ani já je neschovávám:-). V případě ztráty nebo poškození originálu samozřejmě kopii ničit nebudete, to by bylo úplně proti smyslu toho, proč je pořízení kopie povoleno. Kopii děláte právě proto, abyste buď nemuseli používat originál (pokud jste aspoň trochu chytří - ne jako já - viz výše :-) nebo abyste měli zálohu pro případ poškození originálu. Jinak jsem ještě neslyšel o případu, aby byl někdo stíhán a souzen za to, že si, byť ilegálně, něco zkopíroval pro vlastní potřebu. Kdyby k tomu však došlo, pak bude důkazní břemeno (tedy doložení, že jste postupoval zákonně) na vás...
stan 7.12.2005 11:15

nemohu necitovat

"Kdo dělá více pro sebevědomí německých voličů? Nena na amerických hitparádách nebo kanceléř Kohl v Reaganově Náručí?" Nevím jestli to byl právě P.Ž. ale je to rozhodně leší než tenhle článek, který jen jen zastydlýmm vyřizováním jakýchsi starých bolístek (pana P.Ž., J.Č. je v poho).
PetrN 7.12.2005 11:09

Příliš složité

Problematika autorských práv (a vůbec duševního vlastnictví) je hodně složitá. Současné právo v oblasti hudby je nastaveno tak, že vyhovuje jednoznačně známým, velkým a bohatým - nahrávacím společnostem, autorům, interpretům atd. Na jedné straně relativně vysoké ceny za originály, o které v případě kopírování přichází autor, interpret, vydavatel, distributor, prodejce... Stejně tak i vysoké poplatky z jakékoliv reprodukce autorského díla (teoreticky i z hraní písní u táboráku - konec konců na severu Moravy by o bláznivém inspektorovi OSA mohli dlouho vyprávět), poplatky OSA či Intergramu z prázdných nosičů či vypalovaček atd. atd. Tyto poplatky se pak dělí podle klíče, který jednoznačně zvýhodňuje známé a více hrané interprety a autory, kterým vlastně dává i peníze, vybrané za reprodukci děl autorů a interpretů, kteří nejsou třeba ochrannými svazy zastupováni vůbec. Takže vlastně i tohle je - zcela legální - krádež. Na straně druhé mi teď dovolte něco z vlastní zkušenosti a kapsy. Starám se o kapelu, která je spíše na začátku své kariéry. Natočili jsme v pořadí druhé CD, chtěli jsme, aby bylo kvalitní nejenom obsahem (naše práce), ale také formou. Zvolili jsme tedy jedno z nejkvalitnějších českých studií a strávili v něm v podstatě minimální doby, za kterou bylo možno CD natočit, smíchat a "zmastrovat". Cena za to: 180.000 Kč. Vydavatel přispěl 60 tisíci (ale zase do písniček vůbec nekecal), sponzoři cca 40. Zbytek z vlastní kapsy. Ale stálo to za to. CD je relativně úspěšné - dobré recenze, slušné přijetí od fanoušků. Jenom se jaksi moc neprodává... Jenže fanoušci jsou lidé upřímní, a tak vám třeba na koncertě v klidu řeknou, že si už dávno CD přepálili, případně stáhli z netu. Na netu bylo konec konců snad ještě dříve, než začala oficiální distribuce...  A jsme tedy snad zloději, když chceme, aby si lidé CD kupovali, a ne získávali "ilegálně"?
jonáš 7.12.2005 11:09

Buďme přesnější

proti některým novinářům (patřím k nim), kteří vstoupili na svou profesionální dráhu za pozdní normalizace a plně ji svým přístupem k žurnalistice naplnili a podpořili. Což o mnoha jiných ze stejné éry neplatí, pane Ž.
HuFi 7.12.2005 11:04

Re: Re: Autorovo bolševické myšlení = krádež okecáme

Ne - tohle je ale jen demagogie, protože to je příklad z jiné části ekonomie a práva.
Invenční činnost vynaložená na výrobu kola je při velkosériích strojírenského průmyslu v řádu jednotek a méně procent a je pochopitelně designérovi/inženýrovi zaplacená.
Je to také jiný "užívací" model - důležité je, že kolo je ekonomicky "hmotné" (triviálně nekopírovatelné) a tedy ho můžete spotřebovat prostým opotřebením a výrobce nemusí honit s poplatky jednotlivé uživatele. (Ovšem provozovatel městské dopravy si již nechá cenu autobusu zaplatit v jízdném, že, prostě to nemůže dělat z kamarádství).
Hudba aj. autorská díla jsou naopak z valné části nehmotné.
POZOR ale - když si koupíte kolo, na němž je značka AUTHOR a není to od té firmy, tak je to opět krádež, tentokrát obchodní značky, která vyjadřuje "nehmotnou hodnotu", renomé, a které rovněž pochází z dříve investovaných peněz, ať již do vývoje nebo do marketingu, do servisní podpory atp.
POZOR 2 - pokud byste to kolo okopíroval se vším všudy, tak pravděpodobně porušíte také některé patenty výrobce kola nebo jeho součástí!
POZOR 3 - když fabrika prodá jiné firmě licenci na výrobu něčeho, tak ta jiná firma je vázána licenčními podmínkami a nemůže bez souhlasu originálního vlastníka "půjčit" svou licenci nějaké třetí firmě (kamarádovi).
Prostě v ekonomii mají některé věci "nehmotnou" povahu, ale to neznamená, že nemají cenu, že nestálo peníze a práci je vytvořit a že je není třeba chránit před zneužitím (využitím bez zaplacení) jinými. Pak vzniká specifické odvětví práva, které danou oblast nějak upraví.
jonáš 7.12.2005 11:00

Re: Re: Sch. palič

To bych polemizoval -- ne s Černým, jeho použití přepálených CD bylo z nouze a alternetivou bylo zrušení pořadu -- ale s tím, že by hudební firmy "podporovaly" malé nové skupiny. Ti podporují jenom toho, kdo už je dostatečně vysoko, aby se investice vrátily, naopak díky online distribuci na internetu se může vylíhnout a dostat do obecného povědomí daleko víc zajímavý muziky (viz třeba freemusic.cz). Problém cen legálně vydaných CD je spíš v tom, že výrobní náklady a honoráře tvoří nejvýš dvacet procent, zbytek je marže, marketing a public relation.
Petr Zenkl 7.12.2005 10:58

Re: Re: Podle toho, co platilo asi před 5ti lety

A jak budete prokazovat, že jste si něco legálně pořídil? Vy si schováváte paragony od všech CD, DVD, knih a já nevím čeho všeho ještě? A když o ten originál nějakým způsobem přijdete (poškození, ztráta), tak zničíte i tu kopii? To by už ale bylo úplně proti smyslu věci, ne?
jonáš 7.12.2005 10:54

Re: Kolik stojí prázdné CD, kolik stojí čistá kaseta. Srovnejte ceny téhož

Jasně, kazeta by měla být mnohem dražší než CD -- je výrobně daleko složitější, jak co se týče mechaniky, tak i pořízení záznamu.
PetrN 7.12.2005 10:48

Re: Podle toho, co platilo asi před 5ti lety

Ale tohle je samozřejmě blbost... Pořídit si záložní kopii samozřejmě můžete, ale pouze z toho, co jste legálně nabyl - tedy zakoupil (případně legálně zakoupené zboží dostal darem, vyhrál v soutěži atd.). Rozhodně to tedy není tak, že si od kámoše uděláte kopie všech jeho (originál nebo již jednou zkopírovaných) CD a pokud si budete pouštět jenom pro svoji potřebu, je vše OK. Není. Tohle je již porušení autorského zákona, bez ohledu na všechny poplatky z prázdných CD, vypalovaček či třeba kopírek. Samozřejmě můžem diskutovat, jestli to je nebo není dobře nastavený zákon, ale je to platnýzákon...
HuFi 7.12.2005 10:47

Re: Ceny cédéček.

Tak ať té skupině - zpěvákovi pošlou složenkou aspoň tolik peněz, kolik by za ní tedy dali!
Kdo z vás - paličů, tohle někdy udělal? Kolik se vás hlásí?
 
Jinak normálně - když se mi nějaké zboží, třeba džíny nebo hodinky, zdají drahé (nebo jen třeba nemají pro mne subjektivně tu cenu), tak ho můžu nekoupit a výrobce se příště rozmyslí, zda náhodou nemá prodávat levněji, ale nemůžu si zboží sebrat (=ukrást) s tím, že si myslím, že je předražené.
qqq 7.12.2005 10:42

Podle toho, co platilo asi před 5ti lety

má každý právo vytvořit si kopii čehokoliv hudebního, pokud to není za účelem veřejného provozování, nebo obchodování, a má právo, to se týká i SW, vytvořit si záložní kopii. Takže člověk, který je členem třeba nějakého klubu vlastníků CD si půjčí CD a legálně , jako spoluvlastník, si udělá pro sebe kopii. Legálně ji ovšem nesmí prodat, nebo za peníze pouštět.
HuFi 7.12.2005 10:41

Zaměňování přičiny s následkem a okecávání krádeží

OSA si vymohla nějaké poplatky z nosičů kvůli ilegálně "pálicím" parazitům, na které dopláceji všichni ostatní normální lidi. Kdybyste nekradli, nemusely by poplatky z cédéček být - stejně příjmy z prodejů nenahradí.
Ten poplatek totiž nenahradí ani zdaleka cenu nového cédéčka (rozdíl ceny je ukradnutý), jednak když si pálíte, tak okrádáte toho autora (a jeho vydavatelství a jeho prodejní kanály), protože poplatky z nosičů se rozdělující podle nějakých vzorečků.
Takže když si třeba vypálíte Anetu Langerovou, tak poplatek z cédéčka dostane Korn.
Pochopitelně, že to je proti autorskému zákoníku a mezinárodním dohodám, protože ty chtějí, aby úhradu za dílo dostal skutečný autor.
PetrN 7.12.2005 10:40

Re: Pro autora

Kecáte pěkné hovadiny. Pan Černý (stejně jako každý, kdo něco podobného slušně provozuje) v rámci zákona předá seznam hraných skladeb pořadateli, který ho spolu s částkou dle zákona pošle OSE. Vše je tedy legální - zákon vůbec neřeší, jestli jsou veřejně provozované písně hrané z gramodesky, originál CD, přepáleného CD nebo třeba z komplu v MP3. Řeší pouze to, že za veřejnou produkci je nutno zaplatit poplatek... Takže si své bludy strčte, stejně jako hudební normalizátor Žantovský, třeba doma do kredence...
Mareg 7.12.2005 10:35

Žádné pirátské kopírování neexistuje,

protože v ceně každé vypalovačky, CD-čka (dokonce myslím, že i listu papíru do kopírky) je zahrnuto výpalné pro OSA. V německu se zvažuje platba už i ze samotného PC! Bylo by to úsměvné, kdyby to nebyla pravda.
Ivo 7.12.2005 10:34

Re: Autorovo bolševické myšlení = krádež okecáme

Takže když si kolo půjčím od kamaráda, tak okrádám obchodníka s koly? Nebo když se holím sám, tak okrádám holiče? Uff...
HuFi 7.12.2005 10:33

Re: Ekonomické zákony

Ekonomický zákon taky je, že když budou všichni (nebo značná část populace) krást, tak všichni přestanou pracovat, protože se to prostě nevyplatí.
Do značné míry to už tady bylo za komančů, ale někteří lidi jsou asi nepoučitelní.
Tohle je příklad pro změnu ODSáckého myšlení, tj. liberálně překabátěného bolševismu.
Albert 7.12.2005 10:32

Re: Re: Nechme stranou aktuální vypalování...

zásadní princip jakékoliv kontroly spočívá v tom, že se kontroluje kontrolovatelné (nebo zdaňuje zdanitelné), zatímco to nekontrolovatelné se nechá plavat. Typický příklad jsou píchačky za bolševika. Běda tomu, kdo přišel do práce o 5 minut pozdě. Jestli ovšem celou pracovní dobu luštil křížovky, se nekontrolovalo.
 
Stejně na silnicích se kontroluje rychlost a vzorek pneumatik, eventuelně promile alkoholu, ne ale debilní způsob jízdy, psychický stav řidiče atd.
 
Vypalování je třeba vzít jako fakt a systém změnit. V Rakousku probíhá proces dodavatele osiva Pioneer proti zemědělcům, kteří místo aby kupovali každý rok Pioneerské osivo, odkládají část vlastní sklizně a to sejí příští rok. Což je podle Pioneera potušováním autorských práv šlechtitele... Nepřipadá vám to uhozené? 
HuFi 7.12.2005 10:28

Re: Sch. palič

Jenže z veřejného vystoupení platí Černý poplatky dotyčným autorům přes OSA nebo podobná sdružení autorů, rozhodně je neokrádá.
Podívejte - autorská práva vznikla proto, aby mohla být "kultura" pro plebs, sbíráním malých poplatků od velkého množství lidí (je možné, že se prodejní kanalýzy optimalizují a hudba bude on-line real-time za málo, ale za něco být musí). Velikáni jako Goethe byli a budou vždycky, protože si je budou vydržovat bohatí, podobně jako se dnes vydržují třeba symfonické orchestry, nebo "Tigera Woodse" apod. Přežije taky Metallica, protože již nějaké jméno má.
Ale malé nové skupiny/autoři se těžko dostanou do slávy a vůbec vyrostou, protože nebude kdo by je protlačoval, nikdo do nich nebude peníze investovat a vlastní chudí tvůrci na začátku peníze také nemají. Skupiny budou trochu vydělávat na tancovačkách a po barech a vy budete přes telku  navěky poslouchat Vondráčkovou a Gotta.
I-Worm 7.12.2005 10:22

Von každej krade, jak dovede. Ale někdo má k disposici mocenské nástroje.

I-Worm 7.12.2005 10:20

Kolik stojí prázdné CD, kolik stojí čistá kaseta. Srovnejte ceny téhož

alba na kasetě a na CD. Může mi někdo vysvětlit cenové disproporce ? Nesouvisí takhle náhodou vsechno se vším ?
HuFi 7.12.2005 10:18

Autorovo bolševické myšlení = krádež okecáme

Okrádání obchodníků je podle autora tolerovatelné, zatímco okrádání tvůrců už méně, uf.
Autor by si měl uvědomit, že všichni z celého tvůrčího a prodejního řetězce investují napřed SVOJE peníze a energii do toho, aby se nějaké to CD natočilo, stalo se známé na trhu a pak se i snadno prodalo - dostalo se k posluchači a peníze se vybraly skutečně od těch, co to poslouchají a ne třeba z daní všech. Bez toho cirkusu kolem by nebyli žádní Zlatí slavíci, pouze různí bezejmení autoři - ostatně je to vidět na osudu ex-zpěváčků ze Superstar.
Obchodní domy v centru Prahy mají u jen trochu luxusnějších věcí klidně marži i 50% a původní výrobce může mít taky méně než 10%-30% z ceny na krámu! Hudba je věc zbytná, patří taky do luxusu, marži mají CD rozhodně menší. Kopírovat si CD je stejný jako šlohnout v obchoďáku džíny Levis.
martin 7.12.2005 10:11

Sch. palič

Černý v původní glose na sebe prásknul, že dělal veřejné vystoupení z půjčených CD. Na nich si všiml, že byly všechny přepalované a tak tepal. Možná by měl tepat taky do sebe._________________ A ty osobní útoky na autora? Černý měl to štěstí, že pustil "Ivana". V oblasti autorského práva je zkušený, pustil se i do vlastní manželky. Houpačku jsem měl moc rád, ale věkem se blbne - vím z vlastní zkušenosti
Sch. palič 7.12.2005 10:06

Pálit ? Proč ne ?

Pro vlastní potřebu je legální podle autorského zákona. Nemorální ? vždyť z každého nosiče a zařízení na "vypalování" je odváděn příslušný poplatek autorkým svazům. Tedy platím i za svoje vypálené fotky. Ne tamto, ale tohle považuji za nemorální.
patejl 7.12.2005 9:56

Re: Re: Re: No jo, marže obchodníků, ta je asi vysoká,

tak by tomu byt melo, nicmene tomu tak neni. nejvetsi skvara je z CD, DVD a reklamnich sr@cek. proto se vydavatelstvi tolik vztekaji. nejvice beztak vydelaji na pritroublych tynech, kteri jsou ochotni vrazit penize rodicu do kazde sracky (a kopie se mezi nima nenosi, nejsou dostatecne IN), a pak na zoufalych lidech, kterym s jednim hitem prodaji na albu, za bratru 600Kc, dalsich 30 minut nechutneho bahna. takhle se pratele dneska delaji prachy.
Lebowski 7.12.2005 9:32

Re: Re: No jo, marže obchodníků, ta je asi vysoká,

Ano,muzikant se živí koncertováním a album,stejně jako videoklipy jsou vpodstatě jenom reklamními aktivitami k přilákání co největšího počtu lidí na koncerty.
Jan 7.12.2005 9:31

Re: Re: No jo, marže obchodníků, ta je asi vysoká,

Tak, tak. A taky se možná opět zjistí, že hudba patří taky živě na podium a není to jen výroba "projektů" někde ve studiu. Pana Černého si (narozdíl od normalizátora P.Ž.) hluboce vážím. V tomto s ním však nesouhlasím.
Pamětník 7.12.2005 9:23

Re: Re: To je ten Žantovský

Digitální kopie je přesným otiskem originálu, jedná se o pouhé "přesypání" dat. O nějakém slyšilelném rozdílu uchem cvičeným je , s prominutím,  pitomost. Uplně stejná, jako blud o ničení magnetofonů pásky Emgeton. Pásky to byly skutečně otřesné, ale páskovou dráhu neopotřebovávaly o nic více, než Agfa PE41 či Basf DP26.
briza 7.12.2005 9:22

Ono asi ani tak nejde o vypalovana CDecka

Rekl, bych, ze jde spis o tohle: "Černý je symbolem boje proti novinářům (patřím k nim), kteří vstoupili na svou profesionální dráhu za pozdní normalizace. Známkuje je z etiky, označuje je za bezzásadové kariéristy." Je to neprijemne, kdyz vam porad nekdo pripomina normalizacni minulost, ze pane Zantovsky.