21.6.2024 | Svátek má Alois


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Když rozum nezůstane stát

Podle zjištění britských odborníků je v různých zemích dnes evidováno zhruba 14 000 lokalit s podzemními prostorami, kterých lze pro vestavbu gravitační elektrárny či dlouhodobé skladování rozsáhlého obnovitelného výkonu využít.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 11.5.2023 12:06

No, tak když to někdo zaplatí z vlastní kapsy...

I ty slepé uličky je potřeba objevit. ;-D

R. Langer 11.5.2023 12:05

Je to pitomost. To je FAKT. ;-)

R. Langer 11.5.2023 12:04

Ano, víme. Proto taky víme, že nějaká "gravitační elektrárna" je naprostá hovadina, a každému, komu to trochu myslí, to musí být jasné také. :-P

R. Langer 11.5.2023 12:02

Hm, a kdopak že tu kampaň tak podporuje? 8-o

R. Langer 11.5.2023 12:01

Jedna hovadina za druhou. :-P

V. Novak 11.5.2023 12:00

Drsně narazili troubové, kteří mu naletěli.

V. Novak 11.5.2023 12:00

Základem je fyzika.

V. Novak 11.5.2023 11:58

Co hodláte řádově zvětšit, abyste docílil 2 MWh, tedy 7200 MWs 7200000 kWs 7200000000 J?

Poučte troubu, KDE se v těch nulách ztratil?

Jsem jedno ucho a 4 voči!

A váš argument je opravdu hoden Zeleného Khméra - ještě jste neslyšel o dotacích a grantech? Prachy nesmrděly ani Vespasiánovi - a to byl císař a ty prachy byly ze "chcanek", jak se sám zemitě vyjádřil.

L. Novák 11.5.2023 11:53

A jak souvisí rozloha s výkonem generátoru? ;-D

L. Novák 11.5.2023 11:50

Dravec ve fotovoltaice drsně narazil. Malina dluží 1,4 miliardy, pokus o záchranu připomínal „pyramidu“ :-P

Insolvenční rejstřík postupně odhaluje, jak obří problémy Energetického holdingu Malina byly. Firma dluží, kam se podívá, a lidé, kteří jí zaplatili zálohy, se o své peníze oprávněně obávají. Potíže jsou horší, než se soudilo. (placený článek)

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/malina-fotovoltaika-insolvence.A230511_103411_ln_ekonomika_hud

P. Nemec 11.5.2023 11:43

než polezete pod kapotu, zkuste google

K. Wágner 11.5.2023 11:42

Vždyť o tom to celé je. Nejprve se musí vůbec první projekt realizovat. Jde ale o to, že z hlediska naší báňské legislativy k tomu vůbec nemusí v ČR dojít...

V. Petr 11.5.2023 11:38

Úplně klidně, i kdyby to rozsvítilo jednu žárovku, tak to s dotacemi postaví! Protože nesmysl jako nesmysl. Temelín má výkon 2000 MW, tak si to porovnejte. Dlouhé stráně "uskladní" 3700 MWh.

K. Wágner 11.5.2023 11:32

A víte jakou celkovou rozlohu oproti jedné důlní šachtě mají Dlouhé stráně?

K. Wágner 11.5.2023 11:30

To samé pak platí pro gravitační úložiště - zase je to nejspíš lepší řešení než super drahé "baterkárny" s krátkou dobou života.;-)

V. Petr 11.5.2023 11:30

Pan autor by měl vědět, že ten nesmysl, co se má v Darkově stavět "uskladní" tolik elektřiny, kolik jí Temelín vyrobí za 45 VTEŘIN.

Pro srovnání, Dlouhé stráně umožňují uskladnit skoro dvouhodinovou produkci Temelína.

J. Strakoš 11.5.2023 11:28

Pane Wágnere, tohle je další článek, kdy mám pocit, že jste naletěl na PR a obhajujete ji (naposledy to byl vodík).

O pokusech v Paskově se hovořilo už dávněji, ale vždy se jednalo o prototyp, který měl zařízení ověřit. Rozhodně ne zařízení schopné provozu.

Takže ano, VŠB může uvažovat o zprovoznění, které se může ukázat jako nevýhodné - od toho je to akademická organizace, která chce objevovat cesty (i slepé).

J. Kalina 11.5.2023 11:26

Já bych doporučil hlavně všude začít sázet ovocné stromy všeho druhu, aby bylo co v létě drbat, kvasit, pálit a "pálit", sušit na zimu!!! Padnout v létě na výletě znenadání na třešně, švestky, hrušky atd není tak špatné a strom jako strom.

Jinak dynamo do každého rotopedu místo brzdy, případně do vozítek na bobových drahách a delších skluzavkách.

Konec konců si pusťte F.L Věka a uvidíte budoucnost dopravy v Čechách. Je ovšem možné, že šlechta bude stále jezdit v automobilech ovšem tlačenými svými sluhy.

R. Panchartek 11.5.2023 11:26

Ten projekt bude šméčka jako prase ...doly se zaplavují vodou, která se musí odčerpávat a důlní plyny nejsou většinou nic jiného než metan ... ;-D;-D Takže bych předčasně nejásal, protože zelené mozky ještě nic normálního nevymyslely

J. Majzlík 11.5.2023 11:25

V referendu byl vcelku po právu zvolen za své celoživotní dílo největším Čechem.

L. Novák 11.5.2023 11:20

;-D Jenomže abyste mohl to závaží spouštět dolů, musíte napřed spotřebovat množství elektřiny na jeho vytažení nahoru. Množství, které je o hodně větší, než potom získáte spuštěním závaží. :-P

J. Kalina 11.5.2023 11:15

To ovšem netušíte, že "asociál" Cimrman nakonec problémem vyřešil velice elegantně tím, že v dole pracujícím horníků omezil příděly jídla a pití, takže během šichty zhubli a noví, dolů jedoucí horníci měli povinnost být dobře najezeni. To se ovšem nyní zamlčuje.

L. Novák 11.5.2023 11:10

Pokud vodu nemuseli draze čerpat do výšky, pak to smysl mělo. :-)

Z. Lapil 11.5.2023 11:09

Právě proto se ptám, že rozdíl mezi objemem nádrže a velikostí odtoku chápu. Díky.

Veselá historka: na stavárně jsme počítali průhyb nosníku, ve kterémžto vzorečku mj. figuruje délka ve čtvrté mocnině a výška průřezu ve třetí mocnině. Jistě vás nepřekvapí, že nám všem vyšla trojka, ovšem v rozsahu 6 míst za desetinnou čárkou až snad dokonce devět míst před desetinnou čárkou.

L. Novák 11.5.2023 11:08

Potíž je, že náklady se stavbou spojené nejspíš nejsou úměrné výnosům, které z nich ČEZ má. Ale zase je to nejspíš lepší řešení pro krátkodobé odběrové špičky, než super drahé "baterkárny" s krátkou dobou života.

J. Hajský 11.5.2023 11:08

Tenkrát lanovka nejela až úplně nahoru. Nádrž vagonu byla napájena z nevyužívané petřínské vody ze štoly za Nebozízkem.

Musel jsem se kouknout na Wiki: z obsáhlého popisu vyjímám:

"V době svého vzniku měla lanovka jinou podobu než dnes. Horní stanice byla umístěna poblíž zahrady Nebozízek, mezistanice neexistovala. Dolní stanice se nacházela v jiné poloze. Vagony byly taženy systémem vodní převahy. Nádrž vagonu, který byl právě v horní stanici, byla naplněna vodou a díky tomu bylo vozidlo těžší než vozidlo v dolní stanici, které bylo tímto vozidlem vytaženo.[11] Nádrž vagonu byla napájena z nevyužívané petřínské vody ze štoly za Nebozízkem

L. Novák 11.5.2023 11:04

Dají se na to od hloupých vládních úředníků jako je Jurečka s Hladíkem získat "zelené dotace"? Ano? Tak jdeme do toho! To je přece stará obehraná písnička i na ty největší nesmysly, které si dokážemě představit!

***

Pana autora si dovolím upozornit, že jím zmíněné stroje žádnou elektřinu nevyrábí, jenom ji dokážou pro energetiku v nepatrném množství ukládat (přeměnit na potenciální energii) a se ztrátami vrátit do oběhu. :-P

https://cs.wikipedia.org/wiki/Potenci%C3%A1ln%C3%AD_energie

Z. Lapil 11.5.2023 10:59

Jasně, napětí krát proud, to mi taky mohlo dojít. Ale když já to maposledy viděl před několika desítkami let...

Pravdu máte i s tou nulou navíc, i když jsem si natolik jistý, že se snad kouknu pod kapotu, co jsem to tam viděl. Baterku jsem totiž celkem nedávno pořizoval novou, tak to mám v čerstvé paměti ;-D.

L. Novák 11.5.2023 10:56

A jak tu vodu čerpali nahoru? ;-D

K. Wágner 11.5.2023 10:55

Jeden blok gravitační elektrárny by měl vyprodukovat 2 MWh energie. Obecně je kilowatthodina (kWh) jednotkou spotřeby elektřiny a je také základní jednotkou kapacity baterií. U malých slunečních elektráren se používá baterie o kapacitě 5-15 kWh, ta stačí pokrýt spotřebu domácnoti na 1 den. Jedna kWh je jen tisícina megawatthodiny. Megawatthodina je jednotka větší spotřeby elektřiny, kterou se udává například roční spotřeba domácnosti - rodinného domu nebo bytu. Jedna megawatthodina (MWh) je 1 000 kilowatthodin (kWh) a udávané 2 MWh z gravitační elektrárny jsou tedy 2 000 kilowatthodin (kWh).

Dospěl jste sice ke skvělému výsledku, ale asi jste se v těch nulách úplně ztratil. Nebo si snad myslíte, že by vedení státního podniku Diamo nebo VŠB-Technická univerzita Ostrava mohlo uvažovat o využití úložiště energie britské firmy Gravitricity (které je možné chápat i jako velikou baterii), kdyby to stačilo jen „pro 10 žárovek na 1 den“ ?