Sobota 13. července 2024, svátek má Markéta
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

DOPRAVA: Elektrická auta emise nesnižují

Dnešních 35 aut s moderním dvoulitrovým TDI motorem VW s touto normou produkuje dohromady jen tolik emisí, jako jediné 20 let staré dieselové auto.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
SH

Hele, pane Rado, čím jezdíte? Jen pro zajímavost...

0 0
možnosti
LN

;-D Tomu už dávno sebrali řidičák... :-P

0 0
možnosti
JG

J11i65ř10í 52G62u93ř86a58n

17. 1. 2024 22:00

Tolik naivity: "...rozumná a v ceně konvenčních aut...".

Autor i přes svůj věk věří na zázraky. Vždyť peníze z nadměrných emisí jsou krásný zdroj peněz pro EU. Ta se jich nikdy nevzdá, protože u jakékoliv správy se "úspěšnost" měří objemem peněz, které přes tuto správu tečou. Řekne EU "Hele, omezíme příjmy, omezíme dotační programy a lidem zůstane víc peněz"?

0 0
možnosti
JJ

J16u42r79a 68J20u52r16a40x

17. 1. 2024 16:14

No jo no, jenže malá městská a příměstská auta na trhu nejsou. Škodu Enyaq za takové auto samozřejmě mít nelze.

A s konkurenceschopnou cenou BEZ DOTACÍ nejsou už vůbec.

Když se ještě dělala Škoda Citigo, stála cca 200 000 Kč. Ve téže době skrytě Škodovkou dotované elektrické CitigoE stálo od 479 900 Kč; asi kvůli té nutnosti skrytě dotovat se přestalo vyrábět. Chodila fáma - zdůrazňuji fáma - že nedotované by stálo až 800 000, takže by bylo absolutně neprodejné.

Doba a technika od té doby jistě pokročila, ale malá a levná elektroauta do města, kde by měla jisté opodstatnění, se nějak moc nevyrábějí.

A že elektroauto má výfuk v elektrárně je stále platný bonmot. On celkem málokdo nabíjí svůj vůz čistě ze solárů.

0 0
možnosti
Foto

L34u13k59á82š 28K11u24č26a

17. 1. 2024 16:48

Velmi výstižné R^

0 0
možnosti
JM

Není sporu o tom, že nasazením bateriových vozidel se podél tras jejich jízd snižuje zatížení životního prostředí; nastoluje se však otázka, za jakou cenu.

Porovnejme energetickou stopu, která vede od dobývání spalitelných surovin typu benzin a plyn až do spalovacího motoru u klasických automobilů se srovnávanou stopou, kterou za sebou zanechává výroba elektrické energie v uhelné či plynové elektrárně, její několikastupňová transformace, ztráty na vedení, usměrnění a procesy nabíjejí a vybíjení bateriového modulu.

A právě sériovým řazením několikanásobného řetězce, jehož jednotlivé články a s nimi spojené technologické ztráty zde netřeba podrobněji popisovat, definovat, se výsledná energetická účinnost elektrifikace automobilové dopravy ve srovnání se spalovacími pohony prudce snižuje.

Při hodnocení celkové energetické účinnosti systému, složeného ze sériově řazených ztrátových členů je možno vcelku jednoduchou úvahou dospět k hodnotě sumární účinnosti daného systému, rovnající se součinu éta všech hodnot jednotlivých členů parametrů systému. Se stoupajícím počtem technologických kroků, kterými se (např.) snažíme dospět k pohonu elektroautomobilu se snižuje účinnost celého řetězce, čímž přispíváme současně i ke zhoršování klimatické bilance planety. Na příklad systém, obsahující deset sériově řazených ztrátových členů, jejichž éta dosahuje báječných devadesáti procent vykazuje sumární en. účinnost třiceti pěti procent.

0 0
možnosti
OM

O24. 51M73.

17. 1. 2024 20:04

On tu emisní bilanci dost ovlivňuje aktuální energetický mix v době nabíjení baterie, kupříkladu jaderky to dost vylepšují. Jinak, tepelná účinnost uhelek se dneska blíží ke 40 %, ty nejvypiplanější mají 45 %. Paroplynka s plně rozběhnutým cyklem má nějakých 60 %. Pokud jede v teplárenském režimu (výroba elektřiny a tepla), tak se celková tepelná účinnost dále zvyšuje, protože se využije část odpadního tepla, které jinak jde do chladicích věží.

0 0
možnosti
JK

Nač ty akademické řečičky. Místo keců se třeba kouknout do očí realitě: Zde jsou první statistiky prodejeů za loňský rok - BEV, tedy čistě elektrických vozů bez jakékoli formy spalovacího motoru:

V roce 2023 se na celém světě prodalo 9,5 milionů BEV. V Kanadě a USA (chápáno jako jeden celek) stoupl jejich prodej o 50 % ve srovnání s rokem 2022, v Evropě o 27 % a v Číně o 15 %. Zdroj: Reuters:

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/global-electric-car-sales-rose-31-2023-rho-motion-2024-01-11/

To na úvod, jak se elektrovozy neprodávají... :-)

Zajímavá, ale zcela logická situace nastala v Německu po zrušení dotací. Volkswagen snížil ceny svých elektrovozů někdy až o 11 000 - EUR. Např. SUV ID.4 lze koupit od cca 32 500 EUR.

Stalo se tedy přesně to, co jsem očekával na základě zkušeností z Číny. Tam po zrušení dotací vypukla cenová válka mezi výrobci elektrovozů, výsledkem čeho je např. cena VW ID.3 = 16 000 EUR. U nás kolem 40 000 EUR.

Letošní vývoj cen a prodejů elektrovozů v Německu bude ještě velice zajímavý...

0 0
možnosti
Foto

P82a31v10e64l 28R93a12d16a

17. 1. 2024 13:58

Realita je celkově o tom, že ekonomika pro pokles efektivit těžby energií + růst nedostupnosti surovin + poškozování životního prostředí + růst mezinárodní konfliktnosti zpomaluje až stagnuje. Naplnují se tak teze Ř.K. už zhruba půlstoletí staré i novější studie. Jednoduché pohodlné řešení zejména pro budoucnost doposud nikdo neověřil a vyhlídky jsou celosvětově převážně chmurné:

https://ourfiniteworld.com/2019/01/09/2019-world-economy-is-reaching-growth-limits-expect-low-oil-prices-financial-turbulence/

Nejvýraznější omezení imisí, prašnosti zejména ve městech by mohla spíše jak jen elektromobilita přinést změna celkové architektonické koncepce městského života "krátkých vzdáleností":

https://www.asb-portal.cz/architektura/byty/bytove-domy/v-cesku-utopie-ve-vidni-realita-chytra-ctvrt-budoucnosti-je-testovaci-laboratori-pro-mesto

0 0
možnosti
Foto

Je to jen jedna z ukázek blbostí , podstatu celého problému ("člověk si myslí,že ovládne klima") to vůbec neřeší.

0 0
možnosti
Foto

Člověk ovlivňuje klima už stovky let. Jen někteří ignoranti si myslí, že člověk nemá na klima vliv.

0 0
možnosti
PK

P68e94t38r 40K39u71b33á75č

17. 1. 2024 11:40

Autor za to nemůže ale po přečtení článku si připadám jako v Kocourkově.

Neměl by někdo soudruhům z NSR opatrně sdělit že u benzínového auta je přímá úměra mezi spotřebou a produkcí CO2 a u elektromobilů je přímý vztah mezi produckí CO2 a produkcí elektříny (v německých uhelných elektrárnách)

Suma sumárum - by asi mini autíčko typu Toyota Aygo model bez blbostí jaký se vyráběl před 20 lety - porazil svou třílitrovou spotřebou jakoukoliv hybridní i bateriovou konkurenci ?!?

0 0
možnosti
ZL

Autor za to může, páč ten článek napsal.

Průšvih je, že má pravdu. Vy taky, samozřejmě :-).

0 0
možnosti
JR

Celá tahle nešťastná situace s elektromobilitou je zapříčiněna tím, že nikdo nečte Václava Smila.

Doprava činí zhruba 15% celkových emisí CO2, Osobní automobilová někde kolem 10%. Necituji, vzpomínám co jsem před časem četl. Ta čísla se mohou o něco lišit.

Takže i kdyby všechna auta přešla na solární elektřinu s globálními emisemi CO2 se nestane téměř nic. Emisní situace by se změnila lokálně.

Osobně mi jsou elektroauta sympatická, vlastním plugin hybrid a solární elektrárnu. Nicméně chápu že to není řešení pro každého. Od začátku téhle taškařice čekám na okamžik, kdy Němcům, Italům a Angličanům dojde, že elektromobilita nebude znamenat jen záměnu bavoráka za e-bavorák ale že to bude znamenat změnu celého systému osobní dopravy. Nevěřím, že to skousnou.

0 0
možnosti
RL

"Osobní automobily se tak podílejí na emisích CO2 v Evropě cca 5 až 10%. Ať už je kterákoliv z těchto hodnot správná, uvážíme-li že podíl Evropy na celkových emisích CO2 z lidské činnosti ve světě je cca 10% [49], pak by i hypotetická náhrada všech osobních vozidel v Evropě elektromobily způsobila změnu celkové produkce CO2 vytvářených lidskou činností ve světě pouze o 0,5 až 1%. Reálně, i když dojde k podstatnému nárůstu počtu elektromobilů se stále bude jednat o malé zlomky procenta a v celkových emisích CO2 ve světě (včetně přírodních zdrojů, které tvoří většinu CO2 [56]) o zlomky promile! Jak vyplývá z modelových příkladů, v ČR bez současné výrazné změny ve výrobě elektrické energie by prakticky k žádné změně produkce emisí CO2 nedošlo."

I u nás jsou studie vlivu elektromobility na CO2 a vše ostatní:

KAM KRÁČÍŠ, ELEKTROMOBILITO?

https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/

0 0
možnosti
LP

před několika lety udělali technici UK objektivní, tedy ne ideologický, výpočet srovnání "zelenosti" elektroaut a aut se spalovacími motory - a nevyšlo to pro elektroauta dobře. První podfuk u elektroaut je to, že se počítá pouze jeho "zelený" provoz - ale je úplně vynechán celý proces jejich výroby - tedy od nutné těžby potřebných nerostů přes celý výrobní proces např baterií až k délce životnosti baterií a jejich následné eko-likvidaci. Plus to, že elektroauto má výfuk v nějaké elektrárně - kde se musí ta elektřina vyrobit. Že se potřebná elektřina na masové užívání elektroaut vyrobí z větrníků a solárů snad nevěří ani ti eko-nadšenci. A že stabilních zdrojů elektřiny, díky zelené tranzici a odstavování jaderných a dalších elektráren, bude nedostatek, je snad jasné. Pokud do toho teoreticky započítáte propagovanou plnou elektrifikaci všech aut, tak to tedy opravdu dost "nevychází". **Ve Švédsku a Finsku měli v minulých týdnech vyřazenou městskou dopravu - kterou "ozelenili" a v mrazech to prostě nefungovalo - např museli zcela ořezat intervaly linek, aby se mohly elektro-autobusy několik hodin vždy ohřát v depu. V mrazech přestávají fungovat i větrníky (námrazy) a soláry. Celé to je ujeté - buď si z nás ekohujeři dělají srandu , nebo je skutečným cílem vnucování elektroaut něco zcela jiného, než "záchrana klimatu".

0 0
možnosti
Foto

P54a63v50e30l 76R22a40d39a

17. 1. 2024 10:50

Podfuk který potenciálně děláte Vy spočívá v tom, že ověřitelný zdroj neuvádíte.

Pokud máte jen tak špatnou pamět jak já a stavíte jen na tom co v ní zůstalo + pomíjíte vývoj od té doby... - troufám si oprávněně spekulovat, pak nejspíše sebe i ostatní poněkud klamete.

Pokud by jste sledovala dění okolo klimatu, pak navíc pro sebeklam příznačné je, že jen jako průměrná Evropanka s půlmiliardy občanů se na dnešních projevech podílíte stejně jako celé miliardy Asiatů a že s obecně dobrých důvodů se nejen EU ale prakticky všechny země světa zavázaly s problémem něco dle svých možností dělat.

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz