Diskuse
DOPRAVA: Elektrická auta emise nesnižují
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
S73t17a87n24i57s39l16a35v 41H62e20j25d54a
Hele, pane Rado, čím jezdíte? Jen pro zajímavost...
L84a47d61i57s25l90a40v 30N89o98v86á42k
Tomu už dávno sebrali řidičák...
J36i51ř77í 56G21u15ř77a32n
Tolik naivity: "...rozumná a v ceně konvenčních aut...".
Autor i přes svůj věk věří na zázraky. Vždyť peníze z nadměrných emisí jsou krásný zdroj peněz pro EU. Ta se jich nikdy nevzdá, protože u jakékoliv správy se "úspěšnost" měří objemem peněz, které přes tuto správu tečou. Řekne EU "Hele, omezíme příjmy, omezíme dotační programy a lidem zůstane víc peněz"?
J57i37ř21í 86Š54a94m56á35n45e54k
No jo no, jenže malá městská a příměstská auta na trhu nejsou. Škodu Enyaq za takové auto samozřejmě mít nelze.
A s konkurenceschopnou cenou BEZ DOTACÍ nejsou už vůbec.
Když se ještě dělala Škoda Citigo, stála cca 200 000 Kč. Ve téže době skrytě Škodovkou dotované elektrické CitigoE stálo od 479 900 Kč; asi kvůli té nutnosti skrytě dotovat se přestalo vyrábět. Chodila fáma - zdůrazňuji fáma - že nedotované by stálo až 800 000, takže by bylo absolutně neprodejné.
Doba a technika od té doby jistě pokročila, ale malá a levná elektroauta do města, kde by měla jisté opodstatnění, se nějak moc nevyrábějí.
A že elektroauto má výfuk v elektrárně je stále platný bonmot. On celkem málokdo nabíjí svůj vůz čistě ze solárů.

J58i60ř25í 24M83a17j10z80l31í86k
Není sporu o tom, že nasazením bateriových vozidel se podél tras jejich jízd snižuje zatížení životního prostředí; nastoluje se však otázka, za jakou cenu.
Porovnejme energetickou stopu, která vede od dobývání spalitelných surovin typu benzin a plyn až do spalovacího motoru u klasických automobilů se srovnávanou stopou, kterou za sebou zanechává výroba elektrické energie v uhelné či plynové elektrárně, její několikastupňová transformace, ztráty na vedení, usměrnění a procesy nabíjejí a vybíjení bateriového modulu.
A právě sériovým řazením několikanásobného řetězce, jehož jednotlivé články a s nimi spojené technologické ztráty zde netřeba podrobněji popisovat, definovat, se výsledná energetická účinnost elektrifikace automobilové dopravy ve srovnání se spalovacími pohony prudce snižuje.
Při hodnocení celkové energetické účinnosti systému, složeného ze sériově řazených ztrátových členů je možno vcelku jednoduchou úvahou dospět k hodnotě sumární účinnosti daného systému, rovnající se součinu éta všech hodnot jednotlivých členů parametrů systému. Se stoupajícím počtem technologických kroků, kterými se (např.) snažíme dospět k pohonu elektroautomobilu se snižuje účinnost celého řetězce, čímž přispíváme současně i ke zhoršování klimatické bilance planety. Na příklad systém, obsahující deset sériově řazených ztrátových členů, jejichž éta dosahuje báječných devadesáti procent vykazuje sumární en. účinnost třiceti pěti procent.
O37. 78M29.
On tu emisní bilanci dost ovlivňuje aktuální energetický mix v době nabíjení baterie, kupříkladu jaderky to dost vylepšují. Jinak, tepelná účinnost uhelek se dneska blíží ke 40 %, ty nejvypiplanější mají 45 %. Paroplynka s plně rozběhnutým cyklem má nějakých 60 %. Pokud jede v teplárenském režimu (výroba elektřiny a tepla), tak se celková tepelná účinnost dále zvyšuje, protože se využije část odpadního tepla, které jinak jde do chladicích věží.
J57o42z92e95f 57K35o73s12t29e44l14a84n45s35k66ý
Nač ty akademické řečičky. Místo keců se třeba kouknout do očí realitě: Zde jsou první statistiky prodejeů za loňský rok - BEV, tedy čistě elektrických vozů bez jakékoli formy spalovacího motoru:
V roce 2023 se na celém světě prodalo 9,5 milionů BEV. V Kanadě a USA (chápáno jako jeden celek) stoupl jejich prodej o 50 % ve srovnání s rokem 2022, v Evropě o 27 % a v Číně o 15 %. Zdroj: Reuters:
https://www.reuters.com/business/autos-transportat.../
To na úvod, jak se elektrovozy neprodávají...
Zajímavá, ale zcela logická situace nastala v Německu po zrušení dotací. Volkswagen snížil ceny svých elektrovozů někdy až o 11 000 - EUR. Např. SUV ID.4 lze koupit od cca 32 500 EUR.
Stalo se tedy přesně to, co jsem očekával na základě zkušeností z Číny. Tam po zrušení dotací vypukla cenová válka mezi výrobci elektrovozů, výsledkem čeho je např. cena VW ID.3 = 16 000 EUR. U nás kolem 40 000 EUR.
Letošní vývoj cen a prodejů elektrovozů v Německu bude ještě velice zajímavý...

P27a66v11e14l 68R66a55d26a
Realita je celkově o tom, že ekonomika pro pokles efektivit těžby energií + růst nedostupnosti surovin + poškozování životního prostředí + růst mezinárodní konfliktnosti zpomaluje až stagnuje. Naplnují se tak teze Ř.K. už zhruba půlstoletí staré i novější studie. Jednoduché pohodlné řešení zejména pro budoucnost doposud nikdo neověřil a vyhlídky jsou celosvětově převážně chmurné:
https://ourfiniteworld.com/2019/01/09/2019-world-e.../
Nejvýraznější omezení imisí, prašnosti zejména ve městech by mohla spíše jak jen elektromobilita přinést změna celkové architektonické koncepce městského života "krátkých vzdáleností":

F66r34a25n87t31i71š92e47k 23K52o38r26e20c39k47ý
Je to jen jedna z ukázek blbostí , podstatu celého problému ("člověk si myslí,že ovládne klima") to vůbec neřeší.

M62i63r85o33s19l61a11v 25Š84e63j14n31a
Člověk ovlivňuje klima už stovky let. Jen někteří ignoranti si myslí, že člověk nemá na klima vliv.
P87e37t55r 75K16u28b20á19č
Autor za to nemůže ale po přečtení článku si připadám jako v Kocourkově.
Neměl by někdo soudruhům z NSR opatrně sdělit že u benzínového auta je přímá úměra mezi spotřebou a produkcí CO2 a u elektromobilů je přímý vztah mezi produckí CO2 a produkcí elektříny (v německých uhelných elektrárnách)
Suma sumárum - by asi mini autíčko typu Toyota Aygo model bez blbostí jaký se vyráběl před 20 lety - porazil svou třílitrovou spotřebou jakoukoliv hybridní i bateriovou konkurenci ?!?
Z78v95i94r18e65t55n24i27k 10L95a13p15i32l
Autor za to může, páč ten článek napsal.
Průšvih je, že má pravdu. Vy taky, samozřejmě .
J51i20ř20í 81R73o56š71k24o71t45a
Celá tahle nešťastná situace s elektromobilitou je zapříčiněna tím, že nikdo nečte Václava Smila.
Doprava činí zhruba 15% celkových emisí CO2, Osobní automobilová někde kolem 10%. Necituji, vzpomínám co jsem před časem četl. Ta čísla se mohou o něco lišit.
Takže i kdyby všechna auta přešla na solární elektřinu s globálními emisemi CO2 se nestane téměř nic. Emisní situace by se změnila lokálně.
Osobně mi jsou elektroauta sympatická, vlastním plugin hybrid a solární elektrárnu. Nicméně chápu že to není řešení pro každého. Od začátku téhle taškařice čekám na okamžik, kdy Němcům, Italům a Angličanům dojde, že elektromobilita nebude znamenat jen záměnu bavoráka za e-bavorák ale že to bude znamenat změnu celého systému osobní dopravy. Nevěřím, že to skousnou.
R18o87m26a34n 24L82a50n14g21e37r
"Osobní automobily se tak podílejí na emisích CO2 v Evropě cca 5 až 10%. Ať už je kterákoliv z těchto hodnot správná, uvážíme-li že podíl Evropy na celkových emisích CO2 z lidské činnosti ve světě je cca 10% [49], pak by i hypotetická náhrada všech osobních vozidel v Evropě elektromobily způsobila změnu celkové produkce CO2 vytvářených lidskou činností ve světě pouze o 0,5 až 1%. Reálně, i když dojde k podstatnému nárůstu počtu elektromobilů se stále bude jednat o malé zlomky procenta a v celkových emisích CO2 ve světě (včetně přírodních zdrojů, které tvoří většinu CO2 [56]) o zlomky promile! Jak vyplývá z modelových příkladů, v ČR bez současné výrazné změny ve výrobě elektrické energie by prakticky k žádné změně produkce emisí CO2 nedošlo."
I u nás jsou studie vlivu elektromobility na CO2 a vše ostatní:
KAM KRÁČÍŠ, ELEKTROMOBILITO?
L70i64b66u67š77e 67P63í47c83h24o88v60á
před několika lety udělali technici UK objektivní, tedy ne ideologický, výpočet srovnání "zelenosti" elektroaut a aut se spalovacími motory - a nevyšlo to pro elektroauta dobře. První podfuk u elektroaut je to, že se počítá pouze jeho "zelený" provoz - ale je úplně vynechán celý proces jejich výroby - tedy od nutné těžby potřebných nerostů přes celý výrobní proces např baterií až k délce životnosti baterií a jejich následné eko-likvidaci. Plus to, že elektroauto má výfuk v nějaké elektrárně - kde se musí ta elektřina vyrobit. Že se potřebná elektřina na masové užívání elektroaut vyrobí z větrníků a solárů snad nevěří ani ti eko-nadšenci. A že stabilních zdrojů elektřiny, díky zelené tranzici a odstavování jaderných a dalších elektráren, bude nedostatek, je snad jasné. Pokud do toho teoreticky započítáte propagovanou plnou elektrifikaci všech aut, tak to tedy opravdu dost "nevychází". **Ve Švédsku a Finsku měli v minulých týdnech vyřazenou městskou dopravu - kterou "ozelenili" a v mrazech to prostě nefungovalo - např museli zcela ořezat intervaly linek, aby se mohly elektro-autobusy několik hodin vždy ohřát v depu. V mrazech přestávají fungovat i větrníky (námrazy) a soláry. Celé to je ujeté - buď si z nás ekohujeři dělají srandu , nebo je skutečným cílem vnucování elektroaut něco zcela jiného, než "záchrana klimatu".

P97a97v45e27l 45R92a42d70a
Podfuk který potenciálně děláte Vy spočívá v tom, že ověřitelný zdroj neuvádíte.
Pokud máte jen tak špatnou pamět jak já a stavíte jen na tom co v ní zůstalo + pomíjíte vývoj od té doby... - troufám si oprávněně spekulovat, pak nejspíše sebe i ostatní poněkud klamete.
Pokud by jste sledovala dění okolo klimatu, pak navíc pro sebeklam příznačné je, že jen jako průměrná Evropanka s půlmiliardy občanů se na dnešních projevech podílíte stejně jako celé miliardy Asiatů a že s obecně dobrých důvodů se nejen EU ale prakticky všechny země světa zavázaly s problémem něco dle svých možností dělat.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz