20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

DOPRAVA: Elektrická auta emise nesnižují

Dnešních 35 aut s moderním dvoulitrovým TDI motorem VW s touto normou produkuje dohromady jen tolik emisí, jako jediné 20 let staré dieselové auto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Pospisil 17.1.2024 5:43

A to jsou ještě ty statistiky o emisích CO2 vylhané od A do Zet.

Emisní faktor CO2 na výrobu elektřiny u nás je nějakých 413 g CO2/kWh, Škoda Enyaq (coby nejprodávanější EV u nás) má podle jeho uživatelů průměrnou spotřebu asi 21 kWh/100 km, emise elektromobilu Škoda Enyaq jsou tedy (BEZ ZAPOČÍTÁNÍ ZTRÁT při přenosu a nabíjení) v České republice 87 g CO2 / km. Do statistik se uvádí čistá 0.

Spotřeba plug-in hybridů se udává podobně cinklým způsobem.

M. Šejna 17.1.2024 9:40

To jste ale zapomněl, že elektromobil lze nabíjet i z jiných zdrojů elektřiny než z fosilních elektráren.

P. Pospisil 17.1.2024 10:55

Nezapomněl. Ale ostrovní domy jsou statisticky naprosto zanedbatelné a souhrnná kapacita fotovoltaik zapojených do sítě je v našem energetickém mixu zahrnuta.

L. Novák 17.1.2024 5:12

P. Labaj 17.1.2024 2:04 napsal:

"Že budoucnost patří baterkáčům je asi už dneska nezastavitelný trend."

;-D Já už jsem podobných "trendů" zažil několik. Ten nejvíc "padlý na hlavu" je po Green Dealu a spol. s blbnutím neomezeným "trend" vnucovaný nám KOMUNISTICKÝM TOTALITNÍM režimem a jeho ideologií, podle nichž jsme měli směřovat ke komunismu a jeho nebeskému blahobytu přes rozvinutou socialistickou společnost. Jak to směřování řízené z Moskvy a Prahy dopadlo, snad víme dobře všichni.

Podobně dopadne i direktivně zeleně zmagořenou EK/EU násilně vynucený "trend" elektro(de)mobility, který je v rozporu s fyzikálními principy, zájmy občanů i zdravým selským rozumem.

Proč, to už bylo mnohokrát popsáno nejenom autorem článku, pod nějž píšeme své komentáře. ;-) [>-]

V. Kolman 17.1.2024 9:19

Máte pravdu pane L. Nováku!

Vzpomínám si, jak někdy v letech 19xx se nechal slyšet náš tehdejší president, že: "Ještě dnešní generace se dožije komunismu!";-D;-D;-D;-D;-D;-D

P. Labaj 17.1.2024 2:04

Že budoucnost patří baterkáčům je asi už dneska nezastavitelný trend. Takže snažit se s tím bojovat a myslet si, že zrovna my v Česku ten trend přetlačíme, je asi pitomost. Jenom nabereme o to větší zpoždění za těmi, kdo na tom trendu už jedou.

Až bude baterkáč za stejné peníze jako srovnatelný spalovák, tak by mě ani nenapadlo jít kupovat nový spalovák. A že se ty ceny celkem brzo srovnají je myslím vysoce pravděpodobné. Poklesem cen baterek a na druhé straně zvýšením všelijakých poplatků, spojených se spalováky.

Co bude problém to je výpadek daní z uhlíkatých paliv. Takže to i u nás určitě dospěje do stavu, kdy se bude platit nějaký desátek z provozu e-aut.

K. Machala 17.1.2024 3:27

Trend je to, co chtějí a kupují zákazníci. Úplně něco odlišného je záměr ujetých vlád a jejich loutkovodičů. Bez křivení trhu by žádný pseudotrend nevznikl, zejména ne v době, kdy Německo vypnulo stabilní jaderné zdroje, kdy zdražujeme uměle povolenkami el z uhlí a kdy se staneme z vývozce el jejím dovozcem těžko říct odkud. Soláry v létě ok, ale kde se vezme elektřina pro miliony nových elektromobilů v zimě? Třeba 6 dnů nevyrobí nic, takže taková elektrosanitka vyjíždějící k infarktu počká 6 dnů, až vyleze slunce nebo zafouká vítr. A co teprve e-tanky a e-stíhačky, třeba nepřítel počká, až náš tank najde v lese zásuvku. Inu vtipný boj s uhlíkem, ale zbytečný, Čína a Indie v tom nejedou a stavějí uhelné elektrárny o překot. Směšná EU.

P. Labaj 17.1.2024 14:27

Jen dotaz k těm loutkovodičům. Elektromobilita (a obecně trend k přechodu na elekřinu i v jiných oblastech) je celosvětový. Tak ti loutkovodiči, kteří tlačí tento rozvoj třeba v Číně (tam asi vůbec nejvíc), v Americe a v Evropě - to jsou ti samí? Nebo má každá země své vlastní loutkovodiče, kteří pak na nějakých tajných zasedáních koordinují své postupy? I kdybych věřil na spiknutí zelených třeba v Evropě, tak v Číně na něho nevěřím. O jejich politickém systému si můžeme myslet ledacos, ale v oblasti ekonomiky jsou velmi racionální a efektivní. A to Čína je dneska v elektromobilitě na špici.

M. Gróf 18.1.2024 13:42

To je dobrá otázka. Nějaké hypotézy bych měl, ale popravdě nevím.

Každopádně bych za správné považoval, aby každý vyráběl to co umí nejlépe (tj. evropské automobilky moderní vypiplané spalovací motory a Čína se svými zásobami lithia, kobaltu a neodymu levné elektromobily).

A motoristé by používali to, co jim nejlépe vyhovuje bez pokřivení trhu zákazy a dotacemi. Ono by se ukázalo, co se k čemu hodí víc (tím chci říct, že i elektromobily mají své místo, jen se nehodí všude).

Ok, je na čase probudit se ze snu :(

R. Langer 17.1.2024 5:41

Z toho budu se brzy proberete, ale nebude to pro vás příjemné... :-P

R. Langer 17.1.2024 5:42

... bludu...

P. Labaj 17.1.2024 14:38

Řekněme, že máte pravdu. Čím by to mělo být pro mě nepříjemné? Že by zase začaly platit staré předpisy, žádné Euro6 a tak? Nebo by se zakázal provoz elektroaut? Znovu by se začaly stavět uhelné elektrárny a za odměnu by se zbořily větrníky a soláry? No tak to by bylo v praktickém životě opravdu možná dost nepříjemné. Myslel jste to takhle? Jen doufám, že mi nikdo nepřijde silou servat moje solární panely ze střechy, to bych byl fakt naštvaný.

R. Langer 17.1.2024 20:29

Však vy na to přijdete. Uvidíte. Myslím docela brzy. ;-)

P. Labaj 17.1.2024 21:56

Tak mě prosím nenapínejte a řekněte mi na plná ústa čeho se mám bát. Děkuji.

J. Novotny 17.1.2024 6:01

Pak neni jediny duvod to dotovat.

P. Labaj 17.1.2024 14:16

Dotace a na druhé straně straně finanční zátěž je forma přerozdělování v zájmu ochrany životního prostředí se všemi externími důsledky. Pokud stejný metr (tedy ukončit přerozdělování) nastavíte všude, tak pak proč ne. Bude to společnost na úrovni řekněme začátku 19. století, i když i tehdy už asi bylo přerozdělování docela významné. Nakonec zákony o regulaci topení v Londýně, když už se ve městě téměř nedalo dýchat, jsou z té doby.

Takže zrušíme zemědělské dotace, to dneska asi dělá nejvíc. Zrušíme dotace třeba na stavbu chodníků. Nakonec chodci neplatí za chůzi žádné poplatky, tak proč bychom měli draze chodníky stavět a udržovat, tedy dotovat. Na všech cestách zavést mýto, protože nebudeme dotovat něco, co nevydělává. Samozřejmě školné už od základní školy. A tak i ve všech dalších oblastech. Mě naprosto nebere nějaký fotbal. Přitom dotace na fotbal jsou u nás významné. Tak rozhodně hlasuji pro jejich zrušení, stejně jako dotace na veškerý ostatní vrcholový sport. Atd. atd.

J. Jurax 17.1.2024 20:46

Rozlišujte přerozdělování, jež zde nazýváte dotacemi, na věci, které soukromý sektor zajišťovat nemůže vůbec nebo obtížně - namátkou obrana, školství etc. a které může zajištovat zcela bez problémů. Chodníky si obec postaví i bez dotací, barák si každý může zateplit a osolárnit taky bez dotací; a zemědělec taky nemusí být dotován - holt se zdraží potraviny (a adekvátně ovšem by se měly snížit daně, když nebudou utráceny za dotace.

M. Gróf 18.1.2024 14:18

Tady jde hlavně o to, jestli to elektrošílenství (tím nemyslím jen elektromobilitu, ale celý grýndýl a OZE) je "v zájmu ochrany životního prostředí". Což je rozsáhlá problematika, kterou tady nevyřešíme. V podstatě jde o to, že čím je společnost bohatší, tím víc hledí na životní prostředí.

Pokud kvůli grýndýlu společnost zchudne, na životní prostředí se začne zvysoka kašlat. Mně z toho vychází potřeba udržování rozumného tempa - dávat na ŽP opravdu jen to, co nám přebývá. Jinak to nebude udržitelné, ale rozpadne se to.

P. Labaj 18.1.2024 18:22

Já používání elektromobilu (zejména ve městech) chápu jako ohleduplnost vůči ostatním, i když mi to může přinášet nějaká omezení.

Přirovnal bych to k tomu, jako že nebudu kouřit třeba v kině, i když bych si tam rád zapálil. A není to tak dávno, co se v kinech i normálně kouřilo.

Nebo k tomu, když budu po svém psovi uklízet exkrementy. Jistě by pro mě osobně bylo pohodlnější se na to vykašlat. Třeba i s odkazem na to, že spousta jiných lidí to nedělá. A že co je lejno mého psa proti tomu, kolik exkrementů po sobě nechávají psi na celém světě, a tak že globálně situaci stejně moc neovlivním.

Ale tak jako nechci kouřem své cigarety obtěžovat ostatní, tak stejně tak nechci zplodinami svého auta obtěžovat ostatní.

M. Gróf 18.1.2024 18:39

S tímto pohledem souhlasím, ale na druhou stranu se současné spalovací motory k tomuto ideálu (neobtěžovat okolí zápachem a zdraví škodlivými emisemi) také blíží a stále se to zlepšuje. U všech vozů je problém s vířením prachu a s otěrem pneumatik (to není zdaleka tak zanedbatelné, jak by se mohlo zdát). Každopádně, jak jsem už napsal, elektromobily své místo mají a zrovna ty časté krátké jízdy ve městě jsou jedním z nich.

A ohledně principu "chovat se zodpovědně, i když sám globální situaci nezměním" - to zní krásně, ale není to zcela přesné přirovnání. Slušností (nekouřit lidem pod nos a uklízet lejna) neztrácíte v ničem konkurenční výhodu (možná právě naopak). Problém s grýndýlem v současné formě je v tom, že likviduje průmysl v té části světa, kde se na emise přísně hledí a přesouvá ho do oblastí, kde se "exkrementy neuklízejí".

P. Labaj 18.1.2024 19:35

... kde se exkrementy neuklízejí ...

Tak třeba v Číně se prodává nejvíc nových elektromobilů na světě. Už se ve velkých městech blíží stavu, kdy je 50% nových aut elektrických. A stejně tak instalují nejvíc OZE zdrojů na světě, soláry i větrníky.

M. Gróf 18.1.2024 19:42

Tak tou nejšpinavější zemí jsem nemyslel zrovna Čínu. Každopádně kromě toho, co jste uvedl, se tam také staví nejvíce uhelných elektráren, záleží na tom, co se člověku hodí zmínit. Já jsem neřekl (a ani si nemyslím), že je špatně stavět OZE, ale je třeba je používat rozumně, tedy k snížení spotřeby fosilních paliv, nikoliv k náhradě (to bez adekvátní akumulace prostě na současné technologické úrovni nejde - což blbům, kteří odstavují funční jaderné elektrárny, asi nikdy nedojde).

P. Labaj 18.1.2024 21:04

Chtěl jsem tím jen říct, že i Čína, kde nemají šílenou Uršulu, investuje do OZE a e-aut.

M. Gróf 18.1.2024 21:57

To nezpochybňuji. Docela by mě zajímalo, jak to tam dělají - tedy zda jde o přímý tlak od "strany a vlády", nějaký dotační systém, nebo jde o snahu firem zaplnit nový prostor, než to udělá někdo jiný, případně ještě něco jiného. Nemáte nějaký zdroj?

P. Labaj 18.1.2024 22:29

U OZE nevím. U e-aut je k tomu donutila realita, že už se v těch městech nedalo dýchat.

Tady je docela zajímavé video od člověka, co tam pravidelně jezdí. Popisuje tam, jak Čína elektromobilitu podporuje. Nikoli dotacemi na auta, ale vybudováním nabíjecí infrastruktury a levnou elektřinou.

Kromě toho (to v tom videu není) tam občas mají omezení vjezdu do center, když je nepříznivá situace. A e-aut se to celkem logicky netýká.

https://www.youtube.com/watch?v=MY64YJjAK7M&t=37s

M. Gróf 18.1.2024 23:24

Ano, zmíněný způsob podpory elektromobility dává určitý smysl (v kontrastu k EU). Děkuji za informace.