11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

JAK NA TO: Takhle si představuji naše školství

Názorná výuka, nikoliv pouhé papouškování naučeného textu zpaměti. Divadelní představení v angličtině navštívili nedávno třeboňští studenti v divadle Oskara Nedbala v Táboře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Sládeček 30.11.2022 17:11

Angličtinu si strčte někam.

O. M. 29.11.2022 20:08

Mateřská řeč dnešních rodilých angličanů a Dickens na jevišti? Asi tak, jako kdyby se cizinec učil češtinu podle Jiráska nebo Vrchlického.

Ale Dickens v originále, to jako argument beru.

A jen pro info, podobné akce dělají i jiné školy, a je to dobře.

J. Rejzek 29.11.2022 18:55

No vida z Ferdy M. Zieglera, který všechno ví a všude byl, se vyklubal Jan Ámos Ziegler.

M. Pivoda 29.11.2022 11:20

Pro diskutujícího J. Šejnu, jsem níže vložil tento svůj diskusní příspěvek: J. Šejna požaduje po českém důchodci to, co by fakticky mělo řešit Ministerstvo školství. Nicméně něco přece jen k tématu sdělím.

Správně položený problém výuky by byl, "jak naučit děti to základní, pro talentované děti možná poněkud nudné (reading, writing, arithmetics) a nezabít přitom v nich jejich vrozenou tvořivost, což znamená tendenci k experimentování (úplně se vším, nejen v chemii!)".

O podnikání a inovacích by se měli, na vyšších stupních vzdělání, dozvědět i zaměstnanci (počtem převažující studenti školní výuky ve třídách), přestože oni takovou činnost nebudou praktikovat. Poslušní zaměstnanci nemají pro aktivní podnikání a inovace vrozené schopnosti. Důležité ale je, aby zaměstnanci (úředníci) podnikatelům nezavazeli, či vyloženě neškodili.

Pokud rození podnikatelé a inovátoři už do školy přijdou, pak:

- typicky sedají v posledních lavicích a baví je jen výuka pomocí případových studií podnikání. Nikoliv teorie.

- požadují distanční formu vzdělávání.

Reální podnikatelé se nejraději učí od již zkušenějších podnikatelů, a proto je vhodné pro ně organizovat Fóra podnikatelů, kde hlavním řečníkem je zkušený podnikatel. Nikoliv školní výuka. Arogantní akademici si ale myslí, že problém spočívá v habilitaci docentíků a profesorů podnikání a inovací. Ti zmínění habilitovaní mají možná autoritu u zaměstnanců, nikoliv ale u podnikatelů. To je i moje osobní životní zkušenost. Myšlenku jsem ale získal od profesora z Harvardu.

Vyčerpal jsem povolený počet znaků ve stávající české demokratuře na blogu Zpátečníků Ondřeje Neffa.

R. Langer 29.11.2022 12:31

To jsou zase bláboly, ty naše malá hloupoučká UI. ;-D

J. Anděl 29.11.2022 13:55

A chtěli by i distanční podnikání? To jde jen v některých oborech. I takový inovátor a experimentátor si na věci své profese občas potřebuje sáhnout, pokud jde tedy o věci ze sféry dotykatelných předmětů. Chápu, že vývoj AI to nevyžaduje, ale to není jediná sféra, ve které lze být tvořivý a inovativní.

M. Pivoda 29.11.2022 16:26

Já jsem o distančním podnikání nikde nehovořil.

I. Širůček 29.11.2022 16:54

Jistěže ne, to by se ptal jinak, nebo ani nemusel ptát.

M. Pivoda 29.11.2022 17:04

Náhrada práce člověka prací stroje/robota s AI je velmi zajímavé téma, ale zde ho neřeším.

Nicméně abyste se necítil intelektuálně ochuzen, konstatuji jenom extrémně stručně: Dnes je snadnější nahradit drahého právníka (jehož činnost je do značné míry algoritmizovaná), než nahradit levnou uklízečku (která se pohybuje ve 3D prostoru a improvizuje).

J. Anděl 29.11.2022 17:03

Ne, ale o distančním vzdělávání ano.

Například inovátor Elon Musk není zrovna fanouškem homeoffice.

M. Pivoda 29.11.2022 17:08

Diskutujeme pod článkem o vzdělávání na českých školách.

Případ Elona Muska sleduji několik let. Je to velmi složitý, ale i velmi poučný případ. Nikoliv pro primitivní diskutující na blogu Zpátečníků Ondřeje Neffa.

R. Langer 29.11.2022 20:51

Tak už konečně víme, proč je to tady pro tebe ideální prostředí, a proč tady pořád opruzuješ, ty naše malá hloupoučká UI.

Ale ani mezi těma primitivama zrovna dvakrát nevynikáš, furt je to horší, jak to okolí. ;-D ;-D ;-D

J. Anděl 29.11.2022 13:56

Naznačování souvislosti mezi limitem na znaky pro příspěvek s demokracií a pokrokovostí či zpátečnictvím serveru pana Neffa je odsouzeníhodná demagogie. Proto ji odsuzuji.

M. Pivoda 29.11.2022 16:29

Odsuzujte.

Ale předtím se rozhlédněte kolem. na diskusní příspěvky k tématu.

A. Nový 29.11.2022 16:22

Vyčerpal jsem povolený počet znaků ve stávající české demokratuře na blogu Zpátečníků Ondřeje Neffa.

Když je někdo blbej, tak si stěžuje na demokraturu, že agente Akáte.

M. Pivoda 29.11.2022 17:12

A. Nový se zde snaží odvést pozornost od velkém podvodu, ke kterému došlo na VUT Brno, ve spolupráci s Jiřím Zlatuškou z Masarykovy univerzity v Brně. Česká ekonomika tak přišla o významnou konkurenční technologickou výhodu.

Česká demokratura o tom ale nechce slyšet.

R. Langer 29.11.2022 20:53

Ano, jsem si jistý, že tam někoho podvedli. A potom vás propustili, to by odpovídalo. ;-D

B. Havel 29.11.2022 11:06

Ono stačí zavést třeba nepovinný předmět, který Angličané nazývají Drama. Děcka se naučí mluvit a vystupovat. Ve vyšších ročnících může být i v angličtině.

Mé děti to zažili a pokorně se učili a naučili jazyky, aktivně.

J. Rybník 29.11.2022 11:54

Jen škoda, že vy jste se nenaučil český pravopis. V jedné větě tři hrubky, to je moc i na blbšulu.

R. Langer 29.11.2022 12:33

A mění to něco na obsahu toho vyjádření, nebo jste tomu ve své moudrosti s těma chybama nerozuměl? 8-o

A. Mohela 29.11.2022 14:42

I tak je to hanba.

R. Langer 29.11.2022 21:00

No, víte, možná je to hanba, ale ten člověk umí dobře třeba něco úplně jiného, a na obsahu toho sdělení to POŘÁD NIC NEMĚNÍ.

Na VUT jsem po češtinářské stránce opravoval práce prakticky všem okolo, ale že bych se kvůli tomu považoval za lepšího, nebo dokonce snad chytřejšího, tak to ani omylem.

Ba troufnu si tvrdit, že dobrý inženýr si s češtinem dvakrát netyká, on totiž řeší většinou úplně jiné problémy. ;-)

J. Anděl 29.11.2022 13:57

No, technicky vzato je to pořád jedna a ta samá.

A. Mohela 29.11.2022 14:43

To jsou tři rány mimo terč taky :-)

J. Anděl 29.11.2022 15:35

No jo, je to tak.

J. Hlásný 29.11.2022 10:54

Pane autore, mám pocit ( spíš jistotu), že toho o současném školství moc nevíte. Ale odvahu radit máte. Není nic jednoduššího, než vykřikovat " co a jak by se mělo". Kdejaký amatér ví, co by školy měly dělat, každý ministr přichází s reformou Jenže jej vymění dříve, než vůbec pochopí o co jde. A ti radilové Vašeho typu způsobili, že máme ZŠ kde je víc asistentů než učitelů, inkluzi , zlikvidovaný fungující systém speciálních škol, zlikvidované odborné školství které bylo jedno z nejlepších v Evropě atd. Naštěstí státní gymnázia drží docela slušnou úroveň státních škol (omlouvám se, ale o ZŠ toho moc nevím), ale dá to fušku.

Napadlo Vás, jaká je to práce jenom zorganizovat návštěvu divadla, minimálně půl dne odpadá výuka, řešit náhrady, přesuny atd? Jaký to vlastně přinese efekt v době, kdy žáci i studenti mají tolik možností přímo poslouchat rodilé mluvčí prostřednictvím techniky kdykoliv a kdekoliv, v době, kdy jsou tu generace dětí neschopných soustředit se více než několik desítek sekund a pak musí honem přeskočit na něco jiného, v době, kdy slova jako systematická práce, píle, vytrvalost jsou tabu?

Společenský význam návštěva divadla má, ale stavět na tom výuku????

J. Hejna 29.11.2022 10:07

Hlavně by se děti měly ve škole naučit česky; psát i mluvit.

T. Hraj 29.11.2022 10:32

Přesně tak. A to neznamená gramaticky správně (to je samozřejmost), ale formulovat myšlenky do vět (odstavců, kapitol, úvodu, závěru...).

...a pak totéž v té angličtině.

V. Mokrý 29.11.2022 10:41

A že mají jenom práva,

ale i povinnosti

!!

V. Mokrý 29.11.2022 10:41

nejenom