27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

JAK NA TO: Takhle si představuji naše školství

Názorná výuka, nikoliv pouhé papouškování naučeného textu zpaměti. Divadelní představení v angličtině navštívili nedávno třeboňští studenti v divadle Oskara Nedbala v Táboře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kučer 29.11.2022 10:55

Jako dítě jsem znal přísloví, kolik umíš jazyků tolikrát jsi člověkem.

V. Kuhaj 29.11.2022 12:41

Hejného metoda výuky matematiky...nemáte s tím nic společného, že ne?!:-)

P. Hák 29.11.2022 13:12

To je Hejný :-)

M. Bicková 29.11.2022 10:06

Kdy jste byl, pane, naposledy ve škole? Vůbec asi netušíte, jak se učí. Takové objevy, ó, jak moderní je jít na představení v angličtině. Za svou letitou prací středoškolské učitelky je mi smutno číst takové hlouposti, copak si opravdu myslíte, že by vás ve třídě někdo bral vážně, kdyby škola vypadala jako to muzeum, za které ji máte?

T. Hraj 29.11.2022 10:37

Jak paní Bicková hodnotíte v ČR obvyklou metodu a výsledky výuky angličtiny na střední škole (popř. základce)?

P. Hák 29.11.2022 13:13

A jaká je ta obvyklá metoda výuky Aj v ČR a čím se liší od jiných zemí?

T. Hraj 29.11.2022 14:45

No, obvyklá výuka je ta samá, jako před 30 lety (a možná, že i před 100):

SLOVÍČKA (tj. naučte se české ekvivalenty těchto z kontextu vytržených výrazů), GRAMATIKA (tj. naučte se tuto sadu pravidel, tabulek a pouček o tom, jak rodilý mluvčí v daném jazyce "tvoří větu podmiňovací v minulosti" a podobné šílenosti), ČLÁNEK (toporná a nerealistická "situace ze života" ve které se slovní zásoba z konce lekce alespoň jednou využije ve větě - dnes je to možná trochu lepší)

K tomu si přidejme, že převážnou část hodiny vyučující hovoří česky (je přeci třeba některé věci řádně VYSVĚTLIT, že. A v cizím jazyce by tomu děti, ó hrůzo, NEROZUMĚLY). Velmi často ale učitel vůbec na plynulou konverzaci nemá sám dostatečnou úroveň.

Nic nepřeháním ani nenadsazuji, informace mám od dětí.

P. Hák 29.11.2022 14:54

Aha. No, ve všech školách, o kterých mám detailní informace, se k výuce Aj používá britská metodika a buď britské učebnice, nebo učebnice britským velmi podobné.

https://www.google.com/search?q=u%C4%8Debnice+angli%C4%8Dtiny+z%C5%A1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjVytzfxNP7AhWeavEDHTxCDLAQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1131&bih=767&dpr=1.13

Ovšem gramatika je tam taky, to ano.

Pro malé děti např. Happy House, kde děti životem anglické rodiny provází myšky a kocour a dost stěžejní je poslech a písničky.

T. Hraj 29.11.2022 17:06

Asi je to lepší, než ta hrůza kterou popisuji. Ale při vší úctě k britské metodě, jak hovoří britové cizími jazyk?

P. Hák 29.11.2022 22:15

Většinou blbě - nemají motivaci se tomu učit, když "všichni" mluví anglicky. Ovšem mají velké zkušenosti s tím, jak naučit anglicky cizince - mají spoustu imigrantů a taky tam jezdí hodně lidí na kurzy.

Ono se hodně argumentuje germánskými národy, jak umějí dobře anglicky, jenže taky je potřeba říci, že to mají lehčí vzhledem k podobnosti jazyků. Gramatiku se nemusí učit vůbec, protože stavba vět je stejná. Třeba Francouzi umějí anglicky většinou dost mizerně, aspoň ti, které jsem potkal... Italové a Španělé taky určitě nebyli lepší než my. Jinak my jsme gymnázium, tak to není úplně typický vzorek, ale naše děti s cizinci komunikují anglicky úplně přirozeně.

P. Hák 29.11.2022 14:55

Jinak teda bez znalosti slovíček to fakt nejde.

T. Hraj 29.11.2022 17:20

Jde. Takzvaná slovíčka (čti tvoření a vštěpování vazby mezi slovem v cizím jazyce a jeho českým ekvivalentem) jsou spolu s ostatním jmenovaným metlou hodin cizích jazyků.

Naše školství se ale této standardní a léty prověřené metody nechce vzdát, jakkoli to, co je léty ověřené je, že nefunguje. Jiné metody jsou pejorativně nazývány alternativními.

P. Hák 29.11.2022 22:03

Počkejte, já napsal, že bez slovíček to nejde :-) Nepsal jsem o metodách - ale pokud nevíte, jak co pojmenovat, tak o tom nemůžete mluvit.

V. Kuhaj 29.11.2022 9:57

Jo, dobrý. Akcent na to, že každá škola může udělat dost pro kvalitu výuky, což je pravda pravdoucí. Tím ovšem není dotčen negativní význam diletantismu ministerstva školství, které pokračuje v otevírání dveří různým neziskovkám s jejich gender, eko atd. programy, které do studentů a žáků hustí pod tlakem. A poslední "aktivita", pana ministra, který ve spolupráci s ukrajinskými odborníky činí více kompatibilní naše a jejich školství :-/

P. Nemec 29.11.2022 9:55

ziegler je clickbait autor :-) i když se snažím, občas neodolám se přesvědčit, že zase napsal hroznou kravinu...ještě nikdy jsem se nezklamal

V. Kuhaj 29.11.2022 9:59

No já ho tedy kritizuji dost často, ale až takhle radikální zase nejsem;-D

O. Barvíř 29.11.2022 11:35

. . tak, tak. Ziegler je holt Ziegler. Jen nevím proč mi při letmém nahlédnutí, ono to stačí, do jeho úvah, textů, vytane na mysli jméno kadet Biegler . . Zvláštní shoda ....

:-)

V. Kučer 29.11.2022 9:33

Rok 1620 by měl každý znát. Dále by žáci měli znát roky 476, 1278, 1415, 1434, 1789, 1918, 1945, 1989 a vědět k jaké události se pojí.

J. Černý 29.11.2022 9:51

A proč ne 1938 a 1939 ?

V. Kučer 29.11.2022 10:43

Máte pravdu, možná by těch letopočtů mělo být ještě víc, např. 1914 ale stačí to znát alespoň přibližně aby si žáček neplet velkou francouzskou revoluci s velkou říjnovou (dnes bolševickým pučem).

T. Hraj 29.11.2022 9:54

Pravda. A když už tam máte ty cizí, tak bych možná přidal 1215 nebo 1776.

V. Kučer 29.11.2022 10:51

Přiznám se že jsem musel nahlédnout do Wikipedie zato si ze školy pomatuji kdy byla bitva u Wogastisburgu.

S. Kalužík 29.11.2022 10:43

A myslíte, že přesné datum je opravdu tak důležité? Pokud člověk ví, o co jde a řekne např. - někdy okolo 475 - není to v podstatě dobře? A myslíte, že 1415 je zase až tak důležité? Vysvětlení, že to důležité není považuji za správnější!

V. Kučer 29.11.2022 11:45

Pokud si technik splete bitvu na Bílé hoře s bitvou u Lipan zas tak moc se nestane. Horší když profesionální historik nezná ze školy základy fyziky a plete si jadernou elektrárnu s atomovou bombou a věří že zelený úděl zachraňuje planetu.

V. Novak 29.11.2022 11:44

Studenti by měli znát ty události. Čas je v dějepise na to, aby mohli dát události do souvislosti a necpali Karla IV. ke Komenskému. Konec Západořímské říše je zajímavý, rok ne. Mnohem zajímavější je, že na východě se udržela.

Atd...

V. Kučer 29.11.2022 11:52

Ve škole nás učili že dějepis se učíme abychom mohli předvídat budoucnost. Studenti by se proto měli učit příčiny konce Římské říše aby si představili co by také mohlo čekat Evropu.

R. Langer 29.11.2022 12:34

Správně! R^

J. Černý 29.11.2022 9:25

A Anglii stojí školství za prd, protože tam děti nechodí na divadelní představení v cizím jazyce a ještě to je horší ve Francii.

V. Kučer 29.11.2022 9:40

Známí Angličan se učil německy ale nechal toho protože na něj všude mluvili anglicky.

J. Hejna 29.11.2022 10:10

Jestli to nebylo tím, že byl známí.