3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

SOLÁRY: Zelená dostala zelenou

Chudí lidé zaplatí tyto zdroje k obohacení majetných solárních investorů vlastně dvakrát. Jednou svými daněmi, podruhé očekávaným zdražením elektřiny. Pro představu: kapacita 50 kW znamená asi 110 velkých solárních panelů, jako je čínský typ JA Solar větší než 2x1 metr každý s výkonem 455 Wp.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Majzlík 15.12.2022 13:25

Podobně jsem to peklo zhodnotil na aktuálním konci diskuse.

A. Teply 15.12.2022 13:08

Fotovoltaika dává v zimě cca 12x méně energie než v létě (viz německá Energiewende).

V noci dává nula.

Pro chvíle "bez solárů" musí existovat jiné "stojící" zdroje, které mají stejnou kapacitu, jako soláry.

Tj. soláry jsou ekonomickým přínosem jen za předpokladu, že:

- já sám mám úložiště elektrické energie, které "výpadky" solárů vykryje (dnes prakticky jen baterie)

- elektřinu ze solárů používám jen jako energii "navíc", kterou nebudu nárokovat z jiných el. zdrojů - např. peru, jen když svítí slunce (ale celou zimu neprat...), pro ohřev teplé vody (v zimě plyn) apod.

- bude k dispozici technologie s dostatečnou kapacitou, která umožní elektřinu přeměnit na jiný druh energie a dlouhodobě ji uložit

Baterie jsou drahé, mají nízkou kapacitu i životnost, jejich výroba není příliš ekologická. Např. uhlíková stopa nutná pro výrobu baterie elektromobilu je "vynulována" až po ujetí cca 50 000 km - za předpokladu, že dobíjím výhradně z bezemisních zdrojů. Vzhledem k stávajícímu energetickému mixu (např. Německo) to je cca dvojnásobek km - což už hraničí s životností baterie.

K ukládání se dá použít např. vodík - ale u něj je problém se skladováním (uniká), výbušností, není to dnes zavedená technologie. Perspektivnější mi přijde přeměna elektřiny na metan (=zemní plyn) - ten umíme běžně používat, dopravovat, skladovat.

Pokud nebude vyřešeno ukládání energie, je používání solárů na výrobu "běžné" elektřiny ekonomická sebevražda. Musím provozovat záložní zdroje o velké kapacitě. Musím platit mzdy, výstavbu, údržbu "stojících zdrojů" - ale používám je jen krátkodobě. Tj. náklady se musí rozpočítat např. jen do 8 hodin provozu denně - místo 24 hodin provozu. A stávám se závislým na jiném zdroji energie (prakticky plyn - viz Německo).

P. Rada 15.12.2022 13:20

Pane Teplý fotovoltaika naopak s fyzikálního principu s vyšší účinností transformuje svit v chladnějším prostředí.

Zaujatě také předpokládáte, že ve všech případech nelze energii hned na místě výroby efektivně využívat. To je hrubý omyl.

Ten kdo takovéto doposud málo běžné aspekty umí vyřešit, dnes snad dostane i legislativní rámec jak to udělat - a o to jde.

L. Novák 15.12.2022 13:34

ZELENÝ DEBIL RADA vytrubuje totální KRAVINY!!

"Legislativní rámec" zelené komunistické "KOMUNITNÍ ENERGETIKY" jenom přenese vyvolané náklady ze "sdílení" skrze veřejnou rozvodnou síť pro sluneční aktivisty na vykrádání kapes běžných spotřebitelů, kterým se k ceně spotřeby přičítají i vysoké náklady na dodatečnou stabilizaci sítě v důsledku zvýhodněného připojování Občasných Zdrojů Energie... Rv!!

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

A. Teply 15.12.2022 13:39

Ano, s vyšší teplotou klesá účinnost solárních panelů.

Nicméně množství světla v létě a v zimě je tak rozdílné, že to vůbec nehraje roli. Němci už to "zkouší" delší dobu a "ve velkém" - žlutá barva značí soláry:

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/15.12.2021/15.12.2022/today/

L. Novák 15.12.2022 13:28

Vodík ... metan ... ukládání el. energie... To jsou jenom (ko)mediální marketingové bubliny snažící se vytvořit prostředí pro tlak na hloupé politiky (příkladem budiž Fialova nebo Babišova česká vláda), aby byli pod masívním plošným mediálním tlakem ochotni vyhazovat ze státní pokladny miliardové částky na podporu zjevné energetické nehospodárnosti, jako je výroba "zeleného vodíku" a podobné krávoviny. (Abyste ze spalovacích vodíkových článků získali 1kWh el. energie, musíte nejdříve spálit 4 kWh el. energie na elektrolýzu, zpracování a stlačení, skladování a přepravu vodíku na místo spotřeby, o astronomických nákladech na pořízení technologie ani nemluvě.

No a tohle je praxe současné Fialovy vlády a její nesmyslné dotační politiky:

Letos dotaci dostalo 50 tisíc solárních elektráren. Čtyřikrát více než loni

aneb BLUDY TRAKTORISTY JUREČKY (KDU-ČSL):

Ministr Marian Jurečka (KDU-ČSL) v úterý na tiskové konferenci oznámil, že Ministerstvo životního prostředí letos podpořilo 50 tisíc solárních elektráren na střechách rodinných domů. Letos resort schválil podporu domácím i velkým fotovoltaickým elektrárnám ve výši 14 miliard korun.

Solární elektrárny jsou financovány z Modernizačního fondu, Národního plánu nebo z programu Nová zelená úsporám.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-letos-dotaci-dostalo-50-tisic-solarnich-elektraren-ctyrikrat-vice-nez-loni-220803

LIDOVECKÝ BLB traktorista Jurečka rozhazuje miliardy na energetické nesmysly a vykrádá státní pokladnu a nám kapsy...

A. Teply 15.12.2022 13:48

To se v zásadě shodneme - dotovat soláry, když neumím ukládat energii, nedává smysl.

Pokud bych ale uměl z elektřiny vyrábět metan - tak už to smysl dává. A nejlépe někde na jihu (Sahara apod.).

Z elektřiny vyrobím metan - ten pomocí el. energie zkapalním. Nacpu do LNG tankerů. Tankery dnes umí být na plyn i poháněny (odpar LNG). A zemní plyn už umíme spotřebovávat "univerzálně".

L. Novák 15.12.2022 13:55

Tak až se to naučíte, dejte vědět. Zatím je to kategorie fantasmagorických energetických nesmyslů. :-/

V. Kučer 15.12.2022 20:39

Podobné bludy vykládal v ČTV exministr životního prostředí Bedřich Moldan. Panely se měli umístit na Sahaře a elektřina dopravovat kabelem do Evropy. Pak začala válka v Lybii.

Ś. Svobodová 15.12.2022 12:46

Je na okraj: jedná se o výstavbu na vlastních budovách a halách. Ne že by se v principu moc měnilo. Jen ten obrat jásajících solárníků mi trochu připomíná články z doby, kdy chtěl milionář ukrást lidem Slunce.

P. Rada 15.12.2022 13:08

Můžete "jásající solárníky" konkretizovat?

Mám totiž osobně za to, že pořídíli si družstvo vlastníků domu na střeše např. soláry ze kterých přes tepelné čerpadlo zajistí část tepla pro budovu, může/nemusí se jim investice v případě promyšleného projektu vrátit cca za desetiletí a v případě dnešného růstu/poklesu cen tepla i dříve? Během té doby se ale také může i ledacos pokazit...

Zkusme rozlišovat novou možnost od "jásání". Je snad dobře, že alespon legislativně možností v dnešní společenské stagnaci ještě neubývá.

Problém pravidelně v komunitách bývá už proto, že uvnitř je pestré skladba různých náhledů a ta dnes mnohdy brání obecně nuté spoluůčasti na financování od údržby až po zateplení budovy, natož podstatně náročnějšímu projektu s FV na střeše...

L. Novák 15.12.2022 13:17

Od solárního panelu chytly v Praze tři střechy 21. 7. 2022 (video+foto)

https://www.novinky.cz/clanek/krimi-od-solarniho-panelu-chytly-v-praze-tri-strechy-40403639

Nebezpečí solárních střech ... ... Statisíce solárních panelů se začíná kromě solárních elektráren čím dál více objevovat na střechách rodinných domků. Není se co divit, kdo trochu přemýšlí o budoucím zdražování cen za elektrickou energii díky boomu solárních elektráren u nás, se začne zajímat o využití solárních panelů pro svou střechu. A tak podle vzoru Německa se montují solární panely na střechy budov. Majitelé si mnou ruce, jak to ekologicky a ekonomicky šikovně zařídili, ale věc má háček. V případě požáru mohou díky solárním panelům přijít i o celý dům. ... ... Odborový svaz hasičů

https://www.osh.cz/clanky-osh/nebezpeci-solarnich-strech

V Lošticích hořela střecha s fotovoltaickými panely. Škoda za 8 milionů (26.11.2022) ... ... https://sumpersky.denik.cz/pozary/lostice-fotovoltaicke-panely-strecha-pozar.html

Skrytý problém řady domácností. Stačí chvíle a z lithiové baterie může být plamenomet

V českých domácnostech podle odborníků na požární ochranu číhá skryté nebezpečí – lithiové baterie. Ty pohánějí například elektrokola, elektrokoloběžky a další podobná vozítka, jejichž obliba v posledních letech rapidně roste.

Jsou totiž z hlediska vzniku požáru problematické, protože jsou velice citlivé na zvýšené teploty a mechanické poškození. „Ty potom mohou vést ke vzniku prudké chemické reakce provázené plamenným hořením s vývinem zplodin, případně může dojít k nahromadění tlaku v baterii a jejímu roztržení či výbuchu,“ řekl Radek Kislinger z Profesní komory požární ochrany.

V poslední době hasiči likvidovali požár způsobený elektrokoloběžkou například v Dobrušce, Týništi nad Orlicí, Pardubicích či Mariánských Lázních. ...

https://www.lidovky.cz/domov/skryty-problem-rady-domacnosti-lithiove-baterie-plamenomet.A221201_152109_ln_domov_lros

P. Rada 15.12.2022 12:39

Pan Smutý zas předvádí lobistickou demagogii. Píše totiž o bohatnutí bohatých zatímco chudí to prý zaplatí a tvrdí .... "Zdražení elektřiny bude nutně spojeno s obrovským růstem nákladů na nutný rozvoj elektrické sítě"....

Schvalovaný zákon ale naopak umožnuje legalizovat KOMUNITNÍ energetiku, která je v okolním světě už desetiletí běžná. Ta je předně o výrobě i spotřebě energie v komunitě průměrně chudých a nikde ve světě nevyvolala údajný :...."obrovský nárůst nákladů .. na rozvoj el sítě".

V praxi se tak konečně otevírá i u nás cesta pro budování solárů na doposud nevyužívaných sřechách paneláků a nebo možnost pro malou obec která si vybuduje svou VE atd.

Příklady táhnou a svépomocné zásobení energiemi tak má konečně i v ČR legislativní rámec ve světě už běžný. Osamostatnění a konkurence zřejmě Smutnému lobujícímu za energetický centrálně ovládaný skanzen vadí.

Příklady realizací:

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-za-teplo-plati-i-desetkrat-min-nez-sousedi-solarni-boom-ovladl-i-bytovky-220812

https://www.benekov.com/fr/novinka/detail/nejuspesnejsi-energeticka-komunita-v-zahranici

L. Novák 15.12.2022 12:42

No vida, už tady máme ZELENÉHO DEBILA "RADA" Rv Tak si jeho žvásty vychutnejte... :-P

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

J. Ganaur 15.12.2022 12:46

R^R^R^

O. Vašíček 15.12.2022 13:20

Souhlasím, že článek je poněkud tendenční. Bohužel, nebude v našich končinách daleko od pravdy. :-(

Nepřinese to úsporu energie a ani její zlevnění. Jen zvětší dotační toky. Vyšší nároky na stabilizaci soustavy a to bude chtít někdo zaplatit. A když někomu zadotuji nějakou technologii, tak se asi nenajde politická vůle na něm vymáhat tyto zvýšené náklady.

Ale zákonný základ pro volný trh s energií by to mohlo přinést. Ideálně v ostrovních systémech. :-)

L. Novák 15.12.2022 13:42

Nesmysl!!! Žádný "zákonný základ pro volný trh s energií" navrhovaná legislativní úprava nepřinese, jedná se jen o další nařízenou státní regulaci ve prospěch neefektivního využití rozvodné soustavy ve prospěch solární Bursíkovy lobby a na úkor kapes běžných spotřebitelů - koncových zákazníků, kteří jim ten jejich ZELENÝ solární KOMUNIZMUS mají zaplatit...

J. Jurax 15.12.2022 16:57

Pan Smutný má recht a Vy kecáte.

J. Jurax 15.12.2022 12:08

Přesně popsáno.

Ovšem tahle pravda se v prime time ve veřejnoprávní TV neobjeví.

Mozky prožrané zelenou plísní v době energetické krize dotují na dvě věci jsoucí občasné zdroje energie, aby se elektřina zdražila. Dotují, aby zvětšili i tak bezprecedentní státní zadlužení.

Furt to píšu - s blbostí našich volených zastupičů je nutno počítat jako s faktem.

A to nám ještě ve veřejnoprávní TV ukazují, jak zločinné rozvodné společnosti semtam už neumožňují připojení dalších solárů, protože rozvodná síť v místě ty nárazy není schopna absorbovat. Ovšem neřeknou, že její případné posílení nezaplatí ti solárníci chtiví připojení, ale všichni buď přímo v ceně elektřiny nebo oklikou přes daně.

J. Ganaur 15.12.2022 12:45

R^Máte pravdu, bohužel.Ale to způsobeno hloupostí lidí (lidu;-D).Naše politická situace dává na výběr jen volbu mezi darebáky nebo potomci!:-(

J. Jurax 15.12.2022 15:38

Volbu nemáme. V nabídce jsou jen darebáci a zároveň pitomci.

P. Rada 15.12.2022 12:48

Nikoliv přesně ale naopak lživě popsáno. Vždyt konečně jde o zákon o KONUNÁLNÍ energetice, který už praktikuje kdejaký okolní stát dlouho a jehož existence naopak nahrávala u nás velkovýrobcům a velkoodběratelům (jak za totality) na úkor podstatně slabších.

L. Novák 15.12.2022 13:48

ZELENÝ DEBIL RADA lže, a ani se nestydí.!!Rv Další Bilionový Tunel OZE prosazený zelenou solární lobby na úkor běžných občanů...

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

J. Jurax 15.12.2022 15:41

Jistě.

A ten zákon o komunální energetice je holt blbě. Jde jen o rozšíření umožňující zelený tunel nejen jako dosud ve velkém, nýbrž i v malém.

J. Hajský 15.12.2022 10:20

Dolní komora českého parlamentu dnes schválila de facto další zvýšení cen elektřiny pro spotřebitele. Jak je to možné? Bohatí si pořídí velké solární zdroje a náklady přesunou na chudší spoluobčany.

Tento první odstavec článku mě přivedl k jednomu srovnání. I když každé srovnání kulhá, dovolím si ho napsat

Dotování výstavby OZE tedy jde z daní prostých lidí, čímž je prakticky ožebračuje. Jako koncem čtyřicátých a začátkem padesátých let minulého století byla zakládáním JZD a vyvlastňováním sedláků ožebračována značná část obyvatel. Proti tomu se posavili bratři Mašínové, dnes velkou částí občanů považovaní za hrdiny. Na začátku své odbojové činnosti zapalovali stohy JZD, jen aby družstvům způsobili škodu.

A já se ptám: Vstanou noví Mašínové? Když oni, podle mnohých hrdinové, mohli zapalovat stohy a ničit tak majetek nenáviděných komunistů, proč by dnešní hrdinové nemohli kladivy i jinak ničit fotovoltaické panely boháčů, vydělávajících na chudobě běžných občanů?

Vím, že budu za svůj příspěvek kritizován. Ale může-li být zapalování stohů JZD považováno dnes za hrdinství, může být pol létech ničení majetku solárních baronů také místo za vandalismus považováno za hrdinství.

L. Novák 15.12.2022 11:47

Hodně hloupé přirovnání...

Bratří Mašínové nebojovali proti stohům slámy, ale PROTI VRAŽEDNÉMU KOMUNISTICKÉMU TOTALITNÍMU REŽIMU SOVĚTSKÉHO (ruského) TYPU, stejně jako jejich otec proti vražednému totalitnímu národně socialistickému režimu Adolfa Hitlera, který se tomu komunistickému nápadně podobal.

Vy tady svými kecy jen děláte komunistickou propagandu a dáváte najevo, že Mašíny nenávidíte. Rv!!

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

P. Krešňák 15.12.2022 12:06

Lépe bych to nenapsal. Krešňák

J. Ganaur 15.12.2022 12:47

R^:-)

P. Vychodil 15.12.2022 12:17

Souhlas , blbce Nováky se vys...

J. Moravec 15.12.2022 10:14

Autor zřejmě nechápe, že pro “záchranu planety Země”, naši budoucnost a budoucnost našich dětí je třeba přinést oběti. Kdy to konečně už my ostatní pochopíme?