26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V.Novák 29.11.2007 15:00

Re: Re: na Sahaře také nejsou žádné stromy.....

Copak Tesla. V jedné německé knížce ze 30. let (ještě tištěná ne švabachem, takže asi před 33. rokem) se psalo, jak v Berlíně spustili vysílač a zahrádkáři v blízkosti si natáhli antény a svítili žárovkama... zadarmo, tedy na účet Německých pošt a telegrafů... Než jim to zatrhli.

Před časem jsem se ochomýtal na hvězdárně na Petříně a najednou se rozsvítily (no, ne úplně, ale dost) zářivky, aniž by se kdo dotknul vypínače. Vysvětlení - na Svobodný Evropě pustili zprávy, do rušiček hned vedle pustili plněj céres - a zářivky byl ve správné poloze...

Copak o to - přenést se ta enrgie dá. Akorát, že ji chytá každá tráva a těch 40% na 2 metry docílili jenom v laborce. Patřičně vyklizené laborce, říkám já...

balthasar 29.11.2007 14:59

Re: nojo je to sranda

Nojo, pokud tou hadicí teče litr nafty za sekundu, tak to je ekvivalent kabelu přenášejícího něco přes 10 MW výkonu .. pokud to tedy počítáme na mechanickou energii, na tepelnou by to bylo ještě třikrát tolik ;-)

Martin 29.11.2007 14:52

Nauč se počítat

Taková lokomotiva na EC má zhruba 3 MW, tedy 4048 koní. Pokud by byli ve dvoustupu a na každého koně by bylo 5 metrů, tak to máme 10 kilometrů koní před vlakem.

Normální auto má 50 kW, tedy 67 koní, tedy 167 metrů koní před autem.

Přechod zpět na koně je samozřejmě je možný, ale cestující by si opět museli na cestu Praha-Vídeň vyčlenit zhruba týden, nikoliv 2 hodiny jako dneska.

V.Novák 29.11.2007 14:52

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ještě bych dodal

Hitler moc neřešil ani ekonomičnost. Potřeboval PHM - a tank ani Tirpitz na dřevoplyn nejezdí. Ba ani na uhlí. Takže se bralo kde bylo, bez ohledu na ekonomiku. Co je přijatelné za války nemůžete extrapolovat do mírové doby.

balthasar 29.11.2007 14:51

Re: Re: Re: Re: Klíd kurňa

Bude prostě chodit pěšky nebo jezdit nakole. Vítejte zpátky v Číně ;-)

balthasar 29.11.2007 14:50

Re: na Sahaře také nejsou žádné stromy.....

Za rok bude jiná fyzika?8-o

autor 29.11.2007 14:49

Re: na Sahaře také nejsou žádné stromy.....

Tohle zkoušel již TESLA.. jste trochu pozadu.

autor 29.11.2007 14:49

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Klíd kurňa

no a protože ostatní státy věří trhu a nemyslí na budoucnost, bude i u nás elektřina dražší....

To bych raději "náš" trh který by byl oddělen od Evropského (technicky by to šlo realizovat).

Šumavák 29.11.2007 14:49

na Sahaře také nejsou žádné stromy.....

DNESKA ....

autor 29.11.2007 14:47

Re: nešlo by to bez drátů, milý Markoni ??

40% účinnost na dva metry? To není použitelné.

V.Novák 29.11.2007 14:46

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Klíd kurňa

Jestli ono to nebude tím, že není žádný "náš trh". Vy máte nějaký trh?

Ba není ani český trh elektřinou, protože na hranicích nestojí policajti kontrolující každému elektrónovi výjezdní doložku - prostě si vyjede jak mu Maxwell káže.

Mluvit o českém trhu je stajné jako byste v Delvitě tvrdil, že tyhle 4 rohlíky jsou určené pro váš osobní trh - a tudíž musí být lacinější než ty, které si Delvita prodá Pepovi od vedle...

pf 29.11.2007 14:41

nojo je to sranda

kdyz se k ruce vezme kalkulacka: Kdyby prumerna benzinova pumpa, u ktere prave tankuje par aut, mela dodat tentyz ekvivalent energie ve stejnem case ale ve forme elektricke energie, tak by musel mit prikon v Megawattech. Docela tlusty draty?????

Šumavák 29.11.2007 14:41

nešlo by to bez drátů, milý Markoni ??

třeba TAKHLE ?

autor 29.11.2007 14:35

Re: Re: Re: Re: Re: Klíd kurňa

Elektřiny je na našem trhu dostatek. Proč se zdražuje? Protože je jí nedostatek na Německém trhu? No myslím že zde je dost prostoru pro spekulanty. Proto jsem se cenou v penězích v článku příliš nezabýval ale šlo mi o energetickou návratnost.

www racek 29.11.2007 14:27

ostatně, myslím si že je to dobrý článek

mě už ty úvahy, jak se ropa tvoří hrou tržních sil zdají poněkud ... ehmmm

www racek 29.11.2007 14:24

Re: to je pozoruhodne jak se lidstvo udajne snadno preorientuje na jinou energetickou surovinu

což by asi problém nebyl. problém je to, jak tu elektřinu dostat do auta. vodík ... nic moc a hoodně drtahé a hooodně velký ztráty ...

V.Novák 29.11.2007 14:00

Re: Re: Re: Re: Klíd kurňa

Ani danit není třeba. Trh to už zařídí. Když bude ropy málo, bude drahá. Aby se vyplatilo těžit ty šílenosti jako jsou bitumenické písky, musí být drahá. A určitě se spíš vyplatí spálit rovnou ty písky, než vyrábět se spotřebou další (drahé) energie benzín/naftu do auta. Tím spíš to platí pro ještě větší šílenost - hořlavé břidlice, které Litevci pálí jenom proto, že nemají nic jiného a Rusko jim už nedodává energie za bratrské ceny Sajůza něrušímovo.

Trh to zařídí. Stejně jako dneska zařizuje zvyšování cen elektřiny, protože je jí málo...

Ten trh je stejně geniální vynález - využití zpětné vazby. To nemůže nefungovat...

V.Novák 29.11.2007 13:55

Re: Re: Re: Klíd kurňa

Vy asi, Ladislave, máte problémy s pochopením psaného textu. Ne že bych si toho všiml poprvé.

Takže znova - psal jsem o době, kdy bude ropných produktů málo a tudíž (na trhu) budou drahé. Až bude efektivnější použít to moje řešení než žádné řešení. O využití vyrobené elektřiny bez zbytečných, neefektivních - a drahých! - konverzí do dalších a dalších forem energie jenom proto, aby se udržela individuální doprava.

O řešení pro dobu, kdy bude většina lidí mít na vybranou mezi superdarhým benzínem do auta a něčím levnějším. Vy si na to třeba vyděláte - vaše věc. Budete se prohánět co příslušník věrchušky po skoro prázdných dálnicích, kde budete moct neotravován plebejci a policajty vychutnat vítr ve vlasech a vír v nádrži.... A plebs halt použije jiné řešení. Levnější, ekonomičtější. Třeba to moje...

V.Novák 29.11.2007 13:48

Re: Re: Pořád přemýšlíme o náhradě ropy.

Vždyť taky netvrdím, že je to snadné a laciné. Předkládám alternativu, jak se současnou technikou, bez nějakých fantastických technologií co nejvíc využít v dopravě elektřinu. Tu umíme vyrobit z jádra, umíme ji efektivně přenášet, neumíme ji efektivně skladovat. Snížení nočního sedla by taky nemuselo být k zahození.

Píšu o době, kdy cena ropy podstatně vzroste - a najednou bude neefektivní popojíždět městem v kolonách plecháčů-jednoválců (znáte ten vtip, ne?). Za obou válek se používaly nákladní tramvaje, ostatně pro potřeby DP pořád existují, stejně jako speciální vagony metra. Tenkrát se používaly hlavně protože PHM nebyly. Používaly se i speciální tramvaje pro potřeby válečné doby, aspoň za té první - sanitní tramvaje od sanitních vlaků do nemocnic, pohřební tramvaje z nemocnic na vojenské hřbitovy. Ty prý jezdily jenom v noci. Aby se "bránilo panice ve válečné době".

Není důvod, který by znemožňoval použití speciálních kontejnerových vozů, vlastně plošin s mechanickou "rukou" a variabilními (a třeba i chladicími) kontejnery. Těch SuperHyperExtranov v centru zase tolik není a menším obchodům by se takové hospodářství mohlo vyplatit.

Když bude benzín zase jenom v drogeriích - jak jsem psal. Je to rozhodně ekonomičtější přístup, než hnát elektřinu do elekrolyzéru, získávat za velkých ztrát vodík, stlačovat ho a ochlazovat (další ztráty energie), zbytečně dopravovat těžké nádrže a přeměňovat ho na elektřinu nebo ještě hůř spalovat v nějakém spalovacím motoru... Kolik % energie se dostane do mechanické práce vozidla? Píšu o naprosto zvládnutých, existujích technologiích. Nic z imaginárních "šuplíků" zlých ropných šejků. Zítra by se mohlo začít stavět.... Rychlý přechod...

jk 29.11.2007 13:47

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nafty je možná dost, ALE.....

Pokud vás stvořil bůh a nejste potomkem opice, nebude vám to možné vysvětlit. Pak se každá vaše myšlenka rodí z boží vůle a je nejlépe se na něj obrátit i s touto otázkou.

Adrian Molle 29.11.2007 13:42

Re: Re: Re: Re: Nafty je možná dost, ALE.....

Bude-li každý z nás z křemene, bude celý náror z kádrů.

Bude.li každý znás milionářem,  čemuž inflace nasvědčuje,  bude milionářská daň nezbytná.

Jestli Vízek buduje komunismus, tak tam žádné daně nebudou, nebudou peníze, holky budou dávat z dobroty srdce, všeho bude dost a budeme mít nejbohatší popelnice na světě a budemu na víkend všichni lítat na Kanáry.

autor 29.11.2007 13:39

Re: Re: Re: Klíd kurňa

Řešení není nutné vnutit násilím. Stačí více zdanit silnice a investovat na dráze.

Dokud nebude vyřešen elektromobil, je dráha logickým řešením.  Píši, dokud je levná ropa (či folisní zdroje) je možné provádět rozsáhlé investice.

Ladislav N. :-))) 29.11.2007 13:36

Re: Re: Re: Re: Re: Nafty je možná dost, ALE.....

Tak mě zkuste navést. Není mi moc jasné, kde tu vaši "teorii" mám hledat. V přírodních vědách nebo v léčitelství? ;-P

jk 29.11.2007 13:35

Re: Re: Re: Re: Jde skutečně o polemiku?

Postavíme - li dost silnic mohou na nich za volantem relaxovat třeba všichni evropané naráz.

Ladislav N. :-))) 29.11.2007 13:33

Re: Re: Klíd kurňa

A to vaše řešení budete chtít někomu vnutit násilím, nebo je nabídnete ke koupi na svobodném trhu? ;-P

RomanL 29.11.2007 13:30

Re: Re: Kylchape,

No, to by byl skutečně nevyčerpatelný zdroj... ;-D

jk 29.11.2007 13:29

Re: Re: Re: Re: Nafty je možná dost, ALE.....

Však jseš tvrdej stále jek ten kámen před miliardou let.

honzak 29.11.2007 13:28

Re: Pořád přemýšlíme o náhradě ropy.

Noční tramvajové "manipuláky" jezdily snad i za WWII. Jako starý a odporný technokrat si představuji zavážení hypersuper (např. Hypernova) nákladními tramvajemi. Na ty se zboží přeloží v nějakém zatím neexistujícím terminálu z kamionů. Nehledě na zbytečnou manipulaci, úsměvné by byly chladírenské tramvaje, v běžném provozu zcela nevyužitelné. Europředpisy přeci přikazují, že chlazené / mražené potraviny musí mít passport, který dokazuje, že teplota během přepravy nestoupla nad povolenou mez.

"malou flexibilitu železniční přepravy nákladů zlepší logistika" - tak to bych opravdu chtěl vidět. To, co vím o třídící technice (spádoviště) mi říká, že nějaká zásadní změna není bez MASÍVNÍ investice a dotování provozních nákladů možná. A myslím, že toho vím docela dost.

V.Novák 29.11.2007 13:21

Re: Klíd kurňa

Řešení nejsou v šuplících. Řešení prostě jsou.

Dole jsem jedno z možných a poměrně bezbolestných nastínil. Ladislavovi připadá jak od SPK... No tak ať chodí pěšky.

miro 29.11.2007 13:11

Re: Re: Re: Klíd kurňa

Takže se rozlouskne kouzelný oříšek ve kterém bude ENERGIE, do něj strčíme drátky a bude.