1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

GLOSA: Budoucnost aut, téma k zbláznění

Heslem této dekády je elektromobilita. Na takovém vývoji by nebylo nic působivého ani mimořádného, kdyby ovšem politici leckde na světě, hlavně ale v zemích EU, nevsadili nikoli na technický vývoj a jeho stávající možnosti pro tento druh vozidel, nehodili za hlavu logiku a nerozhodli o přechodu proto, že to prostě je cool a trendy. Kdo je free, cool a in, je prostě frikulín.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Lepka 17.4.2019 10:59

Re: Kdo jen chvíli stál, dnes je opodál

Zvláštní, že se autor do palice nestřelil už v lednu 2017. To v Německu nefoukalo, byla inverze a tak ani to Slunce to nevytrhlo, ovšem úspěšně se to tutlá, aby nevyprchalo nadšení z OZE.

J. Dobrý 17.4.2019 14:04

Re: Kdo jen chvíli stál, dnes je opodál

To neni nutne se vracet do roku 2017. Staci se kouknout na 25.1.2019. Soucet vyroby slunce + vitr prakticky nula v celem Nemecku a dni pred a po nebyly lepsi.

J. Jurax 17.4.2019 14:42

No jo, ještě že je méně ekologicky zblblí sousedé dodávkami elektřiny z fuj uhelek a ještě víc fuj jaderek podrželi.

Ale zase časté blackouty by mohly mít kladný vliv na porodnost domorodé populace.

J. Lepka 17.4.2019 18:13

Re: Kdo jen chvíli stál, dnes je opodál

Tak letos taky? To mi uniklo, díky.

M. Mikulec 17.4.2019 9:09

V době globalizace

se dost špatně předstírá ekologie, proto musí byt nadiktována shora. Nadnárodní korporace k ekologii mlčí jako partyzáni.

K. Wágner 17.4.2019 9:00

Čekání na zázrak

Čekání na zázrak... Jenže i tolik diskutované elektromobily jsou ekologické jen pokud se domníváme, že elektřina vzniká v zásuvce.

J. Jurax 17.4.2019 9:07

Ale to se domnívá mnoho lidí ... :-(

K. Wágner 17.4.2019 9:12

Re:

Bohužel...

J. Lepka 17.4.2019 10:16

Re: Čekání na zázrak

Už jsem to prezentoval několikrát, mám dojem, že ti MAŠÍBLi prostě nerozlišují pojem mobil a elektromobil a domnívají se, že i své přibližovadlo si stejně snadno a rychle dobijí v zaměstnání (záměrně nepíšu v práci) a navíc se jaksi ve škole nenaučili předpony fyzikálních jednotek, resp rozdíl, jež zajistí malé či velké písmeno. Ano, mám na mysli mW versus MW.

R. Dubravský 17.4.2019 8:58

Problém elektrických aut...

...je v tom, že jsou politicky prosazována k plnění úkolů, ke kterým se nehodí. Současné elektrické auto z mnoha důvodů není vhodné jako jediné, univerzální rodinné auto pro střední a nižší vrstvy. Jenže právě tam je tlačeno. Přitom je mnoho jiných úkolů, kde by se již nyní mohla elektroauta ve velkém používat a přispívat k bezpečnosti provozu a čistotě prostředí. Mám na mysli všechny služby, kde auto jezdí převážně ve městě, jednotlivá jízda má nejvýše desítky kilometrů a parkuje na předem známých místech (kde lze vybudovat nabíječky). Tedy taxíky, pošta, rozvážkové služby, lokální zásobování, sanitky, hlídkové vozy policie, možná i malé autobusy...

M. Zdobinský 17.4.2019 9:28

Re: Problém elektrických aut...

Velmi přesně napsáno, děkuji. Bohužel asi se do Bruselu nechystáte, dal bych vám hlas. Problém tam je,že ti lidé jsou naprosto odtrženi od běžné reality. Četl jsem rozhovor s jedním tímto německým levicovým zeleným cvokem z brusele a na otázku jak budou nabíjet ta skvělá elektroauta lidé z paneláku odpověděl suše, že si prostě budou muset najít dokovací stanici a tam si počkat.

Z. Lapil 17.4.2019 10:16

Re: Problém elektrických aut...

Přesně tak.

Dovolím si jen zobecnění: elektrický provoz může být (obvykle je) užitečný tam, kde jsou přesně definovány požadavky. Vlaky, tramvaje a trolejbusy v MHD nebo lanovky nákladní i osobní jako zářný příklad. Asi už víte o těch testovacích trolejbusech na pravidelné lince v Praze mezi Palmovkou a Prosekem - kus cesty do kopce jezdí po drátech, zároveň se dobijou a zbytek linky po rovinatém sídlišti zvládají nezávisle.

A třeba akumulátorové vysokozdvižné vozíky jsou rutina už desítky let.

Naopak v severní Americe, kde jsou tisícikilometrové "neobydlené" vzdálenosti, vozí vlaky diesely. Viz https://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/can/can000.html. Pravda - je to Kanada, ne USA. Obrázek nahoře si musíte rozkliknout, ale zajímá-li vás podobný provoz, nejsou nezajímavé komentáře.

Poznámka o volném trhu: ta trať na druhé straně řeky patří jiné společnosti, takže jsou to běžně dvě jednokolejky, ale když je potřeba, dokážou spolupracovat a udělat z toho dvojkolejku.

J. Lepka 17.4.2019 10:21

Re: Problém elektrických aut...

V zásadě souhlas pane Dubravský až na ty sanitky a policejní auta, nelze přijmout fakt, že pacient zemře, čí zloději v klidu odejdou z vybrakované banky, jen proto, že dotyčnému vozu došla šťáva. Navíc další, zatím většinově neprezentovaný problém je topení, nejsme v Kalifornii a cca půlroku musíme topit.

M. Mikulec 17.4.2019 8:39

Jde také o to,

aby měl člověk svobodnou volbu. Pokud bude terorizován ze všech stran, jako to vlády předvádějí na kuřácích, efekt bude opačný. Zatím ma svobodnou volbu bydlet na vesnici, kde není kromě připojení k Wi-Fi žádná jiná civilizační vymoženost.

M. Prokop 17.4.2019 8:46

Re: Jde také o to,

Svobodnou volbu? Kam by to vedlo? :-P

M. Mikulec 17.4.2019 8:55

Re: Jde také o to,

:-)) Vám se stýská po 99,99% vítězství Komunistické strany ve volbách? :-))

J. Jurax 17.4.2019 9:01

Vy chcete pod kuratelou EU realizovat svobodnou volbu? Víte, kam by to mohlo dojít?

Pozor! Vzpamatujte se! EU si rozvracet nedáme!

M. Mikulec 17.4.2019 9:07

Re:

Uvidíme, jak si povedou euroskepticke strany u voleb. Zatím si v EU nevedou špatně. Obvykle sestřely z výsluní socany.

J. Lepka 17.4.2019 10:24

Re:

Socany, teda aspoň ty naše, pošle pod drn sám velký Mlhoš, resp. jím podepsaná smlouva s JUDr Altnerem.

Z. Lapil 17.4.2019 10:20

Re: Jde také o to,

Když se kouknu na kandidátky k nejbližším volbám, tak skoro jo. Člověk neměl starost, KTERÉ voly volit :-).

D. Stirský 17.4.2019 6:32

V rodině jedno e-autíčko koupené z druhé ruky máme a nemůžeme si je vynachválit. Befely jistě ne, ale do 10 let - myslím - půjde o zcela běžnou věc.

V. Kotas 17.4.2019 7:37

Re:

Do velkých měst jako " nákupní tašku ", nebo pro služby - pošta, taxi, rozvozy zboží, jo.

M. Mikulec 17.4.2019 8:40

Re:

Stirsky píše jako Pražák. Z jiného světa.

M. Prokop 17.4.2019 8:46

Re:

Všichni Pražáci nejsou magoři, dokonce ani většina ne.

J. Jurax 17.4.2019 8:49

Ale někteří jo, a to nemám na mysli jen vysokou koncentraci politiků tamtéž ... :-)

J. Lepka 17.4.2019 10:25

Re:

Obvykle jsou to naplaveniny, najednou papežštější než papež.

M. Prokop 17.4.2019 8:45

Re:

Nic proti tomu, pokud máte dost peněz a nějak to využijete.

Dosavadní vývoj byl ovšem takový, že nová technologie vytlačila starou tím, že byla lepší. Tedy, užitkovější, pohodlnější a pokud možno levnější. Dnes je nová, zatím horší (cena, užitkovost) technologie vnucována nařízeními, omezováním staré a čachry s cenami. Cesta do pekel.

K běžné věci chybí vyřešit, kde brát elektřinu (viz pan Wagner výše "Kam míří Německo", kde brát suroviny na výrobu baterií, kde ta auta nabíjet (čas, prostor), jak renovovat a likvidovat baterie ...

Klasické auto se spalovacím motorem zatím elektroauto nenahradí, jisté šance by byla u pošty a podobných institucí, kdyby vše šlo přirozenou cestou bez ideologických nátlaků.

J. Jurax 17.4.2019 8:58

Přesně.

Jako druhé auto bych si to možná i koupil, ale vyhodit přes půl milionu za nákupní tašku mi nepřijde nejchytřejší. Stejně bych to neměl kde nabíjet - táhnout kabel ze čtvrtého patra paneláku až na parkoviště mi nepřijde schůdné.

A bez normálního auta se na malém moravském městečku kdysi okresním neobejdu.

M. Valenta 17.4.2019 9:45

Re:

Pár let počkejte a nabíjení bude bezkontaktní jako u poslední generace mobilů.

J. Jurax 17.4.2019 11:22

Aha.

Pokud to myslíte vážně, pak byste mohl nastínit technologii, jež by umožnila bezkontaktní nabíjení elektromobilů na vzdálenost řádově nejmíň metrů až desítek metrů - řekněme na parkovišti před panelákem nebo firmou, samozřejmě v rozumném čase. Pokud možno levnou a bezpečnou.