1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

GLOSA: Budoucnost aut, téma k zbláznění

Heslem této dekády je elektromobilita. Na takovém vývoji by nebylo nic působivého ani mimořádného, kdyby ovšem politici leckde na světě, hlavně ale v zemích EU, nevsadili nikoli na technický vývoj a jeho stávající možnosti pro tento druh vozidel, nehodili za hlavu logiku a nerozhodli o přechodu proto, že to prostě je cool a trendy. Kdo je free, cool a in, je prostě frikulín.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 17.4.2019 14:33

Patrně ... :-)

Z. Lapil 17.4.2019 15:12

Re:

O mědi jsem nic takového neslyšel, ale klidně věřím. Hliník má mírně srandovní souvislost: když jsou problémy s dodávkami, první kdo vypíná elektřinu, jsou hliníkárny, protože moc žerou. Představa, že dojde elektřina na výrobu vodičů elektřiny mi přijde legrační.

Nafťák taky topí a klimatizuje na úkor dojezdu.

Ono je to pořád dokola: elektrodoprava dokáže leccos, ale když po ní někdo chce, aby dělala to, co umí benzínový kolega lépe a levněji, je to vůl.

J. Jurax 17.4.2019 15:30

Klimatizuje jistě. Ale na úkor dojezdu topí leda když má nezávislé topení.

Jinak souhlas.

V. Kolman 17.4.2019 20:04

Re:

....nebo když automobilní vůz stojí na místě a má puštěný motor - kvůli topení.

V. Novák 17.4.2019 13:06

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

Tak tam je třeba dobudovat. Vzhledem ke ztrátám při přeměně elekrtrcké energie na chemickou a zpátky se to během pár let zaplati.

Z. Lapil 17.4.2019 14:52

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

Máte nějakou představu o číslech? Pokus:

Jen sloupů je nějakých řekněme 12ks/km u jednokolejky, tj. nejmíň 12m3 betonových patek po 15000,- Kč včetně výkopu = 180 000,-Kč/km, sloup nějakých 300kg oceli krát 100,-Kč/kg, to je dalších 360 000,-Kč/km. Nějaký projekt, dráty, rozvodny (při střídavém proudu jedna na 50km, to je jediné, co opravdu vím)... Milión na kilometr jako absolutně minimální odhad, pět či deset by mě nijak nepřekvapilo.

Nemám nejmenší tušení, kolik stojí spotřeba elektřiny, takže trochu odbočka: vím, že Regionova má spotřebu kolem 50l/100km neboli kilometr za nějakých 15kč. Regioshark 2x tolik, souprava 854+054 trojnásobek. Počítám-li zaokrouhleně 30kč/kilometr za energii a předpokládám-li absurditu, že alternativa jezdí zadarmo (perpetuum mobile bez veškeré obsluhy), milión/30 = asi 30 000 jízd neboli 10 let při deseti jízdách denně. Jinými slovy - těch "pár let" bude spíš "pár desítek let".

Cituji z jedné solidní diskuze: "Tak samozřejmě, američani primárně řešili, čím nahradit parní trakci, ale zjedodušeně řečeno jim vyšlo, (hlavní úspora byla ve velkém snížení nákladů na provoz a údržbu při porovnání parní vs. elektrická nebo dieselelektrická lokomotiva) že je levnější rozvážet po depech naftu než rozvážet po celých Státech elektřinu v drátech nad kolejemi, které si tam musí sami nejdřív natahat a pak je udržovat. (Pouze společnost PRR a částečně i NYC "stihla" na severovýchodě dráty natahat už v třicátých letech a proto tam dneska někde jsou).

Jak to tam dopadá dnes? Tak i onak. Na Floridě, kde původní ideu zadrátované trati s provozem elektrických jednotek odpískali jako neufinancovatelnou (Orlando - West Palm Beach - Miami) místo toho zahajují provoz rychlíků v dieselech Brightline, na západním pobřeží zase na příměstské dvojkolejce ze San José do San Francisca celou trať zadrátují a obnovu vozidlového parku (dnes diesel a pět patráků) vyřeší nákupem dvojpodlažních elektrických jednotek Caltrain"

O. Uživatel 17.4.2019 15:20

Uživatel požádal o vymazání
K. Janyška 17.4.2019 9:52

Politici jsou lidé hloupí stejně, jako jejich voliči.

O kompozitivní teorii, tedy přísně vědeckém výkladu lidského světa, která popisuje meze, které nám klade spontánní řád lidského světa, jediná možnost naší existence, nevědí nic, vůbec nic... Dzp.

J. Lepka 17.4.2019 10:49

Re: Politici jsou lidé hloupí stejně, jako jejich voliči.

Janyška zase neví nic o fyzice, stejně jako jeho guru, ale nabrání mu to v rozletu.

K. Janyška 17.4.2019 14:41

Re: Politici jsou lidé hloupí stejně, jako jejich voliči.

Fyzika je segmentem vědění. Kompozitivní teorie koridorem všeho vědění... Dzp.

J. Lepka 17.4.2019 17:52

Re: Politici jsou lidé hloupí stejně, jako jejich voliči.

To, totéž tvrdí kreacionisti, jenže o své Bohu.

V. Novák 17.4.2019 18:19

Re: Politici jsou lidé hloupí stejně, jako jejich voliči.

Jo - fyzika je segmentem vědění a proto o ní nemáte páru.

M. Valenta 17.4.2019 9:34

Uvidíme.

Podobné to bylo kdysi s automaty a dnes jsou standard. Jinak bych panu Holáskovi doporučoval projížďku v elektromobilu, je to zážitek a pozitivní a co jiného dnes lidé požadují, že. A také investice už jsou tak velké, že cesta zpět je těžko představitelná.

Kromě toho nezanedbatelným vedlejším efektem by byla částečná ztráta vlivu a moci ropného arabského světa a permanentně prudícího Ruska.

J. Lepka 17.4.2019 10:11

Re: Uvidíme.

Jo, to jo, arabáši i rusáci ztratí vliv, vy budete celou noc leštit ebonitovou tyč liščím ohonem, jen aby vám ten pozitivní zážitek vydržel do brzkého návratu na odtahovce (asi poháněné dřevoplynem, jestli ovšem kůrovec nebude rychlejší) protože vám klekne baterka.

P.S. Cesta zpět bude velmi snadná a rychlá a de facto snadno představitelná - budete se kochat svým miláčkem na parkovišti, možná v garáži, protože mlno k dobíjení prostě nebude.

V. Kolman 17.4.2019 11:27

Re: Uvidíme.

Elektrocentrála v "kufru" to pane Lepko bude jistit :-))

J. Jurax 17.4.2019 15:10

Tu Vám z brusele zakážou, produkuje CO2.

Jedině přípustná bude elektrocentrála na baterie ... :-)

V. Kolman 17.4.2019 16:35

Re: MIMO TÉMA - pro odlehčení

Svého času, v době masového vynalézání "perpetua mobile" pracujícím lidem v éře t.zv.: "socialismu", přišel do akademie věd vážně míněný dopis, navrhující "množení energie páčením"!!!

Fakt - nekecám!

Jak jednoduše a snadno lze problém s energií vyřešit, když se toho ujmou správní lidé a vezmou to tak nějak po soudružsku a

politicky správně do ruky :-)

Z trochu jiného soudku byly snahy geniálního chorvatského elektrotechnika Nikoly Tesly. Kdyby se mu podařilo realizovat jeho myšlenku bezdrátového přenosu elektrické energie s dostatečnou účinností, mohli jsme již řadu let jezdit v lehkých elektromobilech s jenom malými záložními baterkami (nebo bez nich?). Bohužel zemřel dříve, nežli se pokusil uskutečnit tuto vizi.

J. Lepka 17.4.2019 17:56

Re: MIMO TÉMA - pro odlehčení

Proč zůstávat při zemi, vlastně u Nikoly, každá slušná sci-fi se hemží teleportací aniž by si některý autor položil otázku vpravdě kardinální : Umožňuje to fyzika?

J. Jurax 17.4.2019 19:30

No jo, vizi ... pozoruhodné je, že dodnes se tuto vizi nezdařilo moc realizovat. Co vím, tak leda mikrovlnami, ale guru přes to nejsem ...

J. Lepka 17.4.2019 18:10

Re: Uvidíme.

Takže, pane Kolmane jsme zpátky u hybridů. Což je nakonec asi nejlepší řešení. On jakýkoliv spalovací motor funguje nejefektivněji v stabilním režimu, jenže tenhle postřeh k melounům ještě nedorazil.

V. Novák 17.4.2019 10:37

Re: Uvidíme.

Jojo - a elektřiny máte v zásuvce dost, žádné elektrárny, ani uhelné, ani plynové, natož jaderné nejsou potřeba...

M. Valenta 17.4.2019 10:47

Re: Uvidíme.

a to tam píšu?

J. Lepka 17.4.2019 10:54

Re: Uvidíme.

Sice ne přímo, ale v podstatě ano. Německo brutálně a nesmyslně odstavuje jaderky a uhelky, ale dobrovolně se váže na plynovod a buduje plynové elektrárny. A největší mazec vypukne, až vyplave na světlo světa, že větrníky ovlivňují proudění vlhkých atlantických větrů do střední Evropy a proto tu budeme mít brzo poušť.

M. Valenta 17.4.2019 14:17

Re: Uvidíme.

v pohádkách se občas někdo s tak silným fukem najde, ale s tou pouští máte recht, brzy ji tu budeme mít, ale z úplně jiného důvodu.

J. Lepka 17.4.2019 18:06

Re: Uvidíme.

No, podle mě poušť vzniká absencí dešťových srážek a je vlastně fuk, proč tyto nejsou. Já se snažím poukázat na problém, který si nikdo ze zelených MAŠÍBLů nechce přiznat. Megafarmy větrných elektráren s pravděpodobností blízkou jistotě odebírají energii nutnou pro postup dešťových mraků dále do Evropy a protože příroda nesnáší vakuum posílá nám do naší kotlinky vítr od jihu až jihovýchodu, ten se ale stačí vypršet dříve, než k nám dorazí. Podle mě je to typický příklad odpankejtu k pankejtismu, když jsme kyselé deště, obohacené o CO2 a SO2 z tepelných elektráren vyměnili za sucho. A idioti nám ještě kážou, že řešení je elektromobilitě.

V. Novák 17.4.2019 13:12

Re: Uvidíme.

A jak jinak si představujete tu "částečnou ztrátu vlivu a moci ropného arabského světa a permanentně prudícího Ruska"?

Elektřinu vyrábíme v tepelných elektrárnách, které potřebují uhlí (u nás před limity brzo dojde, dodá Rusko), mazut (z ropy od jmenovaných) nebo plyn (od jmenovaných), dále v JE (palivo nejlépe od TVELu), vodních (další nepostavíme - Zelení nedovolí) a v nespolehlivých OZE.

Ještě že v zásuvce je elektřiny dost...

J. Jurax 17.4.2019 13:39

No, automaty - míníte-li automatické převodovky - rozhodně aspoň v Evropě standard nejsou.

A mimoto ani dobroserné blbečky v bruseli dosud nenapadlo automatické převodovky násilně prosazovat, přikazovat, dotovat a ručně řazené od roku řekněme 2025 zakázat.

A s tou ztrátou moci ... jenže ta elektřina se bude muset někde vyrobit; a plynovky jsou dnes v kurzu, a plyn je z Ruska ...

K. Salajka 17.4.2019 13:41

Re: Uvidíme.

A Kam se asi vrtnou Vy bláhový ?

M. Pivoda 17.4.2019 9:19

Kdo jen chvíli stál, dnes je opodál

Holásek: "... pršet či svítit slunce bude, i kdybych se střelil do hlavy. ..."

Autor stesku (Holásek) o svém intelektuálním zaostání by k té své závěrečné zdravici mohl ještě dodat následující: " ... a auta (dokonce samořídící) zde určitě budou jezdit."

M. Mikulec 17.4.2019 9:25

Re: Kdo jen chvíli stál, dnes je opodál

CO2 tu budeme také mít i přes pripitomele protesty: jinak by pro ty protestujici nevyrostla ani travička, ze, až tak jsou inteligentní...