1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

GLOSA: Budoucnost aut, téma k zbláznění

Heslem této dekády je elektromobilita. Na takovém vývoji by nebylo nic působivého ani mimořádného, kdyby ovšem politici leckde na světě, hlavně ale v zemích EU, nevsadili nikoli na technický vývoj a jeho stávající možnosti pro tento druh vozidel, nehodili za hlavu logiku a nerozhodli o přechodu proto, že to prostě je cool a trendy. Kdo je free, cool a in, je prostě frikulín.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Salajka 17.4.2019 13:36

Rýpale

přiznejte, že neumíte žít ve svobodné společnosti.

J. Jurax 17.4.2019 14:37

Ehm ... a kde se to měl naučit? Protektorát, budování socialismu a teď EU ... poslední, co zažili svobodnou společnost u nás aspoň jako puberťáci jsou dnes bezmála století ...

O. Uživatel 17.4.2019 14:55

Uživatel požádal o vymazání
J. Jurax 17.4.2019 15:16

No, nevím. V těchto obdobích se akorát naučíte, co svobodný život není, nikoliv co je.

O. Uživatel 17.4.2019 15:36

Uživatel požádal o vymazání
J. Beaufort 17.4.2019 20:17

Re: Scifi

souhlas

M. Prokop 17.4.2019 14:52

"Jedno nabití za 10 minut."

To si nabití asi pletete s nalitím kanystru do bandy. Hodina a sakra tlustým kabelem.

Z. Lapil 17.4.2019 14:59

Re: Scifi

S těmi frontami to nebude tak zlé: https://www.circontrol.cz/wp-content/uploads/2017/08/Circontrol-Post-eVolve-Smart-v3.3_CZ.pdf

Samozřejmě to neřeší elektrárnu.

J. Jurax 17.4.2019 15:14

Jedno nabití za 10 minut? Na plnou kapacitu? No, v roce 2030 možná snad, ale ten kabel by musel být tlustý jak ruka nebo supravodivý ...

A. Nový 17.4.2019 15:19

Re:

A baterku chladit kapalným CO.

J. Jurax 17.4.2019 15:56

CO2. Ten nebouchá. Ale je skleníkoefektotvorný, což by vhodně vyrovnalo úsporu emisí CO2 způsobenou tím elektromobilem.

V. Kolman 17.4.2019 16:15

Re:

Vzduch zdarma - tuhý CO2 k chlazení zdarma, tekutý dusík k chlazení zdarma.....

Zkapalňovač dusíku u každého napájecího stojanu :-)

P. Hlosta 17.4.2019 10:22

Elektromobilita?

Když v dopravní zácpě, v koloně na dálnici, při průjezdu přecpaným městem, došel benzin, poslední pomoc byla od slitování jiných řidičů, co obětovali čas a hlavně ten benzin ze své nádrže pro nešťastníka na suchu. Nevím jak to bude řešit v elektromobilu zoufalec, kterému dojde šťáva. V bandasce ji nedonese a nejbližší zástrčka... Možná budou časem automaty se zástrčkami za platbu při cestách. Dnes musí elektromobilec plánovat pečlivě svou trasu, aby vůbec dojel. Ovšem takhle se trestat příšerně drahým autem... Ale má takové auto své výhody. Razantní akcelerace jak u závodních vozů, naprosto tichý chod, že nevyplaší zvěř a ani přecházejícího chodce, není po něm zápach na trase jeho jízdy, ale předaleko, kde se elektřina vyrábí. Nic proti elektromobilitě, jen kdyby nemusely být ty baterie. Normálka natáhnout dráty a osobní trolejbusy i nákladní by frčely. Teda pěkně v řadě za sebou, žádné předjíždění. Taky by nesměl vypnout proud. Jak by potom přijela k nim pomoc?

;-))

J. Lepka 17.4.2019 10:28

Re: Elektromobilita?

Myšlenka trolejových kamiónů rozhodně není nová, ale ani sebepřevratnější myšlenka nedokáže eliminovat základní fyzikální zákony, zde ten Ohmův. Pokud to chcete vidět v praxi, navštivte v odpolední dopravní špičce pražskou Ječnou ulici.

V. Novák 17.4.2019 10:35

Re: Elektromobilita?

Na Krymu mají už od dob SSSR trolejbusovou trať dlouhou 86 km ze Simferopolu od letiště až do Alušty a Jalty. Jediné problémy byly s ukrajinskými nedodávkami elektřiny, jimiž trestali Krymčany za secesi.

J. Lepka 17.4.2019 10:56

Re: Elektromobilita?

A vo tom to je. Už Saturnin prezentoval populární větu pražských tramvajáků.

V. Novák 17.4.2019 13:03

Re: Elektromobilita?

Bylo vyřešeno energomostem z Ruska a dvěma elektrárnami na Krymu. V současnosti by Krym mohl dodávat na Ukrajinu.

J. Lepka 17.4.2019 17:41

Re: Elektromobilita?

A to vyřeší problém s maximálním možném počtu trolejbusů připojených k trolejím? Koukám, že taťka Puťka se ani nezabývá přehlasováním fyzikálních zákonů, prostě si je změní. Akorát, že o umí jen Chuck Norris.

V. Novák 17.4.2019 18:15

Re: Elektromobilita?

Mohl byste mi nějak šetrně a jednoduše sdělit, co vám na troleji a trolejbusové trati připadá proti přírodním zákonům?

Ostatně, vzhledem k tomu že ta trať funguje od r. 1959, tak za ni může spíše Nikita Sergejevič než Vladimír Vladimírovič.

Kolik bylo maximálně trolejbusů připojených k troleji, nevím, ale ve špičce a v lázenské sezóně jezdily trolejbusy na té 86 kilometrové trati v intervalu 2 minuty, což mi při době jízdy Hodina 50 minut dává nějakých 55 v jednom směru, takže celkem 110 plus něco na obratištích. Jestli kvůli tomu někdo přepisoval přírodní zákony, to opravdu netuším - možná jen postavil patřičný počet napájecích bodů s měnírnami..

L. Novák 19.4.2019 4:55

Re: Elektromobilita?

A vedení VN souběžně s jízdní trasou... :-D

J. Lepka 17.4.2019 10:05

Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený guláš,

jako ti elektromobilisti. Doučte se problémy ve výrobě, skladování distribuci a nakonec i bezpečnosti používání vodíku. Nehledě na prostý fakt, že automobil a palivovým článkem je furt elektromobil, jen s jinými nevýhodami.

Z. Lapil 17.4.2019 10:17

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

Ano, ale: https://zdopravy.cz/vlak-na-vodik-vezl-poprve-cestujici-coradia-ilint-vyjizdi-do-pravidelneho-provozu-16153/.

V. Novák 17.4.2019 10:30

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

A není lepší trolej?

Z. Lapil 17.4.2019 10:41

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

Leckde trolej není.

J. Lepka 17.4.2019 10:48

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

Kůrovec nám naznačuje cestu : dřevoplyn.

Z. Lapil 17.4.2019 11:11

Re: Zřejmě máte v hlavě podobný, ideologicky podpořený...

To až potom.

Kdysi, opravdu dávno, jsem četl docela podstatný článek. Čísla si vymýšlím:

Není pravda, že nejsou alternativy za ropu. Až bude u pumpy benzín za 45,- Kč, přijde na řadu syntetický benzín z uhlí... Zjišťuju, že si nepamatuju, jak to bylo dál, ale dřevoplyn tam figuroval taky a elektřina tuším až někde "na vrcholu řetězce". Připomínám, bylo to dávno, dnes se možná najde něco ještě dražšího :-).

Fakt je, že elektromobil má proti modernímu benzíňáku jednu velkou výhodu: má MNOHEM jednodušší motor. S trochou nadsázky je vlastně poháněn startérem, motor vůbec nepotřebuje. Dopad (dlouhodobý) na cenu a spolehlivost je jasný. A ano: baterie jsou naopak dražší a složitější, než kus plastu zvaný nádrž.

J. Jurax 17.4.2019 13:13

Ano.

Někde jsem ale četl, že známé zásoby mědi by nestačily na náhradu všech spalovacích motorů elektromotory. A vinutí z hliníku ...

Ale odkaz jsem nenalezl ...

A elektromobil má ještě jednu nevýhodu - klimatizuje a hlavně topí na úkor dojezdu.

V. Novák 17.4.2019 13:15

Re:

No co - občas dotáhnete... My, co jsme léta žili v paneláku, známe...

J. Lepka 17.4.2019 17:48

Re:

A když uhnil, začaly problémy. Jenže u elektromotoru nevysekáte v betonu důlek a nenastavíte lustrsvorkou.

V. Kolman 17.4.2019 13:48

Re:

Zase v e-mobilu pane Juraxi odpadá startér a alternátor, obsahující taktéž vinutí z mědi. Pravda, vinutí trakčního e-motoru bude patrně trochu hmotnější.