10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

ENERGIE: Když pravda o bateriových úložištích není pravda

Každý laik snadno bude každý žádat víc bateriových úložišť. Když bude mít k dispozici všechna fakta, rychle pochopí, kde je zakopaný pes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Kusák 7.4.2023 21:06

Ne, Vy jen dokola melete svou a nechápete moje argumenty. Řekněte, jaké máte zkušenosti s fotovoltaiku. A podsouvat mně blbosti, s kterými tady argumentujete, nestojí za komentář. Jednoduše Vám říkám, fotovoltaika je doplněk energetického hospodářství domu. Dá se pořídit velmi levně i bez dotace, jen musíte vědět, co od ní lze očekávat a rozumět problému. To Vy ve své zarputilosti asi nepochopite.

J. Jurax 8.4.2023 1:33

Ano. Doplněk!

Ale nelze na fotovoltaice stavět energetiku státu.

To je stejný doplněk, jako když máte na chatě jako doplněk dieselagregát, protože často vypadává proud. Ale na dieselgragegátech zatím nikoho nenapadlo stavět energetiku státu.

V. Chrastina 7.4.2023 13:11

Ano, pane Suro, nenechávejme si od klimaalarmistů ničit život, volme výhradně pouze politiky, kteří nám ve svém programu zaručí metodu, jak se jich zbavit, jak jim spolehlivě zatnout ten jejich prolhaný tipec. Nic jiného nám nezbývá!!:-P [>-] V

J. Čeřovský 7.4.2023 11:32

Aktuálně mi distributor PRE bohužel nabízí jen tarif prosolar kde je nákup za nesmyslných 8 400Kč za MWh+ poplatky za distribuci a za vyrobenou MWh mi dobropisuje 3 500 Kč takže to moc výhodné není. Uložení do baterií mě vyjde asi na 2 000Kč za MWh. Takže nejlevnější je vše vyrobené spotřebovat, pak nabít baterky a odpolední přebytky prodat a tím vykompenzovat zimní spotřebu.

F. Kusák 7.4.2023 12:20

Ano, tak to mám já. Bez dotace a off-grid.

P. Brich 7.4.2023 22:47

Tak to vypadá, když si lidé pletou elektřinu s bramborami;-D

J. Hajský 7.4.2023 10:40

Panu Radovi došly argumenty a také nemá kde sehnat copy/paste, kterými vždy obšťastňuje diskusi? Ještě se neozval.

J. Prikner 7.4.2023 10:31

Je to marný, je to marný poukazovat na cimrmanovská energetická řešení EU, EK a EP, neboť tyto orgány neodpovídají za výsledek a náklady na jimi prosazovaná řešení. Ovšem požadovat od nich s odhlasováním řešení i reálné výpočty nákladů a přínosů není možné, protože nemají odpovídající technické a ekonomické vzdělání. Představa o odhlasování navržené ideje obvykle popírá existující fyzikální zákony a reálné kalkulace nákladů a přínosů.

J. Vorlický 7.4.2023 10:11

Já si furt říkám: vítr nemám moc rád, zejména silný a když ve stejnou dobu prší. Nicméně, ze tu dobu co ho máme, muselo hodně přírodních procesů na něm založit svoji existenci.

No a teď, když mu postavíme do cesty ty větrníky, vítr se v nich zastaví. Nebude foukat tam, kde dříve foukal. Třeba nepřinese déšť do oblastí, kam ho dříve nosil, nebo naopak. Nebude to mít vliv na počasí popřípadě i na podnebí?

J. Ganaur 7.4.2023 11:04

;-D;-D;-DCo jste "vystudoval"?

I. Kučerová 7.4.2023 12:49

a co vy? Zákon o zachování energie vám něco říká?

J. Ganaur 7.4.2023 13:14

Zachovej nám Hospodine.....;-D;-D;-DVeškerá energie skončí přeměnou v teplo a jeho vyzářením do vesmíru!

F. Kusák 7.4.2023 9:53

Myslet si, že bateriová úložiště umožní zálohovat podstatnou část elektrické energie po nezbytnou dobu, je samozřejmě nesmysl. Už proto, že je nutno definovat onu "podstatnou část" a "nezbytnou dobu". Stejný nesmysl ovšem je, taková úložiště obecně zatracovat. Akumulaci elektřiny využíváme dnes všude a nedovedeme si bez ní život představit. Takže je to jako vždy, platí účelná a rozumná diverzita a naše ekonomické a fyzikální možnosti. Ovšem nemít na pár hodin rezervovanou nezbytnou potřebu elektřiny, je docela riziko. S tím snad souhlasí každý.

J. Kalina 7.4.2023 9:50

pan Kubů to níže (7:44) částečně zmiňuje. Já bych to amatérsky rozvedl. Pokud by nějaká úložiště dokázala zásobovat republiku po dobu 14 dnů sama o sobě bez dalších zdrojů, tak si také zkuste představit, že bude potřeba je znovu dobít (co nejrychleji?? kdyby něco) TAKŽE

po dobu dobíjení potřebujeme samozřejmě i výkon pro normální spotřebu!!!!

Kdybych to zjednodušil: pokud po 14 dnech bude úložiště prázdné a bude li se dobíjet opět 14 dnů, tak po tuto dobu potřebuji dvojnásobek výrobní kapacity. Pokud bych chtěl dobýt rychleji, musí být výroba ještě mohutnější a pokud bych dobíjel pomalu, tak na co mi to bude dobré??

F. Kusák 7.4.2023 10:03

Protože pro veškerou činnost potřebujete rezervy. Tak funguje i příroda. A zásobníky energie se musí doplňovat průběžně, to není možné řešit skokově. To platí o plynu nebo o vodě v přehradách. I spotřeba energie se v čase mění.

J. Kalina 7.4.2023 10:57

já to zkusím zjednodušit: když vybiji musím i dobít! Tedy potřebuji po vybití (použití energie z úložiště) zároveň energii pro spotřebu plus pro dobití. Mohu před zimou a tmou a bezvětřím preventivně dobít, ale po vybití v zimě asi nelze čekat na léto, jinak by to bylo na nic??

P. Dvořák 7.4.2023 11:02

A zima v bruseli snad trvá déle než dva týdny? ;-D

F. Kusák 7.4.2023 12:36

To je pořád do kola, Vy o voze a já o koze. To co říkáte je samozřejmě pravda. Ale přeci, např. v autě, nikoliv v elektromobilu, také průběžně alternátorem dobíjíte baterii. Já mám doma záložní akumulaci zhruba na deset hodin provozu domu a pak elektrocentrálu, s kterou vydržím cca tři dny (nádrž plus kanystr). To mně samozřejmě umožní přečkat nějaký ten blackout na kratší dobu. Záložní akumulátory se dobíjejí průběžně, buď ze sítě nebo z fotovoltaiky. Část energie je uložena ve vodě v akumulační nádrži. Ta se také ohřívá průběžně. Kdybych ji třeba zchladil na teplotu studniční vody a pak bych ji měl ohřát na teplotu 55 oC, tak by to fakt byl nesmysl.

L. Žaloudek 7.4.2023 15:14

Vypadá to, že záložní zdroj energie musí být tak mohutný, aby stačil zastoupit nejen vypadlé OZE, ale současně dobíjet právě se vybíjející energetická úložiště. Nebylo by jednodušší ty baterie vynechat?

L. Novák 7.4.2023 20:01

:-) Samozřejmě! Extrémně vysoká pořizovací cena a omezená doba života - to je opravdu lepší postavit další elektrárnu, než se snažit dobíjet akumulátory z fotovotaiky a v zimě... ;-)

F. Kusák 7.4.2023 21:45

To ví přeci každý idiot. Pokud někdo umí vydělat peníze jinak, je to jeho věc a Vám do toho nic není. Já sice dotace neschvalují a dosud jsem je nikdy nečerpal, ale chyba není v nich, ale v systému. Ale jinak, fotovoltaika se dá postavit mnohem levněji a nepotřebujete na to statisíce, a bez dotace. Jen tomu musíte rozumět.

L. Novák 8.4.2023 15:29

Klidně si fotovoltaiku na hraní doma stavějte, elektřinu z ní spotřebovávejte. Ale nechtějte se BEZPLATNĚ připojovat do veřejné rozvodné sítě zaváděním komunismu přes "KOMUNITNÍ ENERGETIKU" podle vzoru velkého vůdce Mao Ce-tunga, protože tam už je nutné vytvářet zálohy pro stabilizaci sítě kvůli hromadnému připojování nestabilních zdrojů el. energie. A ta stabilizace záložními zdroji je velmi drahá a vede k nákladovému nárůstu cen elektřiny pro všechny odběratele... Ta vaše "VIRTUÁLNÍ BATERIE" je v podstatě totéž. Rv!!

P. Diviš 7.4.2023 9:28

"Myslíte, že bude elektřina levná?"

Ne, to si nemyslím. Kromě uvedených důvodů ještě i kvůli dalšímu: Státy získávají značné částky ze spotřebních daní fosilních paliv. Časem se ta částka bude snižovat tím, že komu "klekne" normální vozidlo, bude muset přejít na elektrohračku, aby udržel alespoň část mobility. Kdo je takový optimista, aby se domníval, že se nenažrané a rozkazovačné státy i nadstáty uskrovní?

V. Braun 7.4.2023 13:45

Tak na důchody se někde vzít musí, přece nechcete trestat důchodce, ne?

L. Novák 7.4.2023 20:03

Tak to běžte poradit vládě. Ta zjevně nedokáže seškrtat zbytečné výdaje. Důchodcům penze ano... Rv

R. Meišner 7.4.2023 9:22

jeden bilion je tisíc miliard. vláda má problém se 17 miliardami pro důchodce, což nejsou ani dvě promile z bilionu---kolik asi tak těch úložišť postaví? -------------totální nesmysl vše. 8-o

P. Dvořák 7.4.2023 9:18

Vzhledem k tomu, že cena úložišť za deset let spotřebuje šest HDP, tak už chápu, že snížit zákonnou valorizaci důchodů, byla pro vyrovnanost rozpočtů nezbytnost.

Pro blbce: To je ironie.

P. Pepax 7.4.2023 8:54

Máme co do činění se zelenými fanatiky, ti rozumné argumenty nepříjimají a možná ani nechápou co odborníci říkají. Bateriové úložistě je technický nesmysl a tím bude i v dalších létech dokud věda nevymyslí opravdu reálnou metodu jak uložit el. energii.

L. Hančar 7.4.2023 8:36

Tak si to shrňme. Až dojdou peníze, otočí se to. Možná klidně, možná krátkou vyhlazovací válkou. A pak se ke kormidlu možná dostaně i rozum. A zelenáči: ti pravověrní evolučně vyhynou a ti oportunističtí změní barvu. Planeta si uprdne a bude se točit dál.

P. Diviš 7.4.2023 9:33

Docela optimistický názor.