10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

ENERGIE: Když pravda o bateriových úložištích není pravda

Každý laik snadno bude každý žádat víc bateriových úložišť. Když bude mít k dispozici všechna fakta, rychle pochopí, kde je zakopaný pes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Šejna 7.4.2023 11:10

Dělit kapacitu baterie její cenou je trochu ošidné.

To je podobné, jako porovnávat cenu obsahu nádrže automobilů s cenou automobilů.

Můj diesel má kapacitu nádrže 60 litrů. Jeden litr nafty má využitelnoou kapacitu 3,4 kWh. Takže nádrž má kapacitu zhruba 0,21 MWh.

Automobil stál 1,2 milionu Kč. Takže 1 MWh má cenu okolo 6 milionů

Z. Haluza 7.4.2023 11:17

Šejno, Šejno, máš ty v hlavě lejno. Ta vaše argumentace už není ani legrační, ale spíše smutná.

J. Ganaur 7.4.2023 11:32

R^;-D

L. Novák 7.4.2023 14:33

Bolševický DEMAGOG Šejna LŽE jako obvykle. Tužkový akumulátor (AA) s kapacitou 5 Ah jsem nikde v nabídce nenašel. S poloviční kapacitou ano (2500 mAh), víc ne. Obecné sdělení ke kapacitě zní takto:

"Nabíjecí baterie AA, označované jako nabíjecí (sekundární) tužkové baterie, se hodí do mnoha zařízení v domácnosti. Poskytují napětí 1,2 V a jejich kapacita se pohybuje v rozmezí 1 000 až 2 800 mAh." :-P

Diskusi tom, kolik se dá z katalogové kapacity nabíjecího článku využívat v praxi, raději nebudu otevírat...

M. Šejna 7.4.2023 11:35

Děkuji za slušný a velice fungovaný komentář k tématu "cena za jednu MWh"

J. Vorlický 7.4.2023 11:59

Zkusme to takto, pane Šejno. Cestujete pouští a došlo vám voda. Máte žízeň jako trám, nejste daleko od cíle a musíte se napít. Peněz máte kopu. Jede kolem frajer s vodou a vidí, že umíráte žízní. Nabídne vám 1 litr za 1.000,-Kč. Peníze máte, berete tedy 10 litrů, jinak umřete.

Co myslíte, ten kdo má doma (na chatě u Prahy) v nádrži 1000 litrů vody, tak má 1.000.000,-Kč?

M. Šejna 7.4.2023 12:17

S tou elektřinou je to podobné. Jakmile nastane nedostatek, její cena je mimořádně vysoká.

Například loni v srpnu 30 tisíc Kč za MWh.

J. Vorlický 7.4.2023 12:43

Já jsem to myslel tak, pane Šejno, že to zařízení, pro které je nutná tužková baterie, nelze na napojit do zásuvky na 230V.

Tedy, na chatě v Praze nebudu platit za vodu tolik, jako když umírám žízní v poušti. Cena všeho je závislá na tom, jak moc ji potřebujeme, a jak ji lze jinak využít.

Snad to teď píši správně.

L. Novák 7.4.2023 14:43

;-D To loni v srpnu nesvítilo slunce a nefoukal vítr, že v Německu musely jet elektrárny na fosilní paliva na plný výkon? ?!!

https://www.agora-energiewende.de/service/agorameter/chart/power_generation/01.08.2022/31.08.2022/today/

Kam se poděly ty BILIONY (tisíce miliard) EUR, co Německo už nacpalo do Energiewende a Green Dealu?

J. Gutvirth 7.4.2023 12:40

Vnuk chytil rybu 1.2 kg. Rybník stál 10 Mkc. Kolik jsou náklady na kilo jablek když k obědu sníme každý díky rybě o 1/4 jabka míň? Nebo jste se do toho jenom nějak zaplet?

L. Kuča 7.4.2023 12:56

To přirovnání celkem kulhá, anžto není primární funkcí automobilu sloužit jako úložiště benzínu. Stejně jako jaderná elektrárna není skladištěm uranu, byť má svým účelem k tomu úložišti podstatně blíže. V baterii je vše podřízeno jejímu účelu.

J. Ganaur 7.4.2023 11:02

K tomuhle nedojde.Evropské ekonomiky se hroutí už dnes.A to se sotva začalo.První blackout povede k tomu, že stromy budou zelené i v zimě, jen to nebude listí, ale rozvěšení Zelení.Stačí nakouknout do Netherlandu.Tam chtěli nařídit vybití třetiny stád dobytka.....:-)

F. Kusák 7.4.2023 12:06

Máte pravdu, ono ani o ty domácnosti až tak nejde. Zima se dá přežít s minimem spotřeby energie i při relativně nízkých teplotách v dobře zatepleném domě. Jenže průmyslové technologie potřebují mnoho energie, a levné, zejména v těžkém průmyslu, v papírenství, při výrobě stavebních hmot apod. Celou tuto oblast zvládají mimořádně dobře východoasijské ekonomiky. Představa, že se to dá lehce vrátit zpět, je přinejmenším naivní. A nepomohou ani "natisknuté" peníze.

V. Braun 7.4.2023 13:32

Ano, s tím průmyslem máte za současného stavu pravdu. Shodou okolností se ale vrátím ke konferenci, na které jsem byl před měsícem. Jeden příspěvěk byl o tom, jak firma se stávajícícími technologiemi výrazně snížila spotřebu energie na jednotku produkce jen optimalizací bez velkých investic. Snížilo to dokonce tak, že se zdá, že již objednaná kogenerační plynová jednotka se ani při současných cenách energie nevyplatí, protože technologie nebude mít tak velkou potřebu tepla. Druhý byl naopak z inovativní české firmy o nové technologii materiálů, kde by v podstatě dokázali vyrobit automobilovou karosérii s potřebnou pevností a váhou cca 200 gramů. Jinými slovy, co platí dnes nemusí platit za pár let.

L. Novák 7.4.2023 14:52

To jsou jenom plané zeleně-fantasmagorické kecy. !! Viz ta údajná 200 gramová karosérie automobilu. Evidentní fyzikální nesmysl! ;-D

Průmysl a moderní společnost nutně potřebuje obrovské množství energie, aby mohla využívat standardní technologické postupy (zpracování kovů a konstrukčních materiálů - například). Když je zpracovávat nebude, nastane doba kamenná. ;-)

J. Majzlík 7.4.2023 15:50

Nezabloudil jste náhodou do továrny na výrobu klukovských hraček?

V. Církva 7.4.2023 20:27

Tak průmysl výkonově optimalizuje už pár let, samozřejmě že se to ještě zlepšit dá, nicméně nějaké fyzikální limity jsou. P.S.: ta karoserie byla 200kg ne 200 g?

A souhlasím s kolegou, že hlavní problém drahé a nedostatku energie v Evropě bude právě zaříznutí průmyslu.

V. Kolman 8.4.2023 2:07

200 gramová karoserie? Nobelova cena je na cestě;-D

(Asi se vytratila písmena "kilo" před těmi gramy.)

J. Čeřovský 7.4.2023 10:41

V článku jsou dvě mylné myšlenky že kterých se vychází. 1. Potřebujeme baterie na 14 dnů rezervy, 2. Životnost baterií je 10 let. Zásoby energie z baterií jsou ekonomické pro pokrytí nekolikaahodinovych špiček, max. Jednoho dne. Pak musí nastoupit jiné zdroje typu vodík, které jde vyrobit v létě a spotřebovat v zimě. K životnosti baterií. Mám doma k FVE baterie kde výrobce garantuje 3 až 4 tis cyklů při zustatkove kapacitě 80%. V zimě když je zataženo se žádné cykly nevyužiji, v létě vyjde cca jeden cyklus na 2 az3 dny (cyklus 1/3 kapacity je tretina cyklu), tedy cca 150 max 200 cyklů za rok. Takže mi vychází cca po 20 až 25 letech provozu 80% kapacity. Pak ale baterie budu klidně používat dalších 10 až 20 let třeba do 50% kapacity a ještě zbyde zustatkova cena pro recyklaci cenných surovin.

J. Ganaur 7.4.2023 10:57

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

J. Kalina 7.4.2023 10:58

pořídil jste všechno za své ???

J. Ganaur 7.4.2023 11:03

Jistěéééé!I ty dotace si vyběhal sám....;-D;-D;-D

J. Čeřovský 7.4.2023 11:34

ano vše za své, ale chci si i požádat o dotaci, což je cca 200 tis. Kč.

L. Novák 7.4.2023 15:03

;-D Fotovoltaický parazit vykrádající kapsy spoluobčanů... No neber to, když ti to dávají "zadarmo", že? Rv!!

F. Kusák 7.4.2023 11:04

Já vidím jako rozumné si prostřednictvím distributora, což v budoucnu nemusí nutně být nějaká dnešní velká elektrárenská společnost, část Vašich přetoků za rozumnou cenu koupit a uložit ve vlastním úložišti, a to nemusí být nutně jen baterie. Tam totiž směřuje vývoj, ke komunitní energetice. Zájmy velkých elektrárenských společností jsou totiž jiné než jednotlivých drobných spotřebitelů. Ovšem bylo by logické, aby i odběratelé nakupovali energie tehdy, kdy je jí během dne nadbytek a je levná a spotřebovávali ji v době, kdy ji potřebují. To se už dnes dá, ale nějak se jim do nechce. Je pro ně totiž lepší ceny zprůměrovat a pak za nadhodnocené ceny prodávat.

P. Sura 7.4.2023 11:12

Teoretizujete hezky, ale ty sny o ukládání v létě na zimu jsou pořád jen sny, dneska je problém uložit na 48 hodin. Co se týká té obrovské NUTNÉ záložní kapacity - to bude ten největší oříšek. Takž je zřejmé, že my se ho nedožijeme. Tak proč máme do té doby nechat blbnout popírače fyzikálních zákonů a nechat si jimi ničit život?

F. Kusák 7.4.2023 12:17

Ale pane Suro, to jste mě špatně pochopil, nic takového netvrdím, mluvím o kolísání ceny během dne. A to se samozřejmě již dnes praktikuje, lide na tom i slušně vydělávají. Zdá se, že jste zaspal dobu a problematice vůbec nerozumíte. A pak, zkuste si přečíst něco o virtuálních bateriích. To samozřejmě nemá se skladováním v klasických bateriích nic společného. Je to jen způsob jak sladit spotřebu s dodávkou. To, co mně podsouváte, to fakt jen tak nejde, to pochopí každý idiot. Ale jistě jste slyšel, že existují různé způsoby ukládání energie, které, možná někdy v budoucnu, nám pomohou.

P. Sura 7.4.2023 13:23

Pochopil jsem Vás správně, jen mám jiné představy o tom, co je to společenky prospěšné podnikání. Zřejmě obdivujete podnikání typu Andrej Babiš, což já nikoli. A například ty vaše virtuální baterie je jen další z legalizovaných podvodů, kterými jsou okrádáni všichni, kdo se těchto hrátek na ekologii neúčastní.

F. Kusák 7.4.2023 15:15

Tak jistě je pan Andrej Babiš úspěšný lepší podnikatel, o tom není pochyb. Pokud chcete nějaké bližší info o firmě Agrofert, najděte si konsolidovanou účetní závěrku a výroční zprávu. To, co tvrdíte, je holý nesmysl. Já fandím chytrým a odvážným lidem s konkrétní vizí. Že Vy tomu nerozumíte, ještě neznamená, že to je nějaké okrádání státu. Připomenu Vám jedno letité zařízení, a to jsou akumulační kamna na tzv. noční proud. Každý, kdo je vlastnil, byl podle Vás zloděj. Tak pokud věci posuzujete takto, pak jakákoliv diskuze s Vámi je zbytečná.

L. Novák 7.4.2023 17:00

Plácáte hlouposti. V létě nemůžete ukládat z OBČASNÝCH několikamálohodinových přebytků elektřinu na zimu. Stejně tak z těchto přebytků nemůžete varábět za dostupnou cenu vodík a skladovat jej. Vy prostě neumíte odlišit zelené fantasmagorie od technicky uskutečnitelných (ale jen s naprosto neúměrnými náklady sestrojitelných) projektů.

OKRÁDÁNÍ OBČANŮ JE VYPLÁCENÍ OBŘÍCH DOTACÍ NA VÝSTAVBU A PROVOZ OZE. !!