23.5.2024 | Svátek má Vladimír


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Soběstačnost kontra solidarita

České republice v současnosti stále do značné míry dominuje ve veřejném prostoru diskuse o riziku dalšího růstu cen elektřiny. Souvisí to s cenami regulovaných položek, které koncem listopadu po intenzívní veřejné debatě v definitivní podobě oznámí Energetický regulační úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Pokoutný 1.12.2023 8:42

Vám někdo dotoval stavbu domu? Nebo auto (ne elektro)? Povídejte!

L. Žaloudek 1.12.2023 16:40

Mluvím o tom, že je zbytečné diskutovat o rentabilitě, když hrozí, že elektřina nebude vůbec. A kdyby mi někdo dotoval můj dům, bylo by bydlení v něm snad rentabilnější? Myslíte jako, že by mě rok života v něm vyšel levněji? No, to asi ano, ale za kolik let by se mi to "vrátilo" oproti bydlení pod mostem, to rozlišit neumím - možná prostě nikdy.

R. Lávička 1.12.2023 7:10

Jenom blb a vůl dělá co se mu řekne. No a když si prohlédněte naší vládu je to samý blb , vůl i idiota lze viděti. Takže suma sumárum vláda neustále,, vymýšlí "něco, co jí kdo nakuká. Možná vaří z kuchařky Uhnije

M. Kocián 1.12.2023 7:21

A taky někdo, kdo se nachytá na vidinu (nezaslouženého) zisku, případně úspory, což je v podstatě totéž. Chtivost obětí byla vždy největším pomocníkem podvodníků.

J. Ganaur 1.12.2023 8:23

R^R^R^

L. Novák 1.12.2023 9:00

Však si taky mnozí s fotovoltaickou chtivostí pěkně naběhli. Viz kauza Malina GROUP:

Večírky, tučné provize a hotely v Dubaji. Reportéři ČT popsali rozmařilost fotovoltaické firmy Malina

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3596329-vecirky-tucne-provize-a-hotely-v-dubaji-reporteri-ct-popsali-rozmarilost

J. Kostelanský 1.12.2023 4:14

Vše, co se v souvislosti s obnovitelnými zdroji dělá, je zkrátka špatně. :-) I to, když si elektřinu vyrábí ten, kdo jí na místě výroby spotřebuje.

Autorův článek stojí na předpokladu, že sluneční (i větrní) elektřina budou vždycky muset být dotovány. Což je nesmysl. Tyto zdroje jsou za jistých okolností rentabilní již dnes - kamenem úrazu je životnost. Pokud někdo tvrdí, že soláry nevydrží více jak 10 let, tak mu vyjde, že soláry jsou nerentabilní. Pokud někdo počítá se životností 20-25 let, tak mu vyjde výsledek opačný.

Má teta na Slovensku má dlouhá desetiletí farmu na chov ovcí. Loni na jaře si bez jakýchkoli dotací pořídila na střechy "výrobních prostor" soláry. A uzavřela dohodu s dodavatelem elektřiny, podle které své mu své případné přebytky prodává - byť za podstatně nižší cenu než od něj v případě nedostatku elektřiny z vlastních zdrojů nakupuje. Má přepočítáno, že se jí to vyplatí, i když část roku bude - na podzim a hlavně v zimě - elektřinu víceméně jen nakupovat. Elektřinu potřebuje především na ohřev vody při výrobě sýru a dalších produktů - ty se v zimě z pochopitelných důvodů vyrábějí v podstatně menším měřítku.

Samozřejmě vyplatí se jí to jen tehdy, pokud uvažuje s nějakou dobou návratnosti. Tedy že investované náklady si pomyslně i účetně rozdělí na delší časové období.

Dvě poznámky: 1. ceny elektřiny jsou na Slovensku podstatně nižší než v České republice. 2. teta samozřejmě pobírá dotace pro zemědělce, ale ty nemožno považovat za dotace pro soláry. Kdyby soláry byly nerentabilní, jen by snižovaly efekt dotací.

Je třeba se na OZE koukat ze zcela jiné perspektivy. Jak jsem řekl, OZE se pomalu stávají konkurenceschopnými už i našich zeměpisných šířkách. Zvláště v situaci, kdy z nějakého prazvláštního důvodu české subjekty musí v zahraničí velice draze nakupovat elektřinu levně vyrobenou v České republice. To mi hlava nebere - a zcela jistě nejsem sám.

Platí jednoduchý princip - čím dražší bude elektřina, tím rentabilnější

J. Kostelanský 1.12.2023 4:15

... tím rentabilnější budou OZE. Ceny komponentů pro jejich výrobu totiž vytrvale klesají - solárů, baterií, i větrníků - i když větrníky nejsou určeny pro malospotřebitele elektřiny. Na OZE, které se vyrábějí v místě spotřeby, je třeba začít se dívat jako na konkurenci pro velké výrobce elektřiny. A patrně zde lze vysledovat původní smysl článku: chránit velké výrobce a dodavatele elektřiny před konkurenci malých výrobců ze solárů. Protože malí jsou sice malí, ale pokud by jejich počet začal povážlivě růst, mohli by způsobit nejednu vrásku na čelech manažerů ČEZ-u a distribučních firem.

Už jsem četl podobné články, že pokud by se OZE ve velkém vyráběly v místě spotřeby, logicky by klesl objem elektřiny dodávané "po drátech" přenosové soustavy. A argumenty byl "náhodou" podobné jako v tomhle článku: nižší objem přenosu elektřiny bude znamenat, že náklady se budou muset rozpočítat pro ten nižší objem, a jednotková cena za přenos elektřiny se tím pádem bude muset zvýšit. To samé platí pro velkovýrobce elektřiny - elektrárny jsou projektovány na určitý objem výroby elektřiny, a pokud je tento nižší, bude muset cena elektřiny vzrůst. Proto je třeba dělat bariéry rozvoju OZE, kde a jak se jen dá. :-)

Bylo by to k smíchu, kdyby to nebylo k pláči. Aneb jak se odpůrci OZE chytli do své vlastní pasti. Ti samí lidé totiž říkají, že růst počtu elektrovozů způsobí přetížení distribuční sítě a nedostatek elektřiny. Jindy a jinde, kde se jim to hodí, ovšem říkají, že soláry drobných uživatelů způsobí nízky objem přepravy elektřiny a její výroby. Snad by tedy bylo vhodné, kdyby se mezi sebou dohodli, která "katastrofa" nastane, potažmo která nastane dřív. Možná se ty "katastrofy" budou dokonce střídat - i v průběhu jednoho dne. :-)

Největší přínos OZE pro malospotřebitele není ideologický ve snižování CO2 ani "záchra

L. Novák 1.12.2023 8:38

ZELENÝ a FYZIKOU NEPOLÍBENÝ ;-O IDIOT J. Kostelanský zase vylepuje TUNY ideologických BLUDŮ EU jako obvykle... Rv!!

J. Kostelanský 1.12.2023 9:26

Díky sa komentář na vysoké odborné úrovni s množstvím mimořádně zajímavých argumentů, kterými jste neochvějně podpořil váš vhled do této problematiky. Hned je vidět, že promluvil expert na slovo vzatý. Na vás si jen tak někdo nepřijde...

Má skrovná poznámka: Takovou hlavu jako vy je tady věčná škoda. Kdyby jste byl vyrazil udělat díru do světa, kde už jste mohl být. ;-D

J. Kostelanský 1.12.2023 4:17

... CO2 ani "záchraně planety", ale ryze ekonomický. Ve střednědobém horizontu jim umožní částečně (a některým možná i trvale) se zbavit závislosti od (téměř) monopolních výrobců a dodavatelů elektřiny. Ti mají vždycky dost a dost peněz, aby si "ochočili" každou vládu tak, že ta podrží stranu jim a ne spotřebitelům. Ovšem v situaci, kdy by např. jenom v České republice bylo několik set tisíc drobných výrobců elektřiny, situace by se začala výrazně měnit. Pohádkové zisky ČEZ-u by mohly vzít za své. Já vím, taková situace by způsobila obrovskou nerovnováhu na trhu s elektřinou a kolaps rozvodové soustavy. ;-D

Ne, k žádnému kolapsu by nedošlo. Z vícero důvodů. Situace by se vyvíjela dlouhé roky a velice pozvolně, takže systém by měl dost a dost času se přizpůsobovat novým podmínkám. Při tak velkém počtu výrobců elektřiny by pochopitelně nemohl elektřinu v případě svých přebytků dodávat každý, a kdy se mu zamane. I s ohledem na to, že ty přebytky by všichni měli víceméně ve stejném času a době. Budou muset splňovat jak technické, tak finanční podmínky. K těm technickým bude patřit to, že malý dodavatel přebytků elektřiny do sítě bude muset garantovat křivku dodání elektřiny i délku jejího dodávání. A pak bude muset nabídnout konkurenčně schopnou cenu. To první se dosáhne tím, že bude mít krom zdroje elektřiny také dostatečně velké baterie, pomocí kterých bude zajišťovat tu křivku dodávání elektřiny do sítě. Jelikož píši o přebytcích malých výrobců elektřiny, tak by elektřinu dodávali v řádu max. několika hodin. A navíc ne v čase nejvyšší výroby elektřiny, ale ráno, večer nebo přes noc. Tím by ti malí výrobce významně přispěli k stabilizaci sítě. V případě potřeby by totiž byli schopni v průběhu několika sekund dodat nebo naopak odebrat určité množství elektřiny do nebo ze sítě. Jeden malovýrobce samozřejmě neznamená nic, ale pokud je jich hodně, už se to projeví. Mimochodem není to ni

J. Kostelanský 1.12.2023 4:18

... Mimochodem není to nic jiného než funguje teď v podobě elektronického obchodování na finančních burzách. Když cena klesne, nakupuje se, když je naopak vysoká, prodává se.

Tenhle systém by mohl fungovat 5-6 měsíců v roce. A co v zimě, před a po ní? Elektřina by se vyráběla tak jak se vyrábí teď. Rozdíl proti současnosti by byl tedy v tom, že spotřebitelé elektřiny - na rozdíl od současnosti - by byli na ČEZ-u & Co. plně závislí jen část roku. Bohužel ČEZ by v létě byl na tom hůr než je dnes. Ale. Jsou zde lidé pro ČEZ nebo ČEZ pro lidi?

Abych pravdu řekl, i ta závislost na ČEZ-u v zimě se dá snížit. Ale o tom jindy. :-)

Poznámka na závěr: Kolik stojí kapacita 1 kilowatthodiny v baterii, na to není třeba propočtů profesorů a iných expertů. Současná cena u nových baterií do elektrovozů je něco nad 100 dolary. Ovšem to jsou baterie nové. Ale již teď se baterie z vyřazených elektromobilů používají především jako stacionární úložiště elektřiny. Přirozeně u starších baterií je pak cena výrazně nižší, přičemž pokles kapacity není nikterak dramatický - max. na 80 % té původní. Ovšem není všem dnům konec. Do roku 2030 se předpokládá snížení ceny nových baterií o 50 %, což se samozřejmě promítne i do cen baterií z vyřazených elektrovozů. Koupit si za 8 nebo 10 let baterii s kapacitou např. 50 kWh nebude ani zdaleka tak drahé, jak se o tom píše dnes.

R. Langer 1.12.2023 7:35

Ano, a až vám ta "vyřazená baterie" za pár korun pěkně blafne, zeptejte se v pojišťovně, co vám zaplatí. Jste úplně mimo. ;-D

R. Langer 1.12.2023 7:37

Mimochodem, mluvíte tak zasvěceně - ukažte mi nějaký ceník "levných" akumulátorů s 80% kapacitou. Kdepak a kdo to prodává? Jenom tak, pro zajímavost, abychom viděli nějaké reálné údaje. ;-)

M. Šejna 1.12.2023 8:27

Kolik myslíte, že stojí vyřazený akumulátor z elektromobilu? ;-)

Nový od Tesly stojí 9000 euro a má, aparátu 80 kWh.

Předpokládám, že vyřazený s kapacitou 80 procent bude stát sotva třetinu, tedy 3000 euro za 64 kWh kapacity.

L. Novák 1.12.2023 8:41

Až bude, tak si ho kup a dej nám vědět! ;-D Ověříme si další z tvých bludných propagandistických "předpokladů" zcela mimo realitu. :-P

R. Langer 2.12.2023 6:14

Jak říkám, dejte sem odkaz na ceník. A taky jaká je na to záruka. Obecné pindy si strčte do prdele. :-P

J. Kostelanský 1.12.2023 9:19

Možná jste si nevšiml, ale já svůj komentář psal v budoucím času a někdy podmíněným způsobem. Tak prosím vyčkejte času jako hus klasu. 😀

R. Langer 2.12.2023 6:15

Jasně, v obecném čase na svatého Dindy, to by vám šlo. Jako to globální oteplování, co? :-P

R. Langer 1.12.2023 7:40

A SNÍŽENÍ cen akumulátorů? Z kterého roku ta vaše informace je? Tak já vám řeknu, že do roku 2030 budou akumulátory stát o 50% VÍCE, než teď. Vsadíte se? O co? :-P

P. Vychodil 1.12.2023 8:29

Co v zimě kromě predimenzovani alespoň panelů ?

V. Petr 1.12.2023 8:52

Ano, to ke politika zločinné EU. Uměle zdražují/likvidují normální zdroje, aby se zelené nesmysly vyplatily!

B. Liborek 1.12.2023 3:28

Instalovat si FVE při době návratnosti cca 10 let mne nepřesvědčilo. Ale když roste cena elektřiny , doba se snižuje. Hlavním důvodem však byla hrozba výpadků absencí energetické koncepce státu v posledních desetiletích...:-)

P. Labaj 1.12.2023 1:03

"Podle výpočtu prof. Františka Hrdličky z ČVUT přijde 1 kWh z baterií při jejich omezené životnosti na 2200 korun."

Copak to ten pan profesor asi tak počítal? Na pořizovací cenu úložiště s kapacitou 1 kWh je to málo. To je tak někde kolem 8-10 tisíc Kč/kWh. Na cenu energie nabité a následně vybité je to zase nesmyslně mnoho.

Mohla by to teoreticky být tak cena za MWh. Pokud budu mít štěstí na dobré baterky a budu se o ně dobře starat, aby udělaly těch nějakých 6000 cyklů.

R. Langer 1.12.2023 5:41

Pan profesor to spočítal to velice dobře, na rozdíl od technických analfabetů, co neznají základní přírodní zákony, a neumí spočítat ani trojčlenku, a vycházejí z reklamních letáků Zelených prolhaných bolševiků. Třeba jako vy. :-P

P. Vychodil 1.12.2023 8:27

Každého trkne, ze ta cena je za MWh.

L. Novák 1.12.2023 9:07

Tohle může "trknout" jenom blba. :-)

M. Smutný 2.12.2023 1:30

V diskusi jsem reagoval už dříve. Je to skutečna za jedinou kWh elektřiny z baterie, a to ještě při optimistické kalkulaci dle ceny baterek Elona Muska.

R. Langer 2.12.2023 6:12

Jo, to určitě. ;-D

P. Labaj 1.12.2023 10:21

Vy máte určitě s FVE mnoho praktických zkušeností, že? To se hned pozná, že opravdu víte o čem mluvíte.:-P