26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ENERGETIKA: Problémy s francouzskými jadernými reaktory

V letošním roce evropskou energetiku velmi silně ovlivňují problémy francouzské jaderné flotily. Podívejme se, jaké jsou jejich příčiny. Výměny paliva a další plánované odstávky jaderných bloků se většinou cílí na letní období, kdy je ve Francii nejnižší spotřeba. Ve Francii je hodně velký rozdíl mezi zimní a letní spotřebou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 12.11.2022 13:44

Jenže když je máte, OZE vlastně nepotřebujete a tudíž nepotřebujete ani záložní zdroje.

P. Pepax 12.11.2022 14:09

Tak jsem to myslel.

P. Diviš 12.11.2022 15:42

Možná myslel, ale napsal jinak: "kdyby Německo z͇á͇l͇o͇h͇o͇v͇a͇l͇o͇ ty svoje OZE jadernými el. ".

P. Pepax 12.11.2022 18:54

:-) prostě jste to nepochopil.

L. Novák 12.11.2022 14:13

A hlavně - dostatečná kapacita výroby el. energie v JE vyjde investičně levněji než slavné Občasné Zdroje Energie (přepočteno na jednotku vyrobené el. energie i co do množství spotřebovaného materiálu a zabrané plochy), vyrobená el. energie je levnější a není problém ji využívat i k bezemisnímu vytápění bytů. Nakonec - podporu přímotopů i akumulačního vytápění elektřinou známe dobře z minulosti, zvl. pak z 90. let, kdy omezením výroby těžkého průmyslu a hutnictví měla česká elektroenergetika velké přebytky a vláda vyhlásila podporu (tehdy levných) přímotopů...

P. Diviš 12.11.2022 15:41

Ano, ovšem, ale reagoval jsem na "kdyby Německo zálohovalo ty svoje OZE jadernými el. "

M. Šejna 12.11.2022 8:31

Pokud jde o německou Energiewende, tak je potřeba si uvědomit, že ruský plyn už je letos nahrazen z velké části plynem norským nebo zkapalněným z USA a blízkého Vychodu. Podíl ruského plynu v EU tak poklesl z loňských 45 na letošních 10 procent.

Jenže cena plynu vzrostla pětkrát. Takže naši přátelé z Norska a USA nám v rámci bratrské internacionalni pomocí luxují peněženky a Rusové za těch zbývajících 10 procent dostávají víc, než za těch loňských 45 procent.

Za tohle nemůže energiewende. Za to mohou dementní sankce.

P. Rada 12.11.2022 9:13

Projevem sobecké nepřevídavosti až "demence" může spíše být ignorace důsledků války kterou tento rok vyvolala státně teroristická velmoc. Kde kdo s pohodlně si žijících zřejmě nechce nepříjemné širší důsledky refektovat.

Sankce sice jsou v takovémto případě daleko méně účinné jak zbraně ale to už je zas o dementnosti situace kdy jsou ve "hře" dokonce obavy s použití jaderných zbraní.

Dokážete zde věcně navrhnout řešení které by "dementní sankce" neobsahvalo?

J. Jurax 12.11.2022 14:00

To máte těžký.

Sankcionovat někoho, na němž ze 40% (EU) až řekněme 90% (ČR) v nějaké naprosto nezbytné komoditě, v zásadě v rozumném časovém horizontu nenahraditelné něčím jiným - zde zemní plyn - závisíte, je vždy ošidné, i když se ten někdo chová zhůvěřile. Najmě když schopnost náhrady svítiplynem (z uhlí, které máme doma) jsme již dávno ztratili.

To, proč jsme dopustili onu závislost na dnes sankcionovaném dopustili - my i EU - zde pomíjím.

Ano, zde lze, byť obtížně a draze, nahradit onu komoditu dovozem odjinud. A budete závislý na někom jiném.

V. Novak 13.11.2022 10:41

Tu schopnost jsme nikdy neměli. V době jedově-svítiplynové byla plynofikace ČSSR na mizerné úrovni - teprve s přechodem na zemní plyn (ruský levný) se plynové spotřebiče od sporáků a bojlerů po lokální kotelny začaly používat ve velkém. A po VLSR se k tomu přidaly mohutné přestavby kotelen na pevná nebo kapalná (mazut) paliva na plynové.

Takže svítiplyn by byl návrat do 60. let.

L. Novák 12.11.2022 9:35

Šejnovy naivní socialistické/komunistické představy, že Rusko dodává levný plyn, jsou směšné. Gazprom slaví rekordní zisky meziročně řádově vyšší, než měl z prodeje plynu v roce 2020. Takže dnes už je jedno, odkud plyn koupíme, Rusko je jako dodavatel krajně nespolehlivé, i kdybychom "zapomněli", že se jedná o kriminální zločineckou bandu v čele s Putinem, která hodlá svou agresivitu prosadit násilím. Rv!!

R. Langer 13.11.2022 5:47

A proč má nejvyšší zisky ČEZ? Ten vlastní taky Putin, soudruhu? ;-D

P. Diviš 12.11.2022 9:39

Cenu plynu od soukromých firem (tedy ne ruských, tam je to státní) určuje konkurence.

A. Renjascu 12.11.2022 12:47

Rusko jen za 01/2022-09/2022 zvýšilo vývoz LNG (LNG má 570x menší objem než klasický zemní plyn) do Evropy z loňských 11 mld m3 na (zatím) letošních 16,5 mld. m3. Když k tomu připočtete, že Čína přes pokles domácí spotřeby zvýšila dovoz ruského LNG o 63% a úměrně k tomu zvýšila vývoz LNG do Evropy (SAE jsou na tom obdobně), tak bude spotřeba ruského plynu v Evropě +- stále stejná.

L. Novák 12.11.2022 13:10

Zase ty tvoje dezinformační kydy? Rv!!

A. Renjascu 12.11.2022 13:50

Každým svým komentářem dokazujete, že jste jen obyčejný amorální "DODO", který nezná základní fakta (popřípadě je zná, ale vědomě lže) a není schopen argumentačně diskutovat, ale umí jen urážet ostatní.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-cina-kupuje-levny-rusky-plyn-evrope-ho-prodava-s-prirazkou-213733

https://www.asiaskop.cz/analyzy-komentare/kupuje-evropa-v-tichosti-rusky-zkapalneny-plyn-z-ciny

https://www.fintag.cz/2022/11/10/eu-zvysuje-dovoz-ruskeho-lng-vyplaci-se-ji-to/

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/gazprom-zvysil-za-pet-mesicu-dodavky-do-ciny-o-67-procent

https://prazsky.denik.cz/zpravy-z-ceska/vladimir-stepan-rozhovor-20230630.html

https://www.info.cz/zpravodajstvi/svet/rusky-zemni-plyn-se-oklikou-dostava-zpatky-do-evropy-vydelava-na-tom-cina

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-rusko-v-rijnu-vyvezlo-nejvice-lng-od-brezna-40413329

https://ekonomickydenik.cz/zkapalneny-plyn-se-stal-pro-evropu-hlavnim-zdrojem-problem-je-ze-skoro-petina-lng-pochazi-z-ruska/

A trochu staršího data: https://oenergetice.cz/komoditni-trhy/shell-rusky-zkapalneny-plyn-dokaze-soutezit-americkym-lng https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/rusko-otevrelo-zavod-na-lng-za-pul-bilionu-zemi-ma-pomoci-zdvojnasobit-podil-na-trhu-1340810

L. Novák 12.11.2022 14:28

Není tam ale žádný důkaz, že EU teď odebírá stejné množství plynu z Ruska, jako před vpádem na Ukrajinu. Což je jádro tvých DEZINFORMAČNÍCH, tradičně PRORUSKÝCH, žvástů.

"...spotřeba ruského plynu v Evropě +- stále stejná." (A. Renjascu 12.11.2022 12:47)

Absolutní výše spotřeby zemního plynu v EU je díky vyhlášeným úsporným opatřením i teplému počasí nižší, navíc se plyn NOVĚ dováží z USA a dalších zemí, takže je nesmysl, aby množství spotřebovaného ruského plynu v EU zůstalo stejné. Na to stačí dvě ruce s pěti prsty. :-P

A. Renjascu 12.11.2022 14:50

Kdyby jste ty odkazy četl, tak tam naleznete toto:

Pokud sečteme potrubní dodávky a LNG, nejvíc z této sumy peněz evropské země poslaly do Ruska (23,3 miliardy eur), Norska (21 miliard eur) a do Spojených států (12,4 miliardy).

A spotřeba? tak úspory zatím jsou, ale poddíl se evidentně moc nemění.Před válkou byl cca 40% a dle zaslaných plateb to je opět 40%. A samozřejmě přes zmíněnou úsporu se nadále doplňovaly zásobníky plynu, což odběr zvyšovalo, byť do zásoby...

L. Novák 12.11.2022 15:03

Zaslané platby neříkají nic o množství v daném čase. Ceny jsou různé. Naprosto nespolehlivý a neprůkazný údaj. Rv !!!!

A. Renjascu 12.11.2022 15:15

Takže Rusáci zvyšují oběm vývozu LNG do Evropy, Čína nakupuje z podivných důvodů naprosto ojediněle rekordní množství LNG i přes pokles spotřeby, Katar Evropě vzkazuje, že je vázán dlouhodobými kontrakty v Asii a moc volných kapacit nemá, Evropa zatím nedostatkemk netrpí, tisk píše o přeprodejích z Číny, ale ceny holt nejsou průkazným udajem. Oni ti rusáci ten plyn asi na cestě vypouštěji jen tak do ovzduší. Budiž vám přáno a holt si tu svojí logiku užijte...

L. Novák 12.11.2022 15:24

Mě tvoje bezbřehé žvásty nezajímají, sbíráš je po různých dezinfo webech a pak roznášíš po Internetu. Táhni k čertu, Putinův slouho!Rv!!

A. Renjascu 12.11.2022 15:45

Který z uvedených webů je dezinformační web? Seznam, Novinky, oenergetice, ekonomický deník, pražský deník, ekolist, asiaskop...? Lžete opakovaně a lžete i nyní, lež je vaše oblíbená bolševická metoda.

L. Novák 12.11.2022 16:21

Dezinformační jsou ty, které jsi tady odkazoval dřív, dokonce přímo ze seznamu na https://www.nelez.cz/

Další dezinformace vyrábíš sám nesmyslnou dezinterpretací dat, jako jsi předvedl výše. Není ti pomoci. :-P

R. Langer 13.11.2022 5:50

Takže teď má podle tebe pravdu, soudruhu. Tak to je výborné! ;-D

A. Renjascu 13.11.2022 7:08

Kdy dříve, uveďte příklad. Drtivou většinu odkazů, které zde na NP uvádím tvoří - právě kvůli lidem jako vy - běžná, ve většině případů sluníčkářská masmédia, takže nelžete.

V. Novak 13.11.2022 10:45

Požadujete nemožné - nelhat můj bohužel příjmenovec nemůže, je to mimo jeho schopnosti.

Stejně jako je mimo prokopdivišovské schopnosti akceptovat cokoli, co se nevejde mezi jeho nesejmutelné oční klapky.

J. Pšenička 12.11.2022 12:50

Souhlas. Rusové Německo do odběru plynu nijak nenutili. Germáni sami strčili hlavu do oprátky svou zhovadilou zelenou politikou.

I. Schlägel 12.11.2022 13:32

I Rusko znamenitě ovládá lobbying. Stejně jako čínští soudruzi. Někdo je imunní, Němci méně, případně vůbec.

J. Pšenička 12.11.2022 16:52

Pokud máte na mysli ruskou finanční podporu zeleným neziskovkám bojujícím proti jaderné a uhelné energii která vede k nutnosti doplňovat občasné zdroje energie plynovými elektrárnami, tak souhlasím. Pak je ale jasné kdo je tu za vola.

M. Mařák 12.11.2022 8:09

A jak to vypadá s výstavbou jaderných reaktorů a se strategickou koncepcí mixu jádra a obnovitelných zdrojů u nás, když ve Francii a dokonce i v Polsku to evidentně jde a na EU a obvyklý "brusel" se tedy vymlouvat nelze.

Doufám, že to nebude obdobné jako se stavbou dálnic.