29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

ELEKTROMOBILITA: Jak nám to Číňané nandali

Na rozdíl od čínských poměrů je domácí nabíjení u nás hlavní myšlenkou elektromobility.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Diviš 22.2.2024 20:50

Jistěže ne. Pokud je to dobré, prosadí se to. Automobil nikdo nedotoval, naopak byl daněn a stejně se prosadil.

P. Rada 22.2.2024 22:12

V kterém městské prostředí a kdy se podle Vás prosadila osobní mobilita jako páteř dopravy?

J. Kostelanský 22.2.2024 15:14

V polovině 90. let se u nás rozběhl boom zateplování domů a výměny starých oken za plastové a hliníkové. Nikdo to tehdy nenařizoval, ale lidé to postupně začali dělat. Uměli si totiž vypočítat, za jak dlouho se jim investované peníze vrátí. To, že udělali rekonstrukci svých domů, samozřejmě neznamenalo, že nebudou již muset za teplo platit. Znamenalo to "jen" to, že budou platit podstatně méně.

Nejpozději kolem roku 2030 začne u nás boom solárních panelů. Elektrovozy již budou levnější než spalováky a ceny FVE technologie budou podstatně níže než dnes. Pro lidi opět nebude problém spočítat si, za jak dlouho se jim investice do fotovoltaiky vrátí. Opět to nebude znamenat, že již nebudou potřebovat elektřinu ze sítě, bude to znamenat jen to, že jí budou potřebovat podstatně méně. Někdo ušetří třetinu, jiný polovinu, a někdo možná i 70 %. Každá ušetřená kačka ale potěší.

Profitovat na tom budou zejména majitelé rodinných domů. Ti i dnes mají proti lidem žijícím v panelácích nemálo výhod: mají svůj dvůr, své vlastní parkovací místo, své ovoce i zeleninu, prostor pro grilování nebo pro nafukovací bazén pro děti. Mohou mít svou vlastní dílnu, dětské pískoviště, výběh pro psa atd. V době elektromobilové k těmto výhodám přibude i možnost levnější elektřiny, než je mají obyvatelé sídlišť.

Vývoj cen elektřiny může být do budoucna jen dobrý a lepší. Pokud cena elektřiny bude stoupat, bude se zrychlovat návratnost fotovoltaiky. Pokud cena elektřiny bude klesat, tak to pocítí všichni. To bude ten lepší případ.

P. Rada 22.2.2024 15:26

Mluvíte o něčem k čemu nejspíše nemáte dost podkladů - viz výrok:

..."Uměli si totiž vypočítat, za jak dlouho se jim investované peníze vrátí. "...

Fakt je totiž dodnes ten, že více jak polovina bytového fondu je doposud v ČR teplo-technicky na úrovni let 80tých! Vyměnit jen stará fakticky havarijně netěsnící okna, za pohodlněji se otevírající a méně vlhkostně dilatující plastové typy, totiž teplo-technicky zdaleka nestačí.

To vše přesto, že akce "zelená úsporám" už běží několikátou sezonu. Důvod je prostý a tkví v relativní láci energií + ve společenské konzervativní zpohodlnělosti která upřednostnuje momentální požitky před optimalizací obytných systémů vzhledem k období jejich životnosti. Nemalý problém tkví i v tom, že všichni včetně zateplovacích firem chtějí dosahovat okamžitého zisku.

J. Kostelanský 22.2.2024 17:59

Já myslel domy jako rodinné domy, a ne domy jako paneláky... :-) I v souvislosti s tím, že za pár let budou rovněž majitelé rodinných domů investovat do fotovoltaiky...

P. Rada 22.2.2024 15:42

....."Například více než 70 % objektů vystavěných před rokem 1970 nejsou vůbec zatepleny. Co se týče počtu instalace zdrojů tepla využívající obnovitelné zdroje energie, tak situace je naprosto tristní u bytových domů"....

https://www.tzb-info.cz/energeticka-narocnost-budov/23997-stav-bytoveho-fondu-cr-z-pohledu-energeticke-narocnosti-budov

.................

https://www.casopisstavebnictvi.cz/clanky-energeticka-narocnost-ceske-ekonomiky.html

..............

Podstatně lepší parametry musejí mít až dnes nově budované domy:

https://www.srovnejto.cz/blog/co-vsechno-byste-meli-vedet-o-pasivnich-domech/

https://stavba.tzb-info.cz/budovy-s-temer-nulovou-spotrebou-energie/20768-novela-vyhlasky-c-78-2013-sb-cast-4-uprava-pozadavku-na-nzeb

J. Jurax 22.2.2024 19:59

Optimismus je opium davu ... ;-)

V. Humble 22.2.2024 15:09

Cekal snad nekdo ze centralni dotacni planovani z Bruselu prinese prosperitu? V Cine je extremne vysoke konkurencni prostredi. Oproti Cinskemu trhu u nas vladne komunismus. Prosperita vznika z konkurencniho boje ne z uzavirani evropskeho trhu, protekcionalismem a hazeni prekazek pod nohy kazdemu kdo chce v EU prodavat konkurencni vyrobky. O energeticko materialni bezpecnosti ani nechci mluvit zadny takovy koncept v EU neexistuje.

P. Rada 22.2.2024 16:59

Jste si jist - nebo spíše plácáte?

https://www.databazeknih.cz/knihy/cinsky-ekonomicky-system-trzni-ekonomika-ci-statni-kapitalismus-464656

P. Rada 22.2.2024 17:12

ad názor: ..."V Cine je extremne vysoke konkurencni prostredi. "...

Cituji naopak Wiki:

...."Státem vlastněné podniky představovaly v roce 2019 více než 60 % čínské tržní kapitalizace a v roce 2020 vytvářely 40 % čínského HDP ve výši 15,98 bil. USD, přičemž zbývající část tvořily domácí a zahraniční soukromé podniky"....

............

Mě to podle dat i chování přijde spíše jak velmi cíleně a dobře zorganizovaná (a takto i cca druhou polovinou výkonu) dobře zamaskovaná... obchodně-vojenská ekonomika.

J. Černý 22.2.2024 18:54

Byl jste v Číně?

V. Vérosta 22.2.2024 14:47

Není divu, Číňané jsou jedním ze základů civilizace na Zemi, my barbaři k nim můžeme leda tak vzhlížet!

P. Rada 22.2.2024 15:08

Nezaměnil jste pojmy civilizačí okruh (kterých byla celá řada, etablovali se sice v podobné době ale prakticky nezávisle na sobě) - a pojem pozemská civilizace (kterou charakterizuje dnešní globalizovanost)?

M. Zasazabanovaný 22.2.2024 13:06

https://www.infovojna.bz/article/v-holandsku-kvoli-nedostatku-elektriny-obmedzuju-nabijanie-elektroaut

V Holandsku kvôli nedostatku elektriny obmedzujú nabíjanie elektroáut.

Mesto Utrecht prichádza s reštrikciami pre elektromobilitu: Obmedzujú nabíjanie elektroáut vo vybraných časoch. Nedostatok kapacity elektrickej siete bude v Holandsku čoraz väčším problémom pre domácnosti, ako aj pre priemysel. Podľa analýzy tamojšieho ministerstva hospodárstva sú potrebné nové investície na zvrátenie budúcich výpadkov elektriny. Nateraz môže ísť o jednu z nevýhod elektromobilov.

Holandské mesto Utrecht už koná a znižuje kapacitu verejných nabíjacích staníc pre elektromobily v čase medzi 160 a 20 h, keď je dopyt na vrchole. Tento plán je nepríjemný, ale nedá sa mu vyhnúť, komentujú miestni politici. Staré časy neobmedzeného dopytu a ponuky elektriny sa skončili.

J. Kostelanský 22.2.2024 14:25

To je zcela normální vývoj. Když se rozvíjela mobilní síť, byla i období, kdy se někde a někdy nešlo dovolat, protože sítě byly přetíženy. Sítě se pak modernizovaly a zvládly mnohem více účastníků najednou.

To platí o každé nové technologii...

P. Diviš 22.2.2024 14:28

V tomhle případě je problém, že EU vnucuje nové spotřebiče, ale brání, nebo ztěžuje výstavbu nových zdrojů a posilování sítí.

K. Wágner 22.2.2024 12:55

Čínská automobilka BYD vypravila k evropským zákazníkům plavidlo BYD Explorer No.1, na jehož palubě je na sedm tisíc elektromobilů této značky. Výmluvnější symbol plánovaného ovládnutí evropského trhu si lze jen těžko představit. Podle agentury Bloomberg jde v případě BYD Exploreru No.1 o první nákladní loď vyrobenou čínským výrobcem za účelem vývozu čínských automobilů. Je to podobné, jako když v roce 1979 vyhrál Velkou cenu Francie formule 1 francouzský vůz s francouzským jezdcem, francouzskými pneumatikami a francouzským palivem.

P. Rada 22.2.2024 14:17

Pro mě je už roky nejvýmluvnějším faktem, že naprostá většina elektroniky ale dnes i antibiotik a dalších vysoce sofistikovaných produktů přichází s Číny.

Automobilita bude jen tou vyditelnější částí spotřebního sortimentu a navíc jen do doby, pokud budeme vůbec schopni za to vše něčím adekvátně platit.

P. Diviš 22.2.2024 14:26

Je to jednoduché, zelení soudruzi a soudružky v Bruseli, Berlíně nebo Paříži (nejenom) způsobili že výroba čehokoliv v EU se vyplácí méně nebo vůbec. Tak se holt dováží z Číny, Indie, dokonce z USA. Sebevražedná strategie "melounů".

L. Novák 22.2.2024 14:37

Melouny živí "zelené příležítosti", na nichž si jejich podvodná mafie mastí kapsy. Rv Dokud jsou ostatní ochotni jim jejich fantasmagorie platit. Letošní rok v tomto bude nejspíš přelomový, když zelení idioti ztratí v EP mírnou většinu. :-P

L. Novák 22.2.2024 14:45

Cínovec sedí na lithiu za stamiliardy. Zničí to tady jako komunisti, bojí se místní

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/reportaz-lithium-cinovec-tezba/r~443d7084ca6011ee9d3d0cc47ab5f122/

P. Rada 22.2.2024 15:15

Já se místním a zejména v pod-Krušnohoří, vůbec nedivím. Mocichtivost si přeci právě v této oblasti na krajině zvláště výrazně podepsala. Kapitálu dneška jsou externality těžby podobně ukradené, jak je nerespektovali předchozí mocipáni.

J. Kostelanský 22.2.2024 14:32

Tahle loď je ovšem jen první z celkem osmi, které si firma BYD objednala a které budou dodány v průběhu 2 let. Množství aut, které lze takhle do Evropy přepravit, je ovšem limitované. 8 lodí během jedné dodávky do Evropy doveze kolem 60 000 osobních vozů. Plavba trvá nejméně 3 týdny a pak 3 týdny zpět. Celkem se tedy lodě mohou otočit tak 8 krát za rok. To je 500 000 vozů.

Bude-li mít firma BYD v Evropě své fabriky, tak těch 500 tisíc vozů dovede vyrobit jedna z nich. Zde vidím mnohem větší nebezpečí pro evropské výrobce než jsou ty lodě.

A. Renjascu 22.2.2024 11:22

Jj:-)

https://www.novinky.cz/clanek/komentare-komentar-kolosalni-podvod-alexander-tomsky-40461275#dop_ab_variant=1251211&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

L. Novák 22.2.2024 13:48

https://www.novinky.cz/clanek/komentare-komentar-kolosalni-podvod-alexander-tomsky-40461275

P. Diviš 22.2.2024 10:27

Má to ještě jeden aspekt: Bude-li elektromobilů více, začne ubývat spotřeba fosilních paliv, zatížených značnou spotřební daní.

Domnívá-li se někdo, že se s daňovým výpadkem nenažrané státy smíří a nezdaní elektřinu, je hodně velký optimista ....

P. Rada 22.2.2024 10:35

Jsem realista a proto část el. už čerpám s domácí FV. Jak jste na tom Vy?

P. Diviš 22.2.2024 10:39

Nepochybně dotované a v té druhé části budete čím dál, tím více platit udržování dvou soustav, občasné a stálé, paralelně. A (nebo) si pořídíte hodně velkou a dost drahou baterii.

Já žiji v Praze. Ne na sídlišti. Tady jsou s FV trochu problémy, jak ostatně je psáno i v článku.

L. Novák 22.2.2024 10:57

Ale ona ta fotovoltaika vážně nedává smysl. Fyzikální a ekonomické důvody byly popsány už mnohokrát a nemá smysl je stále opakovat kvůli Bezmozkům jako Rada, Kostelanský, určitě nastoupí i Skřivan... :-P

P. Diviš 22.2.2024 12:00

Já vím, ale občas mi to nedá.