Středa 9. července 2025, svátek má Drahoslava
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuse

ELEKTROMOBILITA: Jak nám to Číňané nandali

Na rozdíl od čínských poměrů je domácí nabíjení u nás hlavní myšlenkou elektromobility.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

VH

V45i37k86i 67H50u13m33b25l91e

22. 2. 2024 15:09

Cekal snad nekdo ze centralni dotacni planovani z Bruselu prinese prosperitu? V Cine je extremne vysoke konkurencni prostredi. Oproti Cinskemu trhu u nas vladne komunismus. Prosperita vznika z konkurencniho boje ne z uzavirani evropskeho trhu, protekcionalismem a hazeni prekazek pod nohy kazdemu kdo chce v EU prodavat konkurencni vyrobky. O energeticko materialni bezpecnosti ani nechci mluvit zadny takovy koncept v EU neexistuje.

0 0
možnosti
Foto

Není divu, Číňané jsou jedním ze základů civilizace na Zemi, my barbaři k nim můžeme leda tak vzhlížet!

0 0
možnosti
Foto

P57a32v35e93l 81R41a12d42a

22. 2. 2024 15:08

Nezaměnil jste pojmy civilizačí okruh (kterých byla celá řada, etablovali se sice v podobné době ale prakticky nezávisle na sobě) - a pojem pozemská civilizace (kterou charakterizuje dnešní globalizovanost)?

0 0
možnosti
MZ

https://www.infovojna.bz/article/v-holandsku-kvoli...

V Holandsku kvôli nedostatku elektriny obmedzujú nabíjanie elektroáut.

Mesto Utrecht prichádza s reštrikciami pre elektromobilitu: Obmedzujú nabíjanie elektroáut vo vybraných časoch. Nedostatok kapacity elektrickej siete bude v Holandsku čoraz väčším problémom pre domácnosti, ako aj pre priemysel. Podľa analýzy tamojšieho ministerstva hospodárstva sú potrebné nové investície na zvrátenie budúcich výpadkov elektriny. Nateraz môže ísť o jednu z nevýhod elektromobilov.

Holandské mesto Utrecht už koná a znižuje kapacitu verejných nabíjacích staníc pre elektromobily v čase medzi 160 a 20 h, keď je dopyt na vrchole. Tento plán je nepríjemný, ale nedá sa mu vyhnúť, komentujú miestni politici. Staré časy neobmedzeného dopytu a ponuky elektriny sa skončili.

0 0
možnosti
JK

To je zcela normální vývoj. Když se rozvíjela mobilní síť, byla i období, kdy se někde a někdy nešlo dovolat, protože sítě byly přetíženy. Sítě se pak modernizovaly a zvládly mnohem více účastníků najednou.

To platí o každé nové technologii...

0 0
možnosti
Foto

Čínská automobilka BYD vypravila k evropským zákazníkům plavidlo BYD Explorer No.1, na jehož palubě je na sedm tisíc elektromobilů této značky. Výmluvnější symbol plánovaného ovládnutí evropského trhu si lze jen těžko představit. Podle agentury Bloomberg jde v případě BYD Exploreru No.1 o první nákladní loď vyrobenou čínským výrobcem za účelem vývozu čínských automobilů. Je to podobné, jako když v roce 1979 vyhrál Velkou cenu Francie formule 1 francouzský vůz s francouzským jezdcem, francouzskými pneumatikami a francouzským palivem.

0 0
možnosti
Foto

P17a65v81e48l 39R30a82d89a

22. 2. 2024 14:17

Pro mě je už roky nejvýmluvnějším faktem, že naprostá většina elektroniky ale dnes i antibiotik a dalších vysoce sofistikovaných produktů přichází s Číny.

Automobilita bude jen tou vyditelnější částí spotřebního sortimentu a navíc jen do doby, pokud budeme vůbec schopni za to vše něčím adekvátně platit.

0 0
možnosti
PD

Má to ještě jeden aspekt: Bude-li elektromobilů více, začne ubývat spotřeba fosilních paliv, zatížených značnou spotřební daní.

Domnívá-li se někdo, že se s daňovým výpadkem nenažrané státy smíří a nezdaní elektřinu, je hodně velký optimista ....

0 0
možnosti
Foto

P65a44v75e49l 48R24a52d96a

22. 2. 2024 10:35

Jsem realista a proto část el. už čerpám s domácí FV. Jak jste na tom Vy?

0 0
možnosti
LN

Krize elektromobility? 14.01.2024 | Vladimír Rybecký

Známý odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer mluví o vlně proti elektromobilům a tvrdí, že nejistota na trhu sotva může být větší. Hertz bude do budoucna nabízet méně elektromobilů a soukromí kupující se obávají o dojezd ojetých elektromobilů.

Částečné stažení autopůjčovny Hertz z byznysu s elektromobily by podle uznávaného odborníka mohlo být náznakem většího poklesu. Ferdinand Dudenhöffer z Center Automotive Research v Bochumi podotýká, že zůstatková hodnota elektromobilů je opět pod tlakem: „Vlna proti elektromobilům se zvedá, takže majitelé nemovitostí, leasingové společnosti, prodejci a nakonec i kupující ojetých vozů začínají být zneklidněni.“

Nejistota u ojetých elektromobilů

Ojetých elektrických vozidel se podle Dudenhöffera všichni zbavují jako „horkých brambor“, což nutně vede ke ztrátám. Největší riziko vidí u výrobců, kteří se nyní snaží své elektricky poháněné modely protlačit na trh s vysokými slevami. Soukromníci, kteří většinou kupují ojeté vozy, si musí pečlivě ověřit, zda nekupují vůz, jehož hodnota je krajně nejistá. V případě pochybností se vracejí ke spalovacímu motoru.

Velkou část nejistoty v Německu lze přičíst špatným politickým rozhodnutím vládní koalice. Místo slíbeného plného financování ekologických elektromobilů do konce roku 2025 byly státní dotace zrušeny, přičemž už dřív měl každý mezikrok negativní důsledky pro zůstatkovou hodnotu,“ konstatuje automobilový expert Ferdinand Dudenhöffer.

„Kupující nyní přistupují k elektromobilům jen velmi opatrně. Nejistota na trhu může být jen stěží ještě větší. Pokud by například Volkswagen oznámil vysoké snížení cen u modelu ID.4, dostaly by se zůstatkové ceny elektromobilů pod další tlak. V Spojených státech ohrožují další vývoj i nadcházející prezidentské volby. S prezidentem Trumpem budou elektrická auta v USA mrtvá,“ říká Dudenhöffer.

0 0
možnosti
LN

Obrat půjčovny Hertz

Americká autopůjčovna Hertz nyní oznámila, že s předstihem prodá třetinu své elektrické flotily a nahradí ji vozy se spalovacími motory. Půjčovna Hertz Global prodává 20 000 elektromobilů ze svého vozového parku v USA, především vozy Tesla Model 3 a Model Y ale i BMW i3 a Chevrolet Bolt. Hertz už v minulosti upozorňoval na to, že opakované snižování cen ze strany Tesly snížilo zůstatkovou hodnotu flotilových elektromobilů. Nyní Hertz zdůrazňuje, že opravy škod, spojené s kolizemi a poškozením elektromobilů, jsou dvakrát dražší než u vozů se spalovacími motory.

Společnost Hertz si dala za cíl převést do konce roku 2024 25 % svého vozového parku na elektrický pohon. Plánovala během pěti let objednat 100 000 vozidel Tesla a 65 000 od Polestaru. Nyní uvedla, že chce přizpůsobit nabídku poptávce a zaměří se na zlepšení ziskovosti zbytku svého vozového parku elektromobilů.

Německá autopůjčovna Sixt v prosinci uvedla, že už od roku 2022 vozidla Tesla nenakupuje a prodává svou flotilu těchto elektromobilů v rámci svého pravidelného procesu vyřazování vozového parku. Stále však plánuje držet se cíle elektrifikovat 70-90 % své flotily autopůjčoven v Evropě do roku 2030.

Zpomalení prodeje nových a pokles hodnoty ojetých elektromobilů

Rozhodnutí Hertz Global navazuje na problémy elektromobilů v USA v souvislosti se zpomalením růstu jejich prodeje, což přimělo automobilky General Motors a Ford omezit své výrobní plány. Analytik Morgan Stanley Adam Jonas ve své zprávě uvedl, že krok společnosti Hertz je dalším znamením, že očekávání v oblasti elektromobility je třeba přenastavit směrem dolů.

0 0
možnosti
RM

pozn. --autore, úsloví 'jednou provždy' se píše dohromady, nikoliv zvlášť. ale třeba jste byl tehdy ve třetí třídě právě nemocný.

0 0
možnosti
HP

To jste to autorovi v těch jeho názorech na elektromobilu panečku hezky nandal ;-D Ale třeba jste už publikoval spoustu článků, ve kterých nemáte ani jeden překlep a tak se tu můžete prsit...;-)

0 0
možnosti
JK

Tak se nám pán Filip Turek objevil i na Neviditelném psu. Jeho názory sleduji, odkdy se začal k elektrovozům vyjadřovat. A vždycky jsem měl a i mám názor, že kdyby byl pan Turek štědře placen ropnými a automobilovými koncerny, nemohl by svou práci dělat líp.

To se týče kritiky a hledání problémů, v tom je excelentní. Ale nikdy jsem od něj neslyšel žádný návrh, co dělat, jak sa bránit čínské konkurenci nebo Tesle.

Celá léta mluví o tom, jak je elektromobilita špatná, že je to slepá ulička, že existuje sto a jeden důvod, proč to nemůže dlouhodobě a bez dotací fungovat. V Evropě samozřejmě není sám, kapitáni automobilového průmyslu jsou vesměs ze stejného těsta.

Tesla a Číňané si těchto keců nevšímali, a proto nevěděli, že elektrovůz je slepá ulička. A jelikož to nevěděli, po malých krocích z toho udělali velice životaschopnou technologii.

Loni - v roce 2023 se v Číně prodalo 9 490 000 elektrovozů. Z toho bylo 2 800 000 plug-in hybridů (tedy auta s spalovacím motorem, které ovšem mají elektromotor i menší baterii a lze je dobíjet i ze sítě) a 6 680 000 čistě elektrických vozů (BEV). Ještě v roce 2020 to přitom bylo "jenom" 931 000 BEV. Během 3 let více než 7-násobní růst. U plug-in hybridů to bylo podobné. Když nic jiné, alespoň tahle ta čísla by měla elektrofobům otevřít oči. Absolutně se neprokázaly předpovědi, že bude nedostatek baterií, a proto budou drahé, a proto se boom elektrovozů zastaví. Stal se přesný opak - výroba baterií i elektrovozů prudce roste a ceny strmě klesají. Největší čínský výrobce elektrovozů firma BYD předpokládá, že letos podíl elektrovozů v Číně dosáhne 50 %-ní hranici (včetně plug-in hybridů). A když to říká největší výrobce, tak to zcela jistě má podloženo i svými výrobními kapacitami.

Pan Turek & Co. pořád do této oblasti tahají politiku - Brusel, liberalismus atd. Na začátku to tak částečně bylo, ale dnes se z toho stala ryze ekonomická záležitost. Na to, jak je Čína komunistická země, její čelní představitelé řešili vývoj elektromobility a OZE mimořádně kapitalisticky: v Čí

0 0
možnosti
JK

... v Číně vytvořili ekonomický inkubátor, kde všem subjektům poskytli víceméně stejné podmínky pro výskum, vývoj a výrobu těchto nových technologií. Pak tomu nechali volný průběh a čekají na konsolidaci - tedy až ti silní požerou ty slabé. Něco jako u žraloků - než sa (vždycky jen jeden) žralok narodí, musí přežít bitvu se svými sourozenci ve stylu "sežrat nebo být sežrán".

Není těžké si domyslet, jakou pozici budou mít na světových trzích firmy, kterým se v Číně podařilo dostat se na vrchol tohto "potravinového řetězce". Jelikož nejsou konkurenceschopné, hledají jiné možnosti - zejména ochranu vlastního trhu pomocí cel a jiných bariér. Ale to nic neřeší - čínské firmy to pohodlně obejdou tím, že své fabriky postaví přímo v Evropě. Tak jak to udělala Tesla se svou gigafactory v Berlíně. 3 nebo 4 z největších čínských firem již své plány představily, některé již dokonce v Evropě své menší fabriky provozují (BYD v Maďarsku vyrábí své elektrobusy).

Co tedy "experti" na elektromobilitu navrhují? I kdyby se zcela zrušily emisní limity, ani to by již dlouhodobě nepomohlo. Do 2 let budou elektrovozy cenově na úrovni spalováků - a to i u malých aut. Vyhlásit Číně celní a obchodní válku? To by byla ta nejhloupější věc, co by v Bruselu mohli vymyslit (na druhé straně ale Brusel je ve vymýšlení pitomostí mistr nad mistry). Čína nejen (zatím) ve velkém z EU dováží, ale také do EU ve velkém vyváží, a to téměř vše. Důležitou složkou jsou také vzácné suroviny. Kdyby Čína zatnula tipec obchodu s EU, Čínu by to nepoložilo, ale Evropskou unii ano. To by byl poslední hřebík do rakve její ekonomické prosperity.

Jediným smysluplným řešením v EU (ale také v USA) je vysoukat si rukávy a ostuda-neostuda snažit se co nejrychleji dohnat náskok Číny v nových technologiích. Evropa již totiž není technologickým pupkem světa, i když mnozí - jako pan Turek - si to pořád myslí.

0 0
možnosti
TD

Navážu na svůj příspěvek pod sousedním článkem.

Kdybychom si přečetli knihu Jak svět doopravdy funguje Prof. Václava Smila, nemuseli bychom se tady hádat a nadávat si.

0 0
možnosti
JR

Ano, každý by měl číst Smila! Doporučuji ještě knihu Energie. Pak by diskuse přestaly být bezobsažným plácáním.

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz