20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

ELEKTROMOBILITA: Jak nám to Číňané nandali

Na rozdíl od čínských poměrů je domácí nabíjení u nás hlavní myšlenkou elektromobility.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Novák 22.2.2024 8:32

Největší problém je v tom že příliš mnoho "podnikavých" si udělalo předmět podnikání z toho ostatním zabránit v podnikání. "Zjednodušení" stavebního zákona budiž příkladem. Každá vláda ho "zjednoduší" k čím dal větší složitosti.

L. Novák 22.2.2024 8:34

"... trend, a ten je fascinující ..." ;-D Jo, tak si vylepte doma na barák rudý plakát: "Komunistická totalitní Čína, náš vzor!!!"

Svatá prostoto! 8-o

J. Kostelanský 22.2.2024 9:51

Blahoslaveni chudí duchem, neboť jejich je království nebeské... :-)

R. Langer 22.2.2024 11:44

Ten "trend" je vyfantazírovaný úplně stejně jako ta nesmyslná čísla. :-P

K. Kubů 22.2.2024 8:51

Vy jste si z toho vašeho filmu sestříhal jenom tu hezkou pohádku o ekologismu. Ale z ní se dá vyčíst pár nepříjemných fakt.

Čína za 11 let navýšila výrobu z FVEa VTE o cca 1100 TWh, ale výrobu z uhlí o 1300 TWh. Pokud je tohle ten "film", tak to nevidím na happy end.

1300 TWh je 2,77 násobek produkce EU z uhlí. Jinými slovy, za těch 11 let Čína spolehlivě smazala jakýkoliv příspěvek evropské unie ke snižování fosilní energetiky. I kdybychom se rozhodli zítra zhasnout a umřít mrazem kvůli vypnutí všech evropských fosilních elektráren, ničemu by to nepomohlo

K. Wágner 22.2.2024 16:41

R^V mnoha zdejších případech však jenom házíte hrách na zeď...

J. Kostelanský 22.2.2024 3:41

... Mimochodem cena baterií 100 USD za 1 kWh se obecně považuje za cenu, kdy se ceny spalováků a elektrovozů dostanou na stejnou úroveň. A teď si představte, že tahle ta "zlomová hranice" by klesla ještě o polovinu. Jak asi budou spalováky konkurenceschopné?

Mimochodem čínská firma BYD se nechala slyšet, že v Evropě by výhledově chtěla prodávat více elektrovozů než Tesla. Byl to sice jen takový krátky titulek v novinách, ale být na místě evropských výrobců čínskou konkurenci bych vůbec nebral na lehkou váhu.

Pokud by někoho zajímal zdroj mých dat, dávám link. Je tam na 20 pěkných a interaktivních grafů:

https://ourworldindata.org/energy/country/china

R. Langer 22.2.2024 5:46

Ty vaše grafomanské bláboly opsané ze zelených reklamních letáků realitu nezmění. Už se konečně PROBERTE! :-P

L. Harvánek 22.2.2024 6:20

Onn ten výhodný tarif už zdaleka nebude tak výhodný. A až začnou majitelé elektromobilů dobíjet svá elektroauta v noci, bude ještě hůř.

J. Strakoš 22.2.2024 6:35

Minimálně začne státu chybět spotřební daň z benzínu - to mohou řešit zdražením elektřiny plošně nebo reportováním nájezdu auta a platbou za km. (Nebo hledáním úspor ve státních výdajích, aby se spotřební daň nemusela vybrat :-) )

P. Pospisil 22.2.2024 7:17

Zdanit najeté kilometry je v principu to nejjednodušší možné.

J. Strakoš 22.2.2024 11:37

To je otázkou - zvednou cenu daně z elektřiny jde IMHO jednodušeji.

L. Harvánek 22.2.2024 9:32

Obávám se, že s těmi úsporami ve státních výdajích to nebude tak horké. Protože se musí založit úřad, který výdaje bude sledovat a navrhovat opatření a pak ječ ́ště jeden s kontrolní pravomocí.

J. Jurax 22.2.2024 13:32

Ano.

A tím se veškeré úspory - budou-li vůbec jaké

- vyruší, neboť ouřad není zadarmo.

H. Paculová 22.2.2024 6:15

Evropská komise, výkonná složka Evropské unie, v současnosti vyšetřuje dotace poskytované výrobcům elektrických vozidel v Číně . Vyšetřování začalo loni a ještě nebylo uzavřeno. Ale existuje šance, že by EU mohla zvážit vyšší cla na čínská elektrická vozidla v době, kdy agresivně expandují do Evropy.

R. Langer 22.2.2024 7:06

EU si může zvažovat co chce, ale realita je taková, že dnešní EU si bez Číny ani neuprdne. :-P

P. Labaj 22.2.2024 1:27

Možná mohl pan Wágner taky zmínit, že Čína sice staví nejvíc nových uhelných elektráren, ale taky staví nejvíc jaderných elektráren a nejvíc OZE na světě.

A i to ježdění na elektriku z uhelek dává smysl, protože emise elektráren se vypouštějí v řídce osídlených oblastech a 200m vysoko, ale v hustě zalidněných centrech velkých měst pak lokální emise už nevznikají.

M. Kocián 22.2.2024 5:29

A to tam ty emise zůstanou?

Pro hustě osídlená města je elektromobilita výhoda - jestliže bude kde a čím je dobít. V Praze není ani kde zaparkovat a elektrická síť tam nic moc víc nezvládne. Kromě toho, výhodné to je, když máte dvě auta, nebo nikam jinam než po svém městě (skoro) nejezdíte.

Dokud ale nebudeme mít víc jaderných elektráren, jezdí u nás elektromobily z velké části na hnědé uhlí, které se u nás nejenom spálí, ale i těží, což se dá za ekologické považovat těžko.

P. Labaj 22.2.2024 13:38

O Praze nebyla řeč. Reagoval jsem jen na to, že pan Wágner zmínil velké budování uhelných elektráren (jako odstrašující příklad), ale už nezmínil ještě větší budování jaderného programu a OZE.

Ale když už jste to načal: podle mě je obrovský rozdíl mezi lokálními emisemi v hustě zalidněné oblasti, a stejnými nebo klidně i většími emisemi někde v pustině. Nejsem ten, kdo považuje CO2 za vraha. Ten mi jakožto produkt dokonalého spalování vůbec nevadí, není-li lokálně v nějaké opravdu vysoké koncentraci. Ale dost mi vadí různé produkty nedokonalého spalování, některé oxidu dusíku a případně i to CO2 ve vysoké koncentraci. No a tohle všechno pěkně řeší eliminace lokálních emisí prostřednictvím elektromobility. Ti Číňani nejsou hloupí, jak v posledních 30 letech ukazují celkem pravidelně.

O. M. 22.2.2024 1:05

Ano, pokud započítáme poplatky za distribuci a daně, tak se s elektromobilem pod korunu za km nedostaneme, nebo jen velmi obtížně - a to jen v tom ideálním případě. A pokud bychom od ceny benzínu odečetli spotřební daň, tak se dostaneme pod 2 Kč / km. A naopak, počítejme s tím, že jak bude počet elektromobilů narůstat, tak bude stát potřebovat nahradit výpadek spotřební daně z uhlovodíkových paliv, takže nějakou daň bude muset zvýšit - nejspíš to bude daň z elektřiny - avšak nejen pro auta, ale pro všechny.

P. Labaj 22.2.2024 2:18

I pod korunu celkem jo. Aktuální cenu mám cca 3.80 Kč/kWh za silovku a 1.45 Kč/kWh za distribuci v NT. Takže dohromady cca 5.30 Kč/kWh. A za 15 kWh/100km to normální řidič udělá. Takže celkem spolehlivě pod 1 Kč/km.

A to je cena v únoru, tedy v drahém období. Za chvíli začne období 9-měsíčního energetického blahobytu s přebytky elektřiny ze solárů.

M. Novák 22.2.2024 8:19

To se vám to jezdí když vám to ostatní dotují...

Máte mnohem nižší cenu energie protože zvýšení nákladů způsobené vaší nárazovou poptávkou v zimě a zvýšení nákladů způsobené vaší dodávkou ze solárů v létě platí někdo jiný. Jezdíte po silnicích které jsou postaveny a udržovány z daní které platí jiní (spotřební daň za benzin a naftu).

P. Labaj 22.2.2024 13:57

Myslím, že to tak horké nebude. Moje spotřeba elektřiny i v zimě je menší, než by byla bez existence solárů. Ony i v zimě něco dají. Takže určitě kvůli mě nikdo nové dráty tahat nemusel. Naopak ještě baterky umožňují rozložení zátěže v čase i v případě, kdy už člověk využívá elektřinu z gridu.

Dodávka do sítě v létě (pokud ji má uživatel vůbec povolenou) opět síť nezatěžuje, ale naopak. Možná si ještě ze školy pamatujete na výpočty sítí zdrojů a spotřebičů pomoci Kirchhoffových zákonů. Rozptýlené přiměřeně velké zdroje v síti naopak zajišťují, že proudy protékající sítí budou menší než bez nich. Je to logické, co vyrobí jeden dům s FVE spotřebují okolní domy bez FVE, nikam daleko to po těch drátech necestuje. A pokud by takových FVE bylo v nějaké lokalitě moc, tak distributor jednoduše připojení dalších ve funkci výrobny nepovolí. Tak jednoduché to je.

A k těm silnicím: daně z paliv nejsou dedikovány pro výstavbu silniční sítě. Končí v černé díře rozpočtu, jako i všechny ostatní daně. Takže pak se za ně možná opravdu opraví nějaké cesty, ale stejně tak se z nich třeba zaplatí pastelky prvňáčkům nebo stíhačky paní ministryni. Takže byste mohl stejně nadávat těm, co málo vydělávají a tedy platí málo daní ze zisku. Je ale jasné, že dříve nebo později se nějak ten výpadek daní z paliv bude muset řešit.

A mimochodem já jsem ještě daleko větším škůdcem, protože v drtivé většině cest se pohybuji hromadnou dopravou nebo vlastními silami. Na podobné byste si měl posvítit,protože jednak neplatíme daně z paliv, a ještě využíváme toho, že je hromadná doprava většinou dotovaná. ;-)

M. Šejna 22.2.2024 0:28

Tohle je od pana Wagnera konečně článek, který popisuje výhody i nevýhody elektromobility bez předsudků. Dřívější averze k elektromobilum u pana Wagnera zmizela a článek má hlavu a patu. R^

J. Ganaur 22.2.2024 0:46

Má kulové!:-/Až bude elektrodebilita bez dotací(!!!) tak dejme tomu.Jinak je to zlodějna!!!:-P

H. Paculová 22.2.2024 6:34

No vidíte a třeba takový pan J. Kostelanský 22.2.2024 3:39 zrovna tenhle text považuje za "schizofrenní článek" kde údajně "bylo třeba na elektromobilitu pořádně nakydat hnůj". ;-D

L. Novák 22.2.2024 7:59

Kostelanský je jenom hloupý slovenský ;-O TROLL. Rv

J. Ganaur 22.2.2024 0:22

Jak se vyrábí vodík zplyňováním uhlí?8-o8-o8-o

O. M. 22.2.2024 1:24

Uhlí rozžhavíte bez přístupu vzduchu a pustíte na něj vodní páru. Při té vysoké teplotě se voda rozloží na vodík a kyslík, kyslík zreaguje s uhlíkem na CO. Pak to buď komplet spálíte a získáte teplo + CO2 + H2O, nebo ten vodík z toho izolujete a ten pak na vodu spslujete samostatně; zbývá vám CO, který nejspíš spálíte na fleku a vyrobíte z něj teplo a elektřinu. A když z toho ten vodík izolovat nebudete, tak z té směsi pomocí Fischer-Tropschovy syntézy můžete vyrobit venzín, jak to za války dělali Němci v Maltaji (Záluží u Litvínova).

R. Holub 22.2.2024 4:40

Totez (vysoka teplota) se da delat pomoci jaderneho stepeni, ktere ma vykon na gram asi milionkrat vetsi