29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

ELEKTROMOBILITA: Jak nám to Číňané nandali

Na rozdíl od čínských poměrů je domácí nabíjení u nás hlavní myšlenkou elektromobility.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Paculová 22.2.2024 11:01

Jenže to všichni zdá se nepochopí...:-(

J. Kostelanský 22.2.2024 14:57

A co navrhujete? Obehnat Evropskou unii moderní "čínskou zdí" a udělat z ní skanzen starých technologií?

Já elektromobilitu stejně jako fotovoltaiku vítám. Jako další auto bych si asi koupil elektrovůz od čínské firmy BYD.

Evropské automobilky zkrátka chytračily a chytračily, až dochytračily. Ujel jim vlak a teď v panice dělají vše možné i nemožné, aby se jim do něj na poslední chvíli podařilo naskočit. Říká se tomu konkurenční boj a ten, jak je známo, je základním pilířem tržní ekonomiky. Chcete snad tenhle pilíř zbourat a nahradit ho ochranářskými opatřeními?

Když konkurenceschopné elektrovozy nebude vyrábět Volkswagen nebo Renault, tak je budou v Evropě vyrábět čínské značky. A budou zaměstnávat evropské dělníky a nakupovat komponenty od firem v Evropě. A budou zde platit daně. Akorát že jejich auta budou podstatně levnější a na vyšší technologické úrovni.

To vůbec není nic nového pod sluncem. Téměř každá japonská firma má své fabriky na území USA. To samé - snad kromě Mazdy - platí o Evropě. Kia a Hyundai jsou na tom stejně.

Vadí někomu, že Volvo patří Číňanům? Pořád vyrábí pěkné, robustní a bezpečné vozy s nejmodernější technikou. A navíc za velice zajímavé peníze.

V. Církva 22.2.2024 10:16

Tak chápu že ti putinosexualita zatemňuje mozek. Jenže článek byl o tom, že je v Evropě drahá elektřina a že to tak i bude když se zavřelo "jádro" i "uhlí" z kterého ji Číňané dělají.

Jasně ,nemůže za to Čína. Ta to udělala dobře, podpořila vývoj elektromobilů a zajistila suroviny (díky přebytkům ekonomiky) i poměrně realistický přechod na bezemisní elektřinu.

Západ udělal všechno špatně a naopak, o tom není sporu. Zavřel elektrárny, dováží vše z Číny a tak nemá přebytky a dotuje čínské zboží. V takových podmínkách samozřejmě elektromobilita tolik smyslu nedává (ta Tesla jede v USA i hlavně na uhlí - nesmysl)

No a článek vám měl právě toto vysvětlit. EU měla dávno odstřihnout Čínu od volného obchodu, začít pracovat, možná podpořit vývoj elektromobilů, ale hlavně nejdřív zajistit zdroje bezemisní energie, jádro OZE ale s použitím vlastních technologií!

Co se týká cel. Ty právě jsou za daných podmínek CO2 regulací v EU nutností. Evropští výrobci nemají rovné podmínky.

P. Diviš 22.2.2024 10:33

Ano.

Evropští výrobci nemají rovné podmínky, vinou nařizovací a zakazovací mánie EU.

J. Kostelanský 22.2.2024 9:47

V roce 2007 byl představen první iPhone. Nokia tehdy měla třetinový podíl na světových prodejích mobilů a experti odhadovali její růst až na 40 %. Přešlo ovšem 8 nebo 10 let a mobily značky Nokia se staly jen součástí historie. Stejně jako značky Grundig, Siemens nebo Ericsson. Způsob myšlení pana Turka vede přesně tímto směrem, jen oběťmi by byly evropské automobilky.

L. Novák 22.2.2024 10:11

Strč si ty tvoje ;-O PROPAGANDISTICKÉ BLÁBOLY do prdele, šašku zelenej, počmáranej!!!Rv

P. Diviš 22.2.2024 10:34

Jenže u mobilů žádný stát nepreferoval jeden ideologicky vybraný systém. Finančně i administrativně či zákonně.

H. Paculová 22.2.2024 11:05

No pan Kostelanský zřejmě ještě zcela nepochopil co je to vlastně ten volný trh...;-)

R. Langer 22.2.2024 11:31

Jenomže iPhone není postaven na skvělém technickém řešení, ale Svědcích Jobsových, stejně jako Tesla na Svědcích Elonových. Přitom to jsou předražené šunty. A že byli manažeři Nokie idioti a dali se do holportu s Microsoftem byla poslední kapka. A říkal jsem to od samého začátku, a přesně tak to dopadlo.

Takže si ty pohádky nechte pro nějaké malé děti, co jsou tak tupé, že s k tomu iPhonu modlí, a nevnímají realitu, stejně jako vy. :-P

P. Diviš 22.2.2024 12:03

Dotykáče a chytré telefony nevyrábí jen Apple, takže kecáte, soudruhu. Apple s tím jen začal.

P. Diviš 22.2.2024 10:31

" ... co dělat, jak sa bránit čínské konkurenci nebo Tesle."

Zrušit dotace elektromobility, přímé i nepřímé.

Pak teprve by to byla (co realista nenapíši, že bude, špína už je příliš zažraná) "ryze ekonomická záležitost".

Čína je diktatura. Komunistická už je jen slovo v názvu.

H. Paculová 22.2.2024 11:07

Pokud by se "nám pán Filip Turek objevil i na Neviditelném psu" častěji, bylo by to jedině dobře.:-)

J. Jurax 22.2.2024 13:01

Uvažte i velmi pravděpodobnou možnost (já ji mám za jistou), že pan Turek není štědře placen ropnými a automobilovými koncerny, nýbrž že pouze používá mozek neprožraný zelenou plísní a tudíž nezbavený rozumu a schopnosti jej užívat.

T. Diblík 22.2.2024 9:22

Navážu na svůj příspěvek pod sousedním článkem.

Kdybychom si přečetli knihu Jak svět doopravdy funguje Prof. Václava Smila, nemuseli bychom se tady hádat a nadávat si.

J. Roškota 22.2.2024 10:19

Ano, každý by měl číst Smila! Doporučuji ještě knihu Energie. Pak by diskuse přestaly být bezobsažným plácáním.

T. Diblík 22.2.2024 10:32

Každý. To se Vám řekne každý. Ale vždyť jsou v tom čísla!

M. Šejna 22.2.2024 9:18

Nejvýstižnější na celém článku je jeho nadpis. Číňané nám to v elektromobilitě opravdu nandali -tedy společně s Elonem Muskem a jeho Teslou.

Evropské elektromobily jsou drahé a mají slabší dojezd. Naproti tomu novou Teslu model 3 si můžete koupit už za 1,1 miliónu v plné výbavě a s výkonem 210 kW. To znamená, že ve vyšší střední třídě už elektromobil Tesly válcuje spalovací konkurenci.

Na cestě jsou ve vyšší střední třídě za podobnou cenu elektromobily čínské od firem Zeekr a BYD.

Až nastoupí elektromobily nižší střední třídy, skončí spalováky už jen u lidových vozítek pro proletariát. A to bez zákazů a příkazů.

A v Evropě se mezitím furt vymýšlí důvody, proč to nejde, zatímco v Číně a USA se vymýšlí způsoby, jak to může jít.

P. Diviš 22.2.2024 10:36

A vlády zdaní elektřinu. :-P

R. Tichý 22.2.2024 9:09

Cina vyrabi 75% elektriny z hnedeho uhli aplynu. Vitej ekologicka elektromobilito.

Dela to proto, ze nema ropu.

Postavit svou existenci na necem, co funguje 10% roku a je závislé na teroristickych a nestabilnich statech v daleke cizine muze akorat ekodebil. Bohuzel pod krytim novinaru ovladli celou bilou civilizaci.

F. Kusák 22.2.2024 9:38

Tak srovnejte ekologičnost výroby elektřiny z uhlí a z LNG. Taky žádná sláva. A pak, jak jste si mohl přečíst, nástup OZE v Číně je famózní, ale hlavně racionální, bez zbytečné ideologie. No a vůbec, když hodně vyrábějí, spotřebují hodně energie a uhlí mají dostatek, tak co se Vám nelíbí. Moderní uhelné elektrárny, které Číňané postupně stavějí a likvidují ty staré technologie, zas až tak špinavé nejsou.

L. Novák 22.2.2024 10:15

Troubo, v Číně probíhá elektrifikace, kterou jsme u nás zažívali snad před 70-100 lety. A když jsme tak hloupí, že Čínu dotujeme stamiliardami EUR, tak se nediv, že se toho chytli taky... ;-D

P. Diviš 22.2.2024 10:41

Zas až tak špinavé nejsou, ale stejně nás přemoudrá EU nutí k jejich odstavování. :-P

R. Tichý 22.2.2024 12:17

Tak to jo, ty budes odbornik. Tak proc my musime uhelne elektrarny oddtavovat? A garantuju, ze nase jsou vyrazne cistejsi nez bajecne cinske.

Greendeal, elektromobilita a dalsi ekoidiocie nemaji s ekologii nic spolecneho.

J. Jurax 22.2.2024 13:08

Ale mají žel hodně společného s EU, potažmo Evropskou komisí.

J. Roškota 22.2.2024 10:22

Dělají to především proto, že obrovské čínské aglomerace jsou čas od času udušené ve smogu.

J. Jurax 22.2.2024 13:05

Ano.

Ekodebil nebo Evropská komise v čele s paní z Leyenu.

P. Kubáč 22.2.2024 9:04

Obávám se že vzledem k rozdílu ceny elektromobilu / spalovacího auta - budete na provoz toho spalovacího mít na dlouhá léta, i kdyby elektřina byla zadarmo. Proto je třeba spalovací auta povinně osadit elektronickými "asistenty", které z řízení učiní utrpení, majitelé spalovacích aut drasticky zdanit, šikanovat, a nakonec klasická auta zakázat.

Nemluvě o tom, že elektromobil je krásným příkladem moderní - privatizace zisků a "socializace" nákladů.

Nemluvě o tom, že matička příroda v našem metabolismu používá elektronové přenašeče podobné bateriím, ale pro jejich nestabilitu a nízkou účinnost v nich má uloženo energie jen na desítky sekund vše ostatní bereme z cukrů a zejména z tuků, které spolu s ropou, která z tuků vznikla je energeticky nejbohatší chemicky stabilní sloučenina známá v tomto vesmíru.

Paradoxně moderní spalovací motory v přeměně ropy na pohyb jsou o pár procent účinnější než svaly v přeměně tuků na pohyb - což samo o sobě je důkazem, že spalovací auta prakticky dosáhla maxima možného - kam se účinnost celého řetězce - elektrárna - rozvod - nabíječka - baterie - motor elektromobilu - ještě dlouho nepodívají.

Mám dokonce pochybnosti jestli zlaté tele zeleného náboženství - nabíjení elektromobilu domácím solárem - nakonec nevede k větší celkové produkcí CO2 při výrobě těch solárů a baterií - než klasická petrochemie a "normální" auto spalující benzín.

L. Novák 22.2.2024 9:15

Hlavně to "nabíjení solárem" je jeden velký nesmysl, vzhledem ke sutečnosti, že v zimě nenabijete ze slunka skoro nic, a v létě zase přes den obvykle autem jezdíte... :-)

V. Vérosta 22.2.2024 9:43

ano, tohle je jádro pudla, souhlas! Kde vzít ekologickou elektřinu?? Nevím. Teda vím, jaderky.

F. Kusák 22.2.2024 9:52

No, to jste objevil Ameriku. Jenže když svítí, tak jsou provozní náklady minimální. A není pravda, že musíte mít dotovanou fotovoltaiku. Já jsem si ji pořídil velmi levně a bez dotace a používám ji pouze jako doplněk vlastního energetického mixu. To dělám já, co děláte vy je jen a jen vaše věc.