Diskuze
ELEKTROMOBILITA: Jak nám to Číňané nandali
Děkujeme za pochopení.
F38r32a55n48t75i30š18e98k 35N59a54v85r53á64t39i19l
Vše je o praktickém přístupu. Zatímco lenivý a přežraný evropan přemítá a žije v iluzích, Číňan přistupuje k reálnému životu prakticky. Jak o tom hovoří sto let starý vtip. Dva Číňané sledují v Šanghaji britské gentlemany hrající tenis. Pak se diví: "Proč se honí v tom vedru a raději si na to někoho nenajmou?"
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/122012/20122012167F9018909A4430E99BC63E85AA8AF0.jpg)
V39l18a12d41i85m85í88r 54V87é10r95o49s68t12a
Už to chápu, elektroauta jsou vlastně ekologická katastrofa, protože znamenají výrazné zvýšení emisí CO2, zvlášť v Německu, kde se auta nabíjejí většinou z uhlí. A kecy zelených, že se uhelky zavřou jsou zcela mimo mísu. Naopak Německo bude muset postavit nové uhelky, jinak se to nenabije a nenabije. Jooo! A auty se jezdí přes den a nabíjí v noci, že? Takže soláry se nabíjení moc neúčastní, to je snad jasné. Leda by se nabíjení elaut v noci a v zimě zakázalo. Skvělý koumix!
L12a59d39i45s22l38a89v 33N60o16v66á31k
Žijeme v Kocourkově. A mám dojem, že autor tento kocourkov hromadou nepřehledných dat ještě podpořil...
Chtěl bych vidět domácnost, která odebírá elektřinu ze sítě ČR za 3 Kč/kwh... (včetně všech poplatků s dodávkou el. energie spojených),
Možná někdo, komu distributor umožnil odběr založený na spotové ceně v daném okamžiku. Je to v podmínkách ČR vůbec možné?
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/102021/131020219739FE3916F6173747D85AA0384B58B9.jpg)
P42. 28P47o27s72p49i95s90i25l
Je to nesmysl.
Důvodem, proč elektromobily nepřibývají vyšším tempem, jsou samozřejmě vysoké pořizovací náklady a omezený dojezd u nejlevnějších EV.
Cena za kWh je podružná. Lidé jsou zvyklí za palivo zaplatit 2 - 2,5 Kč/km u menších a středních aut a nikdo se z toho nehroutí. Když budou jízdní náklady u EV výrazně nižší, tak fajn, ale když nebudou, překážka to nebude.
Ovšem co se vstupní ceny týká - Češi (fyzické osoby) většinově kupují ojetiny a průměrná cena ojetiny je pod 300 t. Za ty peníze se použitelný rodinný EV koupit zkrátka nedá. Až -a ne dřív- bude v bazarech dostatečný výběr EV velikosti Octavia (což je dlouhodobě nejžádanější auto v bazarech) za ceny srovnatelné s auty se spalovacími motory, pak teprve bude překonaná první překážka v tom, aby auta EV začaly na našich silnicích přibývat masověji.
J85a57n 24M70a16c35h62á36č39e95k
Jsou i jiné problémy, např. Kde budeme brát asfalt na silnice. V ropě je ho poměrně málo
R12o51m16a56n 95L74a63n53g69e16r
Pojede se na rozemleté PET flašky. A ještě bude povrch zálohovaný!
I70g37o56r 52P76á85v71e85k
Ono to ,,odpadní" teplo z chlazení motoru taky má svůj význam v půlročním období a uvažovat jestli si mohu pustit topení nebo klimatizaci aby dojel nebo po čekání v zacpě a mrazu se vůbec rozjel - tetka Šromková by jistě řekla - dajtě mi pokuj s elektroauty
J50o23z10e91f 83K65o74s58t51e59l35a92n83s90k42ý
Poněkud schizofrenní článek. Nevím, co si o něm myslet. Střed je ok, ale v úvodu a na závěr bylo třeba na elektromobilitu pořádně nakydat hnůj. Až mám takový dojem, že to autor udělal záměrně proto tak, aby mohl do článku "propašovat" i objektivní informace o elektrovozech.
Něco jako když se za komunistů v odborných časopisech objevil popis zajímavého technického řešení používaného na Západě. Povinně ale v článku čtenáři muselo být vysvětleno, že i přes tuhle technologickou vyspělost na Západě pořád existuje vykořisťování dělnické třídy, nezaměstnanost atd. atd.
Když už není elektrovozům co vyčítat, tak se hodí i argument, že čínská energetika jede na uhlí. Což je i není pravda. Důležitý je ovšem úhel pohledu - zda někoho zajímá aktuální stav - tedy něco jako fotka, nebo vývoj, čili trend. Což je něco jako film.
Ještě v roce 2011 se fosilní paliva podílela v Číně na výrobě primární energie (tedy nejen elektrické, ale veškeré energie) 92,18 %. Pamatujeme si na Olympiádu v Číně v roce 2008, jaké obrovské problémy se smogem v Pekingu tehdy byly. V roce 2022 to již bylo "jen" 81,62%. Za 11 let pokles o 10,56 procentního bodu. V tom samém časovém úseku 11 let stoupl podíl výroby primární energie z OZE ze 7,08% na 16,02 %. Pokud někomu nesedí čísla, je to způsobeno nárustem podílu jaderné energie. Podíl tolik přetřásaného uhlí na celkové spotřebě energie klesl ze 70,66 % v roce 2011 na 55,47 %v roce 2022. Tedy o 15 procentních bodů za 11 let.
Třeba si uvědomit, že v Číně se vyrábí téměř vše a pro celý svět, a že Čína již 40 let roste tempem 6 % (současnost) až 10 % ročně. Na to vše Čína potřebuje gigantické množství energie, zejména elektřiny. Její produkce elektřiny vzrostla z 4 713 TWh v roce 2011 na v roce 2022 na 8 849 TWh. Tedy o 87,7 % za pouhých 11 let (!) A i přesto se Číně daří snižovat závislost od fosilních paliv. Podíl uhlí v té době klesl z 78,31 % na 61 %. Tedy o 17 procentních bodů, ovšem při růstu spotřeby elektřiny o 87 % (!) V absolutních číslech se z uhlí v roce 2011 v Číně vyrobilo 3 691 TWh
J49o19z81e76f 23K67o67s75t97e95l58a10n70s93k29ý
... se z uhlí v roce 2011 v Číně vyrobilo 3 691 TWh elektřiny, v roce 2022 to bylo 5 398 TWh. Výroba elektřiny z uhlí tedy za těch 11 let vzrostla o 46 %.
Na těchto číslech je krásně vidět, jak se dá se statistikou kouzlit. Stačí jen vybrat ty "správné" čísla. Výroba elektřiny z uhlí v Číně za 11 let vzrostla o 46 % měřeno v absolutních jednotkách kWh. Ale současně její podíl v tom samém období kles o 17 procentních bodů. Samozřejmě rozumět významu obou čísel není dáno každému. A podle toho pak vypadají i interpretace statistik.
Co se týče OZE, v roce 2011 se pomocí "větru" v Číně vyrobilo 74,10 TWh elektřiny a pomocí solárů 2,61 TWh. V roce 2022 to již bylo 762,7 TWh z větrníků a 427,72 TWh ze solárů. Produkce elektřiny z větrníků tedy za 11 let stoupla více jak 10krát, se solárů ovšem 164krát (!) Mimochodem loni Čína instalovala více solárů než veškerý svět spolu rok předtím.
Při posuzování vývoje čehokoliv třeba brát v potaz především trend, tedy relativní čísla. U růstu ekonomiky jsou obvykle udávají jen procenta, objem v korunách nebo jiné měně se uvádí zřídka. Z tohto úhlu pohledu je třeba se dívat na vývoj v Číně. Při správném pohledu se z toho dá odvodit další vývoj, ale taky to, čemu bude Evropa čelit v příštích letech.
Např. doslovně gigantický růst výroby energie z větrníků a solárů znamená, že A. Čína má obrovské kapacity, kterými je schopna zahltit Evropu, B. Čína to vyrábí v takových objemech přinášejících úspory z rozsahu, že na ceny čínských výrobců ještě dlouho nikdo nedosáhne. Zkrátka Čína svými větrníky a soláry co nevidět zaplaví celý svět. A jelikož ten samý vývoj (i cenový) je i u výroby baterií, bude to platit i o čínských elektrovozech. Uvedu 2 čísla: největší světový producent baterií čínská firma CATL odhaduje, že náklady na 1 kWh v bateriích letos klesnou o 50 % a v příštím roce o dalších 30%. Mimochodem již loni ceny klesly o 30 %. Ze současných 80-110 USD (ceny na úrovni článků a packů) za 1 kWh bychom se do 2 let měli dostat pod 50 USD. Mimochodem cena
P76e84t25r 94L19a66b50a81j
Možná mohl pan Wágner taky zmínit, že Čína sice staví nejvíc nových uhelných elektráren, ale taky staví nejvíc jaderných elektráren a nejvíc OZE na světě.
A i to ježdění na elektriku z uhelek dává smysl, protože emise elektráren se vypouštějí v řídce osídlených oblastech a 200m vysoko, ale v hustě zalidněných centrech velkých měst pak lokální emise už nevznikají.
M47i32r13o28s76l31a78v 93K12o58c37i76á88n
A to tam ty emise zůstanou?
Pro hustě osídlená města je elektromobilita výhoda - jestliže bude kde a čím je dobít. V Praze není ani kde zaparkovat a elektrická síť tam nic moc víc nezvládne. Kromě toho, výhodné to je, když máte dvě auta, nebo nikam jinam než po svém městě (skoro) nejezdíte.
Dokud ale nebudeme mít víc jaderných elektráren, jezdí u nás elektromobily z velké části na hnědé uhlí, které se u nás nejenom spálí, ale i těží, což se dá za ekologické považovat těžko.
O18. 37M55.
Ano, pokud započítáme poplatky za distribuci a daně, tak se s elektromobilem pod korunu za km nedostaneme, nebo jen velmi obtížně - a to jen v tom ideálním případě. A pokud bychom od ceny benzínu odečetli spotřební daň, tak se dostaneme pod 2 Kč / km. A naopak, počítejme s tím, že jak bude počet elektromobilů narůstat, tak bude stát potřebovat nahradit výpadek spotřební daně z uhlovodíkových paliv, takže nějakou daň bude muset zvýšit - nejspíš to bude daň z elektřiny - avšak nejen pro auta, ale pro všechny.
P41e26t84r 68L25a57b79a65j
I pod korunu celkem jo. Aktuální cenu mám cca 3.80 Kč/kWh za silovku a 1.45 Kč/kWh za distribuci v NT. Takže dohromady cca 5.30 Kč/kWh. A za 15 kWh/100km to normální řidič udělá. Takže celkem spolehlivě pod 1 Kč/km.
A to je cena v únoru, tedy v drahém období. Za chvíli začne období 9-měsíčního energetického blahobytu s přebytky elektřiny ze solárů.
![Foto](http://1gr.cz/data/ipas/avatar/102019/16102019A6E72EDAB02CA5529C09B5AA6600D84B.jpg)
M15i40r17o15s27l57a83v 82Š68e10j39n89a
Tohle je od pana Wagnera konečně článek, který popisuje výhody i nevýhody elektromobility bez předsudků. Dřívější averze k elektromobilum u pana Wagnera zmizela a článek má hlavu a patu.
J63. 49G98a76n26a64u97r
Má kulové!Až bude elektrodebilita bez dotací(!!!) tak dejme tomu.Jinak je to zlodějna!!!
O63. 92M80.
Uhlí rozžhavíte bez přístupu vzduchu a pustíte na něj vodní páru. Při té vysoké teplotě se voda rozloží na vodík a kyslík, kyslík zreaguje s uhlíkem na CO. Pak to buď komplet spálíte a získáte teplo + CO2 + H2O, nebo ten vodík z toho izolujete a ten pak na vodu spslujete samostatně; zbývá vám CO, který nejspíš spálíte na fleku a vyrobíte z něj teplo a elektřinu. A když z toho ten vodík izolovat nebudete, tak z té směsi pomocí Fischer-Tropschovy syntézy můžete vyrobit venzín, jak to za války dělali Němci v Maltaji (Záluží u Litvínova).
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz