29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

ELEKTROMOBILITA: Jak nám to Číňané nandali

Na rozdíl od čínských poměrů je domácí nabíjení u nás hlavní myšlenkou elektromobility.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 22.2.2024 11:47

Číňani si budou brzy na práci najímat soudruhy z Brusele, jako jsi třeba ty, soudruhu... ;-D

V. Vérosta 22.2.2024 7:11

Už to chápu, elektroauta jsou vlastně ekologická katastrofa, protože znamenají výrazné zvýšení emisí CO2, zvlášť v Německu, kde se auta nabíjejí většinou z uhlí. A kecy zelených, že se uhelky zavřou jsou zcela mimo mísu. Naopak Německo bude muset postavit nové uhelky, jinak se to nenabije a nenabije. Jooo! A auty se jezdí přes den a nabíjí v noci, že? Takže soláry se nabíjení moc neúčastní, to je snad jasné. Leda by se nabíjení elaut v noci a v zimě zakázalo. Skvělý koumix! ;-D ;-D

L. Novák 22.2.2024 7:46

Žijeme v Kocourkově. A mám dojem, že autor tento kocourkov hromadou ;-O nepřehledných dat ještě podpořil...

Chtěl bych vidět domácnost, která odebírá elektřinu ze sítě ČR za 3 Kč/kwh... (včetně všech poplatků s dodávkou el. energie spojených), :-P [>-] Možná někdo, komu distributor umožnil odběr založený na spotové ceně v daném okamžiku. Je to v podmínkách ČR vůbec možné?

https://spotovka.cz/

Z. Lapil 22.2.2024 8:13

Nepletu-li se, autor psal o ceně "holé" elektřiny. Distribuční a všelijaké příplatky na OZE zmínil zvlášť. A ano - nevyčíslil.

F. Kusák 22.2.2024 8:20

No samozřejmě, ale to pan Novák přehlédl.

L. Novák 22.2.2024 8:29

Ne, vážený! Aby to byla SERIÓZNÍ INFORMACE, pak MUSÍ BÝT UVEDENA CENA KOMPLETNÍ, tedy cena, kterou odběratel ZAPLATÍ. Jinak se jedná o informační ;-O podvod podobně, jako když obchod s čímkoliv uvádí ceny bez DPH, nikoli kompletní cenu, která je účtována zákazníkovi. ;-)

L. Novák 22.2.2024 8:53

P.S.:

Pro mou domácnost mi vyšla při běžném tarifu E.on a roční spotřebě 1 MWh kompletní cena elektřiny 10 Kč/kWh; (včetně poplatku za odběrné místo).

K. Wágner 22.2.2024 9:10

Tak to pak u mnoha nabíječek elektromobilů jsou nižší ceny za 1 kWh než u Vás doma ;-D

K. Wágner 22.2.2024 10:06

V článku se hovoří o orientačních cenách a tabulkových holých cenách, kdo cítí potřebu se dozvědět konkrétní, přesné informace, má k ruce internet, díky kterému každý diskutuje pod tímto článkem, jehož účelem není kopírovat ceníky. Jinak, pokud si to nedokážete najít, sazba D27d - Dvoutarifová sazba s operativním řízením doby platnosti nízkého tarifu po dobu 8 hodin pro elektromobil v roce 2024, základní ceníky E.ON Energie, PRE - Pražská energetika a ČEZ Prodej, tedy celková cena, co je zákazníkovi účtována v nízkém tarifu: 6,21, 5,79, 6,21 za 1 kWh v Kč včetně DPH.

Zdroj: https://www.tzb-info.cz/ceny-paliv-a-energii/14-ceny-elektriny#D27d

J. Matěna 22.2.2024 8:58

Ano, a záměrně. Opačně a méně nekorektním přístupem mohu uvést celkovou cenu elektřiny a porovnat s cenou benzínu bez spotřební daně.

Z. Lapil 22.2.2024 11:38

Inu, mohl. Pokud například vidí do číny, kolik tam stojí elektřina "v zásuvce". Kdyby srovnával cenu jablek na stromě s cenou štrůdlu, bylo by to horší,

J. Jurax 22.2.2024 13:23

Ono uložit si přes den elektřinu ze solárů do aku v garáži a v noci si z nich dobít auto není neřešitelné.

Chce to jen mít garáž, patřičně dimenzované soláry a patřičně dimenzované baterie. Přinejmenším v létě by to fungovalo, v zimě ale nevím. Třeba mne znalejší poučí.

P. Pospisil 22.2.2024 7:11

Je to nesmysl.

Důvodem, proč elektromobily nepřibývají vyšším tempem, jsou samozřejmě vysoké pořizovací náklady a omezený dojezd u nejlevnějších EV.

Cena za kWh je podružná. Lidé jsou zvyklí za palivo zaplatit 2 - 2,5 Kč/km u menších a středních aut a nikdo se z toho nehroutí. Když budou jízdní náklady u EV výrazně nižší, tak fajn, ale když nebudou, překážka to nebude.

Ovšem co se vstupní ceny týká - Češi (fyzické osoby) většinově kupují ojetiny a průměrná cena ojetiny je pod 300 t. Za ty peníze se použitelný rodinný EV koupit zkrátka nedá. Až -a ne dřív- bude v bazarech dostatečný výběr EV velikosti Octavia (což je dlouhodobě nejžádanější auto v bazarech) za ceny srovnatelné s auty se spalovacími motory, pak teprve bude překonaná první překážka v tom, aby auta EV začaly na našich silnicích přibývat masověji.

J. Ganaur 22.2.2024 7:48

;-D;-D;-DJen nový akumulátor je dražší....

L. Novák 22.2.2024 7:50

Pak ale narazíte na problém, kolik ještě zbývá "ojetému" akumulátoru z původní kapacity, kdy auto bylo nové. Protože výměna baterky či jakákoliv oprava jsou v servisu velmi drahé...

Z. Lapil 22.2.2024 8:32

Kolega, řekněme poučený nadšenec, schopný o věci mluvit technicky a dlouho, mi nedávno tvrdil, že pokles kvality akumulátoru v čase za A/ zdaleka není tak hrozný, jak se tvrdí, a B/ dosud se výrazně zlepšoval. Jeden z jeho argumentů: Tohle (nějaký Mercedes; jo, JE bohatej) je úplně jiné auto, ve smyslu akumulátorů, dojezd a tak), než to předtím.

Z druhé strany: naučil jsem se jezdit auty z druhé ruky, a nevybavuju si, že bych někdy byl nucen řešit motor. Jo, jednou, u Dokru predelaneho na plyn zlobil po letech provozu ten plyn. Ale to auto mi pak pod rukama vzplálo plamenem, myslím si, že od elektřiny (motorek větrání/topeni. Nikdo to nezkoumal, hasiči a následně pojišťovna se spokojili s tím, že jsem ho nezapálil schválně.

L. Novák 22.2.2024 8:37

Tak si kupte ojetý elektromobil s akumulátorem za půl milionu a dejte nám vědět, jak jste dopadl a jestli takový nákup měl smysl... :-P

Z. Lapil 22.2.2024 11:23

To nemusím zkoušet, stačí vědět, jaké jezdím vzdálenosti se střední dobou návratu řekněme čtvrt roku, a vyjde mi, jaké auto potřebuju. Auto se zaručeným dojezdem 200km to není, nezávisle na trakci.

Mimochodem - půl miliónu je moc: https://www.aaaauto.cz/cz/nissan-leaf/car.html?id=634218344#make=87&model=2206.

Zaujalo mě: nabídka v onom bazaru udává "zdraví baterie", většinou 90%, jen z r. 2015 80% (ten pořídíte za 240 000), ale dojezd 270 km mají všechny vozy totožný.

M. Novák 22.2.2024 8:41

Pokles je jedna věc a náhlá smrt akumulátoru je úplně jiný proces. Pokles spočívá v degradaci elektrod a elektrolytu, náhlá smrt je způsobena výrůstky kovových vláken na elektrodách které za 8-12 let zkratují akumulátor. Koupit elektromobil starší 6 let je sázka do loterie. Zlepšit by to měly akumulátory s pevným elektrolytem.

J. Matěna 22.2.2024 8:47

Přesně všichni řeší pokles kapacity, ale o fatální závadě nic. I když se na autě podělá něco drahého, tak je to u běžného auta tak do 30.000 Kč (turbo, EGR, vstřik,.....)

To se dá riskovat. Ale ta stará baterka je pro odvážné a bohaté.

Z. Lapil 22.2.2024 11:33

Jak píšete - je to sázka do loterie, ale to je každé staré auto.

Jeden z problémů nové doby vidím v představě, že cokoliv musí být dokonalé. Přece když kupuju ojetou věc (novou nakonec taky), MUSÍM si být vědom možnosti nějakého selhání. Ne že bych doteď věděl o možnosti náhlé smrti akumulátoru, ale je mi jasné, že před těmi bratru deseti roky to byla technologie v plenkách (nabíjecí akumulátor této velikosti), takže její nákup po iks letech v provozu potřebuje chladnou hlavu.

J. Macháček 22.2.2024 6:55

Jsou i jiné problémy, např. Kde budeme brát asfalt na silnice. V ropě je ho poměrně málo

R. Langer 22.2.2024 7:05

Pojede se na rozemleté PET flašky. A ještě bude povrch zálohovaný! ;-D

Z. Linda 22.2.2024 7:08

A v duhových barvách!;-)

K. Wágner 22.2.2024 12:29

Tak on už dochází i ten obyčejný písek... ;-D

I. Pávek 22.2.2024 6:54

Ono to ,,odpadní" teplo z chlazení motoru taky má svůj význam v půlročním období a uvažovat jestli si mohu pustit topení nebo klimatizaci aby dojel nebo po čekání v zacpě a mrazu se vůbec rozjel - ;-D tetka Šromková by jistě řekla - dajtě mi pokuj s elektroauty

J. Kostelanský 22.2.2024 3:39

Poněkud schizofrenní článek. Nevím, co si o něm myslet. Střed je ok, ale v úvodu a na závěr bylo třeba na elektromobilitu pořádně nakydat hnůj. Až mám takový dojem, že to autor udělal záměrně proto tak, aby mohl do článku "propašovat" i objektivní informace o elektrovozech.

Něco jako když se za komunistů v odborných časopisech objevil popis zajímavého technického řešení používaného na Západě. Povinně ale v článku čtenáři muselo být vysvětleno, že i přes tuhle technologickou vyspělost na Západě pořád existuje vykořisťování dělnické třídy, nezaměstnanost atd. atd.

Když už není elektrovozům co vyčítat, tak se hodí i argument, že čínská energetika jede na uhlí. Což je i není pravda. Důležitý je ovšem úhel pohledu - zda někoho zajímá aktuální stav - tedy něco jako fotka, nebo vývoj, čili trend. Což je něco jako film.

Ještě v roce 2011 se fosilní paliva podílela v Číně na výrobě primární energie (tedy nejen elektrické, ale veškeré energie) 92,18 %. Pamatujeme si na Olympiádu v Číně v roce 2008, jaké obrovské problémy se smogem v Pekingu tehdy byly. V roce 2022 to již bylo "jen" 81,62%. Za 11 let pokles o 10,56 procentního bodu. V tom samém časovém úseku 11 let stoupl podíl výroby primární energie z OZE ze 7,08% na 16,02 %. Pokud někomu nesedí čísla, je to způsobeno nárustem podílu jaderné energie. Podíl tolik přetřásaného uhlí na celkové spotřebě energie klesl ze 70,66 % v roce 2011 na 55,47 %v roce 2022. Tedy o 15 procentních bodů za 11 let.

Třeba si uvědomit, že v Číně se vyrábí téměř vše a pro celý svět, a že Čína již 40 let roste tempem 6 % (současnost) až 10 % ročně. Na to vše Čína potřebuje gigantické množství energie, zejména elektřiny. Její produkce elektřiny vzrostla z 4 713 TWh v roce 2011 na v roce 2022 na 8 849 TWh. Tedy o 87,7 % za pouhých 11 let (!) A i přesto se Číně daří snižovat závislost od fosilních paliv. Podíl uhlí v té době klesl z 78,31 % na 61 %. Tedy o 17 procentních bodů, ovšem při růstu spotřeby elektřiny o 87 % (!) V absolutních číslech se z uhlí v roce 2011 v Číně vyrobilo 3 691 TWh

J. Kostelanský 22.2.2024 3:41

... se z uhlí v roce 2011 v Číně vyrobilo 3 691 TWh elektřiny, v roce 2022 to bylo 5 398 TWh. Výroba elektřiny z uhlí tedy za těch 11 let vzrostla o 46 %.

Na těchto číslech je krásně vidět, jak se dá se statistikou kouzlit. Stačí jen vybrat ty "správné" čísla. Výroba elektřiny z uhlí v Číně za 11 let vzrostla o 46 % měřeno v absolutních jednotkách kWh. Ale současně její podíl v tom samém období kles o 17 procentních bodů. Samozřejmě rozumět významu obou čísel není dáno každému. A podle toho pak vypadají i interpretace statistik.

Co se týče OZE, v roce 2011 se pomocí "větru" v Číně vyrobilo 74,10 TWh elektřiny a pomocí solárů 2,61 TWh. V roce 2022 to již bylo 762,7 TWh z větrníků a 427,72 TWh ze solárů. Produkce elektřiny z větrníků tedy za 11 let stoupla více jak 10krát, se solárů ovšem 164krát (!) Mimochodem loni Čína instalovala více solárů než veškerý svět spolu rok předtím.

Při posuzování vývoje čehokoliv třeba brát v potaz především trend, tedy relativní čísla. U růstu ekonomiky jsou obvykle udávají jen procenta, objem v korunách nebo jiné měně se uvádí zřídka. Z tohto úhlu pohledu je třeba se dívat na vývoj v Číně. Při správném pohledu se z toho dá odvodit další vývoj, ale taky to, čemu bude Evropa čelit v příštích letech.

Např. doslovně gigantický růst výroby energie z větrníků a solárů znamená, že A. Čína má obrovské kapacity, kterými je schopna zahltit Evropu, B. Čína to vyrábí v takových objemech přinášejících úspory z rozsahu, že na ceny čínských výrobců ještě dlouho nikdo nedosáhne. Zkrátka Čína svými větrníky a soláry co nevidět zaplaví celý svět. A jelikož ten samý vývoj (i cenový) je i u výroby baterií, bude to platit i o čínských elektrovozech. Uvedu 2 čísla: největší světový producent baterií čínská firma CATL odhaduje, že náklady na 1 kWh v bateriích letos klesnou o 50 % a v příštím roce o dalších 30%. Mimochodem již loni ceny klesly o 30 %. Ze současných 80-110 USD (ceny na úrovni článků a packů) za 1 kWh bychom se do 2 let měli dostat pod 50 USD. Mimochodem cena

L. Novák 22.2.2024 7:55

Troll Kostelanský jako obvykle vylepil tuny reklamních blábolů... ;-D

F. Kusák 22.2.2024 8:18

Víte, pane, nejde ani tak o ta čísla samotná, ta nemusí být přesná, ale o trend, a ten je fascinující. A pokud jste tam nebyl, tak nemluvte, působíte pak jak pantáta Bezoušek, ale ten měl k pražským činžákům alespoň úctu, kdežto vy působíte jako ignorant.

Ovšem tento fascinující růst se netýká jen Číny. Prudce se rozvíjí i další státy v Asii. I tam se dějí úžasné věci. Já bych si přál, aby se konečně vzpamatovala Evropa, tedy zejména my. Ale když slyším a vidím tu všeobecnou zabedněnost, sebestřednost a lenost, tak těch pár schopných a podnikavých to nezmění. Doufejme jen, že zatím.