9.5.2021 | Svátek má Ctibor


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Pamětník starejch dob 13.8.2008 15:55

Je jasné, že odborníci NEVĚŘÍ, že se s bezolovnatou pájkou dá

dělat kvalitně, jinak by nebyly ty vyjímky. A docela pozoruhodné je, že zeleným nevadí, že se výrobky, provedené nekvalitní pájkou budou muset dříve vyhazovat, což je evidentní plýtvání.

zdeněk 12.7.2008 12:33

nevím přesně podrobnosti

možná má nějaké malé procento mědi.

Ccecil 11.7.2008 22:21

A jak je to s čínským dovozem?

Tam je to asi jedno.... Zlatá EU. Sama si řeže pod sebou větev.

Ccecil 11.7.2008 22:07

Re: No..

hlavně ten dopad ;-);-D

Kefalín 11.7.2008 21:44

Re: Re: 100% souhlas

K tomu pájení: i u ručního, o strojním nemluvě, není problém zajistit odtah par. Nevím o nikom, kdo by i bez toho byl tímto nebezpečím postižen, a to ženy v Tesle takto pracovaly celý život. Jiné, dokonce lepší, technologie akumulátorů samozřejmě existují, jen jsou dražší. Naopak SnPb pájka dosud uspokojivě nahrazena nebyla. Olovo se zcela jinak uvolňuje se stabilní slitiny a jinak ze zoxidovaného a sulfatovaného sintru v akumulátoru. Při jediné autonehodě se z poškozeného akumulátoru uvolní o mnoho řádů vyšší množství Pb, než je ho obsaženo v celé elektronice. Až se Vám to přihodí, věřím, že se přihlásíte k odpovědnosti za svou "ignoranci".

zet 11.7.2008 21:38

Preč s olovom!

Zaujímavý príspevok. So záujmom čakám, kedy úradníci EÚ zakážu tomu sprostému olovu olovu vyskytovať sa v prírode a je jedno v akej forme!

Kefalín 11.7.2008 21:34

Re: Re: na čem pracují vědci z celé EU a naší AV

O kousek jinde tvrdíte, že i bez Pb lze dosáhnout srovnatelné kvality. Zde zase správně připouštíte, že tam, kde jsou nějaké požadavky na kvalitu, se používá SnPb pájka.No a při jediné autonehodě se do prostředí dostane řádově více olova z akumulátoru, než ho majitel za celý život spotřebuje v elektronice.

Kefalín 11.7.2008 21:30

Re: Re: Re: dojemná starost

označil jste se zde sám za odborníka. Mohl byste sdělit, v jakém oboru?

Kefalín 11.7.2008 21:27

Re: Re: jsem autorem onoho článku

Soudím, že nejste odborníkem v elektronice. Musím Vás zklamat, stejné kvality dosáhnout NELZE, to Vám potvrdí každý odborník. Právě proto také platí výjimky pro leteckou a kosmickou techniku, pro průmyslovou elektroniku apod.

Sowfiw 11.7.2008 20:40

Re: hlavně patenty!

Tak nejak. Na 63/37 nikdo patent nema, ale kazda nova sraa/ccc/kaa ( kvuli cenzorovi) je chranena patentem.

Schumacher 11.7.2008 19:56

Čistý cín není vhodný.

Je citlivý na mráz, podléhá tzv cínovému moru. Proto se leguje přísadami. Pro potravinářství a rozvody vody mědí a stříbrem. Pro elektrotechniku je nejvhodnější slitina s olovem.

josef krouman 11.7.2008 19:12

Re: dojemná starost

to že je něco možné jinak ještě neznamená, že bylo nutné to staré měnit. Typické zanedbání kvanitativní analýzy. Ano, určité sloučeniny olova jsou toxické. Kolik se jich v podobě tištěných spojů dostane do potravinového řetězce, aby bylo dosaženo nebezpečné hladiny?

Dr. Růžek 11.7.2008 18:45

Re: zírám,

Ty jsi asi pomatený Brusil

honzak 11.7.2008 17:43

Re: Re: jsem autorem onoho článku

Propaganda, nic než propaganda....

zdeněk 11.7.2008 17:06

hlavně patenty!

Mickey Mouse už to má na 90 let, a protože jim to nechtějí přiřknout doživotně, zřejmě budou dále prodloužovat!

Staré technologie zakážou, aby všichni platili jejich autorské poplatky a ekologické daně!!!

Sowfiw 11.7.2008 17:02

Pred desetiletim sem se vyvojem bezolovnatych pajek zabyval.

A uz tehdy jsme vedeli , ze je to hovadina na kvadrat, ktera byla narizena ocasy z ouradu. v Evrope, ale chytl se toho podobny dobytek i v USA. Samosebou, ze na tom rada firem vydela, tak proc by do toho nesly. Kazda firma si muze patentovat "svou" slitinu, IR linky musi byt predelany, lita v tom dost penez. Kvalita spoju je mizerna, zivotnost znacne kompromitovana,tepelne zatizeni soucati daleko vetsi, ale koho to zajima. Neni bez zajimavosti, ze na dulezite veci napr zbrojni programy, se zadna tahle vylepseni pouzivat nebudou, to napovida hodne. Ma pocit, ze se lidstvo uvyhlaskuje a uvylepsuje zpet do jeskyn.

pavlik 11.7.2008 16:56

Re: jsem autorem onoho článku

Můžete mít kus pravdy. Záleží jakou elektroniku srovnáváme, je to taky o tom kolik stála televize před 15 lety, kolik stojí dneska a jaký je kurz. Když si koupíte kvalitní výrobek, tak vám taky vydrží. Prostě nejsme tak bohatí abychom si mohli kupovat levné věci. Nepochybuji o tom, že i s bezolovnatou pájkou se dá dělat kvalitně.

zdeněk 11.7.2008 16:55

proč nebyla norma zavedena až po zvládnutí technologie jako takové?

nebo po nalezení vhodných slitin?

tris 11.7.2008 16:50

No..

Mám podezření, že podobná věc se vyskytuje třeba v případě látky na paraglidy. Ty  ředidly ředtelné záťery na padák vydržely poněkud více než ty vodou ředitelné... jestli má větší dopad na životní prostředí jeden padák se starým zátěrem nebo 2 padáky s novým je pak otázka...

zdeněk 11.7.2008 16:50

nakonec se nejspolehlivější zatím jeví čistý cín

Tedy s čistotou 99,75%. Ovšem jeho technologie bude ještě dražší. A v komerční eletronice se zřejmě bude používat Sn96Ag4.

Uvědomte si i cenový rozdíl

- 1kg Sn60Pb40 stojí : 700Kč

- 1kG Sn95,5Ag3,8Cu0,7 : 1700Kč

ten rozdíl ceny bude zřejmě zaplacen v horší kvalitě výrobku.....

zdeněk 11.7.2008 16:43

jsem autorem onoho článku

Problém vidím v tom že se na novou technologii přešlo v době kdy NEBYLA adekvátní náhrada za pájku Sn63Pb37. Teprve teď se hledají odpovídající slitiny které by naše požadavky splnily.

Jestliže pájíte při vyšší teplotě, je jasné že teplotní šoky sníží životnost eletronickéch součástek.

Konečně, proč na to nejít z opačné strany? technologie Pb-free je stavěná na spotřební zboží které se skutečně po 2 letech vyhodí do popelnice. V dřívější době bylo zvykem že s jednou televizí či zesilovačem jste vydržel 10-15let. Dodnes máme doma televizi Samsung z roku 1992 či rádio Tesla z roku 1987.

To že jsou nové spoje technologický problém vám potvrdí každý kdo se eletronikou zabývá. Technologie Sn63Pb37 byla zaběhnutá láta a spolehlivá. Pokud porovnáme množství olova která vypouštěly do vzduchu auta když ještě jezdily na olovnatý benzín a olovo které se dostalo do přírody cestou vyhozených spotřebičů, dojdeme podle mě k řádově rozdílným výsledků. RoHS nebyla z ekologického hlediska nutná.

pavlik 11.7.2008 16:38

Re: Re: Re: Normy EU

Promiňte, vidím to z pohledu elektrotechnika, nápravové tlaky a poloměry oblouků mi opravdu nic neříkají. Netvrdím, že nemáte kus pravdy.

pavlik 11.7.2008 16:35

Re: Re: Re: na čem pracují vědci z celé EU a naší AV

šetřte silnými slovy, těmi nikoho o své odborné kvalifikaci nepřesvědčíte

pavlik 11.7.2008 16:33

Re: Re: dojemná starost

A ještě dodatek. Že neumíte dosáhnout při bezolovnatém pájení potřebnou kvalitu, tak to je především váš problém. Co se týče kontroly spojů, mají už dnešní integrované obvody zabudovaný většinou boundary scan, že ho neumíte použít za to opravdu nemůžu.

pavlik 11.7.2008 16:31

Re: Re: dojemná starost

pro nechápavé ještě jednou zopakuji. Mnoho součástek už v jiném provedení než RoHS compliant neseženete a to ani od výrobců v USA. Firmu Texas Instruments bych skutečně nepodezíral z ekoterorismu. Kdyby to byla taková pitomost jak píšete, tak by se k tomu nepřipojili a celá slavná direktiva RoHS by šla do kytek, protože většina elektrotechnické produkce se vyrábí mimo EU.

honzak 11.7.2008 16:28

Re: Re: Normy EU

UFF! Termín "přechodnost" (nápravové tlaky, poloměry oblouků, atd) nic neříká? Když sjednotíme napájecí a zabezpečovací systémy tak TAURUS projede z Tábora do Bechyně? PRD!

Vidím, že pán dělá na MDS či orgánu odvozeném...

pavlik 11.7.2008 16:27

Re: Re: zírám,

přečtěte si můj příspěvek z 11.07.2008 15:47

pavlik 11.7.2008 16:26

Re: 100% souhlas

Olovo je nebezpečné při pájení, je to látka, která způsobuje genetické poruchy. Navíc běžná spotřební elektronika skončí v popelnici a následně je spálena, takže co je tam se okamžitě uvolní do prostředí. Pro zacházení s olověnými akumulátory existuje speciální postup, jestli není dodržován je to důsledek ignorance lidí a je to na žalobu. Olověné akumulátory bohužel neumíme zatím nahradit, protože neexistuje jiná baterie, která by přežila teploty v rozsahu -40 až +60 stupňů.

honzak 11.7.2008 16:25

Re: Re: na čem pracují vědci z celé EU a naší AV

ty nejsi odborník, ty jsi vůl! Výstupní kontakty olověného startovacího akumulátoru se asi na desky přidělávají šroubkem, že?????