Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
EKONOMIE: Smí se kritizovat kapitalismus? Bezpochyby!
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
M. Pivoda 11.2.2022 20:55Cituji ze závěru článku anonyma: ... K úpravám kapitalismu se vyjádřil zcela přesně F. A. von Hayek: „Kapitalismus nikdo vědomě nevytvořil. Nebyl dost inteligentní. Náhodou jsme na něj narazili“. Komentář Kdyby členové Komunistické strany nebyli bývali (kapitalisticky) obchodovali, pak v Česku by se nikdy nemohla konat ani obchodní záležitost, zvaná Sametová revoluce 1989. |
M. Pivoda 11.2.2022 20:48První věta článku anonyma (vypelíchaného Modrého Ptáka):„Kdykoliv se objeví pouhý náznak kritického pohledu na kapitalistický ekonomický systém, je autor v diskusi pod čarou opovržlivě označen za komunistu ... " Komentář Správně mělo být napsáno "SKRYTÉHO komunistu". |
V. Braun 11.2.2022 18:35Nějak mi v článku chybí odkaz na právní rámec, že vše se musí dít v souladu se zákonem. To tam není zmíněno ani jednou. Je to důležité v souvislosti s tou společenskou nerovnováhou, protože bez zákonů chránících (do určité míry) tržně slabší, se trh zvrhne, protože silní si jej uzpůsobí pro sebe a v podstatě tržní soutěž přestane existovat. Tenhle Modrý Pták je zřejmě zastánce trhu bez přívlastků a bez regulace. Jak to v takovém případě funguje víme z devadesátých let, viz třeba nedávný dokument o lehkých topných olejích. |
P. Brich 11.2.2022 17:11Souhlas |
Š. Hašek 11.2.2022 16:06
|
M. Sedláček 11.2.2022 15:01
|
I. Schlägel 11.2.2022 11:50Tohle by se měli levičáci učit zpaměti. Ono by to asi nepomohlo. Jejich mozkovny mají od přírody problém s vnímáním reality. Kvůli ideologiím tam pro realitu nezbývá místo. |
R. Gramblička 11.2.2022 12:33Souhlas. Velice dobře napsaný článek. |
V. Bičík 11.2.2022 11:21Komentátor časopisu TIME Charles Krauthammer kdysi napsal: Existují přesvědčivé grafy a statistiky, které prokazují, že vyspělý kapitalizmus uspěl v konvertování individuální lidské chamtivosti do pozitivní síly, která je k prospěchu celé společnosti. |
M. Grundmann 11.2.2022 11:28Jenomže to již není pravda, nyní jde západní společnost opačným směrem. Ke konfrontaci každého proti každému. |
J. Kindl 11.2.2022 11:44Ta konfrontace se projevuje jak ???? To by mě zajímalo |
M. Grundmann 11.2.2022 11:53Nárůstem parazitického chování ve společnosti, kdy jedna skupina lidí žije na úkor druhé skupiny lidí. Stále více lidí se stará pouze o sebe a vůbec nebere ohled na důsledky svého chování na své okolí.
Nejkřiklavějším příkladem je rozpad rodiny a jejich nahrazení matkami samoživitelkami. Jedná se o historicky unikátní jev, kdy ženy hromadně přestaly respektovat základní pravidla lidské společnosti, na kterých je založeno lidstvo od svých samotných počátků. Rodina u lidí nebo jejich předků existuje téměř 4 milióny let a ženy ji dnes zrušily během dvou generací.
Jiným příkladem je spekulace s investičními byty, pozemky a nemovitostmi vůbec, která brání mnoha normálním lidem normálně žít. |
Z. Lapil 11.2.2022 12:39Co má rodina co dělat s trhem? Leda že byste redukoval rodinu na kšeft, a to není tak úplně pravda, jinak by pánové chodili na večeři do restaurace a za zábavou do nočního klubu. Spekulace s byty ničemu nebrání, cena bytů roste mj. proto, že stát předepisuje drahá technická pravidla (izolace například) a zejména proto, že stát způsobuje umělý nedostatek (obtížně průchodné povolování výstavby). Aneb spekulant nespekuluje proto, že by mě neměl rád (jelikož mě nezná, jsem mu srdečně jedno), ale že chce maximalizovat svůj kapitál:může ho dát na vkladní knížku s jakous takous jistotou úroku nebo koupit byt a počkat, až ten byt prodá dráž s rizikem, že někdo jiný lstivě postaví jiný byt - samozřejmě pokud stát dovolí - a ten spekulantův zlevní. Nebo tu spekulaci vezměte z druhé strany: mám barák s několika málo byty a s nebytovými prostorami. Pokouším se ho prodat za cenu - tvrdím - nepříliš vysokou. Kdo je ten můj nepřítel, který si ho nechce koupit? Nebo: je mým nepřítelem ten, kdo by ho chtěl "skoro zadarmo"? Ať dumám, jak dumám, nepřátelství v tom nikde nevidím. |
R. Gramblička 11.2.2022 12:47a čeho důsledkem je rozpad rodiny a nárůst samoživitelek? Důsledkem regulací státu, kdy ten nabízí takovým osobám podporu a dává jim tak najevo: "k čemu vám je chlap a společný svazek v manželství, když vás můžeme dotovat i samotnou? Nehledejte partnera, podporujte sociální stát" |
M. Grundmann 11.2.2022 13:07Rozpad rodiny je dán tím, že ženě bylo dáno právo se chovat v osobním životě tržně. Žena v dnešní společnosti nemusí skládat účty nikomu a nikdo nemá právo ji mluvit do jejího osobního života. A pokud její rozhodnutí vedou ke katastrofě, mají ostatní povinnost se o ni zcela netržně starat bez jakékoliv protislužby z její strany. |
R. Langer 11.2.2022 14:20Ale to NENÍ tržní chování, pane! To je PRAVÝ OPAK! |
J. Jurax 11.2.2022 19:52Jenže totéž platí i o mužích ... |
J. Kindl 11.2.2022 13:59To mluvíte o osobě????? Pokud někdo potřebuje pomoc, tak se neznámí lidé složí a pošlou peníze. Která skupina parazituje na druhé ???? Ten, kdo zaměstnává, tak dává práci a peníze tomu, kdo u něj pracuje a k tomu dává benefity. To je to parazitovaní ???? Rozpad za komunistů nebyl, protože, když se žena rozvedla, tak neměla kam jít. Domu by ji nevzaly a tak ji nezbylo než žít s tím, koho si vyvolila dál. Stejné to bylo na straně manžela. Spekulace s byty byla i za komunistů. Čekalo se na byt 10 let a zrychlit to šlo pomocí úplatku. Spekulace s byty umožňuje pokřivený trh. Zákon trhu zní, čeho je málo je drahé a to se týká bytů. Proč je bytů málo, protože než se začne stavět, tak vyřízení všech povolení trvá více jak 5 let. |
M. Grundmann 11.2.2022 14:05Na ostatních parazituje například ten, kdo si vezme hypotéku, nakoupí pozemky a ty pak se ziskem později prodá. To je nejkřiklavější případ ekonomického parazitismu. |
J. Kindl 11.2.2022 15:59Proč, podle mě to není parazit, ale šikovný člověk. Přeci si nevezme hypotéku a pak to prodá se ztrátou. Pak je to ale vůl. Hypotéku zaplatil a vydělal. Co je na tom špatného. Hypotéky se brali už lidé v době Říma a brali se je proto, aby mohli podnikat. |
M. Grundmann 11.2.2022 16:07Ekonomickým parazitem je ten, kdo se obohacuje na úkor druhých a nikoliv vlastní prací. Forem ekonomického parazitismu je hodně a parazitismus často vyžaduje chytrost a prohnanost. Zneužívání ekonomických mechanismů a zákonů k vlastnímu obohacení není jednoduché a ne každý to dokáže. Ne každému také dá banka hypotéku ke spekulaci.
Špatné je na tom to, že někdo vydělává čistou spekulací. Nic užitečného nedělá a využívá chyb v systému. Tento člověk nespolupracuje s ostatními, je to černý pasažér v lidské společnosti.
Pokud si toho většina společnosti všimne, podobná skupina lidí snadno skončí špatně. |
J. Jurax 11.2.2022 20:02Skončí špatně ... no ano, už se to párkrát stalo. Co si ale neuvědomujete je, že ti, co si toho všimli a rozkradli, znárodnili, rozkulačili, skončili později špatně taky. Pravda, někde to trvalo pár generací; u nás řekněme dvě. |
J. Jurax 11.2.2022 19:57Neparazituje. Podniká. Když to má dobře spočítané a má štěstí, vydělá, když ne, prodělá. A víte, že ta hypotéka se musí taky splácet? Můžete též podnikat. |
M. Grundmann 11.2.2022 14:11Dalším případem parazitismu je dnešní chování mladých žen, které dávají přednost své zábavě, střídají partnery až do věku 35 let a pak začnou hledat nějakého hlupáka, s kým by založily rodinu. Nebo rodinu nezaloží vůbec, mají děti s náhodným partnerem nebo nemají děti vůbec. A přitom využívají vymoženosti současné společnosti. |
J. Jurax 11.2.2022 19:51Jo, jenže přesně totéž platí i o mužích ... |
P. Diviš 11.2.2022 10:101*** |
J. Kindl 11.2.2022 9:33Kapitalismus existuje od samotného začátku lidských dějin. Není to nic jiného než trh. Směna za boží. Je založen na samotném jádru lidské přirozenosti. Lidé se vždy chovají podle pravidel trhu, kapitalistické racionality. Výhodně koupit, výhodně prodat. Výhodně vyrábět, zvyšovat produktivitu práce a být lepší, levnější než konkurence. Feudalismu, kapitalismu jsou pojmy, které si vymysleli lidé, filosofové . Tehdy lidé netušili, že jsou ve feudalismu a kapitalismu. |
R. Langer 11.2.2022 10:17Ano, kapitalismus totiž není žádný politický systém, ale EKONOMICKÝ systém založený na volném trhu, respektování soukromého vlastnictví a na svobodě slova. Všechny ostatní definice jsou hovadiny, z větší části bolševické. |
M. Grundmann 11.2.2022 10:52Dohadovat se o definici kapitalismu nemá smysl. Definice není z podstaty věci ani pravdivá, ani nepravdivá. |
Z. Lapil 11.2.2022 12:40Pán je nihilista? |