28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Nechte si svůj elektromobil, já jdu do diesela

Poslední týdny politici nevědí, co řešit dřív. Volby? Nesnadnou volbu koalice? Státní rozpočet? Brexit? Bobtnající dluh Itálie?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 22.10.2018 14:06

Re: Ženská od plotny

Vážně? Tak když je to jednodušší a spolehlivější, proč to nestojí méně než normální auto?

R. Hanuš 22.10.2018 14:10

Re: Ženská od plotny

a) Protože cena motoru je zlomek ceny auta a elektromobily se vrábějí jen v luxusu

b) Protože zatím neexistuje masová výroba. Kdyby se aut se spalovacími motory vyrábělo 100 000 ročně tak by stály majland.

c) Akumulátory jsou navíc a jsou drahé.

V. Petr 22.10.2018 14:16

Nezbývá, než vyrábět elektromobily bez baterií...

Mimochodem, za komunistů vyráběla Škodovka 100000 aut ročně a zas tak drahé nebyly!

Elektromobily se vyrábějí v luxusu proto, že kvůli těm akumulátorům vyjdou strašně drahé tak jako tak!

J. Svoboda 22.10.2018 14:36

Re: Nezbývá, než vyrábět elektromobily bez baterií...

Trabanty byly ještě levnější a z toho jako plyne co? NIc.

Pěkný den.

V. Petr 22.10.2018 15:03

Plyne z toho to, že ty Trabanty stály právě tolik, aby

si je chudší lidé mohli dovolit. Jinak by je skoro nikdo nekupoval. Můj zesnulý tchán mi v té době vyprávěl jako KURIOZITU, že se v mototechně na Jarově poprali dva chlapi o Renaulta za tehdy neuvěřitelných 180000 Kč... To bylo mimo možnosti běžných lidí.

J. Svoboda 22.10.2018 16:00

Re: Plyne z toho to, že ty Trabanty stály právě tolik, aby

To jako máte za to, že o té ceně rozhodovala neviditelná ruka trhu? :o):o):o)

Pěkný den.

O. Uživatel 22.10.2018 17:11

Uživatel požádal o vymazání
V. Petr 22.10.2018 17:21

Jsem zvědav, kdy se Politbyro EU usnese kvalifikovanou

většinou, že voda teče do kopce a tomuto faktu uzpůsobí předpisy pro výstavby vodních elektráren...

V. Petr 22.10.2018 17:19

No, ona ta neviditelná ruka trhu rozhodovala přinejmenším

o poměru ceny toho Trabanta, Škodovky nebo Renaulta.

Nevšiml jsem si, že by za komunistů byl Mercedes někde levnější než Trabant a řekl bych, že POMĚR cen Fiat 127 - Renault - Mercedes byl dost podobný, jako v Německu.

Já jsem ale psal i vlivu ceny na prodej aut. Přes 90% lidí ten Renault automaticky vyloučilo, protože tolik peněz nemělo.

S. Donát 22.10.2018 14:23

Re: Ženská od plotny

Akumulátory jsou navíc. Tak ten byl dobrej :)

M. Prokop 22.10.2018 15:57

Re: Ženská od plotny

Platný je pouze ten poslední bod.

A ten taky zpochybňuje tu předchozí glosu.

J. Novotny 22.10.2018 14:10

Re: Ženská od plotny

Elektromotor je jednoznačně jednodušší. Dokonce tak, že tím naprosto ničí výhodu klasických automobilek, které mají zkušenosti s vývojem spalovacích motorů, kde jde o kumulovanou zkušenost posledních let. Proto z toho mají Němci vítr.

Mícháte jednoduchost a spolehlivost s cenou.

J. Novotny 22.10.2018 14:11

Re: Ženská od plotny

kumulovanou zkušenost posledních 100 let..

V. Petr 22.10.2018 14:20

Problém elektromobilu je jednoznačně AKUMULÁTOR!

Jinak, do toho elektromobilu je napráskána spousta elektroniky (tak jako k moderním spalovacím motorům) a tak moc jednoduchý není.

J. Svoboda 22.10.2018 14:37

Re: Problém elektromobilu je jednoznačně AKUMULÁTOR!

Elektromotor a elektromobil je rozdíl :)

Pěkný den.

J. Novotny 22.10.2018 14:55

Re: Problém elektromobilu je jednoznačně AKUMULÁTOR!

No a kromě trochu větší baterie u elektromobilů už tam moc rozdílu v komplexitě není.

R. Langer 22.10.2018 15:31

Re: Problém elektromobilu je jednoznačně AKUMULÁTOR!

Ano, a rozdíl mezi automobilem a elektromobilem je v praxi pouze v motoru. Jinak to má 4 kola, volant, a jak tady všichni vychvalujete, jednodušší konstrukci. Tak kde se sakra bere ta cena?

J. Svoboda 22.10.2018 16:01

Re: Problém elektromobilu je jednoznačně AKUMULÁTOR!

V malé produkci. To vás, takového odborníka, teda mohlo fakt trknout :o)

Pěkný den.

M. Prokop 22.10.2018 16:09

Re: Problém elektromobilu je jednoznačně AKUMULÁTOR!

Produkce je dána zájmem, zájem je dán cenou. Přesto se benzinový automobil prosadil do velkých sérií.

To vás, takového odborníka, teda mohlo fakt trknout :o)

R. Langer 22.10.2018 16:16

Re: Problém elektromobilu je jednoznačně AKUMULÁTOR!

Hm, tak určitě. Takže až se bude elektromobilů vyrábět tolik co normálních automobilů, tak budou podle vás levnější, ano?

M. Prokop 22.10.2018 16:23

Re: Problém elektromobilu je jednoznačně AKUMULÁTOR!

V tom má pravdu, velké serie výrobu zlevňují. Problém je v tom, že cena baterií zatím spolehlivě snižuje zájem o drahou hračku, což zatím velké série neumožňuje. Problém (s nabíjením, cenou i dojezdem) je v těch bateriích, přes všechny kecy o jednoduchosti a pokroku.

Moderní už jsou jinde než olověné, ale efektivitu nádrže zdaleka nedosahují.

R. Langer 22.10.2018 15:28

Re: Ženská od plotny

Co je jednoduché a spolehlivé bývá většinou levné.

M. Prokop 22.10.2018 16:03

Re: Ženská od plotny

Ano, je. Jenže baterie, navíc vysokovýkonná a s velkým počtem nabíjecích cyklů, je zase nekonečně složitější a dražší, než banda s benzinem nebo naftou. Jak je stále na cenách elektromobilů s bateriemi vidět.

M. Zima 22.10.2018 14:33

K tomu H2

Jsou i vodíkové spalovací motory, podobají se Ottovu motoru víc než Dieselovu.

J. Lepka 22.10.2018 17:00

Re: Ženská od plotny

Jenže ta ženská od plotny, milý Hanuši, je renomovaná ekonomka a na problém elektromobility nahlíží z pohledu ekonomiky. Technicky jsou sice elektromobily jednodušší, ale jen pouze z pohledu na akumulátor jako na černou skříňku nebo jako na nádrž s benzínem u klasického auta. Stejně jako musela být vybudována infrastruktura těžby, zpracování a distribuce PHM, musí se vybudovat i posílená infrastruktura výroby a distribuce elektřiny. Jenže pokud svět blbne na kvadrát a funkční a fungující jaderky se nahrazují chimérami s názvem OZE nebude nikdy síť odolná proti nárazovému dobíjení tisíců elektromobilů. Už teď má každá nabíječka jen jeden rychlostojan a je-li obsazen, můžete se s nějakým odhadem doby cestování rozloučit. Že se budou rozvodné společnosti uchylovat k odpojování těchto bumbrlíčků v rámci ochrany stability sítě a zamezení blackoutu, na to vemte jed.

No a konstrukce, výroba, životnost a cena akumulátorů je téma na samostatnou úvahu.

S. Netzer 22.10.2018 12:38

Nanynka jde do Diesela.

a pan prezident Klaus šel do žárovek. „My s manželkou jsme si nakoupili několik stovek starých žárovek, to by nám do konce života mělo vydržet“.

ČR je zemí hrdinných disidentů.

V. Petr 22.10.2018 13:13

A samice Tura domácího podporuje elektromobily...

Já jsem si efektivitu elektromobilu počítal, když mě bylo 12 let a vyšlo mi, že je to nesmysl. Od té doby se sice vyvinuly lepší akumulátory, ale je principielně nemožné, aby se elektomobil vyrovnal autu se spalovacím motorem.

Existuje sice možně řešení, palivový článek, ale ten zatím nikdo nenabízí, je to hudba budoucnosti. Přítom nezapomeňte, že ty články měly už lodě Apolo a havárii Apola 13 způsobila právě nádrž na vodík pro ty články.

M. Pivoda 22.10.2018 13:37

Pro Petra Vaňuru - Správná odpověď na špatnou otázku

Petr Vaňura píše: "... je principielně nemožné, aby se elektomobil vyrovnal autu se spalovacím motorem. ..."

To je sice správná odpověď, ale na špatnou otázku. Správná otázka (dle inovačního guru C. M. Christensena z Harvardu) zní takto: při sledování současných technologických trendů, kdy se elektromobily zlepší natolik, že proniknou do hlavního proudu zákazníků (tzn. kdy tam zákazníky uspokojí), přestože svým výkonem se elektromobily nikdy nevyrovnají spalovacím motorům. (Proč? Do 1 cm kubického nafty se vždy vejde více energie než do 1 cm kubického baterie). Christensenovy předpovědi technologického vývoje se naplnily.

Tento přístup k problému elektomobilů jsem převzal od C.M. Christensena, a už před cca 15 lety to učil své studenty v předmětu Inovace (pro MBA).

Osobní poznámka: V tomto omezeném diskusním příspěvku nemohu dělat celou výuku. Byl jsem českými ekonomy vyhozen i z té školy, kde jsem své studenty učil přístup a předpovědi C. M. Christensena (nikoliv vyhozen jen z VUT Brno). A proto dnes diskutuji zde na Neviditelném psovi jako CSd, tj. celkem spokojený důchodce.

J. Novotny 22.10.2018 14:04

Re: Pro Petra Vaňuru - Správná odpověď na špatnou otázku

Elektromobily ve výkonu spolehlivě strčí klasické automobily do kapsy.

V. Petr 22.10.2018 14:22

To jako mé benzinové auto, co má 150 koní?

A na jednu nádrž ujede 700 km?