30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Na řadě je diesel. O naše zdraví ale nejde

„Změna klimatu je jednou z největších krizí spravedlnosti v dějinách lidstva, proto je boj o klima zároveň také bojem feministickým, antirasistickým, protistátním a protikapitalistickým. Boj o klima je bojem třídním, bojem proti vykořisťování zvířat a proti militarismu.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Václavíková 28.6.2017 12:09

Re: pan Zinga tentokrát střílí vedle?

Ano.

P. Boublíková 28.6.2017 7:02

Sorry jako

Ač nejsem příznivec ekologických aktivistů, článek považuji za nesmírnou slátaninu.

Napřed píšete, že polétavý prach nemá nic společného s viry a bakteriemi - což je pravda - a o kus dál "U podlahy dosahuje koncentrace polétavého prachu 60μg/m3! Od těch nejmenších virů (0,01μm) přes baktérie, domácí prach, tabákový kouř, spóry až po pyly na hranici 10μm."

NO a NO2 nejsou dusičnany, nýbrž oxidy dusíku (dusnatý a dusičitý), a to čemu říkáte monooxid dusíku (rajský plyn) je oxid dusný N2O. Nehledě na to, že spousta látek může za specifických okolností prospívat a jindy zase škodit, např. naprostá většina léků je toxických.

Chemické názvosloví jednoduchých anorganických látek se učí v 8. třídě ZŠ. Úmysl fajn, ale opravdu je lepší psát o tom, čemu člověk rozumí.

R. Tichý 28.6.2017 7:26

Vykazujete neschopnost porozumet smyslu textu a chytate se hlouposti..

P. Boublíková 28.6.2017 7:32

Re:

Smyslu textu rozumím, ale autor evidentně neví, o čem píše, což je chyba.

J. Řezák 28.6.2017 10:23

Re:

Ale to není hloupost. Navíc čeština má oproti ostatním jazykům tu výhodu, že díky profesoru Emilu Votočkovi má už 80 let nejpropracovanější chemické názvosloví (ano, to je to ný, natý, itý, ičitý ...). Dones považováno za nejdokonalejší a nejdůmyslnější chemické názvosloví v národním jazyce vůbec. Srovnejte si to s, jinak dokonalou, angličtinou.

R. Tichý 28.6.2017 11:13

Re:

Hmmm, nevím kdy jste ze školy odešel Vy, ale mně už učili přijímat anglické názvosloví. Prý je jednodušší, neboť každý přesně pozná čísla a nemusí si je vyvozovat z lingvistické pomůcky.

A snadno jsem pochopil, co tím autor článku míní tím, že uvedl zkratky NO a NOx. Narozdíl od pitomců v TV, kteří to krásně předávají jako "noxy".

Člověk se znalostmi pozná, laika to nezajímá. Efekt je tentýž - zase budeme bojovat s něčím, co před pár lety bylo v kurzu. A terč útoku nevypadá jako správně vybraný.

Je to napsáno jasně - je potřeba protlačit nový výrobek=elektromobily. Energetické firmy se jistě těší na budování kablíků po sídlištích. A elektřina bude na příděl-tedy pro neaktivisty.

Z. Lapil 28.6.2017 13:43

Re:

Podle mě je názvosloví hodně věc zvyku. Osobně jsem chemii nikdy nestudoval dál než k maturitě, ale "lingvistické pomůcky" pro mě dodnes nejsou pomůckami, ale primární informací (vzorec oxidu sirnatého napíšu, aniž bych potřeboval počítat na prstech), naopak mono- a tri- a kdovícooxidy si musím do češtiny překládat.

Jiný příklad: léta letoucí zpívám, a to tak, že z not. Nakreslená nota mi jde automaticky přímo do hlasivek, aniž bych se zabýval tím, jak se jmenuje. Tušíte-li rozdíl mezi houslovým a basovým klíčem, jistě vás pobaví, že se docela obtížně vyrovnávám s notami v tom druhém, protože "ty samé noty" jsou nakreslené o linku jinde, což mě až překvapivě moc mate.

R. Tichý 28.6.2017 14:46

Re:

Je to věc zvyku a jazyka.

Mono, di, tri - jsou univerzální. Našemu -ný, -natý nerozumí nikdo kromě nás.

P. Vaňura 28.6.2017 19:19

Aby bylo jasno, české názvosloví umožňuje i laikovi

napsat konkrétní vzorec anorganické látky bez znalosti chemie. U anglických názvů je toto většinou NAPROSTO NEMOŽNÉ (pomineme li výrazy typu carbon monoxide). České názvosloví určí oxidační stupeň zcela nemožné, prorože označení říká "vyšší oxidační stupeň" a "nižší oxidační stupeň." Který oxidační stupeň to konkrétně je, musíte už vědět! Např.

cupric oxide, cuprous oxide.

P. Vaňura 28.6.2017 19:44

Re: Aby bylo jasno, české názvosloví umožňuje i laikovi

České názvosloví určí jednoznačně oxidační stupeň, což je u anglického zcela nemožné, protože anglické označení říká jen "vyšší oxidační stupeň" a "nižší oxidační stupeň." Který oxidační stupeň to konkrétně je, musíte už vědět! Např. cupric oxide, cuprous oxide.

J. Václavíková 28.6.2017 12:12

Re:

Přesně!

P. Boublíková 28.6.2017 7:44

Re: Sorry jako

Oprava: monooxid dusíku je také oxid dusnatý NO (to anglické názvosloví je fakt pitomé). Nicméně argument, že se používá k léčebným účelům a proto nemůže škodit, je vážně boží.

P. Zinga 28.6.2017 8:01

Re: Sorry jako

Ne, paní Boublíková, já nepsal, že nemůže škodit, já upozorňuji na nesmyslné limity. A je tam slůvko "a-priory". To je jako, že v německých učebnicích pro první stupeň je CO2 zařazen mezi škodlivé plyny.

A. Alda 28.6.2017 8:51

Co to znamená

"a-priory"?

Respektive co si myslíte, že by to znamenalo, kdybyste to dokázal napsat správně?

P. Zinga 28.6.2017 12:14

Re: Co to znamená

Máte pravdu, "y" je tam nedopatřením. Znamená to předem, aniž by byly uvedeny další souvislosti. Tak jsem to myslel.

P. Boublíková 28.6.2017 9:16

Re: Sorry jako

Což o to, tyhle blbosti ohledně CO2 jsou i v našich učebnicích. Ale vy jste psal především o poletavem prachu a oxidech dusíku.

Co se týče limitů jakýchkoliv škodlivin, je to těžká věc: nebe a dudy je totiž jednorázová versus trvalá expozice. Z reakce na jednorázovou expozici nemůžete o účincích trvalé expozice mnoho vyvodit.

J. Kavalír 28.6.2017 12:45

Re: Sorry jako

U toho CO2 záleží na koncentraci.

Kontrolní otázka: Hrozila astronautům Apola 13 smrt z nedostatku kyslíku nebo z nadbytku CO2?

P. Vaňura 28.6.2017 19:48

Víte o tom, že obsah CO2 v atmosféře ponorek je

udržován na hodnotě 8000 ppm, zatím co v atmosféře ho je pod 400 ppm!

J. Řezák 28.6.2017 10:26

Re: Sorry jako

Další oprava: monooxid dusíku ("nitrogen monoxide") není TAKÉ oxid dusnatý, ale POUZE oxid dusnatý.

P. Boublíková 28.6.2017 10:53

Re: Sorry jako

Reagovala jsem původně na označení NO jako dusičnanu :-)

A. Alda 28.6.2017 8:50

Nás to učili už v 7. třídě.

Přesto zde na Psu jakýsi ekoterista tvrdil, že spalování PET flašek v kamnech na uhlí se vytváří bojový plyn sarin.

J. Václavíková 28.6.2017 10:05

Re: Nás to učili už v 7. třídě.

Tady na Psu je možné kde co! Jiní ekoteroristé například, navzdory vědeckým poznatkům, stále tvrdí, že lidská činnost není příčinou současného globálního oteplování :-)

R. Langer 28.6.2017 10:15

Re: Nás to učili už v 7. třídě.

On už někdo dokázal že je? 8-o

J. Václavíková 28.6.2017 10:20

Re: Nás to učili už v 7. třídě.

Jistě. Stejně, jako někdo dokázal existenci slunečních cyklů. Anebo, z jiného ranku, černých děr.

P. Zinga 28.6.2017 12:22

Re: Nás to učili už v 7. třídě.

Zde Vám dodám pár jmen popíračú antropogenních příčin oteplování, tedy pokud nějaké je

http://www.breitbart.com/big-government/2017/06/16/america-first-climate/

J. Václavíková 28.6.2017 12:29

Re: Nás to učili už v 7. třídě.

Není třeba. Jejich relevance je podobná popíračům holokaustu. A díky za odkaz na Breitbart. Až budu zvědavá na nějaké fejky, určitě se tam podívám.

P. Zinga 28.6.2017 13:06

Re: Nás to učili už v 7. třídě.

Václavíková, tam jsou lidé, kterým nesaháte ani po prach na nohou. Jste blbý ignorant.

J. Novotny 28.6.2017 13:27

Re: Nás to učili už v 7. třídě.

Myslíte lidé jako Professor Rafael Reif, president of MIT?

P. Zinga 28.6.2017 18:49

Re: Nás to učili už v 7. třídě.

New, ten hochštapler tam není, tam jsou vědci.

P. Zinga 28.6.2017 18:55

Re: Nás to učili už v 7. třídě.

Paní Václavíková, snížila jste se na úroveň dogmatických propagandistů a dokázala, kým jste řízena: dehonestovat kritické vědce a laiky přirovnáním k popíračům holokaustu je primitivní způsob těch, co skrze klima chtějí změnit svět.Jako partner k diskusi jste na nic.