7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
cassul 11.7.2008 7:36

Re: Re: Re: Re: Re: Nahrubo jsem to spočítal z dovozu ropy do ČR,

Nojo, kolega trochu ulétl na křídlech budoucnosti. Ale v principu stačíme snadno uživit dostatek jaderných reaktorů současných typů v dostatečném počtu po několik dalších staletí.

delfin 11.7.2008 8:03

Re: Re: Re: Re: Re: Nahrubo jsem to spočítal z dovozu ropy do ČR,

FBR BN-600 jiz 30let spolehlive slape v Belojarsku, ted se buduje BN-800 a projektuje se BN-1800.

Lovap 11.7.2008 8:03

Re: Re: Re: Re: Re: Nahrubo jsem to spočítal z dovozu ropy do ČR,

No ... trebárs aj hneď. Rusom to funguje už nejakú dobu: http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=3471

Lájoš B. 11.7.2008 18:19

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nahrubo jsem to spočítal z dovozu ropy do ČR,

to lovap: do 26. dubna 1986 Rusákům taky všechno bezvadně šlapalo.

loiz 11.7.2008 8:31

Re: Re: Re: Re: Re: Nahrubo jsem to spočítal z dovozu ropy do ČR,

NA mnozive reaktory prejdeme, az to bude ekonomicke. Patrne okolo roku 2030. Stavet Temelin ma smysl, protoze do roku 2030 je daleko. Soucasne reaktory mohou existovat s GenIV, neni v tom zadny problem. Skladovat pouzite palivo v ramci elektraren se osvedcilo jako bezpecne (0 obeti po 50 let praxe), i ekonomicke (zabrane misto je mensi nez parkoviste vedeni elektrarny).

Stavet uloziste ma smysl, uz jenom kvuli radioaktovnim odpadum z prumyslu a mediciny. Odapady z uzavreneho cyklu jsou o dva-tri  rady nizsi nez ze soucasneho otevreneho cyklu, a je je nutne chranit od prostredi pouze stovky let, ne desitky tisic, ale nejake uloziste bude potreba urcite.

Lájoš B. 11.7.2008 12:55

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nahrubo jsem to spočítal z dovozu ropy do ČR,

;-D A proto se znovu ptám, má cenu dostavovat zastaralý Temelín ? ;-D

LP 11.7.2008 13:56

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nahrubo jsem to spočítal z dovozu ropy do ČR,

Ano, má to smysl. A k tomu aspoň ještě jednu jadernou elektrárnu.

Lájoš B. 11.7.2008 15:33

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nahrubo jsem to spočítal z dovozu ropy do ČR,

Tak moment. Je rok 2008 + 12 let na dostavbu, to je 2020. Životnost + 30 nejmíň = 2050. To znamená, že 20 let budeme doplácet na rozhodnutí o stavbě neefektivní technologie. ;-D

R 11.7.2008 1:08

Akumulátory dneska ještě nejsou na takové úrovni

Akumulátory dneska ještě nejsou na takové úrovni, aby u čtyřstopého vozidla zajistily kombinaci dostatečného jízdního výkonu, dojezdu, ceny, ekologie a dlouhodobé spolehlivosti. Ale stačí už pro jednostopá vozidla, elektrické skútry nebo elektrokola. Hlavně u elektrokol je to vidět, dojezd bývá 30 - 50 kilometrů, takže s rezervou stačí třeba na každodenní ježdění do práce, kde se na kole stejně nejezdí dále než 10 - 15 kilometrů. Je tam dostatečná rezerva na stárnutí baterie, navíc Liion baterie pro elektrokolo má pár kilo, takže se dá z kola vzít do tašky a někde uvnitř bez problémů ze zásuvky dobít.

zdeněk 11.7.2008 1:30

na ústavu výkonové elektrotechniky a elektroniky FEKT

nedávnou zkoušely takového skůtra s bateriemi pod sedadlem a mělo to i rozumný dojezd.

honzak 11.7.2008 5:55

Re: Akumulátory dneska ještě nejsou na takové úrovni

nic ve zlém, ale elektropohon u jízdních kol je POMOCNÝ. Automaticky se vypíná při dosažení určité rychlosti (nastaveno typicky na 18 - 22 km/h).

Druhá připomínka - sice jsem dneska autem (musím naplnit úplně prázdnou lednici), ale moje cesta do práce a zpět na kole dá 47 km....

cassul 11.7.2008 7:09

Re: Akumulátory dneska ještě nejsou na takové úrovni

Jenže s koly a elektrokoly je jeden zásadní problém, nikdy se (v našich klimatických pásmech) nebudou používat trvale. Jsem z Českých Budějovic, těžko si u nás představit vhodnější město pro ježdění do práce na kolech a přitom stačí, aby ráno zapršelo nebo byla mlha a v tu ránu jsou opět nabité silnice a autobusy k prasknutí. Z okna kanceláře koukám na kolostav veliké firmy a není lepší barometr... Takže stačí mírná změna počasí a šupky hupky kola do garáže a autíčko ven, popřípadě alou na MHD. Těch pár hrdinů, co jezdí na kole i po pedály ve sněhu, není statisticky významných...

honzak 11.7.2008 7:34

Re: Re: Akumulátory dneska ještě nejsou na takové úrovni

velmi správný postřeh! Aby člověk mohl jezdit na kole do práce KAŽDÝ den, tak musí být dojezdová vzdálenost max. 2 km a po rovině. S tím, že dojížděč se v práci převléká a má kde usušit promočené oblečení. Vím o čem mluvím (viz můj dřívější příspěvek), na kole do práce jezdím od roku 1975.

Jako např. můj děda - jezdil z Pekárenské do lokodepa na Novohradské. 

vltava 11.7.2008 9:53

Re: Re: Re: Akumulátory dneska ještě nejsou na takové úrovni

Proč právě max 2 km? Roky jsem dojížděl 10 km, zcela v pohodě, při suché silnici a teplotě nad -5 i v zimě. Jinak pochopitelně bez převlečení a případné usušení věcí z kola to nejde.

R 11.7.2008 9:55

Re: Re: Akumulátory dneska ještě nejsou na takové úrovni

Jasně, že jednostopá vozidla jsou jednoznačně sezónní záležitost a že hlavně kola a taky pomalé skútry jsou omezeny vzdáleností. Taky je to jen pro  určité vrstvy zaměstnaných, jet na kole do práce v obleku třeba na jednání o budoucnosti firmy znamená si s tou budoucností zahrávat, stačí se cestou o něco hodně špinavého otřít a jednání je potom najednou zřetelně těžší. Ale hodně lidí má nyní na výběr na cestu do práce nebo třeba na menší nákupy jen veřejnou dopravu nebo vlastní více než tunové auto. Elektrokolo nebo elektroskútr přes léto, pokud jím cesta trvá méně než cca  půl, jednu hodinu, umožní za dobrého počasí nechat auto v garáži se všemi příznivými důsledky, ekologie, méně zacpané silnice atd.

R 11.7.2008 9:57

Re: Re: Re: Akumulátory dneska ještě nejsou na takové úrovni

A možná i teď se zlevňováním těch jednostopáků a se zdražováním jízdného takové cesty vyjdou dost levněji než nějakou hromadnou dopravou. Před pár lety jsem to počítal na nějaké levné malé benzínové motocykly proti autobusům a tehdy vyšly celkově o chlup výhodnější autobusy. Dneska už by to možná vyšlo jinak.

A dnešní akumulátory jsou už na takové úrovni, že na pomalejší jednostopá vozidla už stačí.

cassul 11.7.2008 10:20

Re: Re: Re: Akumulátory dneska ještě nejsou na takové úrovni

Ano, když je krásně, jede se na kole, to beru. Jenže ty silnice, křižovatky, parkoviště musí být dimenzovány na nejhorší variantu - tedy když z důvodů počasí nebo něčeho podobného se maximum lidí rozhodne jet autem. A to je ten problém - budují se cyklostezky - na úkor normálních komunikací pro auta - takže pak je problém někam dojet a tam zaparkovat, kolaps se prohlubuje a místo pomalu popojíždějících aut se to zastaví úplně a pro životní prostředí je to ta nejhorší možná varianta vůbec... Nejde vybalancovávat auta a kola - tak to nefunguje, musíme mít dost kapacit pro obojí - a to je ten problém.

R 11.7.2008 14:07

Re: Re: Re: Re: Akumulátory dneska ještě nejsou na takové úrovni

Ve městech, kde není místo, by problém další cyklistická stezka byl. Mimo města nebo v málo frekventovaných čtvrtích města by se ti cyklisti prostě roztáhli do vedlejších ulic a cest. Jinak mně připadá jaksi vhodnější, když je silnice přecpána auty jen v případě nepříznivého počasí než když je přecpána každý den bez ohledu na počasí. A jedno auto zabere místo jako 5 jedoucích a 15 parkujících  cyklistů. Jinak ale mně připadá, že by se cyklisti rekrutovali více z uživatelů MHD než z uživatelů automobilů.

R 11.7.2008 1:01

akumulátro energie.

Hybridy asi budou skutečně jen přechodné na dobu, než se objeví dostatečně kapacitní akumulátory. Ale i samotný dostatečně kapacitní akumulátor je problém. Když se nešťastnou náhodou udělá díra do benzinové nádrže, benzín obvykle jen vyteče a nikomu se nic nestane. Kromě díry do nádrže zloduchova auta v akčních filmech.  Když se udělá ekvivalent díry do nádrže do dostatečně kapacitního akumulátoru, třeba takového, který v budoucnu v hmotnosti 200 kilogramů uskladní energii jedné plné benzínové nádrže, dojde k okamžité přeměně uskladněné energie v teplo, což znamená prudký požár nebo případně okamžitý výbuch takového akumulátoru. Akumulátor tedy bude muset být složen z hodně oddělených malých akumulátorů, což zvýší hmotnost a zdraží konstrukci.

loiz 11.7.2008 7:23

Re: akumulátro energie.

akumulator roadsteru od tesla motors se skalda z ~7000 clanku.Cely balik je rizen pocitadlem. ASsi to maji dobre vymyslene, baterie dodavaji take norskemu vyrobci Think cars.

http:://teslamotors.com

JonnY 11.7.2008 8:35

Re: Re: akumulátro energie.

Jedine co ste zabudol uviest je, ze tieto "baterky" vazia 400kg a auto na jedno nabitie ujede cca 350km :)

oproti benzinu nic moc...

vladimír314 11.7.2008 7:25

Re: akumulátro energie.

a nebo bude zdrojem něco úplně jiného, co si dnes prostě neumíme ani představit. Podívejte se, jak se v posledních několika desítkách let např. zcela změnilo telefonování, dnes funguje na dříve zcela nepředstavitelných principech, věřím, že se něco podobného udá v oblasti akumulace energie.

R 11.7.2008 10:07

Re: Re: akumulátro energie.

To je pravda, v mých školních a studentských dobách byl nejnovější výkřik techniky v akumulátorech  nikkadmiový akumulátor, tužkový měl kapacitu okolo 600 miliampérhodin. Ještě těsně po roce 1990 jsem koupil Nicd  tužkové akumulátory Varta o kapacitě jen o nějakých 100 miliampérhodiny vyšší. Dneska NiMh tužkové dosahují až pětinásobných kapacit, přitom v některých aplikacích, mobily, notebooky, digitály atd už jdou NiMh postupně do historie, protože Liion a snad Lipol akumulátory už jsou na jednotku váhy výrazně výkonnější.

SelskyRozum 11.7.2008 0:28

Problém skladování el. energie z alternativních zdrojů

Jak tu bylo ve včerejším článku Petra Nejedlého "ENERGETIKA: Vichr, vítr, větřík, větříček = potíže", velkým argumentem proti energii z větru a slunce je, že je či není k dispozici bez ohledu na požadavky spotřeby nebo jinými slovy jde o problém skladování. Jakmile by však bylo na silnicích množství aut s hybridním pohonem s možností dobíjení (plug-in), pak je po problému. Stejně tak jako léta používaný systém HDO, kdy provozovatel sítě reguluje spotřebu, by se mohla dobíjet auta napojená na parkovištích a v garážích do zásuvek podle momentální nadprodukce elektřiny, tedy s tou nejlevnější sazbou. Už dnes by se to lidem vyplatilo. Zatím jedinou brzdou jsou právě baterie. Vypadá to, že ještě pár let potrvá než budou vyvinuty dostatečně výkonné, které by se mohly vyrábět a montovat do aut ve velkém množství. Zdá se, že se tomuhle směru dává více nadějí než rozšíření pohonu na vodík co se týká ekonomické stránky celé věci

R 11.7.2008 1:13

Re: Problém skladování el. energie z alternativních zdrojů

No, ten vítr bude asi vždy doplňkový. Málokterý zaměstnavatel by u svého zaměstnance asi překousl rovnici : několik dní bezvětří - akumulátor vybitý - zaměstnanec není v práci. Vidím to spíše na noční levnou sazbu. Výkonem, který ve dne spotřebují firmy na ranní směně a kanceláře by se v noci mohly dobíjet auta.

SelskyRozum 11.7.2008 5:34

Re: Re: Problém skladování el. energie z alternativních zdrojů

Doplňkový jistě, ale v takovém případě k benzínu. Mluvím o hybridním pohonu, takže když nebude dost levné elektřiny, tak si raději nechá nedobito a pojede na benzín.

křovas 11.7.2008 11:03

Re: Re: Re: Problém skladování el. energie z alternativních zdrojů

přád mi tam nesedí ta levná elektřina.  Ta se z větrníků získat nedá.

zdeněk 11.7.2008 0:12

zajímavou cestou je i použití superkapacitorů

v případě že by se podařilo dostat se objemovou hustotou energie blízko ke klasickým chemickým akumulátorům, znamenalo by to opravdu revoluci. Nejenom že mají výrazně větší životnost a větší zaručovaný počet nabíjecích cyklů. Znamenalo by to i pokles spotřeby těžkých kovů a opravdovému využití hybridních eletromobilů by již nic nebránilo.

Honza42 11.7.2008 2:17

Re: zajímavou cestou je i použití superkapacitorů

Pokud prorazíte benzínovou nádrž, obrovské množství uskladněné energie se nemůže najednou uvolnit, z důvodu nedostaku přívodu kyslíku. Pokud byste vyrobil kapacitor s hustotou energie srovnatelnou s benzínem je to v podstatě bomba, protože energie se uvolní v řádově kratším čase. Bezpečnostní problém tam bude značný.

honzak 11.7.2008 5:58

Re: zajímavou cestou je i použití superkapacitorů

supercapy mají povolené napětí 2,5V. Při sériovém zapojení se musí toto napětí pečlivě hlídat. Zatím tudy cesta nevede.