6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

E-LETECTVÍ: Ještě větší hloupost než e-automobilismus

Před pár dny, 13. května 2020, se u příležitosti jubilea prvního „dálkového“ letu v Čechách uskutečnil rovněž historický „dálkový“ let z Pardubic do Prahy, tentokrát letadlem Phoenix na elektrický pohon, a poznáním zřetelně nepolíbený redaktor ČT nadšeně básnil o zahájení nové etapy vývoje letecké dopravy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Poláček 22.5.2020 8:11

Dobrý den pane Victorine, jsem rád že se opět setkáváme nad tématem létání. Již z minula si dobře pamatuji, že jste se několik krát zmínil o tzv. dynamickém principu. Pokud si já pamatuji ze školy, je to pojem dosti obecný, pod kterým si můžeme představit více věcí. Letoun využívá vztlak právě proto aby nemusel 100% své váhy vyvažovat tahem hnací skupiny. To bychom na spotřebě paliva prodělali aj gatě. A to platí jak pro Hariera, Jak 144 i F-35. Vrtulníky v režimu visu mají také spotřebu né zrovna malou a to nikam nedoletí. Aerodynamický vztlak je prostě bomba věc, bez které bychom dnes létali přes oceán vzducholodí (proč ne - kdo si zaplatí luxus Hindemburgu ten si jej i náležitě užije) nebo pluli parníkem. Já to vidím, že pro normální létání není alternativy bez křídel - nebo že bych jako baron Prášil nasedl na dělovou kouli ? :-) Jak to vidíte vy s dynamickým letem ?

P. Victorin 22.5.2020 8:32

Dobrý den, Pane Poláčku! Předně si ujasněme, že tři obecné principy letu neoddiskutovatelně platí, jako každé jiné ověřené a platné fyzikální zákony. K úvahám o možné budoucnosti dynamického létání přistupme až poté, protože o nesmyslech, zde bez shody na platných fyzikálních principech letu, s nikým diskutovat nehodlám.

Bez nároku na správnost a bez chuti svůj skromný názor zde obhajovat, osobně neshledávám důvod, proč by dynamický let, kromě nesporně jedinečného uplatnění k letům mimo atmosféru /letům meziplanetárním/, nemohl někdy v budoucnu najít uplatnění k mezikontinentálním letům na planetě Zemi? Myslím, že takové úvahy ve formě technických studií i uměleckých fantazií dokonce existují a technicky jsou zcela nepochybně možné, když NASA dokázala lidskou posádku vícekrát raketou dopravit na Měsíc a zpět, ale samozřejmě praktickému komerčnímu využití raket k transatlantickým letům v současnosti nepochybně brání přinejmenším ekonomické důvody...

L. Novák 22.5.2020 6:31

Pane Zingo, létání velkých letadel na elektrický pohon samozřejmě hloupost je. Oproti tomu jsou v komerčním prodeji malá letadélka či drony (např. pro účely fotografování a filmování z výšky), která létají na pohon energií z akumulátorků, ale jejich provoz je podřízen přísným předpisům z celé řady důvodů. Jejich schopnost létat je časově velmi omezená, takže pro práci v terénu je nutno mít s sebou několik náhradních nabitých akumulátorků.

Měl jste místním zeleným pošukům zmínit vývoj letadel na jaderný pohon, který probíhal po II. sv. válce jako součást vývoje nových zbraňových systémů v USA a SSSR, ale byl pro řadu těžko řešitelných technických problémů ukončen.

J. Huml 22.5.2020 6:30

Spolecnost Harbour Air operujici uz asi 40 let se specializuje na kratsi lety z Vancouveru podel pobrezi Britske Kolumbie. Rocne prepravi asi 500 000 osob, plus lehka komercni prepravanakladu; v soucasne dobe zmestnava 400 lidi. Plan vybavit postupne vetsinu stroju na elektricky pohon usetri rocne znacne castky v uspore energie a udrzby. Je nutne zduraznit, ze 95 % elektricke energie je v Britske Kolumbii zajisteno vodnimi turbinami.

L. Novák 22.5.2020 6:40

Obávám se, že to je pouhý reklamní blábol, protože létání "na baterky" je energeticky ještě méně výhodné, než provoz elektromobilů jezdících na kolech. Musíte do vzduchu vynést obří hmotnost akumulátorů, které s rezervou zajistí bezpečný let a přistání... Zásadním způsobem se zhorší poměr hmotnosti samotného letadla a nákladu, který může přepravit.

J. Huml 22.5.2020 16:34

Provoz elektromobilu neni vyhodny?With electric vehicles, we’ve seen an incredibly positive response from people because the benefits are so clear. Reklamni blabol? Plna nadrz kerosenu taky neco vazi. Britska Kolumbie take uvadi letos do provozu "zatim" hybridni trajekty - je to zkratka provozne levnejsi, take jsou ve Vancouveru v provozu mestske autobusy "na baterky", nabijeji se na nekterych zastavkach nastresnimi kalipery. Elektricky pohon je zkratka levnejsi, a udrzba technologie je mnohem mene nakladna. Pane Novaku, neobavejte se blabolu, chyba je ve Vasem mylnem posouzeni reality.

J. Pokoutný 22.5.2020 18:19

Jistě, máme to už i u nás:

"„Zelená“ elektřina je v našem portfoliu výhradně ta, která prokazatelně pochází z obnovitelných zdrojů energie, jako je voda, vítr a slunce. Ze zdrojů, které - narozdíl od ropy a uhlí - nelze vyčerpat." Viz https://alpiq-energy.cz/nejsemfosil?utm_campaign=tipnito&utm_medium=redirect&utm_source=nejsemfosil

J. Huml 22.5.2020 18:35

Dekuji pane Pokoutny, ten odkaz je opravdu hodnotny, preji mnoho uspechu.

L. Novák 23.5.2020 0:05

Ale já psal o letadlech, a vy tady melete o něčem jiném. Naučte akumulátory lítat bez spotřeby energie a máte vyhráno! :-D

L. Novák 23.5.2020 0:12

Jo. Naučte ty vaše akumulátory z trajektu lítat vzduchem bez spotřeby energie a máte vyhráno. Pokud se vám to nedaří, jenom blábolíte. :-P

L. Novák 25.5.2020 0:56

Zkuste si to přečíst ještě jednou a diskutovat s obsahem čteného. Vaše reakce je mimo...

J. Svoboda 22.5.2020 5:43

Námořník Zinga o parametrech baterie letadla nezjistil nic, takže po internetu toho moc neposbíral, ale už má na věc pevný názor :o)

Peter Zinga je jen starý zapšklý rudý vlk, který v diskuzích už jen sklouzává k demagogii a nevychované sprostotě.

Pěkný den.

L. Novák 22.5.2020 5:46

Áááá, náš hloupý trollící J.Svoboda už nám ukáže, jak zelení magoři jeho druhu dokáží "poroučet větru, dešti"...

J. Svoboda 22.5.2020 6:41

Přes ad hominem se nejste schopen dostat a ještě lžete :o)

Pěkný den.

O. Uživatel 22.5.2020 7:58

Uživatel požádal o vymazání
P. Dvořák 22.5.2020 8:04

To má z té zmrzliny, co mu kape na hlavu.

J. Svoboda 22.5.2020 8:55

A kde má odkaz na parametry "baterek" v tom éru? Jo nikde, takže jste nic nevyvrátil.

Pěkný den.

O. Uživatel 22.5.2020 9:00

Uživatel požádal o vymazání
J. Svoboda 22.5.2020 10:24

Už jen šlapete vodu :o)

Pěkný den.

O. Uživatel 22.5.2020 10:44

Uživatel požádal o vymazání
J. Svoboda 22.5.2020 11:47

Míval jste i vtipné příspěvky a někdy i k věci. Zbyla vám "ženská" grafomanie, mít poslední slovo, to se nezměnilo :o)

Pěkný den.

O. Uživatel 22.5.2020 12:08

Uživatel požádal o vymazání
K. Salajka 22.5.2020 8:43

Ten, kdo se hlásí k zeleným, ví, že problémy, které předstírá Zinga, lze hravě vyřešit - každý pasažér nafasuje při vstupu do letadla ebonitovou tyč a liščí ohon. Zbývá dořešit jak energii přenést. Taky se ptám, jak přinutit vrtuli, aby se točila, když dojde šťáva? Možná veverky v bubnu ? Souhlasili by ochránci přírody? Nebudou oříšky pro veverky chybět jinde ? Nesníží se úživnost planety ?

J. Svoboda 22.5.2020 8:52

Já neobhajuji momentální problém s akumulátory, já panu Zingovi vyčítám, že pro svou hranou odbornou argumentaci ani nebyl schopen vygooglit faktickou kapacitu a hmotnost "baterek" v konkrétním případě. Tak to prostě střelil od boku. To je od ryzího lajka v oboru jasný faul.

Lípnout na mě nálepku zeleného všeználka svědčí o vaší ideologické neschopnosti argumentovat k tomu, co jsem skutečně napsal.

Pěkný den.

L. Novák 22.5.2020 9:44

Ty jsi hlupáček, který mele nesmysly a domnívá se, že "googlením" se dopracuje k rozumnému závěru... Stejně jako pošuk "Rada" s jeho odkazy často zcela mimo problematiku, o níž je řeč.

J. Svoboda 22.5.2020 10:14

Vaše bolševická nevychovaná tykačka argument nenahradila ... opět jen vaše ad hominem.

Pěkný den.

R. Langer 23.5.2020 16:59

Jistě, bezargumetační Hnusný dne. Jsi jedině k smíchu, víš to? :-D

V. Novák 22.5.2020 16:24

Ten, kdo se hlásí k zeleným, ví, že problémy, které podle technokratů (což je nadávka) brání ve splnění jejich nápadů, lze snadno překonat hlasováním v parlamentu.

Tvrzení, že přírodní zákony nepodléhají demokratickým procedurám, jsou zavrženíhodné a opovrženíhodné.

M. Chalupníček 22.5.2020 1:51

Dopravní letadla létají ve výšce cca 2300-280 uzlů indikované rychlosti (IAS, to je ta "na molekuly" z níž se odvozuje vztlak i odpor, tedy 120-140 m/s.

Autor udává 250 m/s - opět konstanta 2x blbě moc.

8-)

M. Chalupníček 22.5.2020 1:53

ERRATA: ve výšce létají cca 240-280 uzlů ..... tedy 120 - 140 m/s.