2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

ANALÝZA: Opravdu chceme konec automobilů v EU?

Před nějakou dobou zveřejnila Evropská komise svůj nový klimatický plán zvaný „Fit for 55“. Bohužel se opět ukázalo, že v dnešní době o osudech miliónů lidí rozhodují nekompetentní a v daných disciplínách naprosto nevzdělaní jedinci, jejichž jedinou devízou je pouze jejich sebestřednost a ničím nepodložená sebedůvěra a sebejistota.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Podhrázský 5.9.2021 9:10

Perfektní fundovaný a datově vyčerpávající článek. Určitě se tu najde spousta křiklounů, kteří článek budou hanět a odsuzovat. Jenže je pravdivý a zatím žádná smysluplná náhrada není a dlouho nebude. Tohle ekologické šílenství není ekologické, jde pouze o peníze ekoteroristům. To jsou ti samí, co blokují u nás stavbu dálnic.

J. Kouřil 5.9.2021 8:44

Hlavně bychom měli hledat způsob, jak se zbavit těch, co tyhle nesmysly prosazují. Jsou to paraziti, neschopní poctivé a smysluplné práce, kteří lidské společnosti nic nedávají, pouze ji ničí. Jsou díky toleranci těch, kteří pracují a tvoří rozlezlí ve všech institucích a spolupracují na vnucování svých šílených nápadů většinové populaci. Nejde se s nimi neustále dohadovat, musí se odstranit, neboť vedou civilizaci k záhubě.[>-]

V. Petr 5.9.2021 8:54

R^R^R^

P. Rada 5.9.2021 9:01

Ano parazity vnucující šílené nápady je třeba eliminovat až odstranit. Šíleným nápadem třeba je spalovat fosilní uhlík ležící stamiliony let mimo hlavní uhlíkový cyklus tak masivně, že to během století na planetě destabilizuje klima a hrozí život až zničěním jeho životního prostředí.

Takto lze popsat několik typů lidských "šíleností" ohrožujících meze planetární stability:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Planet%C3%A1rn%C3%AD_meze

P. Podhrázský 5.9.2021 9:08

A jak víte, že se klima destabilizuje? Ze studií těch eko parazitů?

J. Plzák 5.9.2021 9:43

Chyba, chyba, chyba. Radu nutno ignorovat!

V. Povolný 5.9.2021 8:33

Článek podepisuji a jako člověk, který má blízko k energetice zdůrazňuji zejména tu část, která pojednává o výrobě a distribuci elektrické energie.

V. Kučer 4.9.2021 21:02

První elektromobil byl sestrojen roku 1835. Roku 1905 byly americké ulice plné elektromobilů. v té době vznikl současný automobil a od té doby se pouze vylepšuje. Kdyby se podařilo vyvinout baterii která by měla stejnou energetickou účinnost jako benzínová nádrž, přijatelnou cenu a životnost jezdilo by se již dávno na baterky. Problém je spíš ta životnost, vysokou jí mají baterky Ni-Fe ale mají nízkou kapacitu. Toyota je montovala do svých hybridů, měli dojezd 4 km. Pokud se podaří tyto parametry vylepšit mohl by mít hybrid budoucnost.

P. Rada 4.9.2021 21:45

Pane Kučer potřeba "baterie" o stejné gravimetrické hustotě energie není pro provoz osobního automobilu zdaleka tak zásadní jak předpokládáte. Teoreticky lze v aku dosáhnout zhruba desetinu oproti uhlovodíku a na třetině s toho už Li-ion aku dnes jsou.

Nezapomínejme, že elektromotor má násobně lepší účinnost + potenciál energii pohybu zas rekuperovat.

Rozhodujícím kriteriem je potřeba střední dojezdové vzdálenosti, vazby na četnost tankovacích/ dobíjecích míst a v neposední řadě propustnost silnic a kapacita parkovacích míst. Dále imise atd...

O prostou náhradu jednoho druhým se tedy zřejmě nikdy jednat nebude. Půjde o jiný typ dopravní subkultury. To je nakonec dobře protože fosilní pohon se tak jako tak jeví dlouhodobě neudržitelnou variantou.

Suma sumárum to vychází na technologickou realizovatelnost osobní elektromobility zejména ve městech už dnes. Další nezanedbatelnou okolností je ale i dopravní legislativa. Tak se snadno může stát, že i pokročilá konstrukce jako ji představuje Aptera na evropské silnice zatím nesmí:

https://www.hybrid.cz/aptera-ukazala-dalsi-prototyp-solarniho-elektromobilu-s-dojezdem-1600-km/

J. Ganaur 4.9.2021 21:54

Šedivá je teorie, zelený strom života.:-)

P. Rada 5.9.2021 3:33

Tahle průpovídka spíše odpovídá malé elektromobilitě - ta se skutečně rozvíjí tak dynamicky jak jsem to ani nečekal a právě Aptera leží na jejím hmotnostním okraji.

J. Ganaur 5.9.2021 8:44

Do PVZ, pak vás všechny uhličníky poženou, čím dříve, tím lépe.;-D

R. Langer 5.9.2021 1:14

Nemel nesmysly, prolhaný Zelený bolševiku :-P

T. Zlesa 4.9.2021 18:40

Hanit EU kvůli elautům je trapné. Elektrická auta se prosazují i mimo EU. Teslu z USA všichni znají. V Číně je to taky v rychlém pohybu: https://www.svetmobilne.cz/xiaomi-ev-v-cine-vznika-dalsi-elektromobilka/8513

Ve Velké Británii

Shell postaví na ulicích 50 000 nabíječek elektromobilů. Celosvětově chce společnost do roku 2025 postavit 500 tisíc nabíjecích míst. https://www.svetmobilne.cz/shell-postavi-na-britskych-ulicich-50000-nabijecek-elektromobilu/8511

J. David 4.9.2021 18:47

Jenom technická otázka, kde do nabíječek seženou "příkon" a z jakých zdrojů?

J. Jurax 4.9.2021 18:52

No že zásuvek přece, tam je elektřiny furt dost ... :-)

J. Ganaur 4.9.2021 19:20

Nikde není uvedeno, že budou nabíjet.Jenom, že je postaví....;-D;-D;-D

V. Petr 4.9.2021 21:09

Jediná EU nám elektromobily vehementně vnucuje a hlavně, snaží se zlikvidovat normální auta!

P. Rada 5.9.2021 3:36

Jediná EU? Čína nic nevyrábí ani nepoužívá?

https://ekonom.cz/c1-66940890-cina-je-nejvetsim-tahounem-elektromobility

F. Kusák 4.9.2021 17:22

No, já bych tedy rozhodně elektromobil nezatracoval. Jen bych si nedovolil dávat rovnítko mezi parametry elektromobilu a automobilu s klasickým motorem. To prostě nejde. A vizionářsky řečeno: zatím. Nic se neurodí ze dne na den a vše je proces. Už nikdo nezastaví nástup elektromobility jednostopých nebo dvoustopých vozidel. Jen je potřeba si uvědomit omezující možnosti elektromobilu. Ten opravdu není pro každého. Výhodou je rodinný domek nebo vlastní garáž. Také sdílená ekonomika může pomoci. Ale zase, v rozumné míře. O jednoduchosti elektromobilu pro běžné použití jsem přesvědčen. A autor asi není strojař, protože na spoustu složitých a technologicky mimořádně náročných procesů při výrobě automobilu se spalovacím motorem prostě zapomněl. Např., že každý vůz má alternátor s vinutím podobným elektromotoru. Přesnost a schopnost automatizovat obráběcí a tvářecí technologii výroby je fascinující. Nebo, že bez složité elektroniky s řídící jednotkou, náročné a drahé údržby, se účinnost dost zhoršuje a spalovací motory se bez ní dnes neobejdou. Atd. atd. Ale v zásadě s autorem souhlasím. Tedy hlavně v tom, že demagogie a hloupost fanatických stoupenců elektromobility nebo zázračného získávání elektřiny a také tepla z OZE je velkým nebezpečím pro společnost, zejména tu unijní.

J. Ganaur 4.9.2021 19:22

Já bych ho taky nezatracoval, ale nekoupil.A dal každému přes držku, kdo na něj dává dotace!

P. Rada 5.9.2021 8:31

Masivní dotace doposud dostává prakticky celý fosilní průmysl a to zejména skrytou formou tolerovaných imisí.

https://www.theguardian.com/world/2021/jun/02/g7-nations-committing-billions-more-to-fossil-fuel-than-green-energy

Kdejaký čech takto žije zhruba půlrok dotován - tedy na úkor neobnovitelnosti životníh prostředí. Když už chcete dávat někomu "přes držku" - jukněte na něj nejdříve do zrcadla.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekologick%C3%A1_stopa

http://zelenykruh.cz/ekostopa-jak-muzeme-mirnit-dopady-nasi-spotreby-3/

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_zem%C3%AD_podle_ekologick%C3%A9_stopy

D. Bařinka 4.9.2021 19:57

Autor je absolvent strojní fakulty ČVUT...:-) Ano, vyrobit auto, přesněji některé jeho části, třeba motor, není pro každého, ale zaprvé: při současné masové produkci je toto zvládnuto, a zadruhé, když je něco složité, nerovná se to "neekologické". To se třeba o výrobě lithium iontové baterie nedá říct. A pardon, autor komentáře asi není fyzik, protože srovnávat startér a alternátor spalovacího auta s trakčním motorem resp. motory elektromobilu je dost mimo s ohledem na výkon atd. A co třeba řídící jednotka elektromotorů elektromobilu, to podle Vás není "složitá elektronika"?

Ale závěrem, díky za souhlas!

F. Kusák 4.9.2021 22:10

Jsem také absolvent ČVUT, takže jsme kolegové. A pardon nesrovnávám princip alternátoru a startéru s elektromotorem, jenže i zde máte spotřebu mědi na vinutí, i když menší množství, to jsem chtěl říci. A jako technik dokážete jistě posoudit množství mechanických dílů spalovacího motoru a elektromotoru. A zdůrazňují, mám na mysli jednoduchý elektromobil do městského provozu nebo na krátké vzdálenosti, max. do 300 km s kazetovým úložištěm baterií. Takové už existují a jsou docela levné. Ale v žádném případě nejsem proti klasice. To bychom si špatně rozuměli, jen bych to nechal přirozenému vývoji bez dotačních deformací.

R. Langer 5.9.2021 1:16

Jsou docela levné? ;-D ;-D ;-D

F. Kusák 5.9.2021 7:04

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-10/cheap-electric-vehicles-in-china-bring-green-transportation-to-the-masses

F. Kusák 5.9.2021 7:20

A jsou ještě levnější. Ale to už jsou opravdu velmi jednoduchá vozítka. Jen opakují, nebudu je srovnávat s klasickými auty střední třídy. Do měst a příměstských oblastí stačí. Klidně bych si takové vozítko jako druhé auto pořídil. Nikoho nepřesvědčuji, ať si každý vybere podle svých představ. Ale zabíjet něco jen proto, že mám na věc jiný názor, je debilita na opačném názorovém pólu. Nikdo také nepředpokládal boom s elektrokoly a pro mnoho lidí je to zajímavé řešení.

P. Rada 5.9.2021 8:15

https://www.hybrid.cz/citroen-ami-maly-dvoumistny-elektromobil-s-cenou-pod-150-000-kc/

K. Křivan 4.9.2021 16:03

Svět je momentálně asi dvacetkrát přelidněn. Podle Římského Clubu. Přelidněn neschopnými, nevzdělanými, línými, neinteligentími a naší civilizací nekompatibilními dvounožci. kteří představují obrovskou zátěž pro klima, faunu i floru. Jak krásný by byl svět, být tu jen dvaacetina lidí. Ten výběr z lidstva.

T. Zlesa 4.9.2021 16:13

Vás jsem si všiml. Kape to tu z vás pořád. Nahnědlé věci. Hanba.:-/