16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jelínková 4.1.2010 23:58

Utopia

 Ta foto elektrárna byla pěkná blbost. Přece se ví,že v Nepálu a Indii  mají malé reflektorové nebo zrcadlové vařice a tak by lépe udělali,kdyby je lidem koupili místo málo účinných fV panelů-Když na nich mohou vařit v Nepálu na horách jak by krásně vařili v nížině.

Jenda 5.1.2010 0:07

Re: Utopia

Ehm ... na horach snaz nez v nizine. Min atmosfery, silnejsi svetlo.

Lájoš B. 4.1.2010 23:30

Autor ví prd

Chtěl bych vidět, jak v místě, kde není nic vybuduje klasický zdroj energie, čím ho bude pohánět, aby to lidi nerozkradli hned po cestě a kdo tam bude pracovat, když gramotnost se blíží nule a domorodci jsou ochotni se zvednout z rohoží ráno, než začne hic a pak k večeru, když už přestává ten hic. Jenže to zse jsou sehnat něco k jídlu a večer si zaskotačit.

para 4.1.2010 18:28

Problematická pomoc druhým když sami nejsme nad věcí..

Faktem je, že Evropané spotřebovávají zhruba 10x tolik surovin na hlavu jak afričan a tak mají kolikrát pocit že mohou relativně všechno. Fakt je i ten, že cestovatelé do odlehlých a chudých částí světa říkají, že když se aklimatizují na místní poměry cítí se tam pravidelně bezpečněji jak v Praze na Václaváku.... Tak bych sabotérské akce místních a někde na venkově, zas tak neviděl jako kritický problém. Ba naopak.

Nevím co a proč se tam konkrétně stalo a s článku to úplně jasné není. Pravidelně je obtížné na dlouhou dobu kdekoli od místní infrastruktura cokoli udržovat. Kdo kdy byl na nějaké Expedici tak dobře ví, že v případě poruchy na cestě se dnešní na mikroelektroniku a rozmanitost dílů náročná technika prostě nedá snadno opravit a stává se časem pravidelně nepoužitelnou. Vozit sebou se proto musí celé bloky a k tomu zřizovat týlové zabezpečení. To je běžná paxe at se jedná o sportovní či vědecké akce. Toto organiztoři zřejmě podcenili. Každá solární technika i když nám se zde zdá relativně dostupná se pak může v zemi i s nadbytkem oslunění naprosto neúměrně drahá a celkově naprosto neefektivní.

Analogicky si ale může i u nás kde kdo "naběhnout" koupí např. relativně levného krásného ale exotického vozidla ze zámoří.... ve kterém se ale posléze něco porouchá.... Tak se vůbec nedivím, že takový projekt v Africe běžně selže. Všechny technologie a i ty zelené maji dnes své vychytávky a my na to u nás zapomínáme pro plné regály náhradních dílů a jiných možností. Běžně ale také zapomínáme, že poud by vypadla rozvodná sít nám, nekoupíme si ani rohlík jedak proto, že prostory supermarketů potemní vše se zastaví a hlavně proto, že pokladní ani není schopna nákup s čárových kodů  markovat a odbavovat... Nemusí se prostě u nás stát zas tolik - jen pár popadaných drátů a uvíznem hůř jak ti nuzáci bez proudu někde v Zimbabve.

Arccos 4.1.2010 16:13

reseni

Tak upřímně řečeno, aniž bych byl příznivec zelených energií, tak právě tento případ je dobrou ukázkou toho, kde fotovoltaické energie JE vhodná. Dokonce jde o nejvýhonější řešení, protože jiná jsou buď nerealizovatelná (vodní, tepelná) nebo provozně nákladná (zmiňovaný dieselagregát) - a kdo to bude v místě platit. Samozřejmě pak ale nastává problém s realizaci, která zřejmě byla špatná a nebo - a tomu věřím víc - bylo zařízení špatně spravováno a rozkradeno.

Jenda 4.1.2010 16:31

Re: reseni

Jak vidite tak v tomto pripade byly provozni naklady one elektrarny prilis vysoke a jako takove nebyly placeny. Zapominate totiz na jednu dulezitou nakladovou polozku. ZABEZPECENI! Aby ta elektrarna dal fungovala tak by ji musel nekdo hlidat. Furt.

Dieselagregat i se zasobou nafty nekde zavrete, zamknete na poradnou zavoru a obcas zkontrolujete. Zamknete si do baraku fotovoltaickou elektrarnu.

Arccos 4.1.2010 17:49

Re: reseni

No, ja s tím souhlasím. Nicméně to je chyba realizace, nikoliv zvolené technologie. A místní si za to můžou sami, až bych skoro napsal "dobře jim tak". Jenom doufám, že se někdo nepokusí jim tu ztrátu zase zaplatit...

Michal 4.1.2010 22:35

Re: reseni

Ale pokusí a s komentářem "podívejte jak jsou na tom špatně"!

Jakub S. 4.1.2010 23:40

Re: reseni

Jistěže - !

Petr Nejedlý 4.1.2010 18:32

Re: reseni

Rovnež se domnívám, že použití FTV systému je v tomto případě vhodné (izolovaná lokalita bez vhodných en. zdrojů). Otázkou ovšem je, co má být hlavní a co doplňkový zdroj. Představa, že pouze z FTV systému (bez DG) zvládnu provoz kliniky, školy, čerpadel, obydlí učitelského sboru je velmi odvážná (včetně např. osvětlení v nočních hodinách). Spekuluji, ale předpokládám, že systém byl koncipován FTV panely - baterie - střídač, přičemž nebyl schopen se vypořádat s permanentním kolísáním výroby a spotřeby, v důsledku čehož odešly nejdříve regulátory dobíjení, řídící jednotka čerpadel (toto jsou jediné tech. podrobnosti ve zdrojovém článku) a následně se celý systém sesypal.

Petr 4.1.2010 15:24

Proč ne rovnou raketoplán?

Já si myslím, že by se jim mohl koupit rovnou raketoplán ne? Je to taky hezký, podívali by se na svět shora aby viděli jak je velký a ti co by to přežili, by líčili své zážitky mnoha generacím...Ale vážně - nebylo by účelnější naučit je, jak si vypěstovat obživu, jak se udržuje hygiena, jak vypadá normální WC atd. atd. Připadá mi to jako nastěhování cikánské komunity do nového sídliště. Ale při tom se spoustu lidí nepodívá zadarmo do Afriky... Hmm, tak nevím.

Jenda 4.1.2010 16:27

Re: Proč ne rovnou raketoplán?

Ucelnejsi by to bylo. Ovsem trvalo by to dele ... asi tak o dveste let ... a nevypadalo by to tak krasne ve vyrocni zprave.

Karlos 4.1.2010 13:44

Stejně to dopadlo

i na Srí Lance viz zde http://www.ekolist.cz/zprava.shtml?x=2211351 Ale myslím si, že radikálním ekologistům to stejně neotevře oči.

R 4.1.2010 15:23

Re: Stejně to dopadlo

Radikální ekologisté totiž s vaničkou vylilii dítě. S odporem proti klasické technice a těžkému průmyslu  se totiž svezla i příprava projektů, protože to defakto není nic jiného než taky technická práce. Ovšem nutit ekologistu k nějaké technické práci je jako se snažit nutit prase lítat.

Lájoš B. 4.1.2010 23:32

Re: Stejně to dopadlo

Pokud házíte humanitarní organizace do jednoho pytle s radikálními ekologisty, tak se běžte léčit.

Jenda 5.1.2010 0:10

Re: Stejně to dopadlo

A Lájoš to musí vědět. Jeho jedna taková živí.

Ludva 4.1.2010 11:04

No a co - účel byl splněn

Firmy dostaly peníze za vybudování elektrárny, organizátoři si zadarmo pocestovali po Africe, tak vo co go ? Jen tak dál - sbírejte na Afriku. A šetřete si, ještě bude třeba živit ty, co přiimigrují.

Minutus 4.1.2010 10:56

Líbí se mi na této stránce

ta reklama na fotovoltaické panely. :-))

Kalamajka Mike 4.1.2010 10:50

Obyčejná zlodějina, škoda mluvit

Státní pokladnu dojí tolik lidí, že je s podivem, že schodek je "pouhých" 196 miliard. Ti "humanitární" flákači by měli dostat po hubě a ne peníze daňových poplatníků.

mirek 4.1.2010 13:09

Re: Obyčejná zlodějina, škoda mluvit

asi jsi četl jiný článek - nikde jsem se nedočetl, že by tu elektrárnu rozkradli členové té humanitární instituce. ano, je to průser, když se sypou peníze do afriky

Jenda 4.1.2010 13:28

Re: Obyčejná zlodějina, škoda mluvit

Clenove te humanitarni instituce se prizivili uz pri budovani.

Fiter 4.1.2010 18:30

Re: Obyčejná zlodějina, škoda mluvit

V provozu to nebude a když tak jenom po dobu co tam budou ti vyžírkové.Až odjedou tak to všechno zařízení,které nás stojí spoustu peněz ti primitivové zničí.Ale jezdit si do Afriky na výlety a ještě za to brát slušný peníz, no neberte to.Oni ti humanisti se pěkně budou střídat a my jako debilové budeme cálovat.Nedostali by ze státního podle mne ani korunu.Ať si udělají sbírku ale to oni vědí,že by mohli jet na týden k Máchovému jezeru a byli by na dně.Já osobně bych jim dal k náhradě to zařízení,které tam bylo dopraveno a následně zničeno.Kdo má vůbec právo moje peníze které odevzdávám na daních rozdávat nějakým tasemnicím.

Honza42 4.1.2010 10:40

Nechápu k čemu potřebujete průvodní dokumentaci v angličtině

Nikdo ji číst stejně nebude. Dokud tam budou Češi tak si poradí bez ní a jakmile vytáhnou paty, stejně se tam velmi rychle vrátí doba kamenná. Nikdo nic udržovat, natož pak opravovat nebude.

Minutus 4.1.2010 10:55

Re: Nechápu k čemu potřebujete průvodní dokumentaci v angličtině

Základní průvodní dokumentace se hodí, ovšem zpracovaná na míru, jakási stručná "howto" shrnující popis podstatných provozních a údržbářských zásahů. Ne firemní manuály dodávajících firem přibalené třeba k panelům, tohle tam opravdu asi číst nebudou, to je pro projektanta. Infrostruktura alespoň vycvičených lidí, kteří se o to budou starat je nezbytná. Ale tohle všechno by mělo být už v solidním projektu. Tedy měl by tam být nejen projekční návrh ale také konstrukční, technologická a provozní dokumentace. Pokud podmínky nelze zajistit, měl by na to přijít už projektant v této fázi.

gogo 4.1.2010 14:08

Re: Nechápu k čemu potřebujete průvodní dokumentaci v angličtině

předpokládám, že to projektovala nějaká asertivní blondýna při svitu ekologické (možná trochu jedovaté) zářivky

R 4.1.2010 14:41

Re: Nechápu k čemu potřebujete průvodní dokumentaci v angličtině

Přesně tak. Principy přípravy každé akce, které vycházejí z logického základu, jako je pečlivá příprava projektu z veškeré dostupné dokumentace, se přestávají dodržovat. Například ty fotovoltaické panely tam údajně měly přestat  fungovat z toho důvodu, že kvůli přehřátí odešly měniče, které z několika voltů dodávaných panely dělají standartní napětí použitelné pro motory a další běžné spotřebiče.  Výrobce těch měničů byla renomovaná a určitě i drahá firma z Německa a odhaduji, že byly použity měniče vyrobené zase pro teploty mírného pásma, které při standartních afrických teplotách 50 - 60 st C na slunci prostě fungovat nemohly. Stačilo je ale "tropikalizovat", přidat 2 - 4 násobek hliníku na chladiče polovodičů a případně ještě pár úprav hodnot součástek a měniče by fungovaly spolehlivě. S největší pravděpodobností stačilo přečíst technickou dokumentaci měničů či zkompletovaných panelů, kde byl nebo měl být uveden rozsah pracovních teplot a dát to do souvislosti s teplotami v Africe.... Problém by byl nalezen ještě ve fázi přípravy a určitě velice levně odstraněn.....

Minutus 4.1.2010 16:02

Re: Nechápu k čemu potřebujete průvodní dokumentaci v angličtině

Souhlas. Takové propady bývají většinou způsobeny něčím takovým. Například se nenajdou peníze na to, vyslat projektanta přímo na místo, kde to poběží, protože tam MUSÍ deset přestřihovačů pásek. Může se to stát i u dobře propracovaných projektů, nikdo není imunní vůči chybám. Pak ovšem většinou stačí jediný pohled kvalifikovaného člověka a pár úprav na místě a je po katastrofě.

para 4.1.2010 10:00

Česko je samo o sobě spravováno jak "Energia-Utopia"

Je pěkné, že se pan autor rozhlíží po krachujících projektech ve světě a dává je tuzemcům za příklad jak to také může dopadnout.... Nepěkné je na tom to, že kontrolovatelnost stavu a okolností je pro našince mizivá.

To jak máme velký schodek státního rozpočtu je sice daleko zřejmější, důvody i důsledky bližší ale realita dění směrem k ozdravení nemá také daleko k "Energia-Utopia". Hlavně tedy ve smyslu doufání, že také někdo zvenku naplánuje záchranou akci u nás.:-(

hh 4.1.2010 13:16

Re: Česko je samo o sobě spravováno jak "Energia-Utopia"

Myslim že to pořeší pálkový graf. Odpálkuj.

para 4.1.2010 17:54

Re: Česko je samo o sobě spravováno jak "Energia-Utopia"

Čím to, že pro "hh" je kritika našeho domácího hospodaření tak nepříjemná? Že by na tom domácím ostudném manku měl svůj podíl.... a snažil se ted od něj ovádět pozornost jinam?