10.5.2024 | Svátek má Blažena


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jenda 5.1.2010 0:10

Re: Stejně to dopadlo

A Lájoš to musí vědět. Jeho jedna taková živí.

Jenda 5.1.2010 0:07

Re: Utopia

Ehm ... na horach snaz nez v nizine. Min atmosfery, silnejsi svetlo.

Jelínková 4.1.2010 23:58

Utopia

 Ta foto elektrárna byla pěkná blbost. Přece se ví,že v Nepálu a Indii  mají malé reflektorové nebo zrcadlové vařice a tak by lépe udělali,kdyby je lidem koupili místo málo účinných fV panelů-Když na nich mohou vařit v Nepálu na horách jak by krásně vařili v nížině.

Jakub S. 4.1.2010 23:40

Re: reseni

Jistěže - !

Lájoš B. 4.1.2010 23:32

Re: Stejně to dopadlo

Pokud házíte humanitarní organizace do jednoho pytle s radikálními ekologisty, tak se běžte léčit.

Lájoš B. 4.1.2010 23:30

Autor ví prd

Chtěl bych vidět, jak v místě, kde není nic vybuduje klasický zdroj energie, čím ho bude pohánět, aby to lidi nerozkradli hned po cestě a kdo tam bude pracovat, když gramotnost se blíží nule a domorodci jsou ochotni se zvednout z rohoží ráno, než začne hic a pak k večeru, když už přestává ten hic. Jenže to zse jsou sehnat něco k jídlu a večer si zaskotačit.

Talián 4.1.2010 23:27

Re: JESTLI SOLÁRNÍ ELEKTRÁRNU POUZE POSTAVILI...

Při stavbě A1 v Jaslovských Bohunicích byly sice technické problémy, ale největší starostí bylo zabránit rozkradení dodávek technologie místním obyvatelstvem najatým stavebními firmami. V některých etapách výstavby to mělo masivní charakter a ochrana staveniště spolupracovala se zloději. Jako ilustrace: Jeden domorodec večer v hospodě vytáhl z aktovky třífázový stykač a přišel se zeptat co to vlastně ukradl a za kolik se to nechá prodat.

Michal 4.1.2010 22:35

Re: reseni

Ale pokusí a s komentářem "podívejte jak jsou na tom špatně"!

jak tak 4.1.2010 22:33

Česko samo má vlastní projekt "Energia-Utopia"

Na polích máme 4,9 GW fotovoltaiky, což nám spolehlivě naruší rozvodné sítě a v příštím roce důsledně zvedne cenu elektřiny. www.jakbydlet.cz

Zdá se, že tam vědí, o čem píší.

Petr Nejedlý 4.1.2010 18:32

Re: reseni

Rovnež se domnívám, že použití FTV systému je v tomto případě vhodné (izolovaná lokalita bez vhodných en. zdrojů). Otázkou ovšem je, co má být hlavní a co doplňkový zdroj. Představa, že pouze z FTV systému (bez DG) zvládnu provoz kliniky, školy, čerpadel, obydlí učitelského sboru je velmi odvážná (včetně např. osvětlení v nočních hodinách). Spekuluji, ale předpokládám, že systém byl koncipován FTV panely - baterie - střídač, přičemž nebyl schopen se vypořádat s permanentním kolísáním výroby a spotřeby, v důsledku čehož odešly nejdříve regulátory dobíjení, řídící jednotka čerpadel (toto jsou jediné tech. podrobnosti ve zdrojovém článku) a následně se celý systém sesypal.

Fiter 4.1.2010 18:30

Re: Obyčejná zlodějina, škoda mluvit

V provozu to nebude a když tak jenom po dobu co tam budou ti vyžírkové.Až odjedou tak to všechno zařízení,které nás stojí spoustu peněz ti primitivové zničí.Ale jezdit si do Afriky na výlety a ještě za to brát slušný peníz, no neberte to.Oni ti humanisti se pěkně budou střídat a my jako debilové budeme cálovat.Nedostali by ze státního podle mne ani korunu.Ať si udělají sbírku ale to oni vědí,že by mohli jet na týden k Máchovému jezeru a byli by na dně.Já osobně bych jim dal k náhradě to zařízení,které tam bylo dopraveno a následně zničeno.Kdo má vůbec právo moje peníze které odevzdávám na daních rozdávat nějakým tasemnicím.

para 4.1.2010 18:28

Problematická pomoc druhým když sami nejsme nad věcí..

Faktem je, že Evropané spotřebovávají zhruba 10x tolik surovin na hlavu jak afričan a tak mají kolikrát pocit že mohou relativně všechno. Fakt je i ten, že cestovatelé do odlehlých a chudých částí světa říkají, že když se aklimatizují na místní poměry cítí se tam pravidelně bezpečněji jak v Praze na Václaváku.... Tak bych sabotérské akce místních a někde na venkově, zas tak neviděl jako kritický problém. Ba naopak.

Nevím co a proč se tam konkrétně stalo a s článku to úplně jasné není. Pravidelně je obtížné na dlouhou dobu kdekoli od místní infrastruktura cokoli udržovat. Kdo kdy byl na nějaké Expedici tak dobře ví, že v případě poruchy na cestě se dnešní na mikroelektroniku a rozmanitost dílů náročná technika prostě nedá snadno opravit a stává se časem pravidelně nepoužitelnou. Vozit sebou se proto musí celé bloky a k tomu zřizovat týlové zabezpečení. To je běžná paxe at se jedná o sportovní či vědecké akce. Toto organiztoři zřejmě podcenili. Každá solární technika i když nám se zde zdá relativně dostupná se pak může v zemi i s nadbytkem oslunění naprosto neúměrně drahá a celkově naprosto neefektivní.

Analogicky si ale může i u nás kde kdo "naběhnout" koupí např. relativně levného krásného ale exotického vozidla ze zámoří.... ve kterém se ale posléze něco porouchá.... Tak se vůbec nedivím, že takový projekt v Africe běžně selže. Všechny technologie a i ty zelené maji dnes své vychytávky a my na to u nás zapomínáme pro plné regály náhradních dílů a jiných možností. Běžně ale také zapomínáme, že poud by vypadla rozvodná sít nám, nekoupíme si ani rohlík jedak proto, že prostory supermarketů potemní vše se zastaví a hlavně proto, že pokladní ani není schopna nákup s čárových kodů  markovat a odbavovat... Nemusí se prostě u nás stát zas tolik - jen pár popadaných drátů a uvíznem hůř jak ti nuzáci bez proudu někde v Zimbabve.

para 4.1.2010 17:54

Re: Česko je samo o sobě spravováno jak "Energia-Utopia"

Čím to, že pro "hh" je kritika našeho domácího hospodaření tak nepříjemná? Že by na tom domácím ostudném manku měl svůj podíl.... a snažil se ted od něj ovádět pozornost jinam?

Arccos 4.1.2010 17:49

Re: reseni

No, ja s tím souhlasím. Nicméně to je chyba realizace, nikoliv zvolené technologie. A místní si za to můžou sami, až bych skoro napsal "dobře jim tak". Jenom doufám, že se někdo nepokusí jim tu ztrátu zase zaplatit...

Jenda 4.1.2010 16:31

Re: reseni

Jak vidite tak v tomto pripade byly provozni naklady one elektrarny prilis vysoke a jako takove nebyly placeny. Zapominate totiz na jednu dulezitou nakladovou polozku. ZABEZPECENI! Aby ta elektrarna dal fungovala tak by ji musel nekdo hlidat. Furt.

Dieselagregat i se zasobou nafty nekde zavrete, zamknete na poradnou zavoru a obcas zkontrolujete. Zamknete si do baraku fotovoltaickou elektrarnu.

Jenda 4.1.2010 16:27

Re: Proč ne rovnou raketoplán?

Ucelnejsi by to bylo. Ovsem trvalo by to dele ... asi tak o dveste let ... a nevypadalo by to tak krasne ve vyrocni zprave.

Arccos 4.1.2010 16:13

reseni

Tak upřímně řečeno, aniž bych byl příznivec zelených energií, tak právě tento případ je dobrou ukázkou toho, kde fotovoltaické energie JE vhodná. Dokonce jde o nejvýhonější řešení, protože jiná jsou buď nerealizovatelná (vodní, tepelná) nebo provozně nákladná (zmiňovaný dieselagregát) - a kdo to bude v místě platit. Samozřejmě pak ale nastává problém s realizaci, která zřejmě byla špatná a nebo - a tomu věřím víc - bylo zařízení špatně spravováno a rozkradeno.

Minutus 4.1.2010 16:02

Re: Nechápu k čemu potřebujete průvodní dokumentaci v angličtině

Souhlas. Takové propady bývají většinou způsobeny něčím takovým. Například se nenajdou peníze na to, vyslat projektanta přímo na místo, kde to poběží, protože tam MUSÍ deset přestřihovačů pásek. Může se to stát i u dobře propracovaných projektů, nikdo není imunní vůči chybám. Pak ovšem většinou stačí jediný pohled kvalifikovaného člověka a pár úprav na místě a je po katastrofě.

Petr 4.1.2010 15:24

Proč ne rovnou raketoplán?

Já si myslím, že by se jim mohl koupit rovnou raketoplán ne? Je to taky hezký, podívali by se na svět shora aby viděli jak je velký a ti co by to přežili, by líčili své zážitky mnoha generacím...Ale vážně - nebylo by účelnější naučit je, jak si vypěstovat obživu, jak se udržuje hygiena, jak vypadá normální WC atd. atd. Připadá mi to jako nastěhování cikánské komunity do nového sídliště. Ale při tom se spoustu lidí nepodívá zadarmo do Afriky... Hmm, tak nevím.

R 4.1.2010 15:23

Re: Stejně to dopadlo

Radikální ekologisté totiž s vaničkou vylilii dítě. S odporem proti klasické technice a těžkému průmyslu  se totiž svezla i příprava projektů, protože to defakto není nic jiného než taky technická práce. Ovšem nutit ekologistu k nějaké technické práci je jako se snažit nutit prase lítat.

Sirena 4.1.2010 15:18

Re: V Nairobi lze všechno sehnat

Souhlasím, chybný byl v tomto případě hlavně projekt. na kvalitu je také potřeba dávat pozor, ale tu lze ověřit referencemi. Odkazem na nairobské firmy jsem chtěl poukázat na to, že je možné také získat servis poblíž (víceméně:-))) místa určení. Člověk v tísni se sice chlubí, že prakticky vše nakupuje na místě. Ověřil jsem ceny nábytku, vybavení a stavebních prací, které deklaruje u svého projektu Postavme školu v Africe také u nairobských dodavatelů. Ceny Člověka v tísni byly nejméně 10x vyšší, než ty nairobské a to jsem si ještě započetl náklady na dopravu školního vybavení z Nairobi až sever Etiopie. Je velice smutné, jak tato hurá pomoc diskredituje upřímnou snahu dárců někomu pomoci. To nemluvím o evidentně obrovských rozkradených (režie, marketing) částkách. Od nevládek a neziskovek ruce pryč:-)

R 4.1.2010 15:17

Re: V Nairobi lze všechno sehnat

Ano, třeba české  humanitární organizace, co pomáhaly po tsunami v Azii, to takhle dělaly. Aspoň to tvrdily.

Předpokládám, že ve velkých městech těchto afrických zemí už funguje globální trh a není problém, když se to nevyrábí tam, objednat přes nějakou místní africkou firmu tyhlety v podstatě sériové komponenty v požadované technické úpravě od takového výrobce, který už tam svůj trh má a má svoje výrobky pro tamní podmínky vyladěné. Předpokládám, že není problém tyto nakoupené sérivé komponenty potom přímo na místě pod dohledem kvalifikovaného projektanta smontovat do funkční fotovoltaické elektrárny, je to v podstatě stavebnice. Předpokládám, že není problém to smontovat stejnými lidmi, kteří se tam pak budou starat o tu elektrárnu, klidně třeba i učiteli příslušné školy, ta potřebná kvalifikace pro odstranění běžných poruch takového zařízení zas není nijak závratně vysoká.

Mně celá akce spíš připomíná nepovedenou akci výrobce fotovoltaiky za humanitární peníze proniknout do Afriky.  Panely se  normálně nakoupí, takže výrobce to nic nestojí, jen dohlídne, aby na každém panelu bylo v kvalitní stálé barvě vyvedeno velké logo společnosti. A pokud se to povede, do školy budou jezdit televizní štáby a bude celosvětová kvalitní reklama zadarmo. Pokud se to nepovede, padne vina na ty hlupáky v humanitní organizaci, co to neuměli zařídit.

R 4.1.2010 14:50

Re: Ona ta humanitární organizace

Dneska se projektem nazývá každá blbost, kterou někdo zamýšlí. Podle toho to pak leckdy dopadne.

Dříve projekt a projektové řízení či příprava defakto znamenalo modelaci či simulaci skutečného chodu zařízení či obecně prováděné akce a jako taková se v průběhu těchto modelací vychytala spusta různých kiksů a "much"  To ovšem znamená v papírové podobě pečlivou, nudnou, mravenčí a hodně technickou práci těch, co projekt tvoří a příslušné technické znalosti všech těch, co projekt oponují a připomínkují.  Dneska v době humanitně vzdělaných lidí na to nejsou ani znalosti, ani trpělivost a peníze a dokonce humanitní šéfové takových projektů absolutně nechápou, k čemu by takové projektové řízení vůbec mělo být dobré, pokud vůbec o takové možnosti ví.

R 4.1.2010 14:41

Re: Nechápu k čemu potřebujete průvodní dokumentaci v angličtině

Přesně tak. Principy přípravy každé akce, které vycházejí z logického základu, jako je pečlivá příprava projektu z veškeré dostupné dokumentace, se přestávají dodržovat. Například ty fotovoltaické panely tam údajně měly přestat  fungovat z toho důvodu, že kvůli přehřátí odešly měniče, které z několika voltů dodávaných panely dělají standartní napětí použitelné pro motory a další běžné spotřebiče.  Výrobce těch měničů byla renomovaná a určitě i drahá firma z Německa a odhaduji, že byly použity měniče vyrobené zase pro teploty mírného pásma, které při standartních afrických teplotách 50 - 60 st C na slunci prostě fungovat nemohly. Stačilo je ale "tropikalizovat", přidat 2 - 4 násobek hliníku na chladiče polovodičů a případně ještě pár úprav hodnot součástek a měniče by fungovaly spolehlivě. S největší pravděpodobností stačilo přečíst technickou dokumentaci měničů či zkompletovaných panelů, kde byl nebo měl být uveden rozsah pracovních teplot a dát to do souvislosti s teplotami v Africe.... Problém by byl nalezen ještě ve fázi přípravy a určitě velice levně odstraněn.....

badaxe 4.1.2010 14:27

Re: V Nairobi lze všechno sehnat

Ale přišel, různí představitelé cčlvěk v tísni se naopak už řadu let chlubí že prakticky vše nakupují na místě. je to podle nich levnější a výhodnější. U tohohle příkladu to ale nemusí být tak jednoduché. Základem je projekt, ten někdo evidetně odflákl. v projektu se má řešit nejen návratnost, ale i obsluha, zajištění údržby a možnosti oprav. To tady asi niíkdo neřešil a tím sice zlevnil "projekt" ale v podstatě znemožnil jeho využití. To jestli je lepší nakoupit na místě, nebo si věci které znám a mohu spolehlivě zajistit od dodavatele který dává nějakou záruku dovezu odjinud je opět věcí projektu. To že to třeba v Nairobi dokážu koupit za polovinu, ještě neznamená že to opravdu v dané době koupím a hlavně že to bude fungovat, řada firem bohužel dělá pro různé regiony různou kvalitu.

Jinak je tohle samozřejmě ukázkou jak to dopadne když "humanista" zkusí práci technika. Obyčejně je to problém, ono to není o nadšení černoušků okolo a dalším bobříkovi za dobrý skutek, ale taky o tom že zařízení má nějaké podmínky, třeba údržbu, musí se ošetřovat a obsluhovat. To si většina lidí kteří ví že "když otočí vypínačem tak to svítí" nějak neuvědomuje.

gogo 4.1.2010 14:08

Re: Nechápu k čemu potřebujete průvodní dokumentaci v angličtině

předpokládám, že to projektovala nějaká asertivní blondýna při svitu ekologické (možná trochu jedovaté) zářivky

Karlos 4.1.2010 13:44

Stejně to dopadlo

i na Srí Lance viz zde http://www.ekolist.cz/zprava.shtml?x=2211351 Ale myslím si, že radikálním ekologistům to stejně neotevře oči.

Jenda 4.1.2010 13:28

Re: Obyčejná zlodějina, škoda mluvit

Clenove te humanitarni instituce se prizivili uz pri budovani.

m.l. 4.1.2010 13:17

Re: V Nairobi lze všechno sehnat

Víte, že jsem tou vší propagandou tak zblblý, že mě ani nenapadlo o téhle možnosti uvažovat? Tak jsem to zkusil a hned na první dotaz vypadlo pár použitelně vypadajících odkazů, jeden z nich třeba zde: http://www.electrowatts.co.ke/plant_machinery.html (pro rejpaly: nemám s tou firmou nic společného a jejich stránky jsem teď viděl poprvé v životě). Samozřejmě nevím jestli a jak jsou schopní, ale logicky je na postavení a údržbu solární elektrárny najmutí místní firmy první volba. Jenom na to asi nikdo nepřišel...

hh 4.1.2010 13:16

Re: Česko je samo o sobě spravováno jak "Energia-Utopia"

Myslim že to pořeší pálkový graf. Odpálkuj.