1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

ŠAMANOVO DOUPĚ: Elektrodebilita na druhou

V minulém článku o elektrodebilních mýtech jsem psal o požární problematice lithiových akumulátorových baterií (dále jen baterií). Opět se kolem toho strhla fundovaná debata včetně uvedení odkazů, na které případné zájemce odkazuji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 26.2.2020 11:20

Jestli jste si nevšiml, tak v poslední době spousta věcí nejde racionální přirozenou cestou. Jsou plány zrušit uhelné elektrárny a odstavit jaderné. Místo toho se má Evropa spoléhat na OZE, závislé na rozmarech počasí a na plyn z Ruska, pro změnu závislý na rozmarech Moskvy. A pokud v příštích letech exponenciálně poroste odbyt akumulátorů, tak zákonitě poroste i cena elektřiny. Pro všechny.

F. Kusák 26.2.2020 12:32

Čoveče, představte si, že jsem si toho všiml. Ale také jsem si všiml toho, že se dost lidí brání iracionálnímu chování. Takže mně nic nevyčítejte, já jsem se, co by technik, choval, pokud možno, racionálně. To lze doložit, na rozdíl od jiných pindalů v různých diskuzích.

T. Hraj 26.2.2020 15:06

"dost lidí se brání iracionálnímu chování" To je myslím obrovský optimismus (který jsem kdysi dávno také sdílel).

Skoro bych řekl, že na pozadí všech masívních proměn západního světa v posledních cca dvou dekádách je věta právě opačná: "Nepochopitelné množství lidí se vůbec nebrání iracionálnímu chování".

R. Langer 26.2.2020 17:08

Také to tak vnímám. A nejhorší je, že argumentem pro to velice často je, že "v televizi to říkali, tak to přece musí být pravda". :-(

P. Zinga 26.2.2020 9:32

Už několikrát jsem zde psal: cesta do "zeleného ráje" vede přes snižování spotřeby. Všeho.

Můžete třikrát hádat,kdo bude snižovat...

P. Rada 26.2.2020 9:55

Cesta do "zeleného ráje"???

Vždyt ráj je ale pojem o blaženosti v nevědomosti. To je právě Vaše parketa.

Hádat tedy pči vaší blaženosti které všechny nevědomosti máte je dost nevděčné, obtížné a nadlouho. Pokud jste ale ještě neudělal pokrok, pak alespon typuji tři okruhy: skleníkový efekt, neutrony v kosmickém záření a nezlomná vize o možnosti trvalého extenzivního rozvoje v uzavřeném systému.

R. Langer 26.2.2020 11:32

Ne, to jsi zase jenom špatně pochopil, Zelený bolševiku. To je cesta DO HÁJE. ZELENÝHO. :-P

P. Grigar 26.2.2020 11:50

..že vůbec na toho osla reagujete. Ztráta času.

V. Petr 26.2.2020 19:06

Extenzivní rozvoj je Vaše mantra. Pořád Vám opakuji, že rozvoj bude buď intenzivní nebo se zastaví. Tak to funguje už celá tisíciletí!

F. Kusák 26.2.2020 10:01

Souhlasím s Vámi, jen nevím, jak lidstvo jako celek, bude, bez donucení, tu spotřebu snižovat. Je to totiž v rozporu s vývojem biologických systémů. Ovšem to "donucení" může přijít velmi rychle, a to nejsem žádný alarmista.

P. Rada 26.2.2020 10:31

Kriteriem úspěšnosti vývoj biologických systémů je obecný pokles entropie - růst uspořádanosti za dlouhé období. Ten i lidé dosahují ale obvykle jen ve svém nejužším okolí jako je byt, automobil... Naopak v okolí dnešních civilizací neuspořádanost masivně a prudce roste. Recyklovat nezvládáme ani biosféra to už neunese - a surovinové zásoby se tenčí.

Problém jak situaci hodnotit je právě i v míře časového nadhledu. Do vlastní momentální úspěšnosti zahkedění tento aspekt vytěsnují a v lepším případě se jen snaží ospravedlnit na základě neopodstatnělé víry, že příští technologičnost vše jak kdysi - či spíše už jak ve scifi srovná. S přírodními zákony nás ale nespíše "srovná" až realita.

L. Novák 26.2.2020 16:41

Bla, bla, bla ... zelený magor "Rada". :-P

J. Roškota 26.2.2020 9:27

Mám z elektromobility podobné pocity jako pan autor. Elektroauta se mi líbí. Aby ale bylo možno splnit cíle Evropské elektromobility, nepůjde jednoduše nahradit současné vozy se spalovacím motorem elektroauty a vesele drandit dále.

Bude nutné zcela změnit přístup k přepravě. Sdílená elektroauta ve městech, mezi městy vlaky, nákladní přeprava na železnici, letadly jen na jiné kontinenty.

Jen jsem zvědav co na to řeknou automobilisté v Německu, až se dozví že musí dát své mercedesy do šrotu a že elektro SUV nenabijí. Řekl bych, že to bude konec Evropské energiewende.

O. M. 26.2.2020 9:09

Pane Kovanici, ve svém svatém tažení proti elektromobilům jste se dopustil poněkud hloupých argumentů. Na Marsu a Měsíci byly a jsou elektromobily nikoli kvůli emisím a složitosti (i když, ta by určitě taky hrála svou roli), ale kvůli tomu, že na oněch nebeských tělesech jaksi není kyslík, potřebný ke spalování uhlovodíkových paliv. Další výhodou je, že palivo si mohou nabrat z "místních" zdrojů - ze slunečního záření.

Pro výpočet potřebného výkonu k nabití elektromobilů nemůžete používat přístup "jedno auto, jedna rychlonabíječka". Přístup k nabíjení musí být zcela jiný než k tankování. Elektromobil nejméně 80 % času prostojí u chodníku, na parkovišti nebo v garáži. A tenhle čas je třeba využít k dobíjení - a pak bohatě stačí 2 kW. Ti starší z nás i ještě možná pamatují parkovací hodiny na sloupcích na chodnících, do nichž se házely mince (stále jsou symbolem placeného parkování). Něco podobného bude muset být s nabíječkami (pak půjde i elegantně spojit platby za parkování a za dobíjení). Něco podobného vymýšlejí Piráti se svými dobíjecími pouličními lampami. Jinak souhlas, současný způsob elektromobilizace je pitomost. Elmobil je dobrý do města na krátké jízdy (kratší dojezd - lehčí baterky - "zelenější provoz"). Z hlediska životního prostředí má provoz elmobilu jedinou výhodu - emise nevznikají v místě jízdy (což je pro města podstatné). Jinak, zatím samé nevýhody. Z hlediska celkové termodynamické účinnosti je na tom hůř než spalovací motor. Zatímco účinnost spalováku je 35 - 40 %, účinnost tepelné elektrárny je cca těch 35 % (paroplynky mají cca 60 %, ale jejich podíl na výrobě je mizivý). K tomu připočtěme ztráty při přenosu a nabíjení, účinnost akumulátoru a regulace auta, a jsme možná tak na 20 % účinnosti. Jediné, co zachraňuje bilanci CO2 ve prospěch elmobilů, je fujfuj jádro. Další - zásadní - nevýhodou je zákonité zdražení elektřiny, a to PRO VŠECHNY, nejen pro elektromobilisty.

S. Donát 26.2.2020 11:27

Dobře napsáno a shrnuto, souhlas. Díky.

R. Langer 26.2.2020 11:36

Jak jste přišel na to, že elektromobil nejméně 80 % času prostojí u chodníku, na parkovišti nebo v garáži, a na to, že by se během toho dal kdekoliv nabíjet?

O. M. 26.2.2020 13:30

Jednoduše, vezmu městského (příměstského) dojížděče. Cesta do práce přes větší město 30 minut, zpoza města cca hodinu (pokud pojede jen k P+R, tak míň). Cesta z práce to samé. Pokud připočítám zajížďku na nákupy, tak dejme tomu o hodinku víc. Suma sumárum 2 - 3 hodiny.

(24-3)/24*100=87,5, takže to jsem byl ve svém odhadu ještě velmi konzervativní.

Samozřejmě, pošťáci, mlíkaři, plynaři a podobní dodávkáři na tom budou jinak, ale i tak, i kdyby projezdili 3/4 své pracovní doby, tak je to nějakých 6 - 7 hodin ježdění denně (a to během jízdy nejedou furt na plný výkon a část doby dokonce stojí na křižovatkách).

A aby se dalo nabíjet při každé smysluplné příležitosti, TO je úkolem státu - dotovat výstavbu infrastruktury (když už se chce dotovat), ne nákup automobilů.

R. Langer 26.2.2020 14:46

A že to je prakticky nereálné vám nedochází? ;-)

J. Jurax 27.2.2020 2:56

Jenže ono je už dnes ve městech kumšt sehnat i jen místo na zaparkování. S elektrouautem budu muset sehnat misto na parkování navíc s dobiječkou, jinak riskuju, že nedojedu zpátky ... :-)

A P+R přes všechny kecy politikú jsou vzácné jak zlaté valounky ...

V našem městě (cca 20 000 obyvatel, z toho polovina v panelácích) jsou 2 dobíječky u hyper super; kolik si účtují za kWh netuším, ale dobíjet jsem tam ještě auto neviděl ...

Z. Lapil 26.2.2020 9:02

Občasnou mantrou jsou lokální zdroje. Technicky zvládnuté jsou malé jaderné reaktory: první jaderná ponorka měla v r. 1954 jeden o výkonu 10MW.

Živě si dovedu představit místo dálniční pumpy - překladiště energie malou elektrárnu. Možná s objednávkou: ráno v 7:00 na mě bude čekat kabel.

P. Rada 26.2.2020 9:32

Technicky zvládnutelné sice malé JE zdroje jsou - ekonomicky jsou naopak hluboce prodělečné.

R. Langer 26.2.2020 11:37

Nebav se o JE, když jim nerozumíš, Zelený bolševiku. :-P

Z. Lapil 26.2.2020 8:59

Musím zmizet, ale při troše štěstí tu večer najdu odpověď na svoji dlouhodobou otázku: jaká je průměrná spotřeba průměrného auta v kWh.

Umím si vycucat s prstu, že průměrný motor 70kWh funguje řekněme hodinu denně s 50% instalovaného výkonu a přenásobit si to nějakou účinností (35%?), ale to není odhad, který by mě uspokojil.

Protože ty rychlonabíječky jistě existovat budou, ale stejně tak jistě bude elektřina z nich extra drahá, takže se bude hodně nabíjet přes noc doma.

J. Bucek 26.2.2020 7:20

Dobrý den, jsem jeden z těch Vámi popisovaných "šílenců", co jsi elektromobil pořídil. Za své a bez dotací.

Nicméně Vámi uváděné výpočty zcela chápu a srovnal bych je jako když v dobách prvních spalovacích motorů někdo diskutoval na téma co když dojde nafta. Nic víc. nic míň. Prostě trh si nějak poradí.

Já to mám namyšlené na letošní rok tak, že dostavím fotovoltaiku na střechu domu a k ní si koupím baterku. Z té budu nabíjet auto. Reálně tak 3/4 kapacity své roční spotřeby. Což je reálné. Nebudu v tu dobu zatěžovat vámi popisované zdroje ani síť. Leč uznávám, že je to systém neekonomický. Takto vyrobená a uchovaná energie včetně rozpuštění investičních nákladů, je za cenu cca 4 kč za kWh. "noční" proud mám doma za 2,10 kč za kWh. Nicméně ta svoboda a nezávislost, "technologická převaha", atd. jako externality mi za to stojí.

Ještě bych rád podotknul, že Tesla mohla stát místo Německa zde. Byla vytipována lokalita, ale v té lokalitě u jiné fabriky vyrábějící pneumatiky se objevily ekoteroristé, kteří blokovaly a zdržely výstavbu pneumatikárny. Těmto lidem můžeme poděkovat za to, že špičkové technologie jsou realizovány mimo ČR. Takže hoši a děvčata živící se v neziskovém sektoru. Vopravdu díky moc :-)

P. Rada 26.2.2020 7:50

Zapoměl jste uvést jak a k čemu elektromobil používáte. Na pravidelné meziměstské osobní dopravování např. Praha - Brno asi sotva - že? V takovém příadě by ale byla nejefektivnější právě elektromobilita - ale hromadná - vlakem.

Autor příznačně také neprecizoval dopravní problém. Takto pak různým lidem vycházejí protichůdné postoje a to i vůči nejmenovaným neziskovkám...

"Nejziskovější" je dnes totiž momentální život na fosilní dluh, případně na dluh, kdy škodliviny za dotyčného uhlobarona... doslova vydýchají jiní.

Přitom může platit, že i špičkové technologie se mohou ukázat neudržitelné a tak životu nezbývá než se začít opravdu osobně rozvíjet. Elektromobilita je právávě o možnostech realizovat pohyblivost jinak.

J. Bucek 26.2.2020 8:04

No vidíte, to jsem fakt zapomněl. Já jezdím cca 50 000 km ročně. Přičemž denní nájezd vyšší než dojezd auta (cca 400 km) dělám tak dvakrát do týdne. Nabíječek je po republice dost a já čas strávený na nich využívám k pohybu. Je to příjemný rozdíl od fosila, kdy jsem byl schopný sedět v kuse za volantem i pět hodin. Opravdu příjemná změna. Všem mobilistům na dlouhých tratích doporučuji.

Takže Praha Brno je již nyní běžný standart elektromobilisty.

Já ty problémy vidím úplně někde jinde, než jsou popisované autorem článků. Bylo by fajn, kdyby si autor takové auto na pár týdnů půjčil, a zkusil si s ním jezdit. Pak by byl schopný popisovat skutečné problémy elektromobility (a fakt jich není málo), ale v článku popisované problémy já vidím jako řešitelné. Byť se neobejdou beze změny uvažování lidí. Teda pokud budou chtít. Já s oblibou říkám, že elektromobilita je nový způsob dopravy, nikoliv nový typ pohonu automobilů.

Vůči neziskovkám je můj názor neměnný stejně jako je nrměnný názor většiny společnosti na elektromobilitu :-)

P. Rada 26.2.2020 9:43

Ano elektromobilita je o docela jiných možnostech a způsobech dopravy - nikoli o prostých záměnách ve smyslu jak je koncipován článek. Také ji takto využívám. Od té hromadné vlakové, tramvajové až po tu osobní malou na elektrokole či koloběžce. lodi.... možná jednou dojde i na osobní elektromobil ale nikoliv jako na pohybovou modlu.

Nejvíce si totiž cením, že mi ještě i po sedumdesátce slouží k pohybu tělo :-)

J. Bucek 26.2.2020 10:42

To je naprosto perfektní přístup. Jste mladý duchem a to je prostě super :-)

Držím palce ať Vám to vydrží ještě dlouhá léta

R. Langer 26.2.2020 11:40

No, tak se navzájem poplácejte po zádech, a vy při vašich delších jízdách doufejte, že díky změně klimatu budou zimy i nadále teplé. Sice si tím znepřátelíte toho duchem mladého Zeleného bolševika, ale alespoň neumrznete někde v zácpě. :-D

L. Novák 26.2.2020 16:45

"Mladý duchem"? :-D Magor "Rada"? :-D

Dobře jsem se zasmál... :-P