17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

Vládní blamáž

Profackovaný hulvát? To je jen malá vládní blamáž. Rekordní schodek rozpočtu je totální blamáž vlády rozpočtové odpovědnosti. Vláda nedovede peníze získat a schodek je v září nejhorší za uplynulých deset let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Vandas 4.10.2011 23:20

Mrzí mne to, ale musím jít spát.

Dobrou noc, přátelé i odpůrci.

J. Václavíková 4.10.2011 23:21

Re: Mrzí mne to, ale musím jít spát.

Dobrou noc.

M. Martinovská 4.10.2011 23:23

Re: Mrzí mne to, ale musím jít spát.

Dobrou noc!

S. Lazárek 4.10.2011 23:24

Re: Mrzí mne to, ale musím jít spát.

Dobrou noc.

R. Sedláček 4.10.2011 23:07

Tak nějaké aktuální téma. Např.:

Odehnaní Fórum

R. Sedláček 4.10.2011 23:20

Re: Tak nějaké aktuální téma. Např.:

Zapoměl jsem říct, že je tam článek z emailu "Mám manželku cikánku"

H. Lukešová 4.10.2011 23:24

Re: Tak nějaké aktuální téma. Např.:

Když jsem jela s rodiči a babičkou na přednášku Johannese Gerloffa, chtěli jsme zaparkovat a u našeho zaparkovaného auta stáli dva Cikáni a vyptávali se na detaily o našem autě. Tak taťka s prozřetelností přeparkoval auto jinam a dobře udělal...

J. Tolman 4.10.2011 23:03

Právo a svoboda

Vznik práva v lidské společnosti je neoddělitelně spojen se dvěma podmínkami: hustotou populace a vznikem písma. Při nízké hustotě obyvatelstva, v kmenovém uspořádání, nebylo právo nutné. Všichni lidé se navzájem znali, znali svoje postavení ve společnosti a o všem rozumoval náčelník, potažmo rada starších. S růstem populace a vznikem měst nastala situace, že lidé denně potkávali jiné lidi, které vůbec neznali. Vznik písma umožnil vládci uzákonit právní předpisy pro chování lidí. Zákoník mezopotamského měst Ešnunna, sepsaný jedno století před známějším Chammurabiho zákoníkem, řeší dvě základní otázky: dodržování slibů a finančních závazků a napadení či zabití.Společnost užívající písmo obvykle dosáhly úrovně státu. S tímto vývojem je volně spojena i otázka svobody. V systému s fungujícícm právem, s vymahatelností práva, se ve spravedlivě řízených společnostech míra svobody zvyšovala.    

P. Vandas 4.10.2011 23:06

Re: Právo a svoboda

 Zajímavé, neslyšel jsem o zákonníku starším Chammurapiho stély.

M. Martinovská 4.10.2011 23:10

Re: Právo a svoboda

Bylo jich ještě víc, ale teď to nemůžu najít. Našla jsem al ezajímavou myšlenku z Manuova zákoníku: Čtvrtina nepotresatného zločinu padá na hlavu krále - čtvrtina ... soudce... svědků ...... poslední čtvrť na hlavu původce nespravedlnosti. Svědci, jste trochu vinni, že jste s tím nic nedělali, stejkně jako král a soudce, ... říká Manu.

M. Martinovská 4.10.2011 23:13

Podobně mluví současný Občanský zákoník ČR:

Fyzické a právnické osoby, státní orgány, a orgány místní samosprávy dbají na to, aby nedocházelo k ohrožování a porušování práv... 

Na prvním místě jsou uvedeny fyzické osoby, čili my, podle zákona.

J. Tolman 4.10.2011 23:11

Re: Právo a svoboda

Za posledních 20 let se na blízkém východě v archeologii děly věci, a výzkum dále pokračuje.

Nedávno jsem zde upozorňoval na bojev ve východním Turecku, který vedl archeology k teorii, že civilizaci nastartovala víra v Boha. Celý objev i teorie se nedá popsat několika slovy, ale po přečtení to má logiku.

J. Václavíková 4.10.2011 23:15

Re: Právo a svoboda

Myslíte tím pádem zvnitření oněch všeobecných pravidel? Nebo jak jinak to může fungovat?

M. Martinovská 4.10.2011 23:16

Re: Právo a svoboda

Já se na to pamatuju, jak jste to sem psal. Například peníze mají pravděpodobně - možná - náboženský původ jako náhradní obětiny v různých svatyních. Na těch prvních bývaly vyobrazeny symboly božstev, nebo někdy obětních zvířat - prostě byly to poukázky "tu skutečnou krávu dám později".

J. Tolman 4.10.2011 23:20

Re: Právo a svoboda

TAm šlo o něco jinéhjjo - o vznik zemědělství, které nastartovalo skutečnou civilizaci. A archeolové našli místo, kde vzniklo zemědělství dle našich dnešních vědomostí nmejdříve, a to zemědělství tam vzniklo z důvodu nutnosti uživit velké množství lidí, kteří se tam scházeli u chrámu podobnému Stonehenge. Tak velké množství idí bylo nutné uživit a v okolí se začaly pěstovat plodiny, a tyto znalosti se později zřejmě šířily jinam.

J. Václavíková 4.10.2011 23:22

Re: Právo a svoboda

A to se dá tak zobecnit?

M. Prokop 4.10.2011 23:25

Re: Právo a svoboda

Při troše snahy .......

Cynik mého ražení by spíše soudil, že pokrok v zemědělství umožnil to další.

Ideolog potřebuje pro pokrok donucení.

J. Tolman 4.10.2011 23:33

Re: Právo a svoboda

Nejde o donucení, ale o počáteční impulz.

J. Tolman 4.10.2011 23:26

Re: Právo a svoboda

Jde o teroii, která je postavena na nezpochybnitelném archeologickém nálezu. Má samozřejmě i odpůrce - která teorie je nemá. Ale jak se říká, není-li to pravda, je to velmi dobře vymyšleno. Mě se na tom líbí ta představa, že vývoj lidstva tímto způsobem vedl  Bůh.

J. Václavíková 4.10.2011 23:30

Re: Právo a svoboda

Ale to by předpokládalo obdobné paralely i v jiných částech světa. Našly se?

J. Tolman 4.10.2011 23:32

Re: Právo a svoboda

Výzkum je v počátku. Možná stačily memy. V jiných částech světa byl vývoj o několik tisíc let opožděn.

J. Václavíková 4.10.2011 23:36

Re: Právo a svoboda

Takže podle této teorie má civilizace počátek v Turecku? Nebylo by pak znát, jak se postupně šířila? Měly by být odstupňované úrovně podle vzdálenosti.

J. Tolman 4.10.2011 23:40

Re: Právo a svoboda

To je propracováno velmi dobře. mapa postupného šíření zemědělství a tím i civilizace je dnes poměrně přesně vyhotovená a další velké změny se v ní neočekávají.

M. Martinovská 4.10.2011 23:40

Re: Právo a svoboda

Ano, první město, jak se děti učily, bylo v Turecku, ale to se učily asi ještě před tímhle objevem.

M. Martinovská 4.10.2011 23:34

Re: Právo a svoboda

Myslím, že mnoho starověkých společností byly teokracie, kde rozhodně nebylo příliš oddělené náboženství od "státu" - starověký  Sumer, ale i Izrael, Egypt...  Zajímavé je, že v Jižní Americe jsou vykopávky měsat Teotihuacán, obývaného Toltéky, což jsou "stavitelé". Teo znamenalo v té řeči Bůh, Teotihuacán bylo Boží město. Náhoda?

M. Martinovská 4.10.2011 23:30

Re: Právo a svoboda

Pane Tolmane, myslela jsem tím příspěvkem o vzniku peněz to, že mnoho věcí v civilizaci má náboženský původ - aspoň podle některých. Třeba škola. Třeba současné právo zřejmě má původ v církevnínm právu. Taky lidská práva mají zřejmě původ v rovnosti lidí, popsané v bibli. Otázka je, jaké budou mít ty civilizační jevy konce - současnost moc náboženská není. Zdá se, že společným jmenovatelem a základním pocitem mnoha náboženství je vděčnost, dokonce pocit dluhu, povinnosti k něčemu vyššímu. A současně se lidé se cítí spíš emancipovaní, svrchovaní, nebo např. "nad přírodou".

J. Václavíková 4.10.2011 23:33

Re: Právo a svoboda

Takže uvažujete, jestli náš vývoj ,,po spirále" nejde momentálně dolů? No, nabízí se to.

M. Martinovská 4.10.2011 23:36

Re: Právo a svoboda

Nevím, pustila jsem se asi do moc obecných úvah o budoucnosti, někde je náboženství zřejmě na vzestupu. Každopádně, tam, kde je náboženství, se rodí víc dětí, a naopak. Příroda si poradí...

J. Václavíková 4.10.2011 23:40

Re: Právo a svoboda

A jak si poradí s tím přebytkem lidí ve světě? Jo, viděla jste včera Hydepark?

M. Martinovská 4.10.2011 23:43

Re: Právo a svoboda

Já se dívám na tv tak jednou za měsíc, neslyším,  někdo tu cosi zmiňoval, nevím, co? 

(Myslím, že přebytek lidí nebude tím hlavním problémem chudých zemí. V nejchudších je lidí i docela řídko - rodí se, umírají na AIDS i jinak...)