2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

Veřejný taxík

Má město právo regulovat cenu jízdného, nebo nemá? Městský správní soud v Praze se rozhodl, že na to město právo nemá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ladislav N. 8.9.2007 15:37

Re: treba v New Yorku je regulovana cena taxiku...

A regulují tam taky počet taxikářů? ;-)

Fafa 9.9.2007 1:32

Re: Re: treba v New Yorku je regulovana cena taxiku...

Ano, pocet taxikaru je prisne regulovan. Existuji tzv. medailony na auto. Taxikari si vetsinou pronajimaji auto od majitelu "taxi fleet" a pocet aut v techto "fleets" jsou presne regulovany mestem, ktere vydava povoleni na pocet aut.  

Martin 8.9.2007 1:46

taxiky paradox

osobne je velmi casto vyuzivam

navic jezdenim po evrope mam jakys takys prehled jak to funguje jinde

velmi mne proto zaujal pristup temer vsech taxikaru se kterymi jsem se o tom bavil (otravujou se, proto jsou velmi sdilni zvlaste pokud maj popsat svuj strasny osud chudaka duseneho regulaci). kdyz jsem rikal, ze mne pripada napriklad parizsky system mnohem vyssi nastupni sazby a relativne nizke sazby za kilometru (plus napriklad doplatek za zavazadlo atd.), tak jsem slysel, jak porad jezdej pro chudy babicky do nemocnice, ktery na to nemaj a proto je radi za par korun odvezou. pritom jejich zvyseni sazeb za kilometr malokdy bylo nizsi nez padesat procent spis dosahovalo dvojnasobku dnesni

jen pro doplneni idea nastupni sazby jako v parizi zahrnuje i par ujetych kilometru, redukujou se tim lide co jedou kousicek za par haliru ale maji to v taxiku (respektive pokud chtej tak si to zacalujou)

vlk 8.9.2007 2:06

Ale taxikář má přeci plné právo

sám si určit, za jakou cenu bude službu nabízet a zákazník má plné právo se rozhodnout, zda tu cenu bude akceptovat.

Veřejná obslužnost je státní či obecní zakázka a jejímu dodavateli je kompenzována ztráta. Taxikářům nikdo nic nekompenzuje, naopak, podléhají minimální dani a odvodům.

Martin 8.9.2007 2:11

Re: Ale taxikář má přeci plné právo

tahle teorie narazi na jeden velky problem a tim je turisticky ruch, pokud taxi je schopno na velkych smluvnich partnerech a turistech nahnat vetsinu svych prijmu, proc by se melo zajimat o nejake blbecky co si za dve kila chtej nekam dojet ? at jdou na socku :-D

vlk 8.9.2007 2:14

A proč by mu měl nějaký magistrát nařizovat,

aby je za na své náklady vozil? Od toho je dotovaná MHD.

Martin 8.9.2007 2:17

Re: A proč by mu měl nějaký magistrát nařizovat,

skoncime u jednoho tematu viz nize, taxi neni normalni auto se stejnymi podminkami. a protoze vyuziva extra privilegia a podle meho by jich mela mit i vice - napr. vjezd na koleje. tak by mela mit i extra podminky

vlk 8.9.2007 2:21

Ano, ať si tyto nadstandardní možnosti koupí.

To je něco jiného než regulace cen.

Martin 8.9.2007 2:24

Re: Ano, ať si tyto nadstandardní možnosti koupí.

ne uplne, mesto jim umozni extra podminky a za to ma extra pozadavky, tudiz regulaci

vlk 8.9.2007 2:30

Tuhle logiku sice chápu, ale nesouhlasím.

Regulace není tržním vyjádřením oněch extra podmínek.

Martin 8.9.2007 2:36

Re: Tuhle logiku sice chápu, ale nesouhlasím.

zase se asi neshodneme, ale podle mne je to jedina mozna cesta, jednorazova licence by tlak vyvijet uz nemohla, a nemyslim si, ze by mesto chtelo napriklad vytvorit situaci, kde kazdy bude teoretickym taxikarem a jeho jediny cil je jezdit si kam chce a stat kde chce

Martin 8.9.2007 2:12

Re: Ale taxikář má přeci plné právo

pro doplneni, ac se budu opakovat, taxikar pro sebe vyzaduje extra pristup, nema stejny podminky jako jiny ridici

vlk 8.9.2007 2:14

K tomu jsem se dole vyjádřil :-)

Minutus 8.9.2007 2:20

Re: K tomu jsem se dole vyjádřil :-)

IMHO: taxi je svého druhu "nadstavba", a tudíž by NEMĚLA být regulována ani na straně poptávky ale ani na straně nabídky.

Jsem děsnej levičák, že jo? :-D

Na druhou stranu, okrádati cizince se nemá, Ono obecně lhát a krást se nemá: problém je, že neexistují morální kritéria v podnikání,

divana 8.9.2007 2:27

Re: Re: K tomu jsem se dole vyjádřil :-)

ahoj :-))

Minutus 8.9.2007 2:33

Re: Re: Re: K tomu jsem se dole vyjádřil :-)

ahojek. Taky nespavec, taky??

Doporučuji od St. Kinga: Nespavost... Ty máš ovšem do toho věku daleko. ;-)

divana 8.9.2007 2:38

Re: Re: Re: Re: K tomu jsem se dole vyjádřil :-)

tady se spát nedá, brousí kolem taxikáři :-D

Ladislav N. 8.9.2007 2:36

Re: problém je, že neexistují morální kritéria v podnikání...

No, ona neexistují ani "morální kritéria" vybírání daní státem. Stát nás okrádá, kde může, a tím nastavuje "laťku" daňovým poplatníkům. Ve státě, kde 50 let komunistického vládnutí platilo "kdo nekrade, okrádá vlastní rodinu", ani není čemu se divit... ;-P

Vojta 8.9.2007 7:15

Re: Ale taxikář má přeci plné právo

sam si urci znamena, ze na jednech dverich bude jedna cena, na druhejch druha cena, uvnitr treti cena a pak jeste bude mit 2 magneticke tabule, ktere mu budou kamosi podle potreby prendavat. Kdyz svezou pripiteho zakaznika mensi postavy, reknou mu, ze domluvena cena byla 1000 Kc/km a budou prisahat, ze se na tom domluvili. Verim, ze to z neho vytlucou, kdyz ne, poslou exekutora. V celem tom konfliktu jde jen o to, aby tohle bylo legalizovano.

Talkie toaster 8.9.2007 1:31

hm

Žijeme v zemi ,kde občan s průměrným platem se jen těžko může pohybovat po městě v taxíku , narozdíl od ciziny,kde řidič taxíku patří mezi chudý lid a jízdné si může dovolit  zaplatit skoro každý ,u nás si drožkaři myslí ,že patří stejně jako za komančů mezi horních deset tisíc a proto si musí na ten milionek nakrást ,je divný,že magistrát se nedokázal ani po tolika letech s touto loupeživou mafií poradit ,přitom by v tom neměl být jakýkoliv problém ,jak bude někdo přistižen při olupování,přijde o řidičák

vlk 8.9.2007 1:37

Cena je tržní.

Což znamená že je (měla by být) přesně taková, jakou jsou lidé ochotni platit. Níkdo je taxíkem jezdit nenutí...

Minutus 8.9.2007 2:06

Re: Cena je tržní.

hoho, a tady nesouhlasím... jsou momenty v životě lidském, kdy použití taxíku rovná se otázkou života a smrti... prostě třeba selhala záchranka a pod.

Co pak??

vlk 8.9.2007 2:08

Potom má pro Tebe ten taxík holt jinou cenu...

...ale vážně - ptáš se jako ekonom a nebo jako člověk, který se (oprávněně) dovolává lidské sounáležitosti?

Minutus 8.9.2007 2:14

Re: Potom má pro Tebe ten taxík holt jinou cenu...

já to v  tomhle punktu nerozlišuji.

Byl moment v minulé, období, kdy mi bylo úplně jedno, kolik zaplatím, jen když aspoň nějaký odvoz bude,

Ty myslíš, že je nějaký propastný rozdíl mezi ekonomem a člověkem?? To bys mi vážně dojal. :-D

vlk 8.9.2007 2:20

Ne, to si nemyslím.

Ale sám sis přeci odpověděl - Tvá ochota zaplatit stanovila aktuální individuální cenu, kterou pro Tebe služba v daný okamžik měla. On ale jel za běžnou taxu, viď?

Jenom chci rozlišit krizové situace, kdy existuje lidská povinost pomoci jinému člověku v tísni (což se na vesnici jeví jako daleko pochopitelnější než ve městě) a standardní ekonomickou kalkulací.

Minutus 8.9.2007 2:30

Vlku.

v tomhle nejsme ve sporu. Mám s taxislužbou v Praze ty nejlepší zkušenosti a nikdy jsem nebyl "okraden"; naopak se mi nabízeli i na odnos třeba částí PC domů,

A zadarmo...

Fakt je, že spíš v nočních hodinách zastavili spíš mně, než partičce zjevně ovíněných mládenců... ale to se člověk nediví. I když, pravda, jsem byl ovíněný taky. :-D

Martin 8.9.2007 1:20

cast pravdiva cast diskutabilni

odseknete par regulaci, nechte rozhodovat trh a skoncite jako pred sto padesati lety, kdy vznikly prvni vetsi regulace, protoze silne stoprocentne trzni subjekty byly statem ve state

vlk 8.9.2007 1:25

Jste si jistý,

že nezaměňujete omezení regulace s rezignací na kontrolní mechanismy?

Martin 8.9.2007 1:32

Re: Jste si jistý,

prosim o definici rozdilu

pokud plne volny trh vytvori nejakou situaci je pokus o jeji omezeni ve prospech spotrebitele kontrolnim mechanismem nebo regulaci ?

vlk 8.9.2007 1:41

Rozdílu je více,

ale v daném případě:

Regulace: stát nebo jiné blahorodí s kulatým razízkem určí kdo, co, kdy, za kolik...

Kontrola: podnikatel sám určí parametry, blahorodí s kulatým razítkem kontroluje, zda je dodržel

Pochopitelně v praxi dochází k jistému průniku - například zdravotní nezávadnost u potravin nebo třeba vymezení štaflů u taxíků či povinná znalost místopisu. Jde o to, na kterou stranu se to převáží.