2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

Veřejný taxík

Má město právo regulovat cenu jízdného, nebo nemá? Městský správní soud v Praze se rozhodl, že na to město právo nemá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Tino 8.9.2007 6:29

Re: V Kocourkove je vsechno jine

 Svou rudou agitku si strč někam! Přiblblíku. ;-D

bolševik, kdo je víc 8.9.2007 7:49

Re: Re: V Kocourkove je vsechno jine

Neboj, brzy si nimi zase zatočíme, viď soudruhu?

Halladin 8.9.2007 5:08

Regulace

Pokud někde smí pracovat jeden taxikář, a druhý nesmí, svobodný trh zřejmě neexistuje.

Takovej "privilegovanej"taxikář si pak nestanoví ceny tržní, ale monopolní. Konkurence neexistuje, protože těch pár privilegovaných si utvoří kartel.

Tržním opatřením by bylo, pustit tam každého, aby byla konkurence. Jenže ty místa nejsou gumové, ani nafukovací. Tudy cesta nevede.

Pokud někdo ( město) někomu poskytne právo nadstandartních výhod, což pravděpodobně je případ taxíků parkujících na některých místech v centru, má právo stanovit nadstandartní regulaci. Taxikář má dvě možnosti - příjmout, Anebo tržně odmítnout. Tam , kde existuje konkurence, by o takových cenách nemohl ani přemýšlet.

Hudec 8.9.2007 5:51

Re: Regulace

Naopak, Halladine, tudy cesta vede a ne že ne. Místa nafukovací být nemusí, a to právě že kvůli konkurenci a trhu. Kdyby se totiž všichni taxikáři nahrnuli na jedno místo (čehož se obáváš), neměli by tam dost zákazníků a dlouho by tam stáli. Za pár dní by většina z nich zjistila, že o dvě ulice vedle se to točí mnohem rychleji a vydělají tam víc.

Tino 8.9.2007 6:40

Re: Regulace

 Plný souhlas. Snaha regulovat vždy ruší svobodný trh a má za následek jedině pokřivení cen. Raději by se měl stát - město starat o právo vstoupit do trhu každému, kdo na to technicky má. Přebytek taxikářů by rapidně snížil ceny jízdného. Jen by jim museli zajistit bezpečnost provozování taxi před agresívními firmami.

 Je to stejné, jako kdyby ste chtěl začít dovážet z Jižní Moravy ovoce a zeleninu kamkoliv, kde je jí nedostatek a ceny jsou vysoké. Okamžitě vás začne ohrožovat zelinářská mafie, která drží ceny vysoko. Takovou mám já zkušenost. A to si pište, že si každý rozmyslí, aby vstoupil do kšeftu mafii! Shořené auto je to menší riziko. A policie? Ta to jistí z dálky. :-/

dr Turnovský 8.9.2007 6:57

to jistí z dálky ......od Aralky?

jenom otázku k těm mafiím a zelenině......to opravdu myslíte  vážně s tou mafií? Čestný pionýrský, že jsme se s nima ještě nikdy nesetkali....;-) 

Tino 8.9.2007 8:29

Re: to jistí z dálky ......od Aralky?

 Zkuste to a navážejte zeleninu z Jižní Moravy.:-) Pak dejte vědět osvých zážitcích.

 Jinak pionýrským čestným moc nevěřte. Byl to čistě formální spolek beze cti.

dr Turnovský 8.9.2007 8:44

Re: Re: to jistí z dálky ......od Aralky?

to se jenom tak říká :-)) , ale je fakt, že jsme zeleninu do Prahy ještě nevozili, jen ovoce, mošty , jehněčí, husy a další důležité a nezbytně potřebné věci k životu. Je také pravda, že nemáme konkurenci a  jsme tak dražší než v EU, takže s žádnou mafií nemáme potíže. Taky je fakt , že máme v Praze zákazníky na high endu gastronomických a hotelových  zařízení, takže se nesetkáváme s žádnými překupníky, tedy velkoobchody.  Teď jsem si všiml, že to vlastně je taky k tématu monopolu v taxislužbě :-)))

Halladin 8.9.2007 8:02

Re: Re: Regulace

Jo, jenže všichni by se tam nevešli.....

Hudec 8.9.2007 3:53

Když mě v jiném koutě světa odveze taxík čtyřnásobně dál za čtvrtinovou cenu (tj. 16x levněji),

nemá očividně taxíkář z televizního šotu pravdu, že by se jinak nedalo přežít. Magistrát na to jde ze špatného konce. Neměl by diktovat cenu. Ale měl by pomocí vyhlášky skoncovat s mafiánskými způsoby, kdy do určitých míst mohou jenom určité taxíky. Byla by konkurence a ceny by klesly úplně samy.

Ladislav N. 8.9.2007 15:53

Re: Když mě v jiném koutě světa odveze taxík čtyřnásobně dál za čtvrtinovou cenu ...

No, ona taky cena např. benzínu je v jiných částech světa zlomková v porovnání s cenou v ČR... stačí se podívat do USA (poloviční). ;-)

chytrý horák 8.9.2007 3:09

Loučím se.

Veškeré události a postavy v mých příspěvcích jsou smyšlené, jakákoli podobnost se skutečnými osobami nebo událostmi je čistě náhodná. Pokud jsem někoho nechtě urazil, omlouvám se. Pokud jsem urazil někoho, koho jsem urazit chtěl, je to v pořádku. Dobrou noc.

vlk 8.9.2007 2:53

Přátelé, díky za diskuzi,

ale už je víkend a tak bych měl vstát dříve než ve svých obligátních 14:00, ať si mne vlčata užijí :-)))

Nespavče, když nemohu usnout a potřebuju to, používám trochu modifikovaná dechová cvičení. Teď tady s tím nebudu otravovat, ale zabíralo to i v nejhorších chvílích mého života...

Dobrou všem :-)

Martin 8.9.2007 3:00

Re: Přátelé, díky za diskuzi,

dobrou a diky :-D

vlk 8.9.2007 2:41

Martine, už se začínáme oba opakovat.

Shrnu své stanovisko: Taxislužba není veřejnou zakázkou, magistrát podnikatelům nijak nekompenzuje ztráty a proto ani není oprávněn určit jim cenovou politiku. Dovedu si představit, že za nadstandardní možnosti pohybu ve městě taxikáři buď zaplatí nějakou částku, a nebo se na ně bude pohlížet jako na jakékoliv jiné účastníky silničního provozu. Nejsem si však jistý, zda magistrát jim vůbec může dát nějakou vyjimku nebo úlevu, domnívám se, že je to spíše na nějakém odboru policie.

Nic to nemění na kontrolní funkci magistrátu, totiž zda taxikáři dodržují parametry služby které deklarovali, označení, cenovky etc.

Nijak také nezpochybňuji koncese vydávané magistrátem, i když bych polemizoval s jejich koečným počtem. Omezený počet štaflů neberu - není-li místo na stanovišti, holt taxíkář parkuje jako jakýkoliv jiný motorista. Nicméně za neomezené množství koncesí bych nebojoval do krve ;-) 

Martin 8.9.2007 2:44

Re: Martine, už se začínáme oba opakovat.

obecne si myslim, ze mame mnohem blize k nejakemu konsesu nez to z formulaci vynika :-D financni efekt by byl asi podobny, vy byste jim trzne pridal a ja regulacne  :-D

vlk 8.9.2007 2:46

Regulace mají jednu nevýhodu.

Jsou jako zubní pasta vymčkaná z tuby - zasviní kde co a nejde ji dostat zpátky. A nabaluje se jedna na druhou. Proto raději tržní korektiv...

chytrý horák 8.9.2007 2:57

Re: Re: Martine, už se začínáme oba opakovat.

Určitě máte, Martine, mnohem blíže k nějakému konsensu, i když podle toho, že každý říká něco úplně jiného to tak na první pohled nevypadá. Názor sem, názor tam, konsensus musí bejt. Přeci se nebudete furt hádat. 

Martin 8.9.2007 3:00

Re: Re: Re: Martine, už se začínáme oba opakovat.

jedna mala poznamka na konec, vlk mel pro mne zajimave nazory, vy a jini ladikoidi ne

a mimo jine je to dane tim, ze vlk psal k veci a vas bavilo mnohem vice rejpaji ciste ad hominem a pritom s nulovou znalosti tematu

proto taky vase nablble stouchance mne nezajimaly a zajimat nikdy nebudou :-D

chytrý horák 8.9.2007 3:13

Re: Re: Re: Re: Martine, už se začínáme oba opakovat.

Kdybyste na moje nablblé šťouchance nereagoval tak vášnivě, poznal bych dřív, že Vás vůbec nezajímají:-P

Minutus 8.9.2007 2:47

Vlku.

o nadstandard se nepochybně jedná, jsou-li považovány za tzv. dopravní obsluhu a mohou-li a konto toho i tam, kam normální řídíč nemůže.

A ano, někde dole jsi to napsal: nechať magistrát zřídí společnost TAXI a konkuruje těm zcela soukromým.

V tomhle punktu si nemyslím, že regulace je nějak prospěšná.

Fafa 8.9.2007 4:36

Minute,

To zrizeni spolecnosti magistratem by asi problem velmi rychle vyresilo. Myslite, ze by si magistrat mohl nechat "patentovat" nekolik beznych typu taxiku. Myslim beznych v cizine, treba ty typicke londynske nebo zlute z New Yorku? 

Martin 8.9.2007 2:34

male shrnuti asi pro vlka

samozrejme i pro kazdeho jineho normalniho cloveka

osobne si myslim, ze smluvni preprava regulovana byt nema, tam vse zalezi na vztahu nabidka poptavka

ale taxi, ktere je celosvetove brano jako urcita sluzba, ktera ma i urcita privilegia (ktera smluvni preprave prisluset nesmi), naprosto klidne muze byt regulovana. ale konkretne pro nasi situaci v cechach, sazby jsou prilis nizke. za prve by mela byt mnohem vyssi sazba nastupni a za druhe v sazbe za kilometr by mela byt zapoctena amortizace vozu v nejakych smysluplnych  casovych limitech, aby doslo jak k obnoveni vozoveho parku tak i k urcitemu tlaku na pouzivani slusnych aut

vlk 8.9.2007 2:44

Tak jsem měli oba stejnou myšlenku :-)))

Ladislav N. 8.9.2007 2:30

Aston se zase někde doslechl o rozhodnutí soudu a aniž by se s jeho podstatou seznámil...

...žvaní nesmysly.

Pražský taxikář vyhrál spor s MF o cenu jízdného  (zpráva ČTK)Když chtějí regulovat či unifikovat taxislužbu, ať si magistrát zřídí "komunální podnik", nabere zaměstnance - řidiče, platí jim podle zákoníku práce mzdy, poskytuje zaměstnanecké výhody a stanoví pevné ceny, jimiž bude "konkurovat" taxikářům na volné noze. Taxikáře ať může dělat každý, kdo má automobil způsobilý k provozování taxislužby - a bude konkurence i dobré ceny.

Zásadní problém je v tom, že taxikáře může dělat jenom malá skupina "vyvolených", a ti se mnohdy podle toho i chovají. Kdo tohle vymyslel, musel být "na hlavu padlý". Ale navrhněte Petru Nečasovi (ODS), aby přidal do novely trestního zákona trestný čin "neoprávněného předražování jízdného", on to jistě rád udělá (viz jeho návrh trestnosti zaměstnávání osob "načerno"... podporovaný  ODS) ;-P

BIS 8.9.2007 2:37

Re: Aston se zase někde doslechl o rozhodnutí soudu a aniž by se s jeho podstatou seznámil...

Hlupacku Ladislave N., zajedte do Londyna a poptejte se, jak britsti Komuniste Jejiho Velicenstva provozuji taxisluzbu. A kdyz uz tam budete, vysvetlete jim, proc to delaji spatne.

Martin 8.9.2007 2:39

Re: Re: Aston se zase někde doslechl o rozhodnutí soudu a aniž by se s jeho podstatou seznámil...

to nevite, ze ladicek je pronasledovany komunisty uz od narozeni a kazdy den kdyz otevre lednicku na neho nejaky regulacni bolsevik taky vyskoci :-D

chytrý horák 8.9.2007 2:41

Re: Re: Re: Aston se zase někde doslechl o rozhodnutí soudu a aniž by se s jeho podstatou seznámil...

Říkal jsem si, že vy dva byste si mohli dobře pokecat.

Ladislav N. 8.9.2007 3:00

Re: Re: Aston se zase někde doslechl o rozhodnutí soudu a aniž by se s jeho podstatou seznámil...

Taxislužba v Londýně je provozována jinak a na jiných principech, než taxislužba pražská (česká). A hlavně - dlouhá desetiletí se vyvíjela ve stabilním tržním prostředí a nemá za sebou zkušenost komunistické šedé ekonomiky, kterou taxikáři-zaměstnanci provozovali, aby si načerno vydělali víc, než jim nabízel komunistický stát...;-)

Fafa 8.9.2007 4:42

Ladislave,

no treba v New Yorku je regulovana cena taxiku z letiste JFK do kterehokoliv mista na Manhattanu.  A je dokonce STEJNA pro cely dolni Manhattan. Pred dvema roky byla 30 $, dneska nevim. Pokud by v Praze byla jednotna cena za odvezeni z letiste kamkoliv po Praze, tak myslim odpadne vetsina problemu.