18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

Smrtelná lhostejnost


Nejdůležitější silniční tah v zemi, dálnice D1, je ochromena, krizový štáb dokonce sáhl ke krajnímu opatření, když její kritickou část ze soboty na neděli uzavřel. Takové ochromení dálničního tahu Praha - Brno má závažné národohospodářské důsledky a škody by se daly vyčíslit jistě v řádu stovek miliónů korun. Jenže je zaplatí soukromníci, nikoli stát. Teď by měly pod okny ouřadu páně Šimonovského řvát davy rozlícených uživatelů silniční sítě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Andy 19.12.2005 11:54

Re: Dráha x dálnice

všechno tohle zpoplatňování toliko od Ďábla jest. Jaký je důsledek ? Zdraží se vstupy a tudíž bude konečný produkt dražší. Teoreticky by se měli snažit výrobci udržet náklady, aby byl jejich výrobek nebo služba konkureceschopný, tudíž začít jezdit levnějším způsobem. Jenže vzhledem k různých ochranářským opatřením, lobbystickým skupinám a dalším faktorům si výrobec klidně přisadí vyšší náklady na ceně a protože to jde špatně spočítat, tak ještě něco přihodí, spotřebitel stejně pozná prd a vyšší cenu bude vyčítat podle své preference: vládě, minulým chybám vlád, Klausovi, Paroubkovi, američanům, číňanům nebo třeba " neovlivnitelné křivce vývoje cen v globálním světě" , to je jedno.
 
Na čem by vydělal stát, to je mi zcela záhadou, neboď stát jsme de facto my. Takže jak bychom na tom vydělali ? Mohli bychom si koupit víc gripenů nebo konečně sehnat aspoň dvanáct pilotů,  aby s kraksnami měl kdo lítat ?
 
Lidé, co jezdí na trase Severní/Jižní Morava - Praha by možná jezdili vlakem docela rádi, kdyby si sebou mohli vzít do kupé psa, kočárek, lyže, pět kufrů atd., zejména, pokud by vlak měl stanici před každým domem v Praze a v každé vesnici na Moravě.
 
Andy 19.12.2005 11:56

Re: Re: Dráha x dálnice

neboť, sakra.
drew 19.12.2005 12:04

Re: Re: Dráha x dálnice

1) chleba, mléko, rohlíky dražší nebudou, protože ty se nedopravují z jednoho konce republiky na druhý, pravda mléko ano, ale to je rychloobratkové zboží. 2) Pokud pojede dráhou např.1000 TV z Plzně, Francie, do Zlína, Ostravy, Brna, Prahy bude výsledná cena rozpočítana na 1 ks výrobků. 3) Nadávat je česká národní vlastnost, kterou přímo nesnáším spolu s vymlouváním na to, že to nelze udělat. Ale lze stačí juknout za západní hranice. 4) Stát vydělává už dnes na dálničních známkách, ale nevím, zda za ně kupuje zrovna gripeny nebo je vráží do školství, zdravotnictví nebo na důchody. Ale jenom teoreticky by možná nezaplatil tolik za léčbu pochroumaných řidičů na našich cestách, protože mám obavy, že to, co se vybere na dálničních známkách, jde na nápravy dopravních nehod a jejich následků.
Andy 19.12.2005 12:08

Re: Re: Re: Dráha x dálnice

no, kdyby je stát vrážel do toho, proč je vybírá, tedy do silnic, tak by těch pochroumaných možná  bylo méně.
jukat za západní hranice je prima zábava, taky se tam pěkně nadává. ¨
Jen jsem chtěla podotknout, že až příliš podléháme zjednodušující myšlence, kterou nám Centrální Mozek Lidsta buší do palice, tedy že když něco bude dražší, tak se tím omezí spotřeba na rozumnou úroveń.
Výsledky můžete vidět například na efektu spotřební daně.
drew 19.12.2005 12:18

Re: Re: Re: Re: Dráha x dálnice

Ale výrobce si rozmyslí jestli zvýší svoje náklady o 100 nebo 1000. A to je rozhodující, pokud se bude podporovat dráha na úkor jiných doprav a silnice se bude využívat pouze k přepravě ovoce, zeleniny a rychle kazících se potravin, když se na služební cesty přepravíme vlakem, busem a firma za to dostane větší úlevu na dani, ubyde aut na cestách. Mimochodem nejen se zvyšuje spotřeba zboží, ale i lenost lidí, tj. např. jít pěšky nebo jet tramvají, busem, metrem do práce. To raději i 500 m někteří ujedou autem, aby si neošoupali nohy. A tak je pro mnoho lidí problém jet služebně věřejnou dopravou, protože by nemohli dojet až na místo a museli by udělat místo 10 kroků např. 500. No a za západními hranicemi se sice nadává, ale většinou se poslechne nařízení vlády na rozdíl od nás, protože nejlepší je přece občůrat cokoliv.
Andy 19.12.2005 12:34

Re: Re: Re: Re: Re: Dráha x dálnice

víte, právě nakukování přes hranice ( západní) a přitom vidění jen ( dříve) obchoďáků a dneska zákonů je přesně ten důvod, proč jsou lidé zde tak zklamaní sametovou revolucí - nějak jim nedošlo, že ty obchoďáky musí někdo naplnit, někdo v nich za pár šupů dělat a utrácet v nich může jen ten, kdo na to má.
Tak já přes ty hranice raději moc nenakukuji.
 
Pokud si opravdu někdo  myslí, že pokud bude dráž, bude lépe, pak je to socialistický pomatenec, který v duchu doufám, že jemu to " dráž" bude kompenzovat někdo jiný, a ten někdo jiný ať si trhne nohou, je to stejně lump. 
 
Představa, že vypuštěného krakena automobilismu nacpete zpátky za mříže tím, že mu uložíte pokutu, je opravdu úsměvná.
drew 19.12.2005 12:42

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dráha x dálnice

Nechci zacírat krakena, nejsem socialistický pomatenec, ale jen logicky uvažující člověk, který volí radějí dražší variantu, relativně pohodlnější. A nakukuji pravidelně, ono vzdělání nikomu neuškodí v jakémkoliv oboru. No ono mi to dráž kompenzuje jenom moje vlastní svědomí, ale pravda i má babička říkala, že si nekupuje levné věci, protože není tak bohatá.
surfer 19.12.2005 15:55

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dráha x dálnice

Nejde o pokutu, ale o náhradu za opotřebení dopravních cest a škod na zdraví a životech občanů způsobených tímto obskurním způsobem dopravy. !Každý vygon má svého vlastního mašinfíru" Je to drahé, ale dopravní cesty hradí stát z peněz daňových poplatníků.
Bubik 19.12.2005 12:27

Re: Re: Re: Dráha x dálnice

drewe jukněte těsně za západní hranice a zjistíte, že většina lokálek zmizela na smetišti dějin a že se kamiony vozí skoro vše. Taková a7 je lahůdka zejména v noci. A to se v Německu dráhy smekají trochu jinak než u nás.
ibn 19.12.2005 11:56

Jinak ale většinou dojedeme včas to jen na okraj na rozdíl od auta.

Bingo!
Bubik 19.12.2005 12:15

Re: Dráha x dálnice

drewe, dopravce kamionové dopravy to klidně zaplatí, pokud to budou muset plati VŠICHNI a nebude v konkurenční nevýhodě. A přenese náklady na objednavatele přepravy. Pokud opět objednavatel nebude mít možnost výběru, klidně předá peška zákazníkům (navýší cenu zboží), takže to stejně zaplatí konečný spotřebitel. Mimochodem to za socialismu bylo určeno, jaké zboží se kam vozí čím. Výsledek? Dráha dodávala zboží systémem "už je to tady". Ve fabrikách byly pohotovosti na výkládku, když jsme kdysi kupovali klimatizaci k sálovému počítači, vezli ji z Rakouska měsíc a půl. To proto, že se vagón po týdnu ztratil a nakonec ho našli někde na Moravě. Naštěstí nerozkradený (ona ta klimačka byla naštěstí ve veliké dřevěné bedně). Obávám se, že při schopnostech ČD by to dnes bylo stejné.
drew 19.12.2005 12:24

Re: Re: Dráha x dálnice

Za socialismu, když si našeho VT objednalo náhradní díl k počítači, tak nám šel rok a nemusel se ztratit jen tak na okraj. Ale je zajímavé, že nikdo těm ČD nedá ani šanci se projevit jako dobrý dopravce. Za první republiky byly dobrým dopravcem a pošta byla také spolehlivým doručitelem zásilek. To jen komunismus je degradoval na nespolehlivé, ale to snad všechny odvětví. Ono je třeba jenom dát šanci a nechat je ať se s tím poperou. Jako uživatel ČD jsem spokojen na nejvyšší úrovni, ale D1 opravdu nemusím, a to jsem velmi zdatný řidič, najezdím docela dost za rok. Ale ono je problém v tom, kde bydlím a kde pracuji. Bydlím, kde lišky dávají dobrou noc a pracují ve velkém městě. Přesto via Praha by ČD.
Jenda 19.12.2005 17:56

Re: Re: Re: Dráha x dálnice

Via praha by ...
 bus: 1.5 - 2 hodiny, bez prestupu
 vlak: 3 - 4 hodiny, dva prestupy
 
A vlak vyjde draz i s tou debilni bžet kartou. Za tu by fakt nekdo zaslouzil nakopat do p.dele zepredu. Vlakem jen v pripade nejvysi nouze.
rezy 19.12.2005 11:28

Poslanci se opět dopustili závažné chyby. Novela zákona o silničním provozu kvůli totiž kvůli administrativní chybě nepostihuje řidiče, kteří ujedou od nehody. Hrozí jim tak maximálně tisícikorunová pokuta. Poslanci budou muset zákon novelizovat, a c

ja bych jen poznamenal, ze zavaznou chybu udelali pouze ti, kteri hlasovali ANO.
Jarda Musil 19.12.2005 11:38

Re: Poslanci se opět dopustili závažné chyby. Novela zákona o silničním provozu kvůli totiž kvůli administrativní chybě nepostihuje řidiče, kteří ujedou od nehody. Hrozí jim tak maximálně tisícikorunová pokuta. Poslanci budou muset zákon novelizovat,

Nepodceňujte poslance, oni dobře vědí co činí - byl to záměr - nemají čas se zdržovat u nehody - musí jet hlasovat o dalších zákonech - co Vy víte ...
rezy 19.12.2005 11:52

...

tak at si na to vezmou vrtulnik a ti co to maji dal, tak Gripeny, stejne piloti nemaji co delat. Obcas by se mohli setkat nad nejakym vycvikovym prostorem spolu s nacvikem PVO.
Béda 19.12.2005 11:59

Re: ...

Pokud tím "setkáním" poslanců, co to mají dál, v gripenech máte na mysli to, co já pak bych souhlasil. Maximálně bych povolil (ve výjimečných a odůvodněných případech) katapultáž (pilotům samozřejmě vždy). Problém je v tom, že gripenů je méně než dotyčných poslanců.
rezy 19.12.2005 12:08

v pripade dopravnich potreb soucasne vlady bych souhlasil s dokoupenim

jeste jedne letky Jo, pilot by dostal napred echo, to se da zaridit.
divitel 19.12.2005 14:41

Re: Poslanci se opět dopustili závažné chyby. Novela zákona o silničním provozu kvůli totiž kvůli administrativní chybě nepostihuje řidiče, kteří ujedou od nehody. Hrozí jim tak maximálně tisícikorunová pokuta. Poslanci budou muset zákon novelizovat,

Abyste se nespletli! Ten zákon pouze nevytvořil (snad omylem) novou skutkovou podstatu tr. č. - "ujetí od nehody". A tím že neex. speciální zákon, nadále platí obecný z. "neposkytnutí pomoci".
eTony 19.12.2005 11:03

Ivane,

žádný dopravce není schopen si zaplatit svoji dopravní cestu ze 100%, žádný.
Jenže silniční dopravce a všichni uživatelé silniční sítě zaplatí na daních a poplatcích cca 100 mld ročně, ale vrátí se do této infrastruktury necelých 20%. Část peněz jde přesSFDI také na vodu a železnici.
Voda a železnice mají oproti silnici finanční výhody, nemusí platit takové daně jako silniční dopravci.
gloo 19.12.2005 10:48

Dráhy chrápou, dálnice jsou ucpaný a zimní pneu opravdu neexistují...

..napadlo mě, jak jsme krásně zpracovaní reklamou na zimní pneu pro osobáky, i když co Čech, to rádce.... problémy na silnicích nevyřeší nikdo, kdo nebude mít skutečnou vůli je řešit, zbytek je otrava.
Ivan 19.12.2005 10:40

Svatá prostota.

Jedni naříkají nad tím, že kaminony nemají zimní pneumatiky a neví, že žádné zimní pneumatiky pro kamiony neexistují (pro silnice pokryté sněhem jen částečně),
jiní zase vysvětlují, o kolik je silníční doprava levnější než železniční a nevysvětlí, že silniční doprava je levná proto, že kamiony platí jen nepatrný zlomek skutečných nákladů (na rozdíl od železniční dopravy, která je dotovaná jen mírně a jen u osobní dopravy). Kdyby kamiony musely platit skutečné náklady (nejlépe formou mýtného na jakékoliv silnici, nejen na dálnici), zjistilo by se velmi rychle, že železniční doprava je ve skutečnosti jen za zlomek nákladů dopravy silniční.  Silnice jsou dotované skrytě. Jinak by kamion musel za jeden průjezd D1 platit částku blížící se 100000Kč, osobní auto částku překračující 1000Kč.
Béda 19.12.2005 10:44

Re: Svatá prostota.

Ivane, máte pravdu. Ovšem ty dálnice nejsou dotovány skrytě, ale zcela otevřeně. Tuším, že za dálniční známky se ročně vybere v ČR něco málo přes 2 mld. Kč. Dá se to najít (s potížemi) na serveru ministerstva financí.
Ladislav N. 19.12.2005 12:10

Re: Re: Svatá prostota a duchem chudí...

Zato na spotřebních daních z paliv a maziv vybere stát řádově 100 miliard (!!!) Kč ročně - a kolik se jich vrátí do výstavby a údržby silnic? Miluju ty, kteří dávají najevo svou NEVĚDOMOST.
divitel 19.12.2005 10:56

Re: Svatá prostota. Přestěhovat dopravu na dráhu.

Pořád se píše, že vše jezdí po silnici, protože dráha není tolik dotovaná. Takže je potřeba snížit dotace na silnice. Třeba přes mýtné. Teoreticky je i druhá cesta: dotovat dráhu srovnatelně se silnicí, tedy poskytovat kompletní cestu a dopravce by si jen koupil (najal) vagóny a lokomotivy.
Bubik 19.12.2005 11:03

Re: Re: Svatá prostota. Přestěhovat dopravu na dráhu.

a co milý pane dělá tenhle stát? Kdo platí desítky miliard na koridory? Dráhy snad?
Jarda Musil 19.12.2005 11:08

Re: Svatá prostota.

nevím jak jste k těm počtům přišel (nezpochybňuji), ale např. v Chorvatsku či Slovinsku přímé mýtné pro osobní auto je někde okolo 1.5Kč na použitý kilometr dálnice - čili analogicky u osobního auta Praha-Brno cca 300Kč jedním směrem. U nás v ČR známka roční 900Kč - to by byly tři cesty Praha-Brno ...
Ale v Rakousku to řeší podobně jako u nás (časové známky) - až na zvlášť placené úseky (některé tunely). V Chorvatsku tunel Učka cca 100Kč za jeden průjezd (asi 6km) ... fakt ale je, že je to dost otrava a poněkud to zdržuje provoz.
Bubik 19.12.2005 11:15

Re: Svatá prostota.

Ivane, jako provozovatel vozidla platíte: spotřební daň z benzínu/nafty, DPH z téhož, jste-li podnikatel tak silniční daň, a dálniční známku. Kdyby se všechno tohle vracelo do silnic, tak je peněz docela dost. Jenže když z toho stát platí pastelkovné, důchody a prohrané arbitráže, tak pak peníze chybí a musí se za velkého halasu použít zisk z prodeje Telecomu. Jinak k tomu srovnání - stát narval za posledních deset let mnoho desítek mld do koridorů, víc,než do dálnic. Takže není pravda, že jsou dráhy ubohý otloukánek. A k těm cenám - klidně budu plati rozumné mýto i na silnici III. třídy, když bude v PERFEKTNÍM stavu. Takových III. tříd ale u nás není.
Jarda Musil 19.12.2005 11:27

Re: Re: Svatá prostota.

Nezpochybňuji Váš komentář ani trochu. Jen připomínám, že stát prodrbal značné částky při privatizacích - ty dnes samozřejmě chybí, ale v době vzniku ještě nebyly vidět, dále je třeba vzít v úvahu, že kdyby se platily jednotlivě skutečné náklady na pohyb po silnici, tak by následně vzrostla cena lidské práce (dojíždění) a následně by naše výrobky nemusely být prodejné atd atd ... a dostaneme se k tomu, že přece jen ten "stát" musí něco přerozdělit ... a že na tom nakonec nejvíce vydělají provozovatelé firem - i když nesouměrně a samozřejmě se část prostředků "ztratí" - ostatně nic není zadarmo.
rezy 19.12.2005 11:41

Svatá prostato! 100 000Kc za jeden prujezd

není to malo?