24.5.2024 | Svátek má Jana


Diskuse k článku

Smrtelná lhostejnost


Nejdůležitější silniční tah v zemi, dálnice D1, je ochromena, krizový štáb dokonce sáhl ke krajnímu opatření, když její kritickou část ze soboty na neděli uzavřel. Takové ochromení dálničního tahu Praha - Brno má závažné národohospodářské důsledky a škody by se daly vyčíslit jistě v řádu stovek miliónů korun. Jenže je zaplatí soukromníci, nikoli stát. Teď by měly pod okny ouřadu páně Šimonovského řvát davy rozlícených uživatelů silniční sítě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
NoName 19.12.2005 13:03

Re: Re: Vy chytráku,neekologický a sobecký

Pane Kunetko, by jste se divil, čeho všeho jsou hlavně soukromé firmy schopné.... Ano, na první pohled je to nelogické, že by si zvyšovali náklady, ale kdo ví, co tím sledují ? Něco určitě, to se vsaďte ... Dá se očekávat, že po narovnání situace ve zdravotnictví, distribuci léků atd. si vláda posvítí i na dopravu a zoptimalizuje ji. Ani bych se nedivil, kdyby byl tímto úkolem pověřen dr. Rath. Ono po pár kontrolách u dopravních firem vyplave na povrch ledacos
Petr Kunetka, zlocinec 19.12.2005 13:17

Re: Re: Re: Vy chytráku,neekologický a sobecký

No, aby jste nemel pravdu. Ja uz ocekavam, kdy pro zvyseni poskytovani kvality sluzeb v IT bude povinnost zamestnavat minimalne 10 certifikovanych programatoru, z toho 5 od MS. A p. rath bude jiste dokonaly, jeho optimalizacni schopnosti znacne presahuji schopnosti trhu, ba co dim, dokonce preseahuji i schopnosti dnes bohuzel trochu pozapomenute planovaci komise...
NoName 19.12.2005 13:29

Re: Re: Re: Re: Vy chytráku,neekologický a sobecký

Uvidíme. Hlavně je zbytečné předbíhat. Dost bych se divil, kdyby neplatil jenom MS certifikát od firmy, kterou náhodou spoluvlastní Dr. Rath.  A co teprve až zjistí, za kolik takový Microsoft prodává software a jaký boháč díky tomu  Gates je. To nebudou tři procenta dolů, to bude víc ... A vděční posluchači budou volat do rádia a děkovat, že někdo udělal pořádek v cenách software
Petr Kunetka, zlocinec 19.12.2005 13:32

Re: Re: Re: Re: Re: Vy chytráku,neekologický a sobecký

Jenom nechapu, proc jsme si ten socialismus rusili, aby jsme ho potom tak slozite a oklikami zase budovali...
Jarda Musil 19.12.2005 13:16

Re: Re: Vy chytráku,neekologický a sobecký

No, přiznám se, že střílím od boku, ale možná kombinace proplaceného cesťáku a nižší mzdy řidiči vyjde levněji než daň ze mzdy pro "logistika"  Na to jsme opravdu kabrňáci ... jde o to, jak dlouho nám to vydrží.
Petr Kunetka, zlocinec 19.12.2005 13:21

Re: Re: Re: Vy chytráku,neekologický a sobecký

Myslim, ze strilite... hodne od boku. Firmy, ktere znam a maji v doprave nejake vetsi naklady si plati velmi kvalitni logistiky, a presun na kamiony je prave jejich prace. U logistiky nejsou dulezite jen prepravni naklady, ale i velikost nutne skladove zasoby, pravidelnost, pravdepodobnost vypadku a spousta veci.
Ve foru je minimalne jeden clovek, ktery se v logistice slusne vyzna, zkuste jeho. Ja jenom vim, ze jeden z nasich zakazniku o draze uvazoval, ale po par serioznich propoctech tu myslenku velmi rychle opustili.
Jarda Musil 19.12.2005 13:50

Re: Re: Re: Re: Vy chytráku,neekologický a sobecký

hmmm ... asi jo, ale ne všechny firmy dělají takový objem, aby se jim nevyplatilo to "moje" řešení ... a ve zdejších hvozdech je podvod dost nakažlivý - někdy dokonce se uznává více než poctivost ... mám smutné zkušenosti s používáním logiky - dost často přijde na řadu až jako poslední řešení situace
Petr Kunetka, zlocinec 19.12.2005 13:59

Re: Re: Re: Re: Re: Vy chytráku,neekologický a sobecký

To nevim, priznam se, ze pracujeme obecne pro vetsi a zahranicni firmy a tam uz se na toto nejak zvlast nehraje. Kazdopadne, jestlize drahy nejsou racionalni volba pro velkou firmu, tim spise nebudou racionalni volba pro malou firmu, ktera prepravuje male naklady a potrebuje operativnost (treba firma, ktera sbira tonery, pote je vozi na slovensko k renovaci a pote je priveze ze Slovenska k prodeji nemuze o vlakove doprave racionalne ani uvazovat - i kvuli penezum - vagon za tyden se jich neposle, i kvuli flexibilite).
Netvrdim, ze se ve firmach nepodvadi - ale jsem si temer jist, ze CD za dnesniho statu quo neni pro male firmy pouzitelny.
eTony 19.12.2005 12:47

Re: Vy chytráku,neekologický a sobecký

drew, ještě jednou a naposled :
POKUD NENÍ ZÁJEM O URČITÝ DRUH DOPRAVY, TAK TENTO NEMUŽE USPĚT NA TRHU.
Nesnažte se zasahovat do něčeho, co tržně funguje, dokáže uspokojit požadavky zákazníků,aniž byste to ovlivňoval vy sám. Pro mne za mne preferujte cokoli, je to vaše právo, ale nemluvte v tom smyslu : je lepší než. Vy to víte, že je to lepší ? Vy víte jaké nároky kladou zákazníci na silniční dopravu, které nemůže jiný druh splnit ?
Novák 19.12.2005 13:39

Re: Vy chytráku,neekologický a sobecký

Proč ne třeba 10 kamiony,vždyť blbec zákazník vše vždy zaplatí,tak co?
surfer 19.12.2005 15:24

Re: Vy chytráku,neekologický a sobecký

Samozřejmě že dálniční poplatky pro nákladní vozy, obzvláště pak pro kamiony a to nejméně na výši, která by odpovídala opotřebení dopravních cest včetně nákladů na škody na životech a zdraví. Pak bychom snadno zjistili že kamionová doprava je luxus, který si žádný dopravce nemůže dovolit. Zatím ovšem vše dotujeme z veřejných peněz. Další důvod je fyzikální : Na dálnici nesmějí cyklisté. Důvodem je to, že cyklista a automobil mají natolik odlišné fyzikální charakteristiky, že jejich provoz v jednom systému prostě není možný. V případě automobilů je to stejné. Rozdíl mezi tím, jak se chová a jaké potřeby na silnici má 35 tun naloženého tiráku, který měří 17 metrů, a čtyřmetrové auto vážící 1500 kilo, je gigantický. Přesto obě tyto nesouměřitelné hmoty používají stejný dopravní systém a řídí se v podstatě shodnými pravidly.
surfer 19.12.2005 15:20

Re: pro drew,

Samozřejmě že dálniční poplatky pro nákladní vozy, obzvláště pak pro kamiony a to nejméně na výši, která by odpovídala opotřebení dopravních cest včetně nákladů na škody na životech a zdraví. Pak bychom snadno zjistili že kamionová doprava je luxus, který si žádný dopravce nemůže dovolit. Zatím ovšem vše dotujeme z veřejných peněz. Další důvod je fyzikální : Na dálnici nesmějí cyklisté. Důvodem je to, že cyklista a automobil mají natolik odlišné fyzikální charakteristiky, že jejich provoz v jednom systému prostě není možný. V případě automobilů je to stejné. Rozdíl mezi tím, jak se chová a jaké potřeby na silnici má 35 tun naloženého tiráku, který měří 17 metrů, a čtyřmetrové auto vážící 1500 kilo, je gigantický. Přesto obě tyto nesouměřitelné hmoty používají stejný dopravní systém a řídí se v podstatě shodnými pravidly
Foundryman 19.12.2005 12:26

Ad doprava po dráze

Možná by pro začátek stačilo, kdyby si dráhy pořídily i náklaďáky a dodávaly i kusové zásilky z domu do domu. Funguje to v Rakousku a je to způsob velice populární. Např. paleta se zbožím o váze 300 Kg - ráno se zavolá na dispečink OBB, kolem 12.00 přijede auto s nápisem OBB, naloží a do druhého dne do 12.00 složí zásilku na dvoře u příjemce. Cena dopravy Ernstbrunn (= vidlákov mezi Vídní a Hevlínem) - Linec je za takovou paletu cca 50 €.
NoName 19.12.2005 12:30

Re: Ad doprava po dráze

To by bylo pro zákazníky moc jednoduché a pro ČD moc složité. Jinak, zní to rozumně, proto je to bez šance ...
eTony 19.12.2005 12:32

Re: Ad doprava po dráze

Foundrymane, tohle je nápad, který aplikují i naše přístavy, jenže stále jde o silniční dopravu se všemi aspekty.
Foundryman 19.12.2005 12:38

Re: Re: Ad doprava po dráze

No, on je v tom z hlediska dopravní zátěže trochu rozdíl, jestli jeden náklaďák udělá okruh 50 km mezi Vidlákovy, nebo jestli vyrazí 10 dodávek na A1 směrem do Lince. A pak zas zpátky.
NoName 19.12.2005 12:38

Re: Re: Ad doprava po dráze

To ano, ale přece jenom se zboží na větší vzdálenost přepravuje vlakem nebo lodí a náklaďák drah nebo plavby řeší největší problém z pohledu zákazníka-jak dostat zboží na nádraží a tam ho přeložit, a pak to samé opačným směřem. Asi to není vhodné pro všechny druhy zboží, ale kdyby dráhy tenhle způsob nabízeli, a za dobrou cenu, mělo by to smysl.
eTony 19.12.2005 13:04

NoName,

Největší problém zákazníka dostat zboží do přístavu nebo nádraží ? Ale to snad ne. Zadáním je dostat zboží od výrobce k zákazníkovi a na základě toho zvolit vhodnou dopravu nebo kombinaci doprav. Dostat zboží do přístavu nebo nádraží je pro čistého sliničního dopravce brnkačka. To nemusí zachraňovat kamiony drah nebo přístavů. Tam je "kouzlo" v něčem jiném.
NoName 19.12.2005 13:41

ETony,

je jasné, co je zadání, v tom spor není. Ale pokud budu muset dopravu kombinovat já jako zákazník, budu řešit, jak dostat zboží na nádraží jedním dopravcem, po železnici druhým a pak ještě ze stanice třetím ? Ne, železnice má v tomto bodě jedinou šanci: aby převzala zakázku u mne a byla jediným dopravcem, se kterým jednám a který mi ručí za dopravu, zajistí překládky atd. Čistý silniční dopravce se mi na vození zboží na pár kilometrů vzdálené nádraží vykvákne.
eTony 19.12.2005 14:04

jistě NoName,

a víte co udělají ČD ? Objedná si silničního dopravce. Tak za řešení tohoto zadání máte 3-. A víte proč ? Protože tí pádem se dostávají na silniční trh, kde musí konkurovat. Pořízením sil. dopravních prostředků pro vlastní potřebu se jim silniční doprava z hlediska potřeb ČD řádně prodraží.
 
Jenda 19.12.2005 18:06

Re: jistě NoName,

Tak at si objednaj. To je me jakozto zakaznikovi sumak. Pro me je dulezite abych nemusel resit tri ruzne dopravce. Jak uz si to ten jeden se kterym jedna zaridi me nemusi zajimat.
ibn 19.12.2005 12:40

Paleta vydelecnych sluzeb drah je docela velika

-pujcovana aut na nadrazi
-drazni cestovka na kazdem vetsi nadrazi
-vlastni zasilkova sluzba
-internetovy portal
 
Petr Kunetka, zlocinec 19.12.2005 12:24

To: Beda

Ono to je jedno. 90 procent populace vezme zpravu TV Nova za finalni, a tech zbylych 10 se na to stejne nediva. A reportaz je na svete - vite, co da driny sehnat na kazdy den tolik investigativnich "scoop"u?
Béda 19.12.2005 12:14

Inu, stejně by mě zajímalo,

abych to trochu vrátil k tématu, jak takový reportér TV NOVA pozná, že kamion  n e m á  zimní pneu, když ho voblejzá. Tedy, když ty zimní pneu neexistujou. Skoro mi to připadá, že nemůžou být tak debilní, jak se dělají (ČESMAD jim to musí dementovat již léta), a tedy je to skandalizace za každou cenu, aby lid prostý měl na koho nadávat (řidiče kamionů, vládu, atd.).
 
ibn 19.12.2005 11:58

Ihned

Uplynuly vikend se s 13 mrtvymi pri dopravnich nehodach pravdepodobne zaradi k tem nejtragictejsim v roce. Na nehodovosti se podepsaly zejmena vetrna smrst, huste snezeni a neukaznenost ridicu. Policiste museli zasahovat u 2345 havarii. Zemrelo pri nich 13 lidi. Od pocatku letosniho roku zemrelo na ceskych silnicich vice nez tisic lidi.
Petr Kunetka, zlocinec 19.12.2005 11:54

TO: jura-p

Diky za shrnuti...
kanuk 19.12.2005 11:46

poznámky

1) OSOBNÍ vlaková doprava v USA a Kanadě prakticky neexistuje, lidé cestují autem neb letadly. Výjimkou jsou vlaky pro turisty, na turisticky zajímavých trasách.
2) Nákladní vlaková doprava je omezena na velkoobjemové zásilky, obvykle několik vagonů stejného nákladu, často i celý vlak (obilí, uhlí). Od téhož výrobce k témuž spotřebiteli. Za takových podmínek může být vlaková doprava výdělečná, a ona je.
3) T. zv. kusové zásilky jdou téměř výhradně kamiony.
4) Po severoamerických tratích projíždí za den asi tolik vlaků, co v ČR a v Evropě asi vůbec projede za hodinu.
Proto železniční provoz v Americe a Evropě nelze srovnávat.
RadekH 19.12.2005 12:26

Re: poznámky

Melete nesmysly. Velké americké aglomerace na východě jsou obsluhovány celou řadou vlakových společností.  Jen v New Yorku si vzpomínám na tři. LIRT, AMTRAK a jedna po pobřeží směrem ke Kanadě. AMTRAK je ostatně celostátní. Jen v New Yorku z PennStation vyjíždí Amtrak každých dvacet minut.  Každý den totiž přiváží do New Yorku miliony lidí, kteří tam pracují. Stejné je to kolem Washingtonu a většiny větších měst.  Při tom tato obslužní vzálenost měst dosahuje 150 km  a přepravuje objemy cestujících zcela srovnatelné s Evropou.
kanuk 19.12.2005 17:52

Re: Re: poznámky

OK, můžete mít pravdu. Já bydlím v oblasti, kde na území velkém jako Francie a Německo dohromady žijí tři miliony lidí, z toho  polovina je soustředěna do oblasti velké asi jako čtvrtina Čech (bez Moravy). Je tam jeden z největších přístavů na západním pobřeží, skrz který jde velká část obilí, vyváženého z Kanady. Jezdí tam jeden AMTRAK denně z USA (jih) a tři vlaky denně do vnitrozemí (východ),  z toho jeden pro turisty, a ne snad každý den. Je otázka, čemu se víc podobá většina většina severoamerického kontinentu.
drew 19.12.2005 11:31

Dráha x dálnice

I když je dráha z Ostravy do Prahy dražší jedu raději vlakem a naš firma, to preferuje jako ekologický způsob dopravy (for Bubík). Jinak ale většinou dojedeme včas to jen na okraj na rozdíl od auta. Stát na dálnici v mrazu je totiž zážitek stejně dobrý jako v letním vedru:) Ono by stačilo zdanit dopravu kamióny nějakou minamální částkou např. 10.000,-- Kč 600 Euro, za každý průjezd zemí, u každého objednatele kamiónové dopravy, a tím donutit myslet lidi ekonomicky a následně ekologicky. Stát by na tom vydělal a dráhy posléze taky. On i zahraniční dopravce, potažmo jeho uživatel by si rozmyslil zda kamión naložit na vlak nebo zaplatit 500-1000 Euro za průjezd Českem. A k lidem, co jedou na trase Severní/Jižní Morava - Praha a jedou autem, by stálo za rozumné uvažování, raději připlatím za dráhu a pojede pohodlně až na místo určení nebo zatvrdnu na D1. Mimochodem náklady na cestu jsou odečitatelné položky.