8.6.2024 | Svátek má Medard


Diskuse k článku

Kdo ministrem zahraničí

V době extrémně horké – teplotně horké – okurkové sezóny se veřejnost asi moc o politiku nestarala, nicméně teď přišlo ochlazení, ba i zapršelo, prázdniny končí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Doušek 27.8.2018 14:06

Re: KOMENTÁŘ: 1968 – Václav Klaus ml.

Já vůči pí Klausové ani nikomu z její rodiny animozity nepředvádím. Ani náznakem jí nepodezřívám, že by měla v nějakých prodělečných investicích ČEZu prsty, jen jsem se domníval, že by mohl VK jun. získat nějaké zákulisní info a podělit se o ně třeba příští pondělí.

A. Trick 27.8.2018 12:30

Re: KOMENTÁŘ: 1968 – Václav Klaus ml.

Rady dědy Porady.

J. Anděl 27.8.2018 12:26

Re: KOMENTÁŘ: 1968 – Václav Klaus ml.

Taky tomu nefandím, ale realisticky - objektivní historie je vědní obor, ten nikdy nepůjde v souladu s popkulturou, mýty, mainstreamem... Otázka nejen historie je, nakolik mají mít vědci rozhodující slovo, nakolik ho mají mít ideologičtí vůdci a nakolik je lepší ponechat to vlastnímu vývoji. Týká se to i zdravotnictví, ekonomiky, práva...

Třeba pan Janyška má jasno, že je třeba dát rozhodující slovo právě vědcům. Já tomu nedůvěřuji jen v tom smyslu, že oni také nejsou ideologie prostí. Měli by to být opravdoví vědci, ale jak se na tom shodneme, když ideologie ovládají naši mysl? Jak může slepý poznat vidícího, když jeho kvalitu zraku soudí podle toho, jak se mu líbí to, co tvrdí, že vidí?

M. Varadinková 27.8.2018 12:35

Re: KOMENTÁŘ: 1968 – Václav Klaus ml.

Janyška že chce dát rozhodují slovo vědcům? To jste ho evidentně nepochopil:-)))))

Je sice pravda, že v tom Janyška má dost chaos, ale pokud zrovna nejde o americké vojenské intervence a uměle vyvolávané násilné převraty (což obojí schvaluje bez ohledu na to, že je to v rozporu se vším ostatním, co hlásá), tak spíš trvá na tom "ponechat to vlastnímu vývoji". Vědcům (s jedinou výjimkou, kterou je Hayek) naopak velmi nedůvěřuje pro jejich spoléhání na racionalistické konstrukce namísto toho "spontánního řádu"

R. Neveselý 27.8.2018 12:43

Re: KOMENTÁŘ: 1968 – Václav Klaus ml.

Ovšem Hayek nebyl žádný vědec, nýbrž pouze ekonom.

J. Anděl 27.8.2018 12:50

Re: KOMENTÁŘ: 1968 – Václav Klaus ml.

Musí to být opravdový vědec.

Uvedl jsem příklad z domácího prostředí, ale není to gró toho příspěvku.

M. Varadinková 27.8.2018 12:43

Re: KOMENTÁŘ: 1968 – Václav Klaus ml.

Jinak se obávám, že historici vždy byli a budou poplatní vládnoucímu režimu, mainstreamu, popkultuře, mýtům.... Čest výjimkám, ale zatím se přepisovala historie v každém režimu, ten dnešní nevyjímaje.

Historie více než jiné vědní obory vždycky posloužila k manipulaci přítomnosti. A čím nedávnější ta historie je, tím víc se o ní lže.

J. Anděl 27.8.2018 12:54

Re: KOMENTÁŘ: 1968 – Václav Klaus ml.

To jsem právě měl na mysli.

Slovem věda myslím skutečně racionální přístup oproštěný od přání a víry. Je jasné, že ve věcných oborech jako je fyzika se uplatní snáze díky možnosti ověření opakovatelným experimentem.

J. Anděl 27.8.2018 13:08

Re: KOMENTÁŘ: 1968 – Václav Klaus ml.

A fakt to není jednoduché. Proto to pokládám jako otázku a nikoliv tvrzení. Má vědec rozhodovat, pokud třeba zjistí a ověří, že pro zdraví populace je správné nekouřit či mixovat obyvatelstvo? Kdo mu dá autoritu? Jak ověříme, že jeho zjištění je objektivní a nikoliv podložené přesvědčením? Ambicemi, soutěživostí? Kdo vyhodnotí "správné"?

Ve skutečnosti si myslím, že se ze spárů ideálů nemáme jak vymotat, že tzv. vítězství zdravého rozumu je utopie. Zkusili to nejnápadněji nacisté i komunisté a jak to dopadlo? Naprostým zničujícím vítězstvím ideologie nad řekněme rozumem.

M. Varadinková 27.8.2018 13:30

Re: KOMENTÁŘ: 1968 – Václav Klaus ml.

Vědec nemá co rozhodovat. Vědec má předložit závěry, ke kterým svým bádáním dospěl. Přičemž je zřejmé, že různí vědci v téže věci docházejí k různým, často i protichůdným závěrům.

Rozhodovat musí buď individuálně každý sám za sebe (jestli dá na radu takovou nebo opačnou), popřípadě rozhodují zvolení politici (nebo referendum), pokud jde o záležitosti celospolečenského významu.

Zrovna mixování obyvatelstva ale není otázkou vědy, nýbrž pocitů a dobré vůle obyvatelstva. A to by k něčemu takovému vůbec nemělo být nuceno "shora", i kdyby se to některým vědcům či politikům tisíckrát zdálo "vhodné". Kde se kdo usadí, to je záležitost jednak individuálního svobodného rozhodnutí toho člověka, jednak ochoty tamní komunity nového usedlíka mezi sebe přijmout. Ani jedno, ani druhé by lidem neměli diktovat žádní vědci a žádní politici.

J. Anděl 27.8.2018 15:01

Já s tím souhlasím. Lidi se ale vždycky budou řídit víc mýty než fakty. Má tedy někdo bdít nad čistotou mýtů? Zneužívat je někdo bude vždycky, o to není třeba usilovat.

Celým cvičením reaguji na stížnost, že se k různým historickým událostem stavíme různě. Tvrdím, že tak tomu bude vždycky, maximálně se bude měnit, ke kterým se stavíme jak. A že ten postoj se bude více či méně vzdalovat od objektivních faktů. Navždy.

Lze se podle osobního přesvědčení snažit uvádět věci "na pravou míru", což tady (i jinde) děláme, ale v žádné trvalé vítězství zdravého rozumu nedoufám.

M. Varadinková 27.8.2018 15:39

Re:

Problém je v tom, že se vzdalujeme od faktů už v popisu přítomnosti. Čím víc se události propadají do minulosti, tím menší je potřeba (či politická zakázka) je zkreslovat, ale tím horší je dobrat se reálných (nezkreslených) faktů z té doby. Jak pamětníci vymírají, nezbývá než dolovat v dobových materiálech, což jsou v posledních staletích často právě média. Jenže právě ta média dobové události nejvíc zkreslují/manipulují.

Dnes už se asi nebude politicky zneužívat to, jestli lovci mamutů kopali velké jámy nebo ne (nedávno jsem kdesi zahlédla, že prý ne, ač ve škole nás učili, že ano). To už je skutečně otázka jen historického bádání, vykopávek apod. Ani první Přemyslovci, jestli udělali to či ono tak či onak, to se dnes využít politicky nijak nedá. Už ale třeba názor na husity, nebo Habsburky, dobu temna, nebo ještě pozdější záležitosti, to už může začít společnost dělit a může to být zneužíváno a zkreslováno.

Nejvíc se ovšem pro zkreslování a manipulaci hodí minulost relativně nedávná, tedy 20. století, doba před válkou, po válce, komunistický režim (který rozhodně nebyl stejný po celých 40 let), 90. léta... Lže a manipuluje se ostošest navzdory tomu, že ještě žijí pamětníci. Ostatně i mnozí z nich si nechají vytěsnit z paměti zažitou skutečnost a nahradit ji všudypřítomným mediálním výkladem. Tím spíš nepamětníci, kteří jsou vyloženě odkázáni na to, co do nich nahustila mediální mainstreamová propaganda, popřípadě (rovněž zmanipulovaná) školní výuka.

Nejsme schopni se dobrat ani pravdy o roce 1989, ani o 90. letech (o těch se lže snad úplně nejvíc)

J. Anděl 27.8.2018 16:27

Souhlasím s vámi.

Já si nemyslím, že to má řešení, jen čas, který z toho udělá lovce mamutů.

Pak ale funguje jiný efekt, posuzující historii očima současnosti. Díváme se na středověk a zapomínáme, že lidé měli v dávných dobách stejný základní pocit z přítomnosti, vnímali jí jako zcela přirozenou, navíc každý jinak, i hodně odlišně, než kronikáři té doby. Zdaleka nevěděli o všem, neznali důsledky toho, co právě dělají, ideologicky či prostě s emocemi vnímali to, co bylo a je, tvořili mýty, věřili mýtům, mainstream vytvářel oficiální verze, státy či církve soupeřily ve výkladech...

Dnes je jiný ten internet, což je podobná změna jako knihtisk. Ale ani knihtisk nezměnil ty základní principy a mentalitu člověka. Ani internet to nezmění. Je víc zdrojů, větší konkurence, ale není víc pravdy. Jen větší bitevní pole. Víc prostoru pro informace, lži i nové mýty.

J. Vobr 27.8.2018 10:46

ááá právní teoretik SCHOŘÍK už edukuje

:-)))

:-)))

J. Vobr 27.8.2018 10:47

Re: ááá právní teoretik SCHOŘÍK už edukuje

Bude čuryna !!!

:-)))

J. Schořík 27.8.2018 10:48

Re: ááá právní teoretik SCHOŘÍK už edukuje

Doba si žádá moudra sociálně demokratická pravnicka slova! ;))

A neboj, jenom dnes - pak zas pauza na reálný život..

J. Vobr 27.8.2018 12:34

SCHOŘÍK NEODCHÁZEJ

... vždyť já můžu zvlčet !!!

:-)))

J. Schořík 27.8.2018 13:16

Re: SCHOŘÍK NEODCHÁZEJ

Na to co je tady ted standard ani tve zvlceni stacit nebude ;).

P. Flener 27.8.2018 10:29

Česká politika je v rozkladu

Postaral se o to komunista a ruský zasmrádlý šváb Zeman. Udělal z našeho systému svévolně víc než systém poloprezidentský. Jde přitom o typického ruského vlezdoprdelku a papaláše starého ražení, který není osobností, ani člověkem, kterého bychom si mohli vážit. Zbabělý je přitom především Babiš, který to Zemanovi umožnil, a proti mstivému Zemanovi rázně nezakročí. Ten samozřejmě cítí jeho slabost a dělá si tím spíš co chce. Babiš tím ztrácí podporu značné části veřejnosti z řad těch občanů, kteří Zemana nevolili.

R. Tesařík 27.8.2018 10:32

Re: Česká politika je v rozkladu

Dovolil bych si oponovat. Byla to pravda láska kdo to rozsekal. To je jenom důsledek.

J. Anděl 27.8.2018 10:47

Re: Česká politika je v rozkladu

Asi jsme si po těch dvaceti-třiceti letech potřebovali fakt ověřit, že socialismus s lidskou tváří (ideál květinových dětí, pražského a jiných jar, sametové revoluce) nefunguje, že člověk není a nebude nijak zásadně ušlechtilý tvor, že smysl má osobní snaha, nikoliv společenský utopismus.

Předchozí i stávající stav jsou součást ozdravného procesu.

Třeba. A nebo jsem nemístný optimista :)

R. Brzák 27.8.2018 10:51

Re: Česká politika je v rozkladu

Sdílím Vaši tezi, že jsme to potřebovali. Nejsem si až tak jist, že nyní jsme již v ozdravném procesu. Pokud tedy nebudu považovat i podebírání vředu za ozdravný proces - z hlediska medicíny tomu tak je, jistě.

J. Anděl 27.8.2018 12:49

Re: Česká politika je v rozkladu

Roste další generace, která zatím nevolí. A snažím se soustředit na věci, které fungují. Je jich víc, než se v politické atmosféře i kulturní zálibě v žánru "všechno je v perdeli" zdá.

Na okraj více subjektivně než obvykle, je trochu škoda, že většina dobrých českých filmů je ze zmíněné kategorie. Jako by nám ty tragédie šly nejlépe (ač kam se hrabeme na severskou kulturu). Možná i v této oblasti čekáme na novou generaci. Novější, než ta nová, dnes již tvůrčí. Ale jsou světlé výjimky, mně se třeba líbil film Domácí péče, což asi nemusí každý... Myslím, že je (mj) právě o zdravém vystřízlivění.

J. Schořík 27.8.2018 10:53

Re: Česká politika je v rozkladu

Souhlasím. Idealismus a ušlechtilé myslenky se ukazují být neživotne a nezajímavé. Je otázkou zda si činí ti drsnáči neprevenuji své síly ;). Uvidíme. .

J. Schořík 27.8.2018 10:54

Re: Česká politika je v rozkladu

Sakra.. ani nevím co to bylo původně za slova..

R. Brzák 27.8.2018 10:56

Re: Česká politika je v rozkladu

ano, je občas zábavné zkoušet rozluštit, co píšete...

J. Schořík 27.8.2018 10:57

Re: Česká politika je v rozkladu

Třeba by pan Franke věděl kde vypnout na Samsungu ty automatické opravy. Hledal jsem to marné. .

J. Schořík 27.8.2018 11:04

Re: Česká politika je v rozkladu

Chacha. Tak prediktivni zadavani textu to bylo ;). Ted uz to bude mene autisticke..

R. Tesařík 27.8.2018 12:02

Re: Česká politika je v rozkladu

Sledovat lištu.

J. Schořík 27.8.2018 10:56

Re: Česká politika je v rozkladu

Asi "necitlivi drsnáci nepřecenuji".