30.6.2024 | Svátek má Šárka


Diskuse k článku

Kaplický a česká malá domů

Přízemní ubohost opět slaví triumf. Kaplického originální projekt Národní knihovny je odsouván z Letné na Strahov. Už toto konstatování zavání tragédií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
clay 17.10.2007 8:58

Re: ale přesto jsem optimista

nedokázali. A nepřál bych vám trávit tam víc jak hodinu denně...Rv

emil 17.10.2007 8:53

a jsme zase u toho

Kdo nesouhlasí s námi, je český šmejdil, popř. další nadávky. Hergot, to máte patent na rozum ?

hrouda 17.10.2007 8:53

Malá výhrada

A čeští příposerové z ODS stříhají ušima a triumfují. S tímto konstatováním nemohu tak úplně souhlasit. Vždyť ODS dnes jen papouškuje to, co řekl její guru - VK. Nevadí jí mrakodrapy, nevadí jí, že by Praha nebyla na seznamu UNESCO (Topolánek). Nepřekvapilo by mě, kdyby ODS chtěla pozemek využít pro nějakého svého sponzora, který dotuje nadaci pana premiéra. Řekl jsem, že s konstatováním nemohu tak úplně souhlasit. Dovolil bych si Vaši větu upravit: A čeští lháři a poserové z ODS stříhají ušima. Ale to soudní lidé vidí již dlouho ......

Ivanhoe 17.10.2007 8:46

Chobotnice je sice zajímavá a neotřelá

ale tím to končí. Je ošklivá sama o sobě, a při současném pohledu na Pražský hrad přímo hnusná. Je to optický smog nejvyššího stupně. V blízkosti historického centra nejen Prahy, ale jakéhokoli města se statutem městské památkové rezervace (sám v jednom takovém bydlím, takže vím, co píšu) nemá co dělat. Svěřit rozhodování o tak velké stavbě na tak exponovaném místě mezinárodní porotě, tedy lidem, kterým může být srdečně ukradeno, jak naše hlavní město vypadá jako celek, a posuzují jen novátorství samotného díla (nesporně velké, to nepopírám, jen tvrdím, že ne vše nové je eo ipso hezké) je pitomost. Porota měla být ryze česká, a případní architekti v ní měli být jen inženýři, posuzující účelnost, a nikoli umělci, hodnotící pouze umění pro umění, stejně jako to dělají umělečtí módní návrháři, jejichž kreace můžou být jak hezké, tak ošklivé, chodit však se nedá v žádných. Najmenovat porotu ze zahraničních umělců (se slabým zastoupením našich, kteří v součtu nic neovlivní) znamená říkat si o průšvih; řekli jsme si, a máme ho. Teď si můžeme vybrat: chobotnici a zničenou Prahu, nebo nechobotnici a zničenou pověst. Tertium non datur.Rv

I-Worm 17.10.2007 9:01

Re: Chobotnice je sice zajímavá a neotřelá

třeba by se to třetí řešení našlo. Když vyhrál soutěž na výzdobu Národního divadla Aleš, tak se to taky moudrým politikům nelíbilo, že takovou závažnou věc by měl dělat takovej nikdo - ale řešení našli! Pomohl mu s tím významnej umělec Ženíšek. No a tady by mohla pomoci realizace nějakou významnou firmou, já bych se poptal Dalíka, ten by určitě něco sehnal.

Mell 17.10.2007 9:12

Re: Chobotnice je sice zajímavá a neotřelá

Vidím, že patříte mezi lidi, pro které estetika není moc důležitá a dáváte přednost strohému, racionálnímu, technickému řešení. Můžete mi pak vysvětlit, proč si lidé nekupují místo aut obrněné transportéry, které by z technického hlediska více odpovídaly požadavkům doby, ale dávají přednost pěkně tvarovaným modelům? Naštěstí je na světě pořád většina lidí, kteří mají cit pro krásu, rádi se ohlédnou za pěknou ženskou, autem nebo domem a berou to jako potřebné zpestření všedního života. Jsem pro více krásných staveb, které kolem sebe vytváří atmosféru pěkné ulice, tak jako jsem pro pěkné slunečné dny s ulicemi plnými vzrušujících dívek a žen.

I-Worm 17.10.2007 9:18

Re: Re: Chobotnice je sice zajímavá a neotřelá

víte, já se bojím, že až ty OT budou cenově dostupnější, začneme je na silnicích potkávat. Už teď tam jezdí spousty teréních aut, která nikdy terénem nejela.

Ivanhoe 17.10.2007 17:48

Re: Re: Chobotnice je sice zajímavá a neotřelá

Nevidíte. Jen si myslíte, že vidíte. Což jsem nepsal, že budova je ošklivá? (tedy podle mého názoru; ač nejsem architekt, abych to mohl posoudit odborně, myslím, že právo říci toto se mi líbí, toto nelíbí, má každý člověk. Dokonce to ani nemusí umět zdůvodnit, prostě stačí, že má ten pocit) Což jsem dále nepsal, že je nutno posuzovat celek, a tedy nikoli budovu samotnou, s obavou, že porota složená z uměleckých architektů, navíc bez citové vazby k Praze, nebude ke kontextu přihlížet? A dále s obavou, že budou hodnotit pouze novátorství a neotřelost, i když nic není hezké automaticky jen proto, že je to nové? Což jsem nepsal: pokud bude v porotě architekt, pak jen inženýr, aby posoudil funkčnost? Tedy pod odborným dohledem, aby budova plnila svůj účel, svěřit rozhodování o jejím vzhledu normálním, inteligentním lidem, takovým, kteří již v životě něco dokázali a kterým se dá věřit a svěřit, že vyberou něco, co bude hezké pro lidi a ne jen zajímavé pro odborníky - módní návrháře budov, určených k tomu, aby šokovaly maloměšťáka, nikoli však k žití. Nechci být šokován pokaždé, když půjdu okolo nebo to uvidím v televizi, nechci, aby byli šokováni zahraniční turisté. Ale věřte, že opravdu chci, aby se to nám všem líbilo. Návrh pana Kaplického tuto podmínku nesplňuje. Většině normálních lidí se nelíbí, a tam, kde má stát, už vůbec ne. Naštěstí - jak správně píšete - je na světě pořád většina lidí, kteří mají cit pro krásu... I já mezi ně patřím. Vy jste v mém příspěvku našel slova inženýr a funkčnost, a to Vám stačilo, abyste si kolem nich vymyslel svůj příběh o tom, co jsem asi tak nejspíš napsal; netrefil jste se však. Prosím, nepodsouvejte mi něco, co jsem neřekl, a pak mě za to nekárejte. Raději se naučte chápat čtený text.  ;-O

Houmr 17.10.2007 8:45

Anóbrž úchvatno by žralo i peníze

ze mne vyždímaných daní, myslím, že by mělo být stavěno ne pro ohromování genialitou architekta, ale jako knihovna. Možná, že po odstěhování "Technické knihovny" z Klementina, která má nové prostory, by za mnohem méně peněz šlo upravit pro daný účel Klementinum a nová budova by nebyla potřebná.

westík 17.10.2007 9:02

Re: Anóbrž úchvatno by žralo i peníze

R^:-D.Sama jsem vyhodila nekřesťanskou spoustu  peněz za projekt-

vzhlédnuvši rozpočet, uložila jsem ho do nejspodnějšího šuplete,kde leží dodnes.

Lea 17.10.2007 8:45

Topolánek se nechal slyšet

že problém NK je virtuální. Není na pořadu dne,protože prioritou vlády je Klementinum a museum.

Eva D. 17.10.2007 17:56

Re: Topolánek se nechal slyšet

Zaplaťpánbu, za to Klementinum a museum!

Von 17.10.2007 8:44

Objektivita!

Doufám, že všichni, kteří zde neustále kritizují Astonovo "modré" vidění, aspoň zde uznají, že to s tou jednobarevností Astona není tak hrozné!

Helenka 17.10.2007 8:37

Ano

Mě se tančící dům i knihovna líbí :-) Přes svoji extravagantnost tyto stavby neztrácejí příjemný vzhled.

V jiných městech se staví všelijaká monstra a nikdo proti nim ani nešpitne.Vezměme si třeba snahu o vybudování mrakodrapu v Praze, je to jako vypustit gina z láhve.

Za pár let se může stát, že tu bude město obchodně-industriální, podobné spíše Hong Kongu. Podle mého názoru má architektura v člověku vytvářet příjemné pocity, nepůsobit chladně a odtažitě, bez ohledu jaký má účel.

Jaara 17.10.2007 8:45

Re: Ano

Helenko, miluji vás!

Radim 17.10.2007 8:35

Souhlas

Astone, díky. Naprosto souhlasím, jsem rád že jste podlehl emocím a napsal text tak jak jste ho napsal. Do písmene podepisuji. Ale takovéhle reakce na Kaplického návrh se daly čekat, včetně úrovně velké části příspěvků čtenářů vašeho článku. Ještě jednou, díky. Pro případné reakce na můj komentář, nenamáhejte se, nebudu je číst ani na ně odpovídat.

ucitelas 17.10.2007 8:53

Re: Souhlas

Nesouhlasím ,ten článek je emoční až hamba.protože to však číst nebudete tak se nenamáhejte odpovídat.Vy Radime!

;-) 17.10.2007 8:57

k poslední větě: Re: Souhlas

Nabubřelé ego ?

cca2 17.10.2007 8:35

že se na to

p. architekt nevy...e a nenechá zaprděné burany co si o sobě myslí že jsou pupek světa ať si postaví něco ve stylu "panelák z Jižního města"

Šumavák 17.10.2007 8:59

No nevykašle!

On už není nejmladší a přeci jenom chce mít třetí realizovaný návrh v životě!

A  kde jinde se mu podaří účastnit v soutěži kde se porota skládá z manželek, přítelkyň a  neodborníků... a tedy vyhrát?

Na západ od Šumavy a na východ od Beskyd nikde!

dr Turnovský 17.10.2007 9:06

Re: No nevykašle!

do toho počítáš i  tu rekonstruavanou chatku?

Kajda 17.10.2007 9:13

Re: No nevykašle!

Přesně! A kde jinde se mu podaří, aby se podle něj změnily v průběhu soutěže podmínky zadání?

Taky nikde v cicilizaci, kterou ohraničujete!(Y)

Eva D. 17.10.2007 17:51

Re: No nevykašle!

;-D

Adél 17.10.2007 9:00

Re: že se na to

Ano, on pan architekt je sám tak dokonalý, že ani neprdí! ;-D

Eva D. 17.10.2007 17:52

Re: Re: že se na to

;-D

dr Turnovský 17.10.2007 8:34

Rozdíl mezi Tančícím domem a knihiovnou je dost podstatný

holt Tančící dům se stavěl privátní investor  na soukr pozemku a tak je to OK. To knihovna není.

Samuel de Champlain 17.10.2007 8:48

Re: Rozdíl mezi Tančícím domem a knihiovnou je dost podstatný

Dulezite upozorneni. Turnovsky je zastydly postkomunisticky debil ktery by nad vytvorem na privatnim pozemkem slintal i kdyby to byla hromada howen.

sergo 17.10.2007 8:32

copak,copak za tím asi bude......

1.estetika-stavba není namodro a nemá roztažená křídla 2.bude tam stát cestička-dálnička(stavařská lobby) 3.bude tam supermarketíček(marketíčková lobby)4.bude tam stát památníček,jako za starých časů-ON jenom ON s knírem a hůlčičkou....a za ním zástup modrých orlů(sokolů,holubů...)

EW 17.10.2007 8:31

Mimochodem,

co je vlastne na Tancicim dome tak pozoruhodneho? Je to vcelku obycejny betonovy barak, dnes jiz znacne omsely a potekly, ktery ma na rozdil od panelaku okna mensi a kriva. A k tomu je priplacnuta sklenena konstrukce, jejiz "nohy" prekazeji na chodniku. Nejlip to vypada z druheho brehu Vltavy, ale zblizka je to dost katastrofa.

Jednou jsem byla vevnitr na jakesi vystave cesko-nemeckeho vytvarna. Bylo to uz delsi dobu po "otevreni", ale jeste tam porad nemeli hotove podlahy. O vytvarnu radsi pomlcim, byly to obrazy s par carami stetcem nazvane Variation XXVIII nebo hezky cesky Kompozice XIX...je zajimave, ze to cislovani musi byt vzdycky rimskymi cislicemi, aby to vypadalo umelecteji.

divitel 17.10.2007 8:31

Plný souhlas s Astonem.

A to nemám zdaleka vždycky.