16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

I vzdělání je trh

Přibývá vysokých škol ekonomického směru. Je to dobře, nebo špatně? Tato otázka patří mezi ten typ problémů, jako zdali je sklenice piva napůl plná nebo napůl vypitá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Frenky na penzi 10.8.2006 6:52

Re: Základní funkce státu.

To je právě tím, že u nás trh ve školství vefunguje. Pokud by fungoval, tak by si ti, co potřebují různá řemesla, své absolventy předplatili. Sice se to částečně děje i nyní, ale vzhledem ke špatným zákonům se to musí všelijak obcházet. Učně si dnes prostě legálně nekoupíte a to je chyba. Tohle nikdy žádná sociálně demokratická vláda nepochopí.

Karel 10.8.2006 6:54

Re: Základní funkce státu.

Až budou firmy ochotny !!!! platit své vývojové techniky tak, jak platí své právní služby, nebudete muset pofňukávat

Skepticus Maximus 10.8.2006 7:01

Stačí alespoň z poloviny tak dobře, Karle

;-D

třetí 10.8.2006 7:26

Re: Stačí alespoň z poloviny tak dobře, Karle

Právníka nemáme a nepotřebujeme. Ale potřebujeme technologa, konstruktéra. Pro něj jepřipraven byt 1. kategorie a slušný peníz. Nejsou. Náš personalista je ve spojení se všemi technickými VŠ a nic. Mluvím skutečně z praxe. Situace je špatná. Tak bych prosil poradit, jak si mám toho člověka tržně zajistit, co?

Frenky na penzi 10.8.2006 7:51

Re: Re: Stačí alespoň z poloviny tak dobře, Karle

Toho technologa potřebujete až nyní a nebo to bylo v rámci dlouhodobější strategie firmy? Co plán rozvoje firmy? Nezaspal někdo něco?

Mám také firmu a také potřebuji různá řemesla, ale ne zítra.

Když nepomůže místní trh, tak se budete muset podívat jinam. U mě také pracuje mnoho lidí jiných národností. Když u nás neexistuje tržní školství, tak se hold musíte podívat za hranice.

karel 10.8.2006 7:55

Re: Re: Stačí alespoň z poloviny tak dobře, Karle

Lidé nejsou (hotoví), musíte si ho vypěstovat, zaškolit, nechat odborně vyrůst. Jenom nová auta jsou připravena k použití a stačí zastrčit klíček do palubovky a otočit. 

Pert 10.8.2006 8:33

Re: Re: Stačí alespoň z poloviny tak dobře, Karle

Zkuste inzerovat na Ukrajině, třeba...

Jan Hájek 10.8.2006 7:18

Re: Základní funkce státu.

dokud plat mladého konstruktéra bude srovnatelný s platem pokladní v superhyper?

jakovy 10.8.2006 10:49

dokud bude mladý konstruktér Re: Re: Základní funkce státu.

prefektně znát AutoCad, leč nebude vědět, jestli tam má použít šroub M6 nebo M18, ocel 114005 nebo 114208 tak si nezaslouží ani ten plat pokladní v superhyper. Že si někdo pamatuje pár zkratek v uživatelském programu z něj konstruktéra neudělá, ač si to on o sobě myslí.

třetí 10.8.2006 7:28

Re: Základní funkce státu.

Kde píšu, že je to výsledek tržního školství ? Ostatně vysvětlete mi ten pojem. To si budeme platit i základní školy ?

Veruna 10.8.2006 7:32

Re: Re: Základní funkce státu.

To si budeme platit i základní školy ? 

předáci ČSSD platí svým dětem základní školství, premiér  platí synovi VŠ.

Jura Jurax 10.8.2006 8:54

Re: Základní funkce státu.

Ono je to dáno trošku pověstí oboru. Obory bez matematiky - práva specielně, učitelské obory (najmě kombinace zeměpis - občanská výchova), všeliká sociální studia a další kecavé obory i nakonec ta ekonomie (byť tam něco matiky je) etc. jsou považovány za jednodušší - neposoudím jestli právem, ale je to fakt. Ovšem VŠ vzdělání to je a navíc zajišťuje práci v teple kanceláří či učeben a bez fyzické dřiny.

Navíc práva a ekonomie mají pověst oborů, jejichž absolventi mají vysoce nadstandartní platy. Kdežto strojaři konstruktérovi s angličtinou a pětiletou praxí se zaměstnavatel zhusta nerozpakuje nabídnout 14 000 hrubého. Pak běžte na strojařinu, elektro, stavařinu - to jsou tvrdé školy s vyhlídkou na málo peněz. A totéž začíná platit pro medicínu.

Proto pokud se nebude za školství platit, musí být kvóty. Protože když je absolventů všelikých kecavých oborů jak brablenců a pracují mimo obor nebo žijí z podpor, je to nákladné a navíc ti, kdož by na to měli vydělávat - technici - chybí, neboť jsou z nich nadbyteční pfilozófové, ekonomové, právníci, absolventi sociálních, správních či jakých studií (jak se nazývá jejich profese - mne napadá akorát ouředník, a těch už stejně máme přesmíru).

jakovy 10.8.2006 10:55

Jurox Re: Re: Základní funkce státu.

Mluvíte mi z duše.  R^

Jenda 10.8.2006 15:58

Re: Re: Základní funkce státu.

No pokud to ten konstrukter vezme tak je blbec. Nevim presne kolik kamarad (strojar, puvodni zamereni zemedelske stroje, ted navrhuje cosi do letadel) hned po skole dostal ale podstatne vic nez tech vasich 14000 to bylo. I bez peti let praxe.

Marketa 11.8.2006 18:35

Re: Re: Základní funkce státu.

I kdyz se za skoly bude platit, tak je nutne pocet studentu nejak regulovat. Jinak vam na vysokou skolu poleze kazdy a kam potom pujde uroven takovych skol? Bude to jako je to treba v Britanii - umele znizovane pozadavky, jenom aby vicemene vsichni prolezli a mohli zaplatit za dalsi rocnik.

zirje 10.8.2006 9:42

Re: Základní funkce státu.

hm, jak souvisí úpadek UČŇOVSKÉHO školství s nedostatkem konstruktérů (což je pravda)??? Z  učňáků odcházejí absolventi k rýsovacím prknům?  To mi prosím vysvětlete.

Hlaváčková 10.8.2006 10:43

Re: Základní funkce státu.

Učím na vysoké škole technického směru. Bohužel, úroveň přijímaných studentů není dobrá. Ti "lepší" jdou studovat politologii, sociologii, práva a ekonomii aby se pak živili jako prodejci apod. K nám chodí zahraniční i domácí firmy doslova žebrat absolventy a my jim nemáme co do kvality ani počtu co nabídnout. Je to smutné.

vrána 10.8.2006 12:41

Re: Re: Základní funkce státu.

Tomu nerozumím,má to znamenat,že dáváte tituly nekvalitním?Ale co se divím,ve městě kde žiju, může získat na jisté vysoké škole titul každé kopyto.,a že jich znám několik.Říká se-studovaná,ale blbá.

P.P. 10.8.2006 5:44

ne vzdy

Zrovna pravnici si tvori causy samy. Cim vice pravniku tim vice nesmyslnych caus, az se bude soudit kazdy z kazdym. Ve dvou vyskovych budovach v San Franciscu je vice pravniku nez v cele Africe - a nestradaji. Poud se u nas vyprdukuje dostatek pravniku tak to u nas bude jak v Americe - kazdy se bude soudit s kazdym. Budete mit hruzu, ze se blbe podivate na kozy kolemjdouci? Uz si najde nejake ho pravnika a bude vas zalovat za nejakou ujmu. Zpusobite drobnou nehodu a na parkovisti tuknete do narazniku neake slecny? Celozivotne jiz ji bude bolet za krkem a nebude moci pracovat a vasi povinnosti ji bude zajistit slusnou zivotni uroven v jejim utrpeni. Takze tady nam trh opravdu nepomuze.

?? 10.8.2006 8:22

Re: ne vzdy

Bohužel, obvám se, že budete mít pravdu !!;-€

Jenda 10.8.2006 15:53

Re: ne vzdy

Ona si pravnika nenajde. Pravnik si najde ji.

zalozak 10.8.2006 5:16

On je spise problem v udesnem precenovani titulu v CR...

Skola, a to i vysoka, by mela byt predevsim mistem ktere umozni ziskat nejake znalosti, pripadne je osvedcit formou "kvalifikace". Vzdy bude nektera skola lepsi, nektera horsi, nektery student lepsi a nektery horsi. Problem to neni  v zemich kde si uvedomili ze kvalifikace pro povolani (licence) se neodvozuje od skoly ale od splneni predpokladu. Jednim z predpokladu take muze byt absolvovani skoly ale i to je obvykle kombinovano s nejakou dalsi metodou prokazani zkusenosti a znalosti v oboru. V takovem systemu si kdokoliv muze studovat cokoliv (pokud to zaplati ci ziska stipendium)  a je na nem aby takto ziskane vedomosti ci titul promenil v neco uzitecneho v praxi. 

V rade zemi ke kterym vzhlizime jako vzor je napriklad bezne ze mnozi lide pohybujici se kolem jakekoliv managementu maji "diplom" z ekonomie. I kdyz jsou to treba take lekari. Ci naopak maji pravnicke vzdelani, byt se advokacii nikdy nezabyvali.  Proto neni treba resit prebytek... ono se to srovna zcela samo.  Jedine co je nutno resit je nedostatek - pokud neni dost prilezitosti kde studovat.

Prave  ona predstava (velmi chybna) ze absolutorium nejake skoly v CR definuje strikne karieru absolventa vede k neustale snaze regulovat pocty vysokoskolaku, obavani se o to ze bude moc pravniku, ci ekonomu, ci kohokoliv jineho.

Skepticus Maximus 10.8.2006 7:06

Přesně tak, praxe ukáže kdo je kdo a diplomem se nic nezkazí

R^

Marta 10.8.2006 8:55

Re: On je spise problem v udesnem precenovani titulu v CR...

Tak tohle je jeden z mála příspěvků, se kterými musím stopro souhlasit!

Jenda 10.8.2006 15:52

Re: On je spise problem v udesnem precenovani titulu v CR...

V pripade, ze si zmineny student plati vzdelani sam tak at se venuje treba deset let pfidlosofii. Kdyz ho to bavi. Pokud ovsem stat vzdelani subvencuje tak je celkem prirozene ze ho zajima jestli penize nevyhazuje zbytecne.

Ostatne soudim, ze MBA je zkratka z "Manazer Blbec Absolutni".

fakír 10.8.2006 2:37

konečně mám odkaz pro Divanu

na tu Renaissanci je to fakt pohodička

Ladislav N. :-))) 10.8.2006 1:56

Dnes tady bude veselo, až rudí nastoupí do úřadů, tak přidám trochu adrenalínové stimulace pro všechny...

 ;-D ... č.1 3,25 MB, č.2 7,8 MB , č.3 14,3 MB, č.4 9,37 MB

fakír 10.8.2006 2:43

Re: Dnes tady bude veselo, až rudí nastoupí do úřadů, tak přidám trochu adrenalínové stimulace pro všechny...

tak to mě fakt probralo R^R^R^;-D

Andy 10.8.2006 1:16

to je takové mudrování,

co toliko pro hovado dobré jest.  Pořád ještě platí, že koho obor opravdu zajímá a kdo je fleißig a má dost inteligence a talentu právě pro to, co si vybral, ten něco dokáže.

S kvótami jděte k šípku. Kvóty zničily víc životů, než kolika pomohly.

Ladislav N. 10.8.2006 0:53

Když se dady "řešily" marže lékárníků a jejich výše a způsob výpočtu a srovnání se zahraničím...

...ukázalo se, že velké množství diskutujících (jeden dokonce tvrdil, že učil celý život matematiku na sš!!) s vysokoškolským vzděláním (různé nicky typu "Doktor") neumělo správně počítat procentní podíly vzhledem k různým základům a zvláště ti "rudě přesvědčení" je neuměli často spočítat vůbec.

Dá se s s vysokou mírou pravděpodobnosti prohlásit, že zřejmě většina dospělé populace nejspíš nezvládá obyčejné kupecké počty včetně procent (viz časté  zaměňování pojmů procento a procentní bod, chyby při výpočtu DPH z ceny spotřebitele apod...)

Když pak takovým lidem dáte do ruky obyčejného "blbečka" kalkulačku, ještě je musíte kontrolovat, jestli se nespletli o řád nahoru nebo dolů... ;-P